Naked Science - Telepathy

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Naked Science - Telepathy

Bericht door univers » 24 mar 2014, 09:44

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door entropy » 24 mar 2014, 11:26

De grote vergissing die men mijns inziens in deze documentaire maakt, is dat men aanneemt dat telepathie geschiedt middels elektromagnetische straling. Men neemt namelijk aan dat telepathie een statistisch verband moet leggen tussen twee mensen op hetzelfde tijdstip. Als je verstand hebt van natuurkunde, weet je dat tijd op zichzelf niet bestaat. Tijd is onderdeel van 'ruimtetijd', een natuurkundig begrip.

Echter, als telepathie geen gelijktijdig verband geeft tussen twee gedachten, kan het dan wel bestaan? Immers, als je telepathisch contact hebt met een ander tijdstip, waardoor wordt dat tijdstip dan bepaald?

Het zit m.i. iets complexer in elkaar dan deze docu doet voorkomen, een manco dat veel populair-wetenschappelijk docu's hebben. Toch met plezier gekeken, Univers! Thanks! :D

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door MetalPig » 24 mar 2014, 15:29

entropy schreef:De grote vergissing die men mijns inziens in deze documentaire maakt, is dat men aanneemt dat telepathie geschiedt middels elektromagnetische straling.
En ook de aanname dat telepathie uberhaupt geschiedt.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door entropy » 24 mar 2014, 15:51

MetalPig schreef:
entropy schreef:De grote vergissing die men mijns inziens in deze documentaire maakt, is dat men aanneemt dat telepathie geschiedt middels elektromagnetische straling.
En ook de aanname dat telepathie uberhaupt geschiedt.
Dat is geen wetenschappelijk standpunt :mrgreen:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door MetalPig » 24 mar 2014, 15:53

entropy schreef:Dat is geen wetenschappelijk standpunt :mrgreen:
Zo dan:

Gezien het feit dat telepathie nog nooit succesvol gedemonstreerd is, moet de aanname dat telepathie uberhaupt geschiedt vooralsnog als een grote vergissing beschouwd worden.

Beter?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door entropy » 24 mar 2014, 15:54

MetalPig schreef:
entropy schreef:Dat is geen wetenschappelijk standpunt :mrgreen:
Zo dan:

Gezien het feit dat telepathie nog nooit succesvol gedemonstreerd is, moet de aanname dat telepathie uberhaupt geschiedt vooralsnog als een grote vergissing beschouwd worden.

Beter?
Volgens mij is dat gewoon een kwestie van wel of niet 'geloven' :)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door MetalPig » 24 mar 2014, 15:56

entropy schreef:Volgens mij is dat gewoon een kwestie van wel of niet 'geloven' :)
Nee.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door entropy » 24 mar 2014, 16:00

MetalPig schreef:
entropy schreef:Volgens mij is dat gewoon een kwestie van wel of niet 'geloven' :)
Nee.
Het ontbreken van bewijs voor iets is geen bewijs van het tegendeel.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door MetalPig » 24 mar 2014, 16:02

entropy schreef:Het ontbreken van bewijs voor iets is geen bewijs van het tegendeel.
Nou en? Het is al helemaal geen reden om aan te nemen dat het er *wel* is.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door entropy » 24 mar 2014, 16:02

MetalPig schreef:
entropy schreef:Het ontbreken van bewijs voor iets is geen bewijs van het tegendeel.
Nou en? Het is al helemaal geen reden om aan te nemen dat het er *wel* is.
Wordt dat in deze docu dan aangenomen? :shock:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door univers » 24 mar 2014, 16:14

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door MetalPig » 25 mar 2014, 09:56

entropy schreef:
MetalPig schreef:
entropy schreef:Het ontbreken van bewijs voor iets is geen bewijs van het tegendeel.
Nou en? Het is al helemaal geen reden om aan te nemen dat het er *wel* is.
Wordt dat in deze docu dan aangenomen? :shock:
Als ze een aanname doen over *hoe* het werkt, dan nemen ze impliciet ook aan *dat* het werkt.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door entropy » 25 mar 2014, 11:26

MetalPig schreef:Als ze een aanname doen over *hoe* het werkt, dan nemen ze impliciet ook aan *dat* het werkt.
Dat ben ik niet geheel met je eens :mrgreen: Een aanname doen is bij het uitvoeren van een experiment essentieel. Als je iets onderzoekt moet je een experimentele setting hebben. :D

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door MetalPig » 25 mar 2014, 11:31

entropy schreef:
MetalPig schreef:Als ze een aanname doen over *hoe* het werkt, dan nemen ze impliciet ook aan *dat* het werkt.
Dat ben ik niet geheel met je eens :mrgreen: Een aanname doen is bij het uitvoeren van een experiment essentieel. Als je iets onderzoekt moet je een experimentele setting hebben. :D
Tuurlijk, maar het *hoe* is een stap te ver. Eerst moet je aantonen *dat* het bestaat. Pas als je dat aangetoond hebt heeft het zin om uit te zoeken hoe het werkt.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door entropy » 25 mar 2014, 11:41

MetalPig schreef:Tuurlijk, maar het *hoe* is een stap te ver. Eerst moet je aantonen *dat* het bestaat. Pas als je dat aangetoond hebt heeft het zin om uit te zoeken hoe het werkt.
Hoe wou je aantonen dat telepathie bestaat met een experiment dat geen methode implementeert die onderzocht kan worden? Zelfs al toon je telepathie puur theoretisch aan, dan vergt de wetenschappelijke methode experimentele verificatie!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door MetalPig » 25 mar 2014, 11:48

entropy schreef:Hoe wou je aantonen dat telepathie bestaat met een experiment dat geen methode implementeert die onderzocht kan worden?
Even aannemend dat telepathie de mogelijkheid is om een gedachte zonder 'normale' vorm van communicatie over te brengen van de ene persoon naar de andere, dan kun je aantonen dat het bestaat door 1 persoon iets te laten denken, en persoon 2 die gedachte te laten ontvangen. Als persoon 2 de gedachte ontvangt, dan bestaat telepathie.
Dit experiment doet op geen enkele wijze een aanname over hoe het werkt. Het doet alleen een uitspraak over *of* het werkt.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door entropy » 25 mar 2014, 11:53

MetalPig schreef:
entropy schreef:Hoe wou je aantonen dat telepathie bestaat met een experiment dat geen methode implementeert die onderzocht kan worden?
Even aannemend dat telepathie de mogelijkheid is om een gedachte zonder 'normale' vorm van communicatie over te brengen van de ene persoon naar de andere, dan kun je aantonen dat het bestaat door 1 persoon iets te laten denken, en persoon 2 die gedachte te laten ontvangen. Als persoon 2 de gedachte ontvangt, dan bestaat telepathie.
Dit experiment doet op geen enkele wijze een aanname over hoe het werkt. Het doet alleen een uitspraak over *of* het werkt.
Daar kan ik me grotendeels in vinden, maar in deze docu wordt dat ook gedaan geloof ik. Er moet alleen een experimentele setting zijn waarin de gedachtenoverbrenging plaatsvindt, en dat kan op een eindeloos aantal manieren :D

WW2016

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door WW2016 » 04 apr 2014, 12:19

Ingo Swann (vooramlig Remote Viewer bij de CIA, inmiddels overleden) heeft hier ook wel wat interessants over te melden. Je kan hier lezen voor de geinteresseerden.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door univers » 04 apr 2014, 12:51

Eén ding is zeker, telepathie met buitenaardse bestaat.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Naked Science - Telepathy

Bericht door Berjan » 20 apr 2014, 11:25

Natuurlijk bestaat telepathie. Ik heb er tenminste genoeg over gelezen om dit aannemelijk te maken. Een boek die ik gelezen heb van de theosofie is geheel en al door telepathie overgebracht. De schrijfster zat in Amerika en de gedachte overbrengers in Tibet. Maar heej, dan is het probleem al opgelost. Telepathie vergt enorm veel oefening. Want je moet je gedachten tot rust brengen, en ontvankelijk zijn voor de gedachten van anderen. En ja, er zijn hier in het Westen weinig mensen die hun gedachten zo tot rust kunnen brengen dat ze ook daadwerkelijk de ander "horen" of "lezen". En dan krijg je van die rare testen van mensen die denken dat ze het meteen kunnen. En dan lukt het hen niet, en dan bestaat het niet.

In het begin vond ik het ook zweverig klinken, maar nu ik weet dat hersenen met elektromagnetisme werken is het een stuk beter te begrijpen.

En inderdaad, ook met buitenaardsen is dit mogelijk. Volgens de verschillende bronnen althans, want nog nooit zoiets meegemaakt. Een president (ben de naam even kwijt) van Amerika schijnt een ervaring met buitenaardsen gehad te hebben die hem telepathisch iets overbrachten. Maar toch moet je hiermee uitkijken, want het kunnen ook je eigen gedachten zijn die je als "van de ander" ziet. Channelen is ook zoiets. Is het je eigen onderbewuste die tegen je praat, of communiceer je echt met andere wezens?

Zelf heb ik het een keer gedaan, en dat lukte meteen. Ik was geslaagd voor mijn examen, en mijn ouders waren dit vergeten. Ik was bij ze thuis, en concentreerde me enorm op hen. Ineens vroeg mijn moe: "o ja, ben je geslaagd?". Kijk, het kan ook zijn dat ze dit al gevraagd had als ik niks gedaan zou hebben. Zo realistisch moet je wel zijn. Maar toch "toevallig" dat net dat ik mijn gedachten overbracht het ze te "binnen schoot".
Er is een stroming die niet gelooft in vrije wil, zij zullen telepathie dan ook als onzin afdoen want ze zien gedachten niet als iets dat van de een naar de ander kan komen. Ze zien het als neuronen die steeds veranderen en daardoor je steeds andere gedachten geven. Je bent aan je gedachten/neuronen overgeleverd. Maar wat als "iets" die neuronen kan veranderen? Zodat het "iets" toch de controle houdt over die neuronen? En wat als mensen dit ook bij anderen kunnen doen? Dan is er toch al sprake van "telepathie"?

Plaats reactie