VU brengt 'onverklaarde' gebedsgenezingen in kaart

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

VU brengt 'onverklaarde' gebedsgenezingen in kaart

Bericht door taigitu » 29 dec 2016, 14:50

VU brengt 'onverklaarde' gebedsgenezingen in kaart
28/12/16

De Vrije Universiteit buigt zich over een van de meest omstreden thema's in de medische wetenschap: wonderlijke genezingen.

Een groep medici onder leiding van de promoverende huisarts Dirk Kruijthoff verzamelt de komende tijd verhalen van mensen die bij handoplegging of ziekenzalving een omslag beleefden, zoals verlamden die na gebed plots opstaan uit hun rolstoel. Ze willen nagaan of er voor die genezingen misschien toch wetenschappelijke verklaringen zijn. Vinden ze die niet, dan delen ze het label 'onverklaard' uit. Of, als een verklaring net tekortschiet, het label 'opmerkelijk'.

U gaat onderzoeken of gebedsgenezing werkt?
Kruijthoff: "Nee, die vraag valt niet te beantwoorden. Verreweg de meeste mensen die in kerken of andere christelijke groepen voor zich laten bidden, zien hun situatie niet significant veranderen. Maar er zijn gevallen waarin iemand wél lijkt te genezen, en waarin die genezing niet toe te schrijven is aan pillen of een andere medische behandeling. Daarvan heb ik er een deel in kaart gebracht, en ik hoop dat er nog een aantal bij komen.

Van de 15 casussen zijn er inmiddels 11 afgevallen. Daar bleek toch een mogelijke verklaring voor te zijn, bijvoorbeeld omdat er in de vakliteratuur andere gevallen zijn van mensen die spontaan genazen. Vier casussen staan nog overeind, die worden nog verder onderzocht. Zoals iemand die kanker had en uitbehandeld was verklaard, maar die toch ineens genas. We gaan ook met die mensen in gesprek over wat zij precies ervaren hebben."

Naar gebedsgenezing is in het buitenland toch al veel onderzoek gedaan? Telkens bleek het effect van gebed niet aantoonbaar.
"Met al die onderzoeken is wel iets mis. Ze vergeleken bijvoorbeeld een groep patiënten voor wie niet gebeden werd met een groep patiënten voor wie wél gebeden werd en vonden geen verschillen. Vervolgens concludeerden ze dat gebed geen verschil maakt. Maar dan behandel je gebed als een pilletje en dat kan niet. Vaak gebeurt er niets, maar soms wel.

Tegenover de onderzoeken die u noemt, staan de gevallen die onafhankelijke medici al 150 jaar documenteren in Lourdes. Daar zitten onverklaarde gevallen tussen, en gevallen die wij 'opmerkelijk' noemen - als iemand na gebed veel sneller herstelt dan voor de hand ligt."

U bekijkt alleen genezingen die optraden rond gebed. Is dat wel zuiver? Zo lijkt u een verband tussen gebed en genezing te suggereren.
"Een causaal verband laat zich nooit aantonen. We kunnen medisch vastleggen dat de genezing optrad rond het gebed, en dat de situatie na het gebed anders was dan daarvoor. We kunnen niet zeggen: het gebeurde dóór het gebed. Maar wel: tijdens het gebed vond er kennelijk iets plaats.

"Je kunt ook kijken naar genezingen die opgetreden zouden zijn in andere situaties, maar wij kiezen ervoor om dit te doen in relatie tot gebed. Dat is relevant, want is nog nooit gedaan, terwijl er in sommige kerken wel veel discussie is over gebedsgenezing."

Het idee voor het onderzoek ontstond na een artikel in Trouw, zes jaar geleden, Kruijthoff, zelf christen, vertelde toen over een patiënt uit zijn praktijk in Bleskensgraaf (Zuid-Holland). Die was volgens hem na een bezoek aan een gebedsgenezingsbijeenkomst van evangelist Jan Zijlstra genezen van dystrofie. "Nadien kreeg ik tientallen mails van mensen die ook zo genezen zouden zijn", zegt Kruijthoff. "Ik was sceptisch, maar wel geïntrigeerd."

http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... aart.dhtml

Lees hier een artikel uit 2010: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... aren.dhtml
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: VU brengt 'onverklaarde' gebedsgenezingen in kaart

Bericht door gusteman » 29 dec 2016, 19:25

Zelf lijd ik aan CIDP, een zenuwaandoening waarbij het eigen immuunsysteem de zenuwknopen vernietigt omdat ze verkeerdelijk worden beschouwd als indringers.

Het blijkt voor niemand een probleem te vormen om te begrijpen wat zich voor doet wanneer ik uitleg wat er gebeurt, ondanks het gegeven dat nog niemand een sluitende verklaring heeft kunnen geven waarom dat immuunsysteem plots op hol slaat.

En wat met het omgekeerde? Want als het immuunsysteem plots kan op hol slaan, dan is het omgekeerde ook waar, namelijk dat een immuunsysteem niet naar behoren functioneert waardoor iemand ziek wordt.
Als dan plots dat immuunsysteem weer naar behoren gaat functioneren dan krijg je dus wel een 'onverklaarbare' plotse genezing.

Laten we dus toch maar eerst eens kijken of al die genezingen werkelijk zo onverklaarbaar zijn. :wink:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: VU brengt 'onverklaarde' gebedsgenezingen in kaart

Bericht door taigitu » 30 dec 2016, 11:23

gusteman schreef:Zelf lijd ik aan CIDP, een zenuwaandoening waarbij het eigen immuunsysteem de zenuwknopen vernietigt omdat ze verkeerdelijk worden beschouwd als indringers.
Laten we dus toch maar eerst eens kijken of al die genezingen werkelijk zo onverklaarbaar zijn. :wink:
Dat is heftig Gusteman. Zeker als men niet weet waardoor het gebeurt en het niet via de
reguliere weg te behandelen is.
Echt onverklaarbaar zijn genezingen niet zijn als men precies wist wat er zich fysiek en
mentaal (eenheid) in het lichaam gebeurt. Maar dat weten we niet voor 100%. Wel weet ik
dat het lichaam een zelfhelend vermogen heeft, en dat dat van zowel vanuit het eigen
denken als van buitenaf geactiveerd kan worden waardoor er verbetering tot zelfs genezing
kan plaatsvinden. Dat denken is ook een factor bij de werking van placebo medicijnen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Ufo

Re: VU brengt 'onverklaarde' gebedsgenezingen in kaart

Bericht door Ufo » 25 feb 2017, 11:15

Als je geloofd dat je kunt genezen gebeurd het ook. Het is het zelfgenezend vermogen van het lichaam.

http://gezondheidenvoeding.nl/gezondhei ... ezondheid/

Plaats reactie