ICT, Ordina
ICT-bedrijf Ordina plaatst ‘mollen’ op strategische posities bij potentiële opdrachtgevers om aanbestedingen naar haar hand te zetten. Ordina-managers krijgen de opdracht om hoge ambtenaren van diverse ministeries en andere overheidsinstanties te verleiden, in te pakken en te fêteren. Skyboxen, diners, golfdagen, tennistoernooien en helikoptervluchten, alles wordt door Ordina uit de kast getrokken met maar één doel: het winnen van aanbestedingen.
Dit blijkt uit stukken die staan op de inmiddels beruchte usb-stick, aan ZEMBLA toegespeeld door een klokkenluider. De stick bevat zo'n honderdduizend geheime en interne documenten van het ICT-bedrijf Ordina. De vraag is of ambtenaren die verleidingen kunnen weerstaan. Ambtenaren mogen zich namelijk niet laten beïnvloeden en horen afstand te nemen van verlokkingen. Ze moeten zo objectief mogelijk de beste deal sluiten. ZEMBLA onderzoekt in hoeverre de overheid zich houdt aan haar eigen regels en gedragscodes.
ZEMBLA: ‘Wie is de mol? Deel II’, woensdag 28 januari bij de VARA om 20.25 uur op NPO 2.
Kijk de video op de site: http://zembla.vara.nl/seizoenen/2015/af ... dir=zembla
Samenstelling & regie: Sander Rietveld
Research: Norbert Reintjes
ICT-bedrijf Ordina plaatst ‘mollen’ op strategische posities
- taigitu
- Orakel
- Berichten: 14687
- Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37
ICT-bedrijf Ordina plaatst ‘mollen’ op strategische posities
.
.
Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.
Lao Tse
.
Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.
Lao Tse