Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Determinist » 25 jun 2018, 07:05

De wereld daadwerkelijk veranderen...

Veranderen naar wat?
Vitharr schreef:
24 jun 2018, 22:46
Ik heb altijd de wereld willen veranderen en kan dat nu ook doen.
Hmmm.

Een in mijn ogen een ietwat arrogante zelfoverschatting. We weten wat er van komt als mensen denken "de wereld" te veranderen.
De wereld is te complex om vanuit een luie stoel te denken er iets aan te kunnen veranderen in iets beters.

Iets veranderen kunnen we allemaal, maar de kans dat het een groter zooitje wordt is velen malen groter dan dat het enige verbetering brengt.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Vitharr » 25 jun 2018, 07:36

Determinist schreef:
25 jun 2018, 07:05
De wereld daadwerkelijk veranderen...

Veranderen naar wat?
Vitharr schreef:
24 jun 2018, 22:46
Ik heb altijd de wereld willen veranderen en kan dat nu ook doen.
Hmmm.

Een in mijn ogen een ietwat arrogante zelfoverschatting. We weten wat er van komt als mensen denken "de wereld" te veranderen.
De wereld is te complex om vanuit een luie stoel te denken er iets aan te kunnen veranderen in iets beters.

Iets veranderen kunnen we allemaal, maar de kans dat het een groter zooitje wordt is velen malen groter dan dat het enige verbetering brengt.
Dit vind ik voor jouw doen een verrassende en sombere kijk hoor Determinist. :grin:

Vooral je laatste zin vind ik erg vreemd. Ik ben gewend en zelfs verplicht de gevolgen van veranderingen in kaart te brengen alvorens de verandering geïnitieerd wordt. Daar ben ik heel zorgvuldig in en daardoor is het nog nooit een zooitje geworden. Vanuit mijn perspectief klopt je opmerking dus niet.

Wat je precies ziet als arrogante zelfoverschatting begrijp ik ook even niet. 'Ik heb altijd de wereld willen veranderen' zegt iets over mijn motivaties maar niet over mijn verwachtingen. Over- of onderschatting speelt dan toch geen rol? 'Kan dat nu ook doen' is een feit wat periodiek objectief vastgesteld wordt. Het 'kunnen' is inherent aan de functie.

Zit je niet lekker in je vel? Ben die negatieve kijk niet van je gewend.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Determinist » 25 jun 2018, 08:02

Nou beste Vitharr, het is niet een negatieve kijk, maar een realistische.
Dat laatste voornamelijk vanuit de resultaten in het verleden.

Dat je iets wilt veranderen naar iets beters is prima. Maar het denken dat te kunnen verwezenlijken is overschatting, to say the least.

De wereld is gewoon te complex door het te veranderen mbv het draaien van wat knoppen hier en daar. Slechts enkelen zijn hiertoe in staat.
En anderen die het echt proberen maken meer stuk dan ons lief is. Grote voorbeelden zijn de diverse revoluties die vanuit het volk zijn gestart, met wellicht een eerbaar doel, maar duidelijk dat doel gemist te hebben en een nog groter kwaad hebben gecreëerd dan het oploste. Laten we het eerbare doel voor het verdelen van rijkdom en macht in Rusland maar als voorbeeld nemen. Het had miljoenen doden tot gevolg.

En wat ik met luie stoel bedoel is dat mensen van daaruit denken hoe de wereld werkt en denken iets te kunnen veranderen. Meestal als basis een ongefundeerde en incomplete visie op de daadwerkelijke gang van zaken. Een eerbaar doel, hoe mooi verzonnen dan ook, als het niet gefundeerd is in de echte daadwerkelijke wereld, is het een recept tot nog erger kwaad.

Daarom ben ik een beetje wars van ideologieën. Want deze zijn te algemeen en simplistisch om te kunnen werken in een complexe wereld zoals deze.
Ideologieën hebben een te grote mate van utopisch denken. En de gang naar Utopia is meestal een gang daar Distopia.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Vitharr » 25 jun 2018, 09:48

Ik ben het grotendeels met je eens maar denk dat je mijn intenties en ambities overschat. Ik bezit geen utopische ideologie die ik aan anderen op wil leggen. Jullie doen allemaal wat je wil en ik ruim gewoon een gevaarlijk deel van de rotzooi op. Ik heb gekeken hoe dat ging en vond dat er ruimte was voor verbetering. In plaats van dat vanuit mijn luie stoel te roepen ben ik het daadwerkelijk gaan doen. En zoals ik al zei bleek uit objectieve evaluaties dat het veranderde in positieve zin.

Een ander willekeurig voorbeeld van mijn genoemde ambitie is dat ik geen kinderen van mezelf heb. Nu ik er 2 van een ander heb probeer ik voor hen de vader te zijn die ze missen. Dat bedoel ik met de wereld veranderen.

Over verbetering kun je in principe immers nooit spreken in een oneindig tijdsbestek. :wink:

Voor mij blijft het een negatieve kijk omdat ik niet genoeg heb geschreven om een oordeel in deze zin te vellen. Dat je huiverig bent gezien ervaringen begrijp ik. Dat je deze tot norm verheft begrijp ik dan weer niet.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 25 jun 2018, 10:01

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Het water gaat er anders dan voorheen.

De stroom van een rivier, hou je niet tegen
het water vindt er altijd een weg omheen.
Misschien eens gevuld, door sneeuw en regen,
neemt de rivier m’n kiezel met zich mee.
Om hem, dan glad, en rond gesleten,
te laten rusten in de luwte van de zee.

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten.
Ik leverde bewijs van mijn bestaan.

Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan.

Ik heb een steen verlegd,
in een rivier op aarde.
Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten.

Ik leverde bewijs van mijn bestaan.
Omdat, door het verleggen van die ene steen,
de stroom nooit meer dezelfde weg zal gaan.


(Tekst en muziek: Bram Vermeulen)

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Witte wel » 25 jun 2018, 10:39

Das een mooi stuk Gast1 en de realiteit. Wat Vitharr schrijft is ook de realiteit.
Ik krijg steeds meer de gedachte dat velen denken dat mensen die hier posten enkel vanuit een luie stoel hun frustraties uiten. Je zou met mij moeten ruilen dan ontstaat een andere mening. Ik sta vol in de samenleving en in de weinige tijd die mij over blijft post ik hier mijn wereldbeeld. Met mijn werk sta ik vol in de samenleving. Kom overal in nederland en zaai mijn gedachten overal. Naast mijn werk onderneem ik diverse activiteiten om bij te dragen aan een betere samenleving waar mogelijk om het de welwillende mens beter te maken. En dat werpt vruchten af. Tenminste in mijn directe omgeving. Dat je de wereld niet kan veranderen is een feit maar wel de wereld waar je zelf mee van doen hebt. Dat is waar alles om draait, hetgeen waar je zelf mee te maken hebt. Het is een onderdeel van het geheel. Het geheel is niet te bereiken dan wel secties daar uit. Je bent een stukje uit het geheel en hoe meer stukjes wijzigen des te meer het geheel zal omvormen.
Het volk wordt het geheel voorgeschoteld. Dat is een goede kennisgeving maar dat roer van het schip is voor ons onbereikbaar. Als de stroming verandert zal de koers ook gaan wijzigen. Je moet echter wel weten wat de bestaande stroming in houdt om te begrijpen wat te kunnen ondernemen.
Ik ben het eens met Vitharr dat hij negativiteit ziet in je opmerking Determinist en dat vind ik jammer. Ook jij kan bijdragen door te ondernemen. Neem een eigen stukje onder handen en doe. Gewoon doen wat jij denkt wat goed is voor jou omgeving en het zal bijdragen in het geheel. Het internet is slechts een hulpmiddel al proberen ook daar mensen als stoorzender te opereren. Dat is in de samenleving ook zo. Daar kan je tegen in gaan of een eigen traject volgen. Er tegen in gaan brengt nagenoeg niets en streelt hooguit het ego.
Dus die luie stoel gaat zeker niet voor iedereen op, je kan wel degelijk iets toevoegen. Je moest eens weten hoeveel bewuste activiteit ontstaat via discussie fora al zou het lijken dat die informatie enkel uit de luie stoel ontstaat. Dat bedoel ik ook met een boek lezen. Mooie kennis maar er zit vaak wel een commercieel randje aan. Zie wat er is en probeer een zo helder mogelijk beeld te verkrijgen en doe wat je denkt dat goed is.
Dat is de enige weg de samenleving, en daarbij ook de wereld, te veranderen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Determinist » 25 jun 2018, 11:00

Witte wel.... :post:

Je hebt het hier over een geheel ander niveau dan waar ik over spreek.
Verander je eigen omgeving...daar draait het om.

Waar ik over spreek is het roepen van ideologische kreten vanuit de luie stoel, mensen die oproepen tot revolutie op grotere schaal.
Denken dat hun ideologie ook daadwerkelijk verbetering geeft.

Ik ben het eens dat je zelf kan werken aan een betere omgeving. Maar dat is handjes wapperen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Mypos » 25 jun 2018, 11:02

Determinist schreef:
25 jun 2018, 08:02
Nou beste Vitharr, het is niet een negatieve kijk, maar een realistische.
Dat laatste voornamelijk vanuit de resultaten in het verleden.

Dat je iets wilt veranderen naar iets beters is prima. Maar het denken dat te kunnen verwezenlijken is overschatting, to say the least.

De wereld is gewoon te complex door het te veranderen mbv het draaien van wat knoppen hier en daar. Slechts enkelen zijn hiertoe in staat.
En anderen die het echt proberen maken meer stuk dan ons lief is. Grote voorbeelden zijn de diverse revoluties die vanuit het volk zijn gestart, met wellicht een eerbaar doel, maar duidelijk dat doel gemist te hebben en een nog groter kwaad hebben gecreëerd dan het oploste. Laten we het eerbare doel voor het verdelen van rijkdom en macht in Rusland maar als voorbeeld nemen. Het had miljoenen doden tot gevolg.

En wat ik met luie stoel bedoel is dat mensen van daaruit denken hoe de wereld werkt en denken iets te kunnen veranderen. Meestal als basis een ongefundeerde en incomplete visie op de daadwerkelijke gang van zaken. Een eerbaar doel, hoe mooi verzonnen dan ook, als het niet gefundeerd is in de echte daadwerkelijke wereld, is het een recept tot nog erger kwaad.

Daarom ben ik een beetje wars van ideologieën. Want deze zijn te algemeen en simplistisch om te kunnen werken in een complexe wereld zoals deze.
Ideologieën hebben een te grote mate van utopisch denken. En de gang naar Utopia is meestal een gang daar Distopia.
Wat een negatieve en destructieve levensopvatting! Als iedereen zo zou denken zoals jij zou er nooit wat veranderen. Wat dat betreft ben jij de elite's natte droom. :mrgreen:

Dat mensen de wereld niet 100% doorhebben of kunnen doorzien betekent niet dat je niet misstanden kunt zien en daar ook wat aan kunt doen. Het complete financiele stelsel is er daar natuurlijk een van. Maar ook wat ik persoonlijk doe, zorgen dat er meer mensen biologisch gaan eten is er een van. In 30 jaar zijn er 75% minder insecten gekomen! Met als grootste oorzaak de gangbare landbouw en hun gespuit. Vind ik persoonlijk de moeite waard om iets aan proberen te veranderen. En dat doe ik niet eens voor mezelf maar voor jouw kinderen en kleinkinderen. En voor Moeder Aarde natuurlijk.

En er zijn tegenwoordig legio mensen die dmv kleine startups of samenwerkingsverbanden hun eigen kleine verandering beginnen. In mijn ogen is juist alle verandering goed aangezien het de macht van de status quo aantast.

The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing. Edmund Burke
Read more at: https://www.brainyquote.com/quotes/edmund_burke_377528

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Vitharr » 25 jun 2018, 11:09

Determinist schreef:
25 jun 2018, 11:00
Witte wel.... :post:

Je hebt het hier over een geheel ander niveau dan waar ik over spreek.
Verander je eigen omgeving...daar draait het om.

Waar ik over spreek is het roepen van ideologische kreten vanuit de luie stoel, mensen die oproepen tot revolutie op grotere schaal.
Denken dat hun ideologie ook daadwerkelijk verbetering geeft.

Ik ben het eens dat je zelf kan werken aan een betere omgeving. Maar dat is handjes wapperen.
Maar ik riep toch ook niet vanuit mijn luie stoel op tot revolutie op grote schaal? Ik bedoel exact hetzelfde als Witte wel en handel daarnaar maar dat noemde je arrogante zelfoverschatting. Nu ben ik je kwijt hoor Determinist?

Wat zie jij dat ik niet zie?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Determinist » 25 jun 2018, 11:25

Vitharr schreef:
24 jun 2018, 22:46
Ik heb altijd de wereld willen veranderen en kan dat nu ook doen.
De wereld veranderen...
Dat is wat anders dan je omgeving veranderen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Mypos » 25 jun 2018, 11:35

Determinist schreef:
25 jun 2018, 11:25
Vitharr schreef:
24 jun 2018, 22:46
Ik heb altijd de wereld willen veranderen en kan dat nu ook doen.
De wereld veranderen...
Dat is wat anders dan je omgeving veranderen.
Absoluut niet. Je moet altijd beginnen met kleine stapjes. Butterfly effect?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Determinist » 25 jun 2018, 11:52

Mypos schreef:
25 jun 2018, 11:35
Absoluut niet. Je moet altijd beginnen met kleine stapjes. Butterfly effect?
Zeg dat dan en niet dat je de wereld gaat veranderen.
Het eerste is al lastig zat en wellicht lukt dat niet eens. Laat staan de wereld te veranderen.

Dat bedoel ik met zelfoverschatting.

Los eerst je eigen problemen en die van je eigen omgeving maar eens op alvorens op wat grotere schaal te denken.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Vitharr » 25 jun 2018, 12:38

Determinist schreef:
25 jun 2018, 11:25
Vitharr schreef:
24 jun 2018, 22:46
Ik heb altijd de wereld willen veranderen en kan dat nu ook doen.
De wereld veranderen...
Dat is wat anders dan je omgeving veranderen.
Voor jou wel zoals blijkt. Ik zie mijn omgeving niet als geïsoleerd van de wereld. Daarbij zijn mijn inspanningen ook niet gecontreerd op 1 plek. Ik werk van hier tot Australië.

Je had best om verduidelijking mogen vragen uiteraard. Volgens mij zijn we het allemaal eens behalve over de formuleringen. Dat dat tot misverstanden leidt is niet nieuw.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Mypos » 25 jun 2018, 12:38

Determinist schreef:
25 jun 2018, 11:52
Mypos schreef:
25 jun 2018, 11:35
Absoluut niet. Je moet altijd beginnen met kleine stapjes. Butterfly effect?
Zeg dat dan en niet dat je de wereld gaat veranderen.
Het eerste is al lastig zat en wellicht lukt dat niet eens. Laat staan de wereld te veranderen.

Dat bedoel ik met zelfoverschatting.

Los eerst je eigen problemen en die van je eigen omgeving maar eens op alvorens op wat grotere schaal te denken.
Ik zeg het meestal zo: ik probeer de wereld een klein beetje te veranderen.

Ik heb absoluut niet de inschatting dat ik in mijn eentje de wereld kan veranderen. Ben helaas geen superheld. Ik doe gewoon wat ik kan op mijn manier. En dat gaat prima ondanks mijn eigen problemen. Je doet wat je kan. :peace:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Mypos » 25 jun 2018, 12:39

Vitharr schreef:
25 jun 2018, 12:38
Determinist schreef:
25 jun 2018, 11:25
Vitharr schreef:
24 jun 2018, 22:46
Ik heb altijd de wereld willen veranderen en kan dat nu ook doen.
De wereld veranderen...
Dat is wat anders dan je omgeving veranderen.
Voor jou wel zoals blijkt. Ik zie mijn omgeving niet als geïsoleerd van de wereld. Daarbij zijn mijn inspanningen ook niet gecontreerd op 1 plek. Ik werk van hier tot Australië.

Je had best om verduidelijking mogen vragen uiteraard. Volgens mij zijn we het allemaal eens behalve over de formuleringen. Dat dat tot misverstanden leidt is niet nieuw.
Wat doe jij precies Vitharr?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Vitharr » 25 jun 2018, 12:49

Los eerst je eigen problemen en die van je eigen omgeving maar eens op alvorens op wat grotere schaal te denken.
Het een hoeft het ander niet te bijten. Ik heb zelf maar 1 probleem waar ik actief mee bezig ben. De problemen van mijn omgeving wil ik niet oplossen omdat ze er zelf voor kiezen om ze te veroorzaken en zolang ze daar alleen zelf hinder van ondervinden is dat hun eigen keuze. De grotere schaal komt met het werk mee. Ik deed liever dit dan bijvoorbeeld miljoenen binnenharken in de olie industrie. Dat is mijn keuze. En die werd ingegeven door wat ik eerder schreef.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 25 jun 2018, 12:55

Mypos schreef:
25 jun 2018, 12:38
Ik zeg het meestal zo: ik probeer de wereld een klein beetje te veranderen.
Ik heb absoluut niet de inschatting dat ik in mijn eentje de wereld kan veranderen.
Ben helaas geen superheld. Ik doe gewoon wat ik kan op mijn manier. En dat gaat prima ondanks mijn eigen problemen. Je doet wat je kan. :peace:
Mooi geschreven en zo is het ook wat je bedoelt te zeggen (spreektaal).
Het begint wellicht met allemaal wel met het 'geconditioneerde' hart ...


Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 25 jun 2018, 13:01

Witte wel schreef:
25 jun 2018, 10:39
Das een mooi stuk Gast1 en de realiteit. Wat Vitharr schrijft is ook de realiteit.
Dank je digitale vriend, maar ook jij schrijft realiteit -en realiteit die ik goeddeels kan delen- en zo bestaan er vele realiteiten in de hoofden van velen.
Er daarover communiceren vind ik heerlijk.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Kristof Piessens » 25 jun 2018, 18:04

Ik heb deze topic eens aandachtig gelezen, de reacties van berjan zijn wat clownesk gezien bepaalde definities niet altijd correct worden/werden begrepen als zodanig.

Bedoel maar dat als je reageert dan ook niet met een soort overtuigende gelijk een suggestieve richting geeft aan het onderwerp tegenover discussiepartners.

Bijvoorbeeld uit bepaalde reacties lees ik over veranderen van de wereld, in je eentje kun je niets veranderen tenzij je eerst jezelf verandert en de wereld verandert wel mee, maar dan heb je eerst de grondbeginselen te begrijpen die in de overige reacties te pas en te onpas gebruikt worden.

Ten eerste vindt ik dat kennis toegepaste praktijk is, ten tweede is het uitgangspunt van "weten" altijd behept met geheimen.

Wat de een "weet" behoeft meestal de ander niet te weten, zo leg je de basis van het geheim van vele vaak historisch gegroeide verhalen, wat ik weet kan ik al dan niet bewijzen, het nadeel hiervan is de context van psychologische druk om iets openbaar te maken meestal groter is dan de zwijgplicht dat je hebt aangaande je contractuele afspraken bij deze of gene organisatie.

Sourtout, als iedereen zou weten wat openbaar is gekend is er ook geen discussie over het probleem weten/niet weten van bepaalde kennis in de praktijk.

Zolang de meeste mensen 'geld' als meer waard zien dan je eigen welzijn en geluk, gaat het niet lukken om iets te veranderen aan de verankerde strategische belang van het weten/niet weten van de toegepaste praktijkkennis.

Kennis is vandaag een belangrijk gegeven dat nooit op individuele basis kan verdedigd worden noch op de huidige manier van werken, te meer omdat het denken zich meestal toespitst op strategische belangen en in hoeverre het succes afhangt van de winst.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Het geheim van Basel: de waarheid achter een van ’s werelds hardnekkigste complottheorieën

Bericht door Gast1 » 25 jun 2018, 18:27

Kristof Piessens schreef:
25 jun 2018, 18:04
... ten tweede is het uitgangspunt van "weten" altijd behept met geheimen.
Aardige reactie in totaliteit Kristof.
Het uitgangspunt van weten is echter allerminst behept met geheimen.
Zij ofh ij die daadwerkelijk weet, weet dat dan ook heel zeker: er is enkel het weten zelf.

Zo heb ik ook mijn weten en dát weten kan een 'geheim zijn' voor de ander.
Indien gewenst kan ik mijn weten zo goed als mogelijk over brengen om de ander dat geheim weg te nemen.
Ongevraagd zou ik mijn weten ook kunnen poneren, begrijpt een andere dat dan niet, dan kan er een gezonde discussie ontstaan.
Of niet natuurlijk :wink:

Plaats reactie