Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door taigitu » 27 jun 2012, 11:40

Hoog sensitieve personen
Hieronder vind jeeen aantal vragen die je als leidraad kunt zien of je hoog sensitief bent. Belangrijk hierbij is om te zeggen dat het een beeld schept voor jezelf. Belangrijk ook is dat je je eigen gevoel volgt en kijk naar hoe je je eigen leven ervaart.
Onderstaande vragen kunnen je op weg helpen om een beeld van jezelf te krijgen.
Om nog verder door te gaan op de vragen kun je eventueel zelf nog vragen bedenken over jezelf, je dagelijkse leven en hoe je daarin staat. Je eigen gevoel hierin is het belangrijkste, niet hoe iemand anders zegt hoe ze je zien.
Een manier om te voelen of het ‘ja of nee’ is op de vraag, is om naar je buikgevoel te gaan en eerst de vraag als ‘ ja’ te beantwoorden in jezelf en daarna hetzelfde bij ‘nee’.
Hierbij kan je een verschil van ‘zwaarte’ in je buik te voelen zijn. Je kan het verschil testen (duidelijk krijgen) door iets waarvan je weet dat je het heel leuk vindt met 'ja en nee' te beantwoorden. Voel dan even zonder je denken in te schakelen ........

De vragen komen uit het boek van Elaine N. Aron: Hoog Sensitieve Personen.
1) Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving. JA/NEE

2) Ik wordt beïnvloed door de stemmingen van anderen. JA/NEE

3) Ik ben nogal gevoelig voor pijn. JA/NEE

4) Tijdens drukke dagen merk ik dat ik behoefte heb om me terug te trekken in mijn bed of een donkere kamer, of een andere plek waar ik alleen kan zijn. JA/NEE

5. Ik ben bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne. JA/NEE

6) Ik raak gemakkelijk overvoerd door dingen als fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde sirenes. JA/NEE

7) Ik heb een rijke en complexe innerlijke belevingswereld. JA/NEE

8) Ik voel me niet op mijn gemak bij harde geluiden. JA/NEE

9) Ik kan diep geroerd raken door kunst of muziek. JA/NEE

10) Ik ben consciëntieus. JA/NEE

11) Ik schrik gemakkelijk. JA/NEE

12) Ik voel me opgejaagd als ik veel moeite moet doen in korte tijd. JA/NEE

13) Als mensen zich in een fysieke omgeving niet prettig voelen, weet ik meestal wat er gebeuren moet om dat veranderen (bijv. door licht te veranderen of het meubilair te verplaatsen. JA/NEE

14) Ik raak geïrriteerd als mensen proberen me te veel dingen tegelijk te doen. JA/NEE

15) Ik doe erg mijn best om te voorkomen dat ik fouten maak of dingen vergeet. JA/NEE

16) Ik kijk uit principe niet naar gewelddadige films of tv-shows. JA/NEE

17) Ik voel me ongemakkelijk als er veel om me heen gebeurt. JA/NEE

18) Als ik erge honger heb, heeft dat een sterke invloed op mijn concentratievermogen of mijn humeur. JA/NEE

19) Veranderingen in mijn leven brengen mij van mijn stuk. JA/NEE

20) Ik heb een neus voor delicate geuren, smaken, geluiden en kunstwerken en geniet daarvan. JA/NEE

21) Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overbelasten, heeft bij mij een hoge prioriteit. JA/NEE

22) Als ik met iemand moet wedijveren of op mijn vingers word gekeken, word ik zo nerveus of gespannen dat mijn prestaties veel minder zijn dan gewoonlijk. JA/NEE

23) Als kind werd ik door mijn ouders of leraren gevoelig of verlegen gevonden. JA/NEE
Als je 14 keer of meer ‘ja’ antwoordt op bovenstaande vragen, dan kun je je als hoog-sensitief beschouwen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door taigitu » 27 jun 2012, 11:55

Bij deze test scoor ik hoog, hoewel een zeer beperkte test is. Het is aan de ene kant handig als je erg gevoelig bent terwijl het tegelijkertijd verrekte zwaar kan zijn. Als je erg open staat kan je ook veel pijntjes oppakken van personen uit je omgeving. Daar tegenover staat voor mij dat ik kan inloggen bij mijn kinderen als er iets aan de hand is. Dat was erg prettig toen ik hoorde dat mijn oudste zoon in het ziekenhuis lag met pijn op de borst en bijna niet kunnen ademen. Hij was van kantoor door een collega naar de huisarts gebracht en daar vandaan met een ambulance afgevoerd naar het ziekenhuis. Nadat ik me op hem had ingesteld werd ik heel rustig (buikgevoel) en wist dat er niets ernstigs aan de hand was. Ik heb een taxi gebeld en ben samen met mijn andere kinderen naar het ziekenhuis gegaan. Ik ben uren in het ziekenhuis geweest terwijl hij allerlei onderzoeken onderging maar kon hem in de vroege avond toch per taxi mee naar huis nemen.
Op zulke momenten ben ik heel dankbaar dat ik deze 'kwaliteit' in me heb.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80668
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door Tammy » 27 jun 2012, 12:15

Ik kom bij lange na niet bij de 14 .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door tofu_kronos » 27 jun 2012, 12:50

22

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door Susan » 27 jun 2012, 12:56

Een aantal jaren geleden heb ik een hele uitgebreide gedaan, maar ik wist al dat ik een HSP was/ben.
Hier werd toen ook aangeraden je antwoorden te baseren op hoe je als kind was en reageerde op alles.
Vóór dat je dus geleerd had hier mee om te gaan zodat je weerbaarder werd, wat bij volwassenen vaak het geval kan zijn.
Ik vind deze paar vragen eerlijk gezegt wel heel sumier om daar echt waarde aan te hechten.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door Beatrix Kiddo » 27 jun 2012, 13:08

taigitu schreef:Als je 14 keer of meer ‘ja’ antwoordt op bovenstaande vragen, dan kun je je als hoog-sensitief beschouwen.
En dan? Ik bedoel, wat heb je er aan om wel of niet dat labeltje opgeplakt te krijgen?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door taigitu » 27 jun 2012, 13:47

Susan schreef: Ik vind deze paar vragen eerlijk gezegt wel heel sumier om daar echt waarde aan te hechten.
Ja, zoals ik al schreef is het een zeer beperkte test. Het geeft wel een idee hoe zo'n test ongeveer in zijn werk gaat, naar hoe je reageert op welke gevoelens en emoties. Het kan je inzicht geven over jezelf als je duidelijk krijgt dat het niet 'kinderachtig' is als je op bepaalde momenten in je emoties schiet waar anderen onberoerd op reageren. Het kan bevrijdend werken om deze gevoeligheid te accepteren als 'het hoort bij mij'.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door Susan » 27 jun 2012, 14:14

Ja hoor, helemaal mee eens.
Daar kunnen gevoelige mensen heel veel aan hebben. Voor hen is het
juist ook bedoeld he. Vooral als het een nog uitgebreidere test is.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

aquarius

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door aquarius » 27 jun 2012, 17:55

Ik schoor maar 6 punten ,ik denk dat vrouwen hoger schoren dan mannen .
Ben bang dat Gast1 ons allemaal verslaat in deze test . :uhhhm:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door taigitu » 27 jun 2012, 18:19

aquarius schreef:Ik schoor maar 6 punten ,ik denk dat vrouwen hoger schoren dan mannen.
Ik denk ook dat vrouwen beter zullen scoren omdat wij al eeuwen opgevoed zijn als zorgdieren. Dan moet je kunnen inschatten wie er 'zorg' nodig heeft, bijvoorbeeld in je gezin. Vrouwen hebben vroeger ook altijd in de verzorgende beroepen gewerkt; verpleegster, juf, winkeljuffrouw ed.
Het zal dus ook grotendeels een ingeprente kwestie zijn bij vrouwen.
Mannen daarentegen zitten nou eenmaal vaker in hun ratio. Ook dat is hun aangeleerd; 'jongens moeten stoer zijn, niet kleinzielig, niet snotteren want dan doen jongens niet'.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door Susan » 27 jun 2012, 18:46

Laat ik nu toch een paar mannen heel goed kennen die dus ook net als de meeste vrouwen
net zo verzorgend,intuitief, gevoelig zijn, en dus 'hoog'zulen scoren in deze test.
Zelf had ik overal dus 23 keer ja op in dit kleine 'proef' testje. En veel mannen halen dit volgens mij ook gemakkelijk.Ze lopen op ons in, en dat is alleen maar toe te juichen toch? Veel vrouwen mogen darentegen wel eens wat meer het rationelere van mannen leren dacht ik.
Komt de boel mooi in evenwicht.
Laatst gewijzigd door Susan op 27 jun 2012, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door taigitu » 27 jun 2012, 18:52

Hieronder staat een link naar een 100-vragentest.
Bij die test staat vermeld:
100 vragen HSP test
HSP-test in 100 vragen.
Bedenk bij elke vraag in hoeverre deze op jou van toepassing is. Het kan heel goed zijn dat je in de loop der tijd hebt leren omgaan met bepaalde gevoeligheden of dat je er overheen bent gegroeid. In dat geval vul je de test in alsof dit nog niet zo is .Let erop dat elk woord in de zin belangrijk is, vooral woorden als erg, vaak, nodig of veel.

NB: Dit is geen wetenschappelijke test! Deze test heeft heel wat kritieken gehad, en waarschijnlijk terecht. Hij staat op deze site ter volledigheid maar de gewone HSP test van 23 vragen is vele malen beter dan deze!
http://www.hooggevoelig.nl/drupal6/100-vragen-hsp-test
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door taigitu » 27 jun 2012, 19:05

Susan schreef:Laat ik nu toch een paar mannen heel goed kennen die dus ook net als de meeste vrouwen
net zo verzorgend,intuitief, gevoelig zijn, en dus 'hoog'zulen scoren in deze test.
Zelf had ik overal dus 23 keer ja op in dit kleine 'proef' testje. En veel mannen halen dit volgens mij ook gemakkelijk.Ze lopen op ons in, en dat is alleen maar toe te juichen toch? Veel vrouwen mogen darentegen wel eens wat meer het rationelere van mannen leren dacht ik.
Komt de boel mooi in evenwicht.
Ja, gelukkig zijn er mannen die hoog zullen scoren in de test. Ik heb twee zonen waarvan er één hoog zal scoren en één die daar wat onder zal zitten.
En er zijn vrouwen die over-geëmancipeerd lijken. Maar dat is vaak een soort bescherming; zo ook vaak bij mannen die zich als macho neer zetten. Zo rond de meno/peno-pauze komt daar nogal eens een omslag, een verzachting in hun doen en laten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door Susan » 27 jun 2012, 19:18

Aquarius is al met evenwicht bezig zie ik?
Haha hij heeft prompt zijn avatar aangepast! ;P! ;P! Dat bedoelde ik dus. :mrgreen:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

aquarius

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door aquarius » 27 jun 2012, 19:52

Susan ik ben misschien geen Sensitief Persoon maar op een of andere manier wel een schijn-heilige ,even een knipoog naar Ster :rolfl:

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door Maxi » 27 jun 2012, 20:12

7x nee
15 x ja

op de eerste vraag kon ik niet antwoorden. Ik snap de vraag niet.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door taigitu » 27 jun 2012, 20:23

Maxi schreef:7x nee
15 x ja
op de eerste vraag kon ik niet antwoorden. Ik snap de vraag niet.
Subtiele signalen zijn bijvoorbeeld dat je onrustig wordt bij iets wat eigenlijk niet goed voor je is. Dat kunnen in de praktijk diverse dingen zijn zowel in je lichaam als in je omgeving. Je kan een kamer binnen komen en je er niet prettig voelen; dan kan het zijn dat er net voordat jij binnenkwam ruzie is geweest maar de ruziezoekers doen hun best om heel gezellig te zijn.
De energie die dan in die kamer hangt registreer je onbewust en vertaalt zich in een ongemakkelijk gevoel.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door Susan » 27 jun 2012, 20:35

aquarius schreef:Susan ik ben misschien geen Sensitief Persoon maar op een of andere manier wel een schijn-heilige ,even een knipoog naar Ster :rolfl:
Ook mensen die 'heiligen-schijnen' mogen er zijn hoor, :mrgreen: geen probleem. Met 'echte'heiligen weet ik het zo net nog niet zie je...
En sensitief ben je volgens mij wel gezien je reacties, dat kan je ook niet alleen aan dit lijstje af meten. Hoe objectief kan jij naar je zelf kijken, is ook maar net de vraag he. :wink:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Ben je een Hoog Sensitief Persoon? (HSP-test)

Bericht door Maxi » 27 jun 2012, 22:25

taigitu schreef:
Maxi schreef:7x nee
15 x ja
op de eerste vraag kon ik niet antwoorden. Ik snap de vraag niet.
Subtiele signalen zijn bijvoorbeeld dat je onrustig wordt bij iets wat eigenlijk niet goed voor je is. Dat kunnen in de praktijk diverse dingen zijn zowel in je lichaam als in je omgeving. Je kan een kamer binnen komen en je er niet prettig voelen; dan kan het zijn dat er net voordat jij binnenkwam ruzie is geweest maar de ruziezoekers doen hun best om heel gezellig te zijn.
De energie die dan in die kamer hangt registreer je onbewust en vertaalt zich in een ongemakkelijk gevoel.
euh, Nee dan. (8x nee, 15x ja)

Plaats reactie