CHAKRA's - centra's van onze energiehuishouding

Parapsychologie, helderziendheid, telepathie, telekinese en vele andere onderwerpen m.b.t het bovennatuurlijke.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

CHAKRA's - centra's van onze energiehuishouding

Bericht door taigitu » 22 feb 2013, 13:46

Chakra's
Onze lichaam en geest als energiebron zijn zo vanzelfsprekend dat we er pas bij
stilstaan, als we een tekort aan energie ervaren. Chakra's zijn centra in ons lichaam,
die onze energiehuishouding reguleren. Waar zitten de chakra's precies?
Welke chakra's zijn er? En hoe moeten we de chakra's activeren en onderhouden zodat
ze voor ons een bron worden voor optimale en uitgebalanceerde energiehuishouding?

Video van een half uur en waar nodig Nederlands ondertiteld:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1140304#0
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: CHAKRA's - centra's van onze energiehuishouding

Bericht door Gast1 » 23 feb 2013, 09:40

Ik 'voel' het in mijn derde oog-chakra ...
Daar gebeurd het ... en dan met name in de epifyse ...
Het oog van God (de onpersoonlijke -en egoloze) met de grote 'G'

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 8644,d.d2k


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: CHAKRA's - centra's van onze energiehuishouding

Bericht door taigitu » 10 mar 2013, 15:38

Wat doen de Chakra’s

Afbeelding

Chakra's
Eigenlijk hebben ze maar één functie: het transformeren van kosmische (levens) energie naar fysieke energie.
Elk Chakra heeft daarbij zijn eigen kwaliteit en functie.
Dat klinkt moeilijk en is ook lastig te begrijpen en uit te leggen. Als je de uitleg over de Chakra’s verderop leest zal je dit wat duidelijker worden.

De verschillende chakra’s vormen de verbindingsschakels tussen de ons omringende energie en deze energiebanen in ons lichaam.
Elke chakra correspondeert met een bepaald levensgevoel of -gebied en heeft een eigen kleur.
Het goed of niet goed functioneren van zo’n chakra is mede van invloed op bepaalde psychische en/of lichamelijke problemen die we tegenkomen op het betreffende levensgebied.
Elk chakra heeft lichamelijke, emotionele en spirituele componenten.

Eerste chakra
Het eerste chakra of basischakra wordt in het Sanskriet “Muladhara” genoemd, wat wortel betekent. Dit chakra legt de verbinding tussen wij als mens en de aarde. Op lichamelijk gebied hoort het eerste chakra bij: problemen met onderrug, dikke darm, botten, heupen, billen.
Het basischakra ligt onder het stuitbeen.
Emotioneel gezien heeft dit chakra te maken met veiligheid, een stevige basis, ‘geaard’ zijn, gerustzijn in basisbehoeften en basisvertrouwen. Het kunnen aangeven van persoonlijke grenzen.
Belangrijke leeftijd waarop het basischakra wordt ontwikkeld is tussen 0 en 7 jaar. In deze leeftijd ontwikkel je ‘ik en mijn lichaam’.

Tweede chakra
Het tweede chakra of miltchakra heeft in het Sanskriet de naam “Svadhisthana” gekregen, wat zoetheid betekent (ook liefelijkheid, bekoorlijkheid). Het tweede chakra heeft zijn verbinding met de geslachtsorganen, nieren, blaas, bloedsomloop en bekkengebied. Problemen met seksualiteit, hartstocht en emotie hebben direct met dit chakra te maken. Een goed tweede chakra uit zich in creatieve expressie, zelfverzekerd zijn, levenslust. Het tweede chakra wordt ontwikkeld tussen 7 en 14 jaar. Belangrijkste ontdekkingsreis is het ontwikkelen van ‘ik en de ander’. In deze periode leer je ervaring opdoen, empathie kweken en voelen.

Derde chakra
In het Sanskriet heet het derde chakra “Manipura”, dit betekent ‘schitterend juweel’ of ‘met edelstenen gevuld’. Het derde chakra (ook wel zonnevlechtchakra genoemd) wordt geassocieerd met de alvleesklier, maag, galblaas, lever, milt, dunne darm, buikholte en vegetatief zenuwstelstel. Door middel van dit chakra wordt de spijsvertering geregeld en beïnvloedt. Organen die hieronder vallen zijn maag, lever en milt.
Een goed ontwikkeld derde chakra uit zich in een sterk ik-gevoel.
Een derde chakra die uit balans is kan zorgen voor een negatief egoïsme, machtswellust en jaloezie. Te weinig derde chakra energie geeft onzekerheid en zelfmedelijden.
Belangrijke ontwikkelingsleeftijd voor het derde chakra is tussen 14 en 21 jaar.
‘Ik en de groep’ wordt in deze periode ontdekt en versterkt.

Vierde chakra
Het “Anahata” chakra vormt het centrum van de mens: het hartchakra. Dit chakra verbindt de onderste drie chakra’s met de bovenste drie chakra’s. Het hartchakra is het energetische centrum van liefde, medeleven, menselijkheid en geborgenheid. Het zorgt voor een liefdevol en ondersteunend contact met de ander en voert van het ik-bewustzijn naar het wij-bewustzijn.
Dit chakra beïnvloed de werking van het hart, de longen en de ademhaling. Een sterk hartchakra geeft ontspanning, stevige rustige hartslag, en een stabiel ritme. Te weinig hartchakra energie uit zich in allergie, astma en infectiegevoeligheid. Deze tijdsperiode staat niet helemaal vast. Wel is deze periode belangrijk om ‘ik en het grote geheel’ te gaan ervaren en ontwikkelen. Trends en erbij willen horen en je zo kleden is belangrijk. Maar ook respect hebben voor de medemens en natuur is aandachtspunt.

Het vijfde chakra
Dit chakra, keelchakra, wordt ook wel het “Vishuddha” genoemd. Het beïnvloed klank- en spraakcentrum. Mensen met een goed ontwikkeld keelchakra kunnen goed spreken en winnen gemakkelijk iemands vertrouwen. Dit chakra verbind het hartchakra met het voorhoofdschakra en zorgt voor de samenwerking tussen denken en voelen. Lichamelijk horen een goede ademhaling en ontspannen nek-, kaak- en schouderspieren hierbij. Tekorten uiten zich heesheid, vermoeide stem, schildklier, problemen met de schildklier, struma, oorpijn en zelfs tandpijn. In je ontwikkeling is het tijd voor ’ik en mijn expressie’. Het (durven) uitkomen voor genderidentiteit, en seksuele geaardheid hoort daarbij.

Het zesde chakra
Het zesde chakra is het geestelijk centrum. Het zogenaamde “Ajna” chakra of voorhoofdschakra. Dit chakra verzorgt oplettendheid en bewustzijn. Het Ajna-chakra verzorgt de verbinding met de geestelijke wereld en opent de poorten naar intuïtieve kennis. Dit centrum beïnvloedt de endocriene klieren en heeft dus invloed op het gehele lichaam.
Een verstoring kan zich uiten in angst, een gevoel van zinloosheid en doelloosheid of als concentratieproblemen. Een leeg zesde chakra kan leiden tot depressiviteit en extreem twijfelen. Een te ‘vol’ chakra kan zich uiten in hoogmoed, sterk omlijnde opvattingen en zelfs in psychose of schizofrenie. Hierin ontwikkel je dus ‘ik en mijn overtuigingen’. Het waarnemen, begrijpen en inzien van levensvraagstukken.

Zevende chakra
Het zevende chakra of kruinchakra wordt het “Sahasrara” chakra genoemd. Het hangt samen met spiritualiteit en verlichting. Een ontwikkeld zevende chakra veroorzaakt een gevoel van diepe vrede en harmonie, voorbij de dualiteit. Dit leidt tot ervaringen van totaal geluk en brengt de verbinding tot stand met een werkelijkheid die voorbij het denken ligt.
Het kruinchakra werkt in op het gehele organisme en heeft te maken met chronische aandoeningen en zenuwaandoeningen. De meest voorkomende problemen uiten zich als hoofdpijn, verwardheid, vergeetachtigheid, slaapstoornissen en depressiviteit.
‘Ik en mijn identificatie’ staan hierbij centraal. Jezelf zijn in alles wie en wat je bent. Bij verstoring van dit chakra kan fanatisme in emotie of drama (toneelspelen wie je bent), of (ziels)ongelukkig zijn een uiting zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: CHAKRA's - centra's van onze energiehuishouding

Bericht door Gast1 » 10 mar 2013, 19:18

Het zesde chakra heeft vooral mijn aandacht. Emotioneel gezien: als de levensenergie zich in het zesde chakra verzamelt en blokkades worden opgeheven, zou het mogelijk zijn om een hoger bewustzijn te bereiken. Een belangrijk symbool voor het zesde chakra is Shakti Hakini, een androgyne godheid, die zowel het mannelijke als vrouwelijk aspect vertegenwoordigt, waardoor de dualiteit wordt overstegen. Het Ajna-chakra staat voor de verzorging de verbinding met de geestelijke wereld en de opening van de poorten naar intuïtieve kennis. Het verwijst naar een werkelijkheid die tevoorschijn komt zodra het dualistisch waarnemen van de wereld overstegen wordt en de gedachten tot rust komen.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=h ... jf9eolp4Rw

Plaats reactie