Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door Tammy » 30 sep 2012, 04:07

Afbeelding

SKEPP, de Studiekring voor de Kritische Evaluatie van Pseudowetenschap en het Paranormale, reikt de Sisyphusprijs uit, ter waarde van 1 miljoen euro, aan wie kan aantonen dat hij over paranormale vermogens beschikt of claims hard kan maken die onmogelijk zijn volgens de huidige wetenschappelijke kennis. Dat meldt SKEPP in een persbericht.

"Enkel beweringen waarvan het resultaat objectief kan vastgesteld worden, komen in aanmerking voor de test", aldus SKEPP. "Elke test moet zo opgevat worden dat het resultaat duidelijk is en niet vatbaar is voor enige betwisting, of dat erover moet gestemd worden."

Enkele beweringen komen niet in aanmerking voor de test, waaronder beweringen van religieuze aard, beweringen over het beïnvloeden van het weer of klimaat, handelingen die gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid, genezing van ziekten en gebreken en goocheltrucs.

De Sisyphusprijs is het resultaat van een samenwerking tussen Europese sceptische bewegingen. In de Verenigde Staten kunnen mensen met paranormale gaven beroep doen op de Randi prijs van 1 miljoen dollar (777.000 euro).

Alle informatie is terug te vinden op http://www.skepp.be.

Bron: HLN.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door Gast1 » 30 sep 2012, 09:01

Afbeelding

Hé, die afbeelding ken ik :grin:
Ik kwam 'm tegen toen ik bij SKEPP aan het doorlinken was. Ik kan me bij een dergelijke prijs wel wat bij voorstellen. Het is de beloning om de kloof tussen 'wat er meer is tussen hemel en Aarde' en de wetenschap te 'lijmen' of te overbruggen (nu even nadenken want ik ben zomaar wat in de wilde weg aan het schrijven :grin: ) Wanneer men dan het bewijs van de magie gevonden heeft is het wetenschappelijk te verklaren en de 'wetenschappelijke nuchterheid' kan voortvaren. De vraag is of ik met het bewijs blij zou zijn. Waarschijnlijk niet en het is ook een beetje dubbel.

Allerlei berichten komen nu bij me binnen. In het paranormale circuit zit zo onvoorstelbaar veel bedrog dat het van een kant heel goed zou zijn om het begrip de nek om te draaien. Ik zie het wel een beetje als een soort equivalent met de talrijke kerkelijke machtsmisbruikers. Ik gruwel van mensen die zichzelf heel veel aanmeten en misbruik maken van 'goed gelovigen' ...

Aan de andere kant neem je echter ook iets weg. Bij de nuchtere wetenschapper in het algemeen mis ik iets wat ik bij de goed gelovige (op welk gebied dan ook) wel zie. De uitstraling. Het verschil tussen 'weten' en geloven. Voor de goed gelovige kan zijn geloof (ook in de paranormale wereld) ook een weten zijn, maar dat weten is niet wetenschappelijk te verklaren. Ik voor mij 'weet' ook, heel sterk zelfs en sinds de dood van mijn Vader gebeuren er zelfs bijna griezelige zaken bij haar in huis. Overigens waren mijn vrouw en ik daar een paar keer getuige van. Mijn zussen ook en vooral het hondje Honey. Het zijn geluiden, foto's van mijn Vader die uit het lijstje kruipen en gedachten of onderwerpen van gesprekken waarbij er precies op dat moment iets gebeurd, wat overigens alleen maar gebeurd tijdens gevoelige familiare onderwerpen.

Daarnaast heb ikzelf zoveel ervaringen opgedaan dat ik niet anders kan dat 'te weten'. Al mijn wetenschappen zullen door een wetenschapper mogelijk zomaar de grond in geboord kunnen worden en het aardige is, dat mij dat totaal niets uitmaakt. Ik draai vaak zaken om en stel de wetenschap vragen die ook zij niet kunnen beantwoorden. Het zijn er 10-tallen waarbij de wetenschap alleen maar gist en dus niet kan verklaren of weten. Soms komen ze zelfs met klungelige oplossingen en soms komen ze plots met een bewijs van iets wat ik (maar dat zullen jullie ook hebben) al jaren 'wist' ...

1 miljoen ... Tja, aardig en je kunt er veel mee. En dat is wat we doen, we vertalen alles naar een financiële waarde ... :-( We willen alles zéker weten en zijn ongelovige Thomassen.

Afbeelding

Voor mij hoeft het niet bewezen te worden en het is zelfs zo, dat wanneer ik het zou kunnen bewijzen, dat me dat geen financieel bedrag waard is. Zeker, het gaat me goed en ik kan eten, slapen en leven. Er zijn mensen die dit niet hebben én er zijn mensen die altijd méér willen hebben. Mocht mijn manuscript ooit als boek uitgegeven worden, dan vind ik het veel belangrijker dan de boodschap begrepen wordt, dan dat ik er geld voor zou krijgen. Sterker nog, ik 'wil' er geen geld voor. Niets!! ... En ik weet wat ik schrijf ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door Susan » 30 sep 2012, 10:21

;P! ;P!
We hebben het er al meerdere malen over gehad, van mij mag het bewezen worden als men dat zo graag wil, maar hoeft voor mij zelf echter niet speciaal . Als het dan toch gebeurd, dan wél door EERLIJKE onafhankelijke objectieve onderzoekers.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door goudroes » 30 sep 2012, 13:58

Ik denk niet dat ze het geld ooit zullen uitkeren. Ik vraag me zelfs af hoe vaak het bewijs bewezen zou moeten worden. Sommige mensen willen volgens mij het "para"normale niet bewezen zien, want dan moeten ze alles in een ander perspectief zien en dat is eng. Datzelfde is dat je niet kan bewijzen dat god bestaat.
En ook ik, net als de vorige posters, hecht er weinig waarde aan om aan anderen te bewijzen dat er er meer is dan we zien. Ik wéét en dat is genoeg.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door Beatrix Kiddo » 01 okt 2012, 08:53

goudroes schreef:Ik vraag me zelfs af hoe vaak het bewijs bewezen zou moeten worden.
Eén, hooguit twee keer is genoeg, als deze mensen net zo werken als de stichting van James Randi.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

petra8

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door petra8 » 21 feb 2013, 11:51

hihi, probeer dat bedrag nu net te verdienen!
sinds kort ben ik serieus met pendelen bezig.
een leuke test.
men neme een man die mee wil werken.
drie lege dozen.
een ijzeren belletje.
Een vrouw die paranormaal denkt te zijn.
een pendel.

het werkt zo.
ik ga de kamer uit.
mijn man verstopt het belletje onder een van de drie dozen.
daarna ga ik ervoor zitten en vraag mijn pendel aan te wijzen onder welke doos het belletje verstopt zit.

Mijn man doet dan een spelletje met de computer dus ik kan ook geen telepathisch contact met hem hebben.

de allereerste keer ging het super.
Van de drie keer, alledrie goed.
Daarna gingen mijn katten zich ermee bemoeien en klommen op de dozen of gingen snuffelen aan die waaronder het belletje, ( hun speelgoed,) zit.
als het weer beter word ga ik er met de pendel op uit en eens kijken of ik een verborgen schat kan vinden.
( ik heb altijd al een sterk gevoel om verborgen of vermiste spullen te vinden.) Als dat lukt zit dat miljoen zo in de pocket!

houd iemand anders zich ook met pendelen bezig?

:nice: :wacht: :knuffie:
Laatst gewijzigd door petra8 op 11 mar 2013, 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door univers » 21 feb 2013, 13:15

houd iemand anders zich ook met pendelen bezig?
Jawel gebruik het in combinatie enkel om de energie banen weer in zijn gareel te krijgen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

petra8

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door petra8 » 11 mar 2013, 20:26

ondertussen maar op gehouden met pendelen.
heb te vaak een positief antwoord gekregen, terwijl de uitslag negatief was.

dankzij regressie krijg ik veel betere antwoorden en nog in 3 D ook.
:nice:

PieterB

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door PieterB » 23 apr 2013, 12:13

Nou ik heb me met 3 verschillende ideeen aangemeld maar ik krijg nergens antwoord op, volgens mij is het helemaal niet waar dat je een miljoen kan winnen, ze zeggen het, maar als je het echt wilt aantonen geven ze ineens niet thuis...

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door Determinist » 23 apr 2013, 12:27

PieterB schreef:Nou ik heb me met 3 verschillende ideeen aangemeld maar ik krijg nergens antwoord op, volgens mij is het helemaal niet waar dat je een miljoen kan winnen, ze zeggen het, maar als je het echt wilt aantonen geven ze ineens niet thuis...
Je zal een duidelijke wetenschappelijke opzet moeten aandragen. Dus niet alleen zeggen dat je iets kan, maar een complete wetenschappelijke test samenstellen die kan aantonen dat wat jij kan niet te verklaren is met de huidige stand van wetenschap. Het moet controleerbaar zijn, herhaalbaar en duidelijk het effect naar voren komen om éénduidig het verschil te laten zien tussen statistische "ruis" en je claim.

bramati

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door bramati » 23 apr 2013, 12:56

Gast1 schreef: Daarnaast heb ikzelf zoveel ervaringen opgedaan dat ik niet anders kan dat 'te weten'.
Pierre, waarom denk jij dan dat jouw ervaringen niet objectief gemeten kunnen worden? Geluid, geur, beweging enzovoort kunnen allemaal gemeten worden.

Gevoelens zijn moeilijker, maar dan kan je je evengoed de vraag stellen of deze ervaringen niet zozeer een externe dan wel een interne oorzaak hebben.
Gast1 schreef: .. en soms komen ze plots met een bewijs van iets wat ik (maar dat zullen jullie ook hebben) al jaren 'wist' ...
Nu maak je mij benieuwd :)

Kan je mij enkele voorbeelden geven?
Gast1 schreef: Voor mij hoeft het niet bewezen te worden
Ok Gast1, je moet van mij nu op dit eigenste moment 5 seconden op je linkerbeen steunen, anders heb je 5 jaar ongeluk.

Oh, je gelooft mij niet? Oh, misschien wil je wel bewijs dat dit waar is voordat je dit aanneemt? Nounou :)
Gast1 schreef:en het is zelfs zo, dat wanneer ik het zou kunnen bewijzen, dat me dat geen financieel bedrag waard is.
Je kan het geld natuurlijk ook aan een goed doel schenken als je dat wil.

bramati

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door bramati » 23 apr 2013, 12:59

PieterB schreef:... geven ze ineens niet thuis...
viewtopic.php?f=38&t=9666&st=0&sk=t&sd=a&start=20

PieterB

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door PieterB » 23 apr 2013, 16:48

Determinist schreef:
PieterB schreef:Nou ik heb me met 3 verschillende ideeen aangemeld maar ik krijg nergens antwoord op, volgens mij is het helemaal niet waar dat je een miljoen kan winnen, ze zeggen het, maar als je het echt wilt aantonen geven ze ineens niet thuis...
Je zal een duidelijke wetenschappelijke opzet moeten aandragen. Dus niet alleen zeggen dat je iets kan, maar een complete wetenschappelijke test samenstellen die kan aantonen dat wat jij kan niet te verklaren is met de huidige stand van wetenschap. Het moet controleerbaar zijn, herhaalbaar en duidelijk het effect naar voren komen om éénduidig het verschil te laten zien tussen statistische "ruis" en je claim.
is dit een reactie op mij????

het zal allemaal best kunnen, lijkt me ook vrij logisch.

Het feit dat er gewoonweg HELEMAAL GEEN antwoord komt op mijn mails, en het feit dat er ook op geen enkele manier contact met me wordt opgenomen, doet mij toch vermoeden dat het allemaal niet meer is dan een facade.

Jammer, want ik had dat miljoen best willen hebben, het zou makkelijk verdiend zijn.

@bramati: ik begrijp je, dat komt nog wel, althans ik ben het in elk geval wel van plan. Maar om goed inhoudelijk overal op in te gaan moet ik er echt even voor gaan zitten, en die gelegenheid heb ik niet altijd.

bramati

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door bramati » 23 apr 2013, 17:00

PieterB schreef:
Determinist schreef:
PieterB schreef:Nou ik heb me met 3 verschillende ideeen aangemeld maar ik krijg nergens antwoord op, volgens mij is het helemaal niet waar dat je een miljoen kan winnen, ze zeggen het, maar als je het echt wilt aantonen geven ze ineens niet thuis...
Je zal een duidelijke wetenschappelijke opzet moeten aandragen. Dus niet alleen zeggen dat je iets kan, maar een complete wetenschappelijke test samenstellen die kan aantonen dat wat jij kan niet te verklaren is met de huidige stand van wetenschap. Het moet controleerbaar zijn, herhaalbaar en duidelijk het effect naar voren komen om éénduidig het verschil te laten zien tussen statistische "ruis" en je claim.
is dit een reactie op mij????

het zal allemaal best kunnen, lijkt me ook vrij logisch.

Het feit dat er gewoonweg HELEMAAL GEEN antwoord komt op mijn mails, en het feit dat er ook op geen enkele manier contact met me wordt opgenomen, doet mij toch vermoeden dat het allemaal niet meer is dan een facade.

Jammer, want ik had dat miljoen best willen hebben, het zou makkelijk verdiend zijn.

@bramati: ik begrijp je, dat komt nog wel, althans ik ben het in elk geval wel van plan. Maar om goed inhoudelijk overal op in te gaan moet ik er echt even voor gaan zitten, en die gelegenheid heb ik niet altijd.
Je kan ook gewoon zeggen dat ik gelijk had, dat bespaart ons wat tijd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door Determinist » 23 apr 2013, 17:44

PieterB schreef: Jammer, want ik had dat miljoen best willen hebben, het zou makkelijk verdiend zijn.
Dan ben ik wel erg benieuwd naar wat je kan en hoe je kan aantonen dat dit alleen te verklaren is vanuit "paranormale" uitgangspunten.

PieterB

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door PieterB » 23 apr 2013, 20:24

Determinist schreef:
PieterB schreef: Dan ben ik wel erg benieuwd naar wat je kan en hoe je kan aantonen dat dit alleen te verklaren is vanuit "paranormale" uitgangspunten.
als je er een miljoen voor over hebt zeg ik het...

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door The Grey » 23 apr 2013, 20:31

PieterB schreef:
Determinist schreef:
PieterB schreef: Dan ben ik wel erg benieuwd naar wat je kan en hoe je kan aantonen dat dit alleen te verklaren is vanuit "paranormale" uitgangspunten.
als je er een miljoen voor over hebt zeg ik het...
Dit is zwak.

Edit:
En heel erg kinderachtig!
-

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door univers » 23 apr 2013, 23:02

als je er een miljoen voor over hebt zeg ik het...
Jij hebt zeker boven een wasserij gewoond?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Pindar

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door Pindar » 31 aug 2013, 21:05

Als je er eens in duikt zie je dat die Randi door en door een charlatan is! Een leugenaar van de bovenste plank!

Als je met iets komt verzet ie de eisen zo dat je er niet meer aan voldoet


Ik heb het een beetje gehad mety dit soort supergoedkope
pseudo skeptici.


Randi is meer een gatekeeper ( van het materialisme) dan een echt geintresseerde onderzoeker. Mijn diagnose van randi is dan ook dat het een psychopaat is!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Eén miljoen euro voor wie paranormale gaven kan bewijzen

Bericht door MetalPig » 04 sep 2013, 09:26

Pindar schreef:Als je er eens in duikt zie je dat die Randi door en door een charlatan is! Een leugenaar van de bovenste plank!
Ah, de zoveelste loze beschuldiging aan Randi's adres. Heb je onderbouwing voor je beschuldiging?

Plaats reactie