Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door univers » 26 jun 2013, 17:38

Hier heb je een ander geval.

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door oktagon » 28 jun 2013, 14:07

Ik ben zo vrij om summier in te haken op deze topic.

Er bestaat nmm.een vorm van consencus bij wetenschappers mbt. een genetisch en ook een emotioneel geheugen.

Doorgaande op de eerste;genealogie is een van de hobbies,die ook mijn gemalin erg bezighoudt en zodoende kwam bij ons een paar jaar geleden de gedachte oprijzen,dat een mens mogelijk ook geheugen kan voortplanten en dus niet alleen het "simpele" lichaam ansich.

Ga je dus diep genealogisch peuren,dan ontdek je vele voorouders,dat theoretisch oploopt in een verdubbeling per geslacht (wij na dertien geslachten treffen 2^13 =8192 voorouders aan ,incl.verdubbelingen van personen in de reeksen).In een periode van ca.300 jaren!

Van deze figuren hebben wij allemaal fracties van lichamelijke en geestelijke kenmerken meegekregen en het geheugendeel kan dus ook in een zeer compacte versie zijn overgekomen.

Alleen de vorm van dat geheugen is discutabel,zou dat in vergelijking met de huidige USB-stickers in materiele vorm gaan,dan is alles duidelijk.

Het lezen van die sticker vergt een programma en dat zou ook 'basicly' aanwezig kunnen zijn en de benodigde energie zou kunnen worden verkregen door opgenomen voedsel via de creatie der voortplanting met na de negen maanden tijdens het wereldse leven totdat de opvolgende zaadlozing van de nieuweling iets nieuws creeert!.

Het bovenstaande is voor mij de meest technische weg om te kunnen reageren op deze topic.

Even een zijweg:
In 2008 lanceerde ik al eens een topic over de mogelijkheid van intergallactisch contact met andere aliens (ET's) en nam de stelling op dat dat alleen via paranormale weg zou kunnen en dat de mensheid daar nog lang niet rijp voor is.

Het afschieten met veel vuurwerk om na een paar jaar nog steeds in ons eigen zonnestelsel te razen,zet geen zoden aan de dijk om ons soort in contact te brengen met mogelijke wezens die ons kunnen begrijpen.

En wat voor wezens zouden dat zijn;lief,leuk, aardig of egoisten en meer dreigends. Mogelijk kennen aliens de vermelde parameters van een mens niet en zijn wij slechts mogelijke gebruiksvoorwerpen voor hen.
Laatst gewijzigd door oktagon op 28 jun 2013, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door Vitharr » 28 jun 2013, 14:17

oktagon schreef:Even een zijweg:In 2008 lanceerde ik al eens een topic over de mogelijkheid van intergallactisch contact met andere aliens (ET's) en nam de stelling op dat dat alleen via paranormale weg zou kunnen en dat de mensheid daar nog lang niet rijp voor is.
Het afschieten met veel vuurwerk om na een paar jaar nog steeds in ons eigen zonnestelsel te razen,zet geen zoden aan de dijk om ons soort in contact te brengen met mogelijke wezens die ons kunnen begrijpen.
En wat voor wezens zouden dat zijn,lief,leuk, aardig of egoisten en meer.Mogelijk kennen aliens de vermelde parameters van een mens niet en zijn wij slechts mogelijke gebruiksvoorwerpen.
[clap] Mooie filosofie oktagon. Ik speel ook wel eens met deze gedachte.

Ik kan de volgende 'evolutionaire' doorbraak van de mens niet voorzien, enkel speculeren. Ik beschrijf in de verhandelingen in dit topic mijn ideeën over (on)mogelijkheden. Daarbij onderscheid ik een spirituele en een rationele geest.

De rationele geest bewandelt volgens mij het technologische pad. De spirituele geest 'de natuurlijke weg'. De rationele weg kan leiden tot digitalisering van de mens. Zie in dat kader het nare topic over het downloaden van de menselijke geest.

Maar ik zie niet in waarom beiden niet tot het niveau kunnen stijgen wat jij beschrijft. Voor mij, als primitief wezen in dat kader, is de koers er naartoe logisch. Voor wie kan, en wil zien, is de ontwikkelingscapaciteit van de mens op beide gebieden enorm. (individuele uitzonderingen daargelaten. :wink: )
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door oktagon » 28 jun 2013, 14:37

Dit was de topic in 2008/2009 met reacties;ik geef alleen de URL anders neem ik teveel bytes in beslag:

viewtopic.php?f=34&t=5151&hilit=+2008
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door Vitharr » 28 jun 2013, 16:41

Bedankt oktagon, leuk topic. Ik zal eens inlezen en dan later daar reageren.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door oktagon » 28 jun 2013, 18:42

Een fragment uit een vorige reactie van jou,Vitharr:
De rationele geest bewandelt volgens mij het technologische pad. De spirituele geest 'de natuurlijke weg'. De rationele weg kan leiden tot digitalisering van de mens. Zie in dat kader het nare topic over het downloaden van de menselijke geest
Kan spiritueel,resp.natuurlijk ook niet technologisch zijn,volgens mij wel;de natuur lijkt me ook technisch knap in elkaar te zitten,mogelijk niet direct doorzien door mensen,doch mogelijk op de lange duur wel.
Zie eens de vorm van ijskristallen en kristallen van div. gesteenten,wij zouden moeite hebben om met onze technieken,zoiets te creeeren.

Zie bijv.ook de moderne vormgeving van figuren (slakkenhuisgrafieken,etc),ontworpen op basis van moderne wiskunde.Ik ben ff de naam van die kunsten kwijt.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door Vitharr » 28 jun 2013, 18:58

Natuurlijk, maar dat is stoeien met terminologie. :wink:

High Tech bouwkunsten zijn je vast niet vreemd. Zet die eens in contrast tegen deze fascinerende 'spirituele bouwstijl':
http://inhabitat.com/grow-your-own-treehouse/

Ik wil dit al een hele tijd aan je voorleggen. Ik vind het zo mooi! Vooral dat 'gevlochten' spul wat 1 wordt:
Afbeelding

Als je het interessant vind start ik er een nieuw topic over hoor. Ik weet er nog weinig van maar wil me hier echt meer in verdiepen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door oktagon » 28 jun 2013, 19:59

De foto van de rasterstammen doet me denken aan een verweven van enkele stammen van de blauweregen achter mijn huis.Mogelijk heet het geval jacaranda,die zag ik wel in laanvorm in Pretoria.

Mogelijk zit er wat in om een topic te starten,er rolt wrs.wel meer info uit!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door Vitharr » 29 jun 2013, 15:31

@Tardis

Na een intensieve breinkneedsessie zit ik nog met 1 essentiëel verschil tussen jouw en mijn beschouwing volgens mij. Hier komt 'ie:
Tardis schreef:....maar wij als beschouwer maken een beweging in tijd, .......
Dat is voor mij dus eigenlijk een illusie, voorbehouden aan mijn stoffelijke manifestatie. Inmiddels geloof ik al een tijdje dat er 'achter de barriere' ook nog een 'wij' zit zoals ik beschreef.

Zoals je het nu opschrijft doet het me denken aan iets waar we het eerder 'oneens' over waren. De drugs die je in een alternatieve dimensie zouden stoppen. Jij opperde toen dat een gelijktijdig experiment een antwoord op zou moeten leveren omdat beide 'trippers' elkaar tegen zouden komen. Ik begreep toen niet waarom jij daar van uit ging.

Hier lijkt tussen ons dus nog een kloofje te bestaan qua beschouwing.

De informatie in 'de kronieken' zijn voor mij een 'creatie' van iets groters. Noem het 'kosmisch bewustzijn'.

Stoffelijke Vitharr zegt tegen stoffelijke Tardis dat de inhoud van die kronieken vastligt voor dit universum. Wijzigingen aanbrengen is onmogelijk.

Zweverige Vitharr zou echter tot zweverige Tardis (vergeef me, weet echt geen betere term even) zeggen dat het kosmisch bewustzijn wel in staat is om de kronieken te laten veranderen. Niet op 1 aspect, maar in zijn geheel.

En dan de echte wazige conclusie. Als het kosmisch bewustzijn dat doet, is het al gebeurt voordat stoffelijke Vitharr zegt dat het onmogelijk is. Stoffelijke Vitharr wandelt immers op een tijdlijn die voorbehouden is aan stoffelijkheid en waarin alles een direct gevolg is van wat in die kronieken vastligt.

Omdat jij het voorbeeld van de filmrol hier aanhaalde kan ik daar misschien mee verder. Je kent het gegeven van Avatar? Stel nu dat de 'bestuurder' van die avatar niet in dit stoffelijke rijk zit. Dan heb je een ruwe versie van mijn beschouwing.

Stel dat de kronieken voorschrijven dat we nu in James Bond zitten. (Jij mag James zijn, dan ben ik wel de snoodaard, het is immers slechts een analogie. :wink: ) Mocht het kosmisch bewustzijn dan de film beu raken, dan stopt hij er een andere filmrol in, zeg Terminator. Dan ben jij ineens Schwarzenegger en ik Skynet. En dat zijn we dan ook altijd geweest.

Onze omhulsels volgen dus de voorwaartse tijdlijn, onze 'bestuurders', die wij ook zijn, bevinden zich echter altijd en overal.

Ik hoop echt, dat dit nog te volgen was. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door oktagon » 30 jun 2013, 14:32

oktagon schreef: Deel inbreng van 28 juni 2013,14.17

Er bestaat nmm.een vorm van consencus bij wetenschappers mbt. een genetisch en ook een emotioneel geheugen.

Doorgaande op de eerste;genealogie is een van de hobbies,die ook mijn gemalin erg bezighoudt en zodoende kwam bij ons een paar jaar geleden de gedachte oprijzen,dat een mens mogelijk ook geheugen kan voortplanten en dus niet alleen het "simpele" lichaam ansich.

Ga je dus diep genealogisch peuren,dan ontdek je vele voorouders,dat theoretisch oploopt in een verdubbeling per geslacht (wij na dertien geslachten treffen 2^13 =8192 voorouders aan ,incl.verdubbelingen van personen in de reeksen).In een periode van ca.300 jaren!

Van deze figuren hebben wij allemaal fracties van lichamelijke en geestelijke kenmerken meegekregen en het geheugendeel kan dus ook in een zeer compacte versie zijn overgekomen.

Alleen de vorm van dat geheugen is discutabel,zou dat in vergelijking met de huidige USB-stickers in materiele vorm gaan,dan is alles duidelijk.

Het lezen van die sticker vergt een programma en dat zou ook 'basicly' aanwezig kunnen zijn en de benodigde energie zou kunnen worden verkregen door opgenomen voedsel via de creatie der voortplanting met na de negen maanden tijdens het wereldse leven totdat de opvolgende zaadlozing van de nieuweling iets nieuws creeert!.
Over de term genetisch geheugen werd niet verder gediscussieerd;ik zoek verder en wel dat een onderdeel daarvan een intelligent en een intellectueel part zou kunnen zijn,
het intelligente deel komt van de voorouders en wordt hetzij in een part,dan wel volledig overgedragen ,
het intellectuele deel is het deel van je opvoeding,dat nmm.niet of slecht een deel wordt overgedragen.

Het niet overgedragen deel zou in een super vuilnisbak,dan wel in een interstellair geheugen kunnen worden opgeborgen.
En dit laatste komt weer overeen met de veronderstelling van Vitharr,die spreekt over een (ergens)paramenselijke geheugenbank (ik vind het woord momenteel niet,sorry).
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door Tardis » 30 jun 2013, 21:47

Vitharr schreef:Ik hoop echt, dat dit nog te volgen was. :mrgreen:
Ja, dat gevoel heb ik wel, al kan dat gevoel verkeerd zijn natuurlijk. Ik zal je reactie punt voor punt beantwoorden, dan kun je controleren of ik je goed begrepen heb.


Vitharr schreef:Na een intensieve breinkneedsessie zit ik nog met 1 essentiëel verschil tussen jouw en mijn beschouwing volgens mij. Hier komt 'ie:
Tardis schreef:....maar wij als beschouwer maken een beweging in tijd, .......
Dat is voor mij dus eigenlijk een illusie, voorbehouden aan mijn stoffelijke manifestatie. Inmiddels geloof ik al een tijdje dat er 'achter de barriere' ook nog een 'wij' zit zoals ik beschreef.
Ik weet niet of ik hier op moet reageren, ik interpreteer jouw verwijzing naar 'wij' dat er op ieder moment van de loop van de geschiedenis ontelbaar veel 'ikken' zijn die vanuit andere standpunten het zelfde, miljarden jaren durende scenario beleven.


Vithar schreef:Zoals je het nu opschrijft doet het me denken aan iets waar we het eerder 'oneens' over waren. De drugs die je in een alternatieve dimensie zouden stoppen. Jij opperde toen dat een gelijktijdig experiment een antwoord op zou moeten leveren omdat beide 'trippers' elkaar tegen zouden komen. Ik begreep toen niet waarom jij daar van uit ging.
Ik bedoel daar mee dat als de trip slechts een hallucinatie is dan heb je allebei een persoonlijke hallucinatie. Dan beleef je ieder een eigen hallucinatie die flink van de andere kan verschillen. Als de trip geen hallucinatie is, maar een out of body ervaring omdat DMT een echte poort naar een bepaalde dimensie is zodat je een werkelijk bestaande wereld betreedt, dan zou je elkaar daar tegen moeten kunnen komen. Net zoals je, als je samen een city trip naar Londen maakt, in Hyde Park kunt afspreken om elkaar daar te ontmoeten.


Vitharr schreef:Hier lijkt tussen ons dus nog een kloofje te bestaan qua beschouwing.
Misschien wel, maar misschien ben je het na mijn toelichting hierboven opeens toch met me eens.


Vitharr schreef:De informatie in 'de kronieken' zijn voor mij een 'creatie' van iets groters. Noem het 'kosmisch bewustzijn'.



Stoffelijke Vitharr zegt tegen stoffelijke Tardis dat de inhoud van die kronieken vastligt voor dit universum. Wijzigingen aanbrengen is onmogelijk.
Zo zou ik het zelf niet willen stellen. De loop van de geschiedenis moet wel gecreëerd worden en ik zie mezelf en alles wat leeft als co-creatoren volgens een eigen inzicht, vrije wil. Wat niet wil zeggen dat wat er over b.v. 200 jaar gebeurt nu nog niet in de kronieken ligt opgeslagen, want dat is wel zo. Een jaar of vijf geleden, tijdens een moment van buitengewone helderheid van geest kwam ik tot dit inzicht en het lukt me niet om het principe aan anderen duidelijk te maken. Tot mijn grote vreugde zag ik Brian Greene in The Illusion of Time (te zien op de vorige pagina van dit topic) de vergelijking maken met een brood waar je rechte en schuine 'now slices' van kunt snijden, wat op hetzelfde neer komt als wat ik bedoel. Je moet toch wat als je anderen wilt duidelijk maken wat er aan de hand is. De kneep zit hem in de factor tijd die wij in de alledaagse werkelijkheid verkeerd begrijpen. Je kunt het pas begrijpen als je je eigen gevoel voor wat tijd is kunt loslaten. Ik besef goed dat dit een bijna onmogelijk verzoek is. Ik doe mijn best om het kort en krachtig te omschrijven, misschien lukt het dan om te begrijpen wat ik bedoel en glashelder voor me zie.
De geschiedenis van het universum staat van begin tot einde vast en alles gebeurt tegelijkertijd (als in een flits) omdat tijd in absolute zin een heel andere rol speelt dan tijd in subjectieve zin zoals in de specifieke vorm van werkelijkheid waarin we ons momenteel bevinden. De loop van de geschiedenis moet echter op enig moment wel gecreëerd worden en wij zijn co-creatoren en de co-creatie is een creatieve daad die volgens de vrije wil en tijdens het leven dat we in het zogenaamde 'hier en nu' leiden tot stand komt.

Denk hierbij aan de talloze getuigenissen van mensen die een bijnadood-ervaring hebben gehad en verklaren dat ze zich buiten hun lichaam bevonden, een extreem hoge staat van (zelf)bewustzijn hadden en dat hun hele leven van begin tot eind met alle details in een flits aan ze voorbij trok. Ze zijn tegelijkertijd de peuter op de driewieler, de puber die voor het eerst gekust wordt, de trotse ouder bij de uitreiking van het VWO diploma van het oudste kind, en degene die in de bloei van zijn leven dreigt te verdrinken terwijl er nog zoveel gedaan moet worden. De herinneringen aan een heel leven passen dus in minder dan geen tijd. Tijd ervaren wij als eendimensionaal en in één richting voortschrijdend, maar het kan blijkbaar ook nuldimensionaal of juist multidimensionaal zijn.


Vitharr schreef:Zweverige Vitharr zou echter tot zweverige Tardis (vergeef me, weet echt geen betere term even) zeggen dat het kosmisch bewustzijn wel in staat is om de kronieken te laten veranderen. Niet op 1 aspect, maar in zijn geheel.
Mensen die me om vergeving vragen vergeef ik altijd onmiddellijk :grin: Jeuj ik lijk God wel :wink: Ben ik niet. Of ja, toch wel. Ahum, nou ja zie maar, hihi. Als de kronieken in zijn geheel worden veranderd, dan spreken we toch over een heel ander universum v.w.b. de loop van de geschiedenis?


Vitharr schreef:En dan de echte wazige conclusie. Als het kosmisch bewustzijn dat doet, is het al gebeurt voordat stoffelijke Vitharr zegt dat het onmogelijk is. Stoffelijke Vitharr wandelt immers op een tijdlijn die voorbehouden is aan stoffelijkheid en waarin alles een direct gevolg is van wat in die kronieken vastligt.
Misschien ben ik na 18 jaar ervaring met forumdiscussies een expert in het ontcijferen van vagologie, maar ik begrijp prima wat je wilt zeggen. Niets aan toe te voegen zelfs.


Vitharr schreef:Omdat jij het voorbeeld van de filmrol hier aanhaalde kan ik daar misschien mee verder. Je kent het gegeven van Avatar?
Ja
Vitharr schreef:Stel nu dat de 'bestuurder' van die avatar niet in dit stoffelijke rijk zit. Dan heb je een ruwe versie van mijn beschouwing.
:hands:
Zo zou ik mijn beschouwing ook hebben kunnen illustreren. Wat nou als je uit je avatar stapt? Dan stap je uit het spel, je kunt de andere deelnemers nog observeren, maar je neemt zelf niet meer actief deel aan het spel. Als je er op terugkijkt, wat heb je dan geleerd van je deelname aan het spel? Dat kun je destilleren uit je herinneringen aan de tijd dat je aan het spel (je leven op deze aardkloot) deelnam: je leven trekt in minder dan geen tijd aan je voorbij zoals mensen die herinneringen hebben aan een bijnadood-ervaring weten te melden.

En de mensen die klinisch dood zijn geweest, weer gereanimeerd werden maar geen herinneringen hebben aan bijna-doodervaringen? Zijn dat echte mensen of zijn dat figuranten die het spel opleuken of juist onaangename spanningen binnen het spel veroorzaken om de echte mensen (die bezield zijn) te prikkelen? Ik ben daar nog niet uit. Ik heb een paar lieden van nabij meegemaakt waarvan ik me de laatste jaren afvraag of het wel echte mensen waren omdat ze, hoewel ze met succes een universitaire studie volgden, toch geen enkel inzicht bleken te hebben. Mijn tweede vriendinnetje was zo iemand. Ik begon me er onbehagelijk bij te voelen, er was geen gesprek op enig niveau met haar te voeren. Alles wat ze wist had ze van horen zeggen of uit het hoofd geleerd, ze was erg goed in dingen uit haar hoofd leren. Maar alles moest haar door anderen verteld worden, zelf kwam ze nooit op een nieuw idee. Die relatie was gedoemd te mislukken.

Het gedrag van een andere vriendin, ik beschouwde haar als een vriendin want ik hield van haar maar heb nooit echt een relatie met haar gehad, gedroeg zich volgens de beschrijving van de psychologie als iemand met een theatrale persoonlijkheidsstoornis (DSM-IV). De vriendschap was door haar gedrag stuk gegaan, ik had daar veel verdriet van en voelde dat er met haar iets mis was. Toen ik in het handboek voor de psychiatrie de uitgebreide beschrijving las was het alsof zij daarvoor model had gestaan. De schellen vielen van mijn ogen. Als iemands opvallende persoonlijkheid zo in detail beschreven kan worden, hoe zit dat met al die andere miljarden mensen? Gedragen die zich ook allemaal volgens een te typeren gedragspatroon? Hoe zit dat met mezelf? Gedraag ik me ook volgens een bepaald role playing character? Ik sluit die mogelijkheid niet uit. Het is niet onmogelijk dat we allemaal scenario's spelen, maar het lijkt me niet erg waarschijnlijk. Toch is het momenteel één van de grote vragen in mijn leven waar ik een bevredigend antwoord op zoek. Ik ken de kracht die wilskracht veroorzaakt, die heb ik leren kennen tijdens mijn uittreding, een levensveranderende ervaring die voor mij de overgang van puber naar volwassene markeert. Ik was in het vroege voorjaar van 1984 nog maar net 21 toen dat gebeurde.
De wilskracht is voor mij een zekerheid en betekent voor mij ook zekerheid over het bestaan van vrije wil. Vrije wil staat buiten de natuurwetten waar deze stoffelijke wereld aan is onderworpen. Schijnbaar onmogelijke dingen blijken door schijnbare toevalligheden toch mogelijk te zijn, als de wilskracht voortkomt uit een oprechte en intense wens vindt het zijn weg en komt het op de een of andere manier in deze werkelijkheid tot uiting. Maar de uitkomst is deel van de geschiedenis, ook als die geschiedenis in de (schijnbare) toekomst ligt. Terwijl ik dit schrijf besef ik dat dit heel moeilijk te bevatten is. Dat de toekomst vast staat en onveranderlijk is lijkt in strijd met de opvatting dat we vrije wil hebben. Misschien is een discussieforum niet de juiste manier om zoiets te willen verduidelijken. Nogmaals, de oplossing van deze paradox zit hem in de factor tijd.


Vitharr schreef:Stel dat de kronieken voorschrijven dat we nu in James Bond zitten. (Jij mag James zijn, dan ben ik wel de snoodaard, het is immers slechts een analogie. :wink: ) Mocht het kosmisch bewustzijn dan de film beu raken, dan stopt hij er een andere filmrol in, zeg Terminator. Dan ben jij ineens Schwarzenegger en ik Skynet. En dat zijn we dan ook altijd geweest.
Volgens mij zit het zo niet in elkaar, maar ik heb hierboven al een poging gewaagd om mijn idee hierover iets te verduidelijken.


Vitharr schreef:Onze omhulsels volgen dus de voorwaartse tijdlijn, onze 'bestuurders', die wij ook zijn, bevinden zich echter altijd en overal.
Daar kan ik het dan weer mee eens zijn, maar dan snap ik je voorbeeld met het door elkaar halen van filmscenario's en karakterrollen niet.


Op mijn beurt hoop ik dat ik in deze reactie niet te vaag ben geweest. :cheers:

edit: maandagochtend heb ik de tekst op een paar punten aangepast om e.e.a. verder te verduidelijken.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door Vitharr » 01 jul 2013, 15:27

Tardis, mijn gevoel zegt dat we het volkomen eens zijn over de kern. We lijken echter elkaar af en toe kwijt te raken in het uitleggen van iets redelijk onbevattelijks. Wij zijn denk ik ook niet vaag, dat is het onderwerp zelf. :wink:

Ik wil er eens over nadenken en dan wat vragen, in plaats van iets zeggen. Misschien helpt dat? (de vragen post ik later nog)

Wat je schrijft over 'zielloze' individuen is mij ook niet onbekend. Ik ben het stadium waar jij in zit inmiddels voorbij. Alles en iedereen heeft iets wat lijkt op een 'ziel'. (ziel is hier misschien niet het juiste woord) Het fenomeen wat jij hebt ervaren kent veel facetten en noem ik altijd het verschil tussen 'weten' en 'begrijpen'. Ik heb dat al eens aan je beschreven.

Dergelijke individuen sluiten, vaak onbewust, het contact met hun 'ziel' af. Een soort verdringing van intuïtie zeg maar. Wat een leraar zegt wordt 1 op 1 overgenomen en in een rationele databank gestopt. Dat is weten. Het begrijpen blijft uit.

Een sterke manifestatie van dergelijk gedrag is dat het individu door een gebrek aan begrip vaak onterecht concludeert dat de opgedane kennis enkel gebruikt kan worden in het referentiekader waarin het is opgedaan. Evenzo wordt kennis uit een ander referentiekader vaak verworpen en onterecht gezien als onjuist.

Zo hielp ik enige tijd geleden een academisch geschoolde biotechnologe met de aanschaf van een auto. Er zat een gaatje in de koplamp, ik adviseerde vervanging. Zij wilde geld besparen en had daar geen zin in, en vroeg dus waarom dat nodig was. Ik legde toen uit dat het reflectiemateriaal oxydeerde door het vocht en tevens condensvorming voor een slecht lichtbeeld konden zorgen. Direct er achteraan grapte ik dat het wel triest was dat ik dat aan een academische technologe uit moest leggen.

Zij werd boos en wierp tegen dat zij immers geen verstand van auto's had. Die barriére is vaak zo sterk dat het voor hen ook onmogelijk is om kennis uit een andere context toe te passen. Alleen automonteurs hebben verstand van auto's is dan de redenatie.

Met het gevaar af, iemand voor het hoofd te stoten (wat niet mijn bedoeling is!), dit zie je het meest bij hoger opgeleiden. Die weten vaak veel, maar begrijpen weinig. Laagopgeleiden weten aanzienlijk minder, maar begrijpen meer. Dit komt vaak omdat zij met weinig kennis vanzelf inventief worden. (leren door vallen en opstaan)

Laagopgeleiden leven vaak meer vanuit hun gevoel, terwijl hoogopgeleiden meer vanuit hun verstand leven. En dit leidt weer naar wat ik eerder zei over Intuïtief vs Rationeel.

Ik heb heel vaak meegemaakt dat een laagopgeleide een hoogopgeleide iets ziet doen, of hoort zeggen, waarvan de laagopgeleide intuïtief aanvoelt dat het een waardevolle aanvulling op zijn kennis is. Als dan de vraag "Hoe zit dat precies" geuit wordt, is heel vaak de reactie "dat begrijp je toch niet want je hebt maar x niveau". Dat dit onjuist is heb ik in mijn vorige functie meerdere malen aangetoond. De rationaliteit zegt dat kennis van een hoog niveau niet overgebracht kan worden op iemand met een lager niveau. Maar opleiding zegt niets over breincapaciteit. De werkelijkheid is vaak dat het rationele brein, wat enkel weet, niet in staat is de kennis zo te transformeren dat er een brug naar de laagopgeleide ontstaat. De eenvoudigste methode om zo'n brug te maken is termen uit het referentiekader van de laagopgeleide te gebruiken. Maar om dat te kunnen moet je de kennis niet enkel 'weten' maar ook 'begrijpen'.

Ik stel het hier heel zwart/wit. Omdat ieder mens uniek is zit er in werkelijkheid veel meer nuance in. Maar als ik die allemaal toe moet voegen krijg ik het verhaal nooit af. Ik hou het dus zo en sluit af met de opmerking dat ik niemand veroordeel in het verhaal. De ene is per definitie niet meer of minder dan de ander.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door Tardis » 01 jul 2013, 16:57

Vooralsnog ga ik er van uit dat alles wat leeft in enige mate bewustzijn heeft.
Geredeneerd vanuit mijn persoonlijke overtuiging dat bewustzijn niet door materie veroorzaakt wordt maar er wel door beïnvloed wordt zou alles wat leeft in een bepaalde mate bezield moeten zijn. Het woord ziel leidt vaak tot begripsverwarring, daarom gebruik ik dat woord liever niet.
Geredeneerd vanuit het verstand houd ik de mogelijkheid open dat we in een gesimuleerde werkelijkheid leven; een bijzonder geavanceerd computerprogramma waarin door de programmeur(s) allerlei theorieën over de ontwikkeling van het leven worden getest en dat wij zelf 'The Sims' zijn. Of dat we kunnen inpluggen in dat geavanceerde programma (zoals in The Matrix) en allerlei leermomenten meemaken. Begrijp me goed, het lijkt me niet erg waarschijnlijk dat dit het geval is, maar de mogelijkheid bestaat. En in- en uitpluggen in een andere werkelijkheid vind ik niet eens zo ver gezocht als je het vergelijkt met het traditionele denken over leven op aarde en een hiernamaals.

Het voorbeeld van de defecte koplamp is een goede en je conclusie komt op mij aannemelijk over. Onze opvattingen liggen inderdaad dicht bij elkaar en de eventuele vaagheden kunnen we waarschijnlijk beter een keer in een café bespreken dan op een discussieforum.
:prosit:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door taigitu » 26 nov 2013, 13:01

Afbeelding

Kippenvel: Ryan (5) vertelt over zijn vorig leven

Ryan vertelt honderduit over zijn ontmoeting met Marilyn Monroe, beweert dat filmlegende Rita Hayworth vroeger één van zijn beste vriendinnen was en legt in geuren en kleuren uit hoe het er in de jaren '30 in Hollywood achter de schermen aantoe ging. Al is er echter één klein probleempje: Ryan is amper vijf jaar oud.

Moeder Cyndi was er vroeger rotsvast van overtuigd dat reïncarnatie pure nonsens was, maar van die mening ziet de Amerikaanse nu helemaal af. Haar zoon beweert namelijk dat hij in zijn vorig leven een bekende Hollywoodagent was die het hele showbizzwereldje in zijn zak had. Cyndi deed haar verhaal bij psychiater Jim B Tucker, die er op zijn beurt een boek over schreef: Return to Life.

Bijzondere details
Return to Life brengt het verhaal van buitengewone kinderen die er zeker van zijn dat ze gereïncarneerd zijn. Zo is er een beloftevolle golfer (3) die zegt dat hij de reïncarnatie is van Bobby Jones (een golflegende uit de jaren '30) en lezen we hoe een jongetje van amper twee jaar oud met zijn vader naar een museum gaat en zich plots de veldslag van Iwo Jima helemaal voor de geest kan halen. Tot slot maken we kennis met Ryan uit Oklahoma, die met wel heel bijzondere details op de proppen kan komen.

Cyndi had op een dag een aantal boeken over Hollywood uit de bibliotheek meegebracht om te kijken of haar zoon zich het één en ander zou kunnen herinneren. Met succes, want de knaap kon meteen een foto uit 1932 van op de set van 'Night After Night' aanduiden. Nog niet bizar genoeg? Ryan gaat zelfs nog een stapje verder door een man aan te duiden: 'Mama, dit ben ik. Ik heb mezelf gevonden.'


Maar daar stopt het nog lang niet: Ryan beschrijft vervolgens een scène uit de film waarin een kast vol wapens te zien is. Cyndi besluit om de film diezelfde avond op YouTube te bekijken, en wat blijkt: er komt wel degelijk een scène met wapens in een kast in voor.

Tucker en zijn team probeerden de man uit Ryans herinneringen aan de hand van de foto te identificeren. Al snel ontdekken ze dat het om een zekere Marty Martyn gaat, een populaire Hollywoodagent die in Los Angeles woonde en in 1963 - bijna vijftig jaar voor de geboorte van Ryan - aan kanker overleed.

Schuldgevoelens
Ryan zegt dat hij naar het rijk der aarde terugkeerde omdat Marty na zijn overlijden nog met heel veel schuldgevoelens kampte. 'Hij zegt dat hij is teruggekeerd omdat hij in zijn vorige leven niet genoeg tijd met zijn familie heeft doorgebracht', schrijft Tucker. 'Hij werkte zo hard dat hij vergat dat liefde op de eerste plaats kwam.'

En net wanneer je denkt dat het allemaal niet gekker kan, komt Ryan met nóg meer details over zijn vorige leven aandraven: 'Ryan heeft al heel veel verhalen verteld over zijn twee zussen, en wat blijkt: Marty had inderdaad twee zussen. Ook de omschrijving van zijn moeder - een vrouw met bruine krullen - klopt als een bus', aldus Tucker.

Ryan kan verder heel gedetailleerd over zijn blitzcarrière als danser op Broadway vertellen. Bovendien heeft hij geen enkele moeite om zijn gigantische villa met zwembad in Los Angeles te omschrijven en kan hij zich nog heel goed herinneren hoe hij geregeld bloedmooie dames mee naar het strand nam.

Zelfs de manier waarop hij als Marty gestorven is, blijkt voor Ryan geen geheim: hij weet bijvoorbeeld dat hij in een kamer met nummers op de deur is gestorven. Een goede gok of een goed geheugen? Martyn verloor in 1963 namelijk de strijd tegen kanker in een ziekenhuiskamer.

Helderziend
Als dat nog allemaal niet genoeg is voor een joch van vijf jaar, dan komt er op de koop toe bij dat Ryan helderziend is. Zo wist hij bijvoorbeeld dat één van zijn grootmoeders kinderen vlak na de geboorte is gestorven - iets waar moeder Cyndi nooit iets van heeft geweten en waar haar moeder nooit met haar kleinzoon over heeft gepraat.

De kleine Ryan was op een dag zo zeker van zijn helderziendheid, dat hij voor een Xbox wilde wedden wie zijn nieuwe leerkracht ging worden. Cyndi was naar eigen zeggen echter slim genoeg om niet op dat voorstel in te gaan. En maar goed ook, want ook nu had Ryan het bij het rechte eind. Tot slot weet hij, nog lang voordat de hoorn wordt opgenomen, wie er aan de lijn hangt.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... even.dhtml
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door Tardis » 26 nov 2013, 13:45

Taigitu, dit topic gaat niet over reïncarnatie maar over herinneringen aan een leven dat niet bestaan heeft.

Ter verduidelijking betrek ik dezelfde situatie op jou (vergeef me als het te persoonlijk wordt, ik bedoel het niet kwaad).
Stel: ik herinner me dat ik jouw broertje ben geweest. Ik beschrijf jou en waar je woonde, de school waar we samen naar toe gingen (jij zat twee klassen hoger dan ik) ik beschrijf jouw ouders, en ik beschrijf enkele anekdotes over de vakanties die we samen hebben beleefd. Helaas ben ik toen ik 12 was dodelijk verongelukt. De beschrijvingen kloppen in grote lijnen, alleen, jij hebt helemaal geen broertje - die op zijn 12e verongelukte - gehad. Het punt in deze kwestie is hoe het mogelijk is dat ik allerlei herinneringen aan jou en het gezin waar je in opgroeide heb, terwijl mijn persoontje helemaal niet bestond.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door taigitu » 26 nov 2013, 18:09

Sorry, ik heb er een ander gevoel bij.
Ik ken het verhaal en dat het niet helemaal 100% klopt.
Maar ik wijs het niet helemaal af.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door Tardis » 26 nov 2013, 19:33

Maar begrijp je waar het om gaat? Uit jouw opmerking hierboven kan ik dat niet opmaken. Het gaat niet om afwijzen, het gaat er ook niet om dat het verhaal van die jongen niet helemaal 100% klopt en het gaat er ook niet om dat reïncarnatie niet zou kunnen bestaan. Je maakt steeds opmerkingen over iets waar het niet om gaat en ik wil het graag hebben over waar het wèl om gaat.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door goudroes » 26 nov 2013, 22:07

Tardis schreef: Voor mij staat namelijk vast dat het jongetje nooit deel kan hebben uitgemaakt van het gezin Robertson omdat die mevrouw Robertson vertelt dat er geen broertje van haar is overleden, noch dat er een ander kind in de familie op jonge leeftijd is overleden.
Misschien een miskraam? Is dat onderzocht?

Ik heb een boek gelezen: mijn kinderen uit een vorig leven. Door Jenny Cockell geschreven. Zij heeft dus daadwerkelijk haar kinderen gevonden uit een vorig leven. Al hadden die inmiddels de leeftijd dat ze haar ouders konden zijn.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door Tardis » 26 nov 2013, 23:59

goudroes schreef:Misschien een miskraam? Is dat onderzocht?
Je hebt zelf in de film kunnen zien dat daar niets over gezegd wordt. Er wordt ook niet gezegd hoe oud Cameron was toen hij 'door het gat viel'. Cameron zelf zegt dat hij met zijn broer en zus op het strand speelde en zijn hond een weggegooide stok liet apporteren. Dan zou hij minstens zo oud moeten zijn geweest als in de film en kun je de miskraam wel uitsluiten.

Het punt in dit topic is dat mevr. Robbertson zegt dat er veel van Cameron's beweringen klopt, maar dat ze geen broertje had die jong is overleden. Als Cameron wel gedetailleerde informatie heeft over iets waar hij zelf niet bij aanwezig kan zijn geweest, ook niet in een vorig leven want hij past niet in het plaatje, hoe komt hij dan in contact met die specifieke informatie? Ik heb daar wel een hypothetisch antwoord op en daar heb ik met Vitharr al gedachten over uitgewisseld.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Jongetje heeft herinneringen die hij nooit heeft beleefd.

Bericht door taigitu » 27 nov 2013, 10:04

Ik heb geprobeerd om het bericht te verwijderen dat ik plaatste op 26-11-2013 om 14.01.
Maar dan blijkt niet te kunnen en verschijnt er een nieuwe reactie met de melding die ik plaatste i.p.v. het artikel dat er stond.
Ik vermoed dat dat te maken heeft met de veranderingen die door de moderator zijn gedaan.
Laatst gewijzigd door taigitu op 27 nov 2013, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie