MARS blijft intrigeren!

Alles over UFO's en Aliens , Roswell , Alien abductees en Area51 en nog veel meer kun je hier vinden. The truth is in here.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

MARS blijft intrigeren!

Bericht door oktagon » 25 dec 2016, 13:27

Eerste kerstdag zag ik een deel van een gehouden symposium in the USA ,waarin een deelnemer met foto-en filmmateriaal aantoonde,dat in tegenstelling tot de data van Nasa er al miljoenen jaren geleden oorlogen met massale vernietiging waren geweest onder "culturen"en dat wij nu de resten er van bekijken.

Te bezichtigen tijdens het fraaie kerstweer: https://www.youtube.com/watch?v=61Ihq6CULiQ&t=133s :knots: :cheers:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door Witte wel » 25 dec 2016, 14:28

Word eens tijd dat er in de USA een symposium gehouden gaat worden wat nu eindelijk eens onderbouwd uitlegt hoe de data die wij voorgeschoteld krijgen van de planeet Mars naar ons toegestuurd wordt en de communicatie vanaf de aarde naar de planeet Mars geschied. Tot op heden heb ik daar nog nergens een onderbouwt document over kunnen vinden. Nasa verklaart te werken met een node systeem net zoals het internet op aarde functioneert. Dat is natuurlijk een correcte oplossing zij het niet dat je hiervoor honderden nodes moet aanbrengen voordat dit kan functioneren. De afstand tussen de aarde en de planeet Mars varieert tussen de 65 en 650 miljoen kilometers dus best wel een afstandje. Het Mars-rovertje zou met één van de twee, in een baan om Mars gebrachte, satellieten communiceren en deze zou het signaal dan weer middels het node systeem naar de aarde sturen.
Laat eerst maar eens zien dat dit werkelijkheid is , wat ik betwijfel, en tot die tijd zie ik het hele Mars gebeuren als één grote money-making industrie met een paar prachtig samengestelde Marslandschappen ergens, mogelijk in area 51, in een grote fabriekshal of vergelijkbaar.
Onlangs sprak ik met een gepensioneerde engineer in de bouwkunde en hij begon over het Mars project. Ik reageerde vrijwel direct met de reactie dat ik het project eerder zag als een opstelling ergens in een grote hal in plaats van mee te gaan in zijn verhaal. De verrassende reactie die ik van hem kreeg was dat wel meerdere mensen in zijn omgeving een zelfde reactie gaven en dit voor hem ook het einde betekende van het enthousiasme waarmee hij zijn Marsverhaal bracht.
Ik had mijn reactie daarna onderbouwd en ook hij kon mij geen antwoord geven op hoe het communicatie systeem dan wel zou moeten functioneren.
Voor mij is het Marsgebeuren één grote zandbak met wat rotspartijen en hier en daar een afwijkend steentje. Er komt een moment dat de gevallen ballpoint of het potlood niet direct opgemerkt wordt en op een foto zichtbaar is maar niet opgemerkt is geworden.
Afbeelding
Een beetje weg blurren en je hebt een obelisk. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door oktagon » 25 dec 2016, 15:43

Een verder deel in dit verslag laat een bewoning onderaards zien met grote tunnels;mogelijk wordt er kunstmatig levensbenodigde materie en ook water voor mogelijke bewoners geproduceerd! [think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door Vitharr » 25 dec 2016, 18:01

Witte wel schreef:Word eens tijd dat er in de USA een symposium gehouden gaat worden wat nu eindelijk eens onderbouwd uitlegt hoe de data die wij voorgeschoteld krijgen van de planeet Mars naar ons toegestuurd wordt en de communicatie vanaf de aarde naar de planeet Mars geschied. Tot op heden heb ik daar nog nergens een onderbouwt document over kunnen vinden. Nasa verklaart te werken met een node systeem net zoals het internet op aarde functioneert. Dat is natuurlijk een correcte oplossing zij het niet dat je hiervoor honderden nodes moet aanbrengen voordat dit kan functioneren. De afstand tussen de aarde en de planeet Mars varieert tussen de 65 en 650 miljoen kilometers dus best wel een afstandje. Het Mars-rovertje zou met één van de twee, in een baan om Mars gebrachte, satellieten communiceren en deze zou het signaal dan weer middels het node systeem naar de aarde sturen.
Laat eerst maar eens zien dat dit werkelijkheid is , wat ik betwijfel, en tot die tijd zie ik het hele Mars gebeuren als één grote money-making industrie met een paar prachtig samengestelde Marslandschappen ergens, mogelijk in area 51, in een grote fabriekshal of vergelijkbaar.
Welke informatie meen je dan niet aangereikt te krijgen? Ik vond meer dan genoeg informatie over de verschillende vormen van communicatie. Over een 'node systeem' zoals bij internet gebruikt wordt vond ik dan weer niets? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door Witte wel » 26 dec 2016, 01:12

Ik heb mijn eigen te pletter gezocht maar heb niet kunnen vinden wat mij kon voorzien van de juiste informatie.
Ja, ik heb diverse sites gevonden over communicatiemiddelen. Lange afstand berichtgevingen, zendersterktes en wat allemaal nog meer. Maar dat toont de communicatie nog niet aan.
Let wel, we spreken over een enorme afstand. Een afstand die niet rechtlijnig is en om die afstand te kunnen overbruggen dient er een enorm sterke zender aanwezig te zijn. Dat die zich ergens op de aarde bevindt kan ik mij nog wel voorstellen. Maar hoe terug. En ik neem het niet zomaar aan door te accepteren dat het zo moet zijn als ik geen onderbouwing kan vinden.
Ik weet wat radiogolven doen en hoe ze zich gedragen en welke factoren invloed uit oefenen op deze signalen. Ik weet ook dat om bepaalde afstanden te overbruggen soms enorm sterke zenders noodzakelijk zijn. Dat obstakels vaak problemen veroorzaken en signalen verstoren is logisch. In mijn jongere jaren heb ik mij jaren begeven in de zendamateur wereld waarbij AM, FM, USB en LSB zendgebeuren werd toegepast. Met een 200 Watt buizenversterker op de USB kon je toch een aardig eindje weg komen. Maar niet naar de andere kant van de wereld. Daar heb je wat ander materiaal voor nodig en een uitgebreider antennepark.

https://www.nemokennislink.nl/publicati ... r-internet
Communicatie in de ruimte verloopt net als het internet met een serie knooppunten, of nodes. Berichten vliegen van node naar node totdat ze hun bestemmingen bereiken. Internet nodes staan constant in contact met elkaar,
En die zelfde informatie vindt je ook op Deep Space Network van Nasa.
Op 18 november 2008 werd voor het eerst het Nasa deep space internet getest waarop nog een serie opeenvolgende tests zouden worden uitgevoerd.
https://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/n ... ernet.html
Het kan dus niet anders dan met tussenstations, nodes, maar waar en hoeveel zijn er die en wanneer zijn deze aangebracht. Waarom is daar nagenoeg niet over gepubliceerd. Men gaat er maar vanuit dat een signaaltje vanaf de aarde naar de planeet Mars zomaar even kan plaats vinden. Dat is dus niet zo.

Kan jij mij meer informatie verschaffen Vitharr, graag. Kom maar op met die informatie want ik kan het niet vinden.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door gusteman » 26 dec 2016, 02:39

Witte wel schreef:Ik weet wat radiogolven doen en hoe ze zich gedragen en welke factoren invloed uit oefenen op deze signalen.
Communicatie in de ruimte (of vanop de aarde naar een object in de ruimte toe) gebeurt aan lichtsnelheid.
Je kan dit zelf testen/waarnemen door een GPS in een rijdende auto te gebruiken als snelheidsmeter: elke verandering van snelheid in je verplaatsing wordt binnen fracties van seconden aangepast op je scherm.
Die metingen gebeuren nochtans vanuit een satelliet in de ruimte die een signaal moet ontvangen van het GPS toestel, de verandering in afgelegde afstand omzetten naar snelheid van verplaatsing en die gegevens terug sturen naar het GPS toestel.
Dit betreft geen gewoon radio verkeer maar het gaat om data verkeer, en dat gebeurt aan lichtsnelheid, grosso modo 300.000 km per seconde (1,08 miljard kilometer per uur).
De tijd om data naar Mars te sturen varieert dus van ongeveer drie en een halve tot 36 minuten.
Ik snap niet waar het probleem zit? :shock:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door Vitharr » 26 dec 2016, 10:22

Witte wel schreef:Ik heb mijn eigen te pletter gezocht maar heb niet kunnen vinden wat mij kon voorzien van de juiste informatie.
Je lijkt ook op het verkeerde spoor te zitten. Ik ben hier geen expert in maar kan je misschien wel helpen om de juiste informatie te vinden. :wink:
Witte wel schreef:Ja, ik heb diverse sites gevonden over communicatiemiddelen. Lange afstand berichtgevingen, zendersterktes en wat allemaal nog meer. Maar dat toont de communicatie nog niet aan.
Let wel, we spreken over een enorme afstand. Een afstand die niet rechtlijnig is en om die afstand te kunnen overbruggen dient er een enorm sterke zender aanwezig te zijn. Dat die zich ergens op de aarde bevindt kan ik mij nog wel voorstellen. Maar hoe terug. En ik neem het niet zomaar aan door te accepteren dat het zo moet zijn als ik geen onderbouwing kan vinden.
Ik weet wat radiogolven doen en hoe ze zich gedragen en welke factoren invloed uit oefenen op deze signalen. Ik weet ook dat om bepaalde afstanden te overbruggen soms enorm sterke zenders noodzakelijk zijn. Dat obstakels vaak problemen veroorzaken en signalen verstoren is logisch. In mijn jongere jaren heb ik mij jaren begeven in de zendamateur wereld waarbij AM, FM, USB en LSB zendgebeuren werd toegepast. Met een 200 Watt buizenversterker op de USB kon je toch een aardig eindje weg komen. Maar niet naar de andere kant van de wereld. Daar heb je wat ander materiaal voor nodig en een uitgebreider antennepark.
Hier zit eigenlijk de eerste al in. Jij zegt dat die afstand niet 'rechtlijnig' is. NASA geeft echter zelf aan dat 1 van de communicatieopties van Curiosity rechtstreeks, dus zonder nodes, via hun DSN verloopt. Die rechte lijn is dus een vereiste. Om altijd te kunnen luisteren zijn de DSN schotels dusdanig op Aarde gepositioneerd dat ze vanaf een bepaalde radius altijd een volledige dekking kunnen hebben. De grote handicap hier is dan natuurlijk dat Mars zelf in de weg kan zitten. En daarom heeft Curiosity meer communicatiemogelijkheden.
Witte wel schreef:https://www.nemokennislink.nl/publicati ... r-internet
Communicatie in de ruimte verloopt net als het internet met een serie knooppunten, of nodes. Berichten vliegen van node naar node totdat ze hun bestemmingen bereiken. Internet nodes staan constant in contact met elkaar,
En die zelfde informatie vindt je ook op Deep Space Network van Nasa.
Op 18 november 2008 werd voor het eerst het Nasa deep space internet getest waarop nog een serie opeenvolgende tests zouden worden uitgevoerd.
https://www.nasa.gov/home/hqnews/2008/n ... ernet.html
Het kan dus niet anders dan met tussenstations, nodes, maar waar en hoeveel zijn er die en wanneer zijn deze aangebracht. Waarom is daar nagenoeg niet over gepubliceerd. Men gaat er maar vanuit dat een signaaltje vanaf de aarde naar de planeet Mars zomaar even kan plaats vinden. Dat is dus niet zo.
Je trekt hier de verkeerde conclusie hoor. En dat komt waarschijnlijk door het eerste artikel. Communicatie met curiosity verloopt via het DSN en dus via radiogolven. DTN is een optimalisatiemethode om dataloss te voorkomen. DTN is echter verre van operationeel. Dit jaar was men nog aan het testen met het ISS.

Nasa is vrij specifiek over de curiosity communicatie. Curiosity kan op 2 manieren rechtstreeks communiceren. Met een gebundeld X-Band signaal of met een 'alle kanten op' X-Band signaal. NASA claimt nadrukkelijk geen nodes te gebruiken bij deze vorm.

De andere optie is via UHF met 1 van 3 satellieten in Mars-orbit. Deze worden dan wel gebruikt als relay station maar het betreft ook de enige node in het systeem.

Dus, even los van alle problemen die je in deze vorm van communicatie ziet, het node systeem waar je informatie over zoekt bestaat nog niet. Via 'communication Mars Rover' kom je bij de zaken die ik net deelde. En je kunt daar helemaal de diepte in.
Witte wel schreef:Kan jij mij meer informatie verschaffen Vitharr, graag. Kom maar op met die informatie want ik kan het niet vinden.
Als we het eens zijn over wat NASA zelf zegt kunnen we misschien verder kijken naar de directe communicatie van curiosity? Lijkt me interessant!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door Vitharr » 26 dec 2016, 10:26

gusteman schreef:
Witte wel schreef:Ik weet wat radiogolven doen en hoe ze zich gedragen en welke factoren invloed uit oefenen op deze signalen.
Communicatie in de ruimte (of vanop de aarde naar een object in de ruimte toe) gebeurt aan lichtsnelheid.
Je kan dit zelf testen/waarnemen door een GPS in een rijdende auto te gebruiken als snelheidsmeter: elke verandering van snelheid in je verplaatsing wordt binnen fracties van seconden aangepast op je scherm.
Die metingen gebeuren nochtans vanuit een satelliet in de ruimte die een signaal moet ontvangen van het GPS toestel, de verandering in afgelegde afstand omzetten naar snelheid van verplaatsing en die gegevens terug sturen naar het GPS toestel.
Dit betreft geen gewoon radio verkeer maar het gaat om data verkeer, en dat gebeurt aan lichtsnelheid, grosso modo 300.000 km per seconde (1,08 miljard kilometer per uur).
De tijd om data naar Mars te sturen varieert dus van ongeveer drie en een halve tot 36 minuten.
Ik snap niet waar het probleem zit? :shock:
Het verwarrende is dat in 'Deep Space Communication' met snelheid tegenwoordig vaak de bitrate bedoelt wordt. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door Vitharr » 26 dec 2016, 10:49

Hier overigens een prachtig gedetailleerd artikel met de noodzakelijke bronverwijzingen over de relay communicatie:

https://sandilands.info/sgordon/communi ... -curiosity
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door gusteman » 26 dec 2016, 12:06

Wat nog maar eens aantoont dat het trekken van conclusies op basis van beperkte gegevens/kennis meestal ook zal leiden tot onjuiste conclusies.
Witte wel schreef:De verrassende reactie die ik van hem kreeg was dat wel meerdere mensen in zijn omgeving een zelfde reactie gaven en dit voor hem ook het einde betekende van het enthousiasme waarmee hij zijn Marsverhaal bracht.
Dan kan je nu dus terug naar die meneer met de melding dat jouw insteek ongegrond was en er voor hem geen reden bestaat om zijn enthousiasme te laten varen.
Ik vond trouwens, afgaande op de info die je gaf, dat dat enthousiasme behoorlijk makkelijk aan het wankelen te brengen was. :mrgreen:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door oktagon » 26 dec 2016, 15:02

Vanmiddag weer eens Mars-opnames bekeken:

https://www.youtube.com/watch?v=sWuUSX8639o

Voor mij is het minder interessant,hoe de wandelende satellite over het Mars-opp.dart,dan wel wat deze filmt.

Het intrigeert me en verneem ik weinig over welke soort culturen daar geweest zouden zijn en hoe lang terug;je zou verwachten dat er zg.koolstof-metingen zouden zijn gedaan om ouderdom van gebeente te bepalen en gepubliceerd.

Ruim een jaar geleden trof ik in een afbeelding een afgebroken stuk van een kolom aan,die me deed denken aan een Ionische zuil - uit onze aardse beginperiode van bekende griekse bouwstijlen 600vC-door de aanwezige cannelures; bij zoekwerk later zag ik zoiets dergelijks niet weer!

Mijn gedachte daarop was,dat al het mogelijke modernere gebouwde veel minder sterk was geweest en verwoest door moderner grof atomair cultureel geweld van bezoekers of mogelijk zelfvernietiging van elkaar op Mars bestrijdende culturen,met resultaat de getoonde Mars-oppervlakte.

Onze regeerders zouden dezelfde resultaten met hun moderne wapens kunnen realiseren op hun (onze) planeet! [think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gusteman

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door gusteman » 26 dec 2016, 15:15

oktagon schreef:... je zou verwachten dat er zg.koolstof-metingen zouden zijn gedaan om ouderdom van gebeente te bepalen en gepubliceerd.
Dat is interessant, beste oktagon.

Als dit zo is dan zouden we inderdaad mogen meetresultaten en bevindingen verwachten, maar dit is wel de eerste keer dat ik iets hoor over gebeente op Mars, heb me daar dus nog niet eerder vragen over gesteld.

Heb jij een bron voor die informatie, ben nu wel hééél erg benieuwd hoor. [jaja]

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door oktagon » 26 dec 2016, 15:46

De bronnen die ik heb zijn alle via de ICT-technieken te vinden;dus ik vis veel uit YouTube en andere met vaak zeer dramatische verslaggeving (wat ik zeer overdreven vind,maar soit) zoals nu op deze site te zien:

https://www.youtube.com/watch?v=YAUL4FY-828

en wat betreft mogelijk aangetroffen skeletten,bekijk :

https://www.youtube.com/watch?v=2Z9LbM_SUng
en
https://www.youtube.com/watch?v=l4w30XNgSVI

De foto van een mij bekende figuur uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw vond ik niet maatgevend voor deze film,er waren wel interessantere opnames en het bekijken waard! :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gusteman

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door gusteman » 26 dec 2016, 16:26

oktagon schreef:... veel uit YouTube en andere met vaak zeer dramatische verslaggeving (wat ik zeer overdreven vind,maar soit) ...
YouTube video's kunnen al eens interessant zijn als aanvulling op bevestigde vondsten.

Meestal echter zijn het verzinsels die niet kunnen gestaafd worden door onafhankelijke bevindingen (zoals in de twee video's die jij aanhaalt).

Voor wat mij betreft werden tot op heden buiten onze planeet (weze het nu Mars, de Maan of om het even welk object in de ruimte) nog geen sporen aangetroffen van leven anders dan wat van hier op aarde naar ginds werd gebracht.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door Witte wel » 27 dec 2016, 23:26

Beetje eenvoudigjes gesteld gusteman dat ik terug kan naar die meneer omdat mijn insteek ongegrond was. Communicatie door de ruimte gaat met lichtsnelheid. En het is dataverkeer. Maar welk bereik dit dataverkeer heeft kan ik niet opmaken. Of moet ik er vanuit gaan dat deze datastroom oneindig is. Welke kracht kent dan dit signaal en hoe is deze data verpakt.
Als we het dan over beperkte kennis of gegevens hebben dan kom ik, aangaande de informatie die jij aandraagt, met legen handen aan bij die meneer.
Ik duik er de komende week verder in hoor en kom er nog op terug. Nu ontbreekt mij de tijd maar ik vindt het wel erg interessante materie om in te verdiepen.

Het toeval doet dat ik vandaag in Roermond voor een winkel stond. Ik moest eigenlijk bij de buren zijn maar goed, die waren er niet.
Ik ging de winkel binnen en wat bleek, zij verkopen als één van de weinigen nog in nederland diverse zendapparatuur voor zowel hobby dan ook professioneel gebruik. Ik heb Nederlanders, Belgen en Duitsers binnen zien lopen in die winkel in een korte tijd.
Ik heb gevraagd of het UHF signaal toe te passen is in dit geval en dit signaal blijkt op aarde al vaak te instabiel en zwak te zijn. Dat zal volgens hen zeker niet toegepast worden. Welk signaal voor ruimte communicatie dan wel wisten zijn niet.
Maar we komen er wel denk ik in deze denkpiste.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

gusteman

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door gusteman » 27 dec 2016, 23:56

Witte wel schreef:Welk signaal voor ruimte communicatie dan wel wisten zijn niet.
Een kleine hint voor je zoektocht (ik had hem al gegeven maar doe het nu nog maar eens): op welke wijze worden GPS signalen verstuurd?
Of ook nog: op welke wijze wordt GSM telefonisch verkeer vanuit een vliegtuig naar een satelliet en zo terug naar de aarde verstuurd?

Zo zit je meteen in de goede richting. :wink:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: MARS blijft intrigeren!

Bericht door oktagon » 10 jan 2017, 19:12

Nog meer verwoesting van en door vroegere intelligente en minder intellectuele-culturen:

https://www.youtube.com/watch?v=b_O8R5-E0Oc :knots: :pc bad:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie