Waar zou het vermiste vliegtuig zijn gebleven? (MH370)

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waar zou het vermiste vliegtuig zijn gebleven? (MH370)

Bericht door Vitharr » 09 mei 2014, 13:38

univers schreef:De verhouding met de kraters klopt al niet.

Toen ik jaren terug dat ruimteschip observeerde, was één van mijn gedachte, er kan een boeiing 747 in rond cirkelen.
Dus alles is mogelijk.
Ontvoerd en gedumpt zou nog gaan, evenals 'getransporteerd'. Maar gevlogen? [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Waar zou het vermiste vliegtuig zijn gebleven? (MH370)

Bericht door gusteman » 09 mei 2014, 19:50

Vitharr schreef:Zoals ik het begreep terwijl het verhaal zich ontplooide is het vliegtuig niet letterlijk, maar spreekwoordelijk van de radar verdwenen doordat de 'beepers en pingers' (of hoe die dingen ook mogen heten) aan boord uitgeschakeld zijn.
Dat is het standpunt wat ik van bij aanvang al heb geponeerd.

Ik zou er wel willen op wijzen dat er een duidelijk onderscheid bestaat tussen radar captatie van een burger vliegtuig en een militair vliegtuig.

Een burger vliegtuig stuurt middels een transponder een antwoord naar het luchtverkeerscontrolecentrum dat een signaal heeft gestuurd naar het vliegtuig.
Aan de hand van dat antwoord verschijnt op het radarscherm van de luchtverkeersleider een markering, bestaande uit een code. Die code is gelinkt aan het vluchtplan dat door de piloot van het vliegtuig werd ingediend voor het is opgestegen. Met deze informatie kan de luchtverkeersleider het toestel herkennen en volgen.
Wordt de transponder uitgeschakeld, of raakt die defect, dan verschijnt er niets op het radarscherm, en is het toestel niet "spreekwoordelijk" maar inderdaad effectief van het radarscherm verdwenen, de luchtverkeersleider kan het toestel niet meer volgen en dus ook niet bepalen waar het zich precies bevindt.

Militaire radars werken anders: die sturen signalen uit (microgolven) in een vooraf bepaald gebied. Die golven worden weerkaatst door elk object dat zich bevindt in het luchtruim binnen dat bepaald gebied. Er wordt een uitzondering gemaakt voor stilstaande en traag bewegende objecten zoals hoogspanningspilonen, kerktorens, grote werfkranen, warme lucht ballonnen, parasailers, ULM's en dergelijke, dit om te beletten dat het radarscherm volgepropt raakt met allerlei signalen waardoor het onoverzichtelijk wordt. daarom zullen slechts signalen worden weergegeven van, objecten die zich aan een zekere minimum snelheid voortbewegen. Deze beperking kan echter ongedaan worden gemaakt bijvoorbeeld om gevechtshelikopters te kunnen monitoren wanneer die stil hangen in de lucht.
De weerkaatste golven genereren op het radarscherm een "bliep", dat kan een stipje zijn, een blokje, een kruisje, een sterretje, dat hangt af van het type van radarscherm.
Naast die microgolven stuurt een militaire radar ook twee extra signalen uit: één naar de transponders van burgervliegtuigen en één naar militaire vliegtuigen, de zogeheten IFF.
Het transponder signaal wordt bij terugkeer ontvangen en de code wordt vergeleken met de vluchtplannen die werden ingediend. Daardoor herkent de luchtverkeersleider elk burgervliegtuig. Het IFF signaal is een gecodeerd signaal dat enkel kan worden beantwoord door een IFF apparaat aan boord van het militaire vliegtuig. Indien dit signaal niet wordt beantwoord dan weet de luchtverkeersleider dat het geen bevriend toestel betreft, dus een "indringer" en een potentieel gevaar, dat heet een "zombie" (letterlijk een levende dode dus).

Daaruit volgt dat wanneer in een burgervliegtuig de transponder niet meer functioneert het vliegtuig niet meer zichtbaar is op een burger radar maar wel nog wordt gevolgd door alle militaire radars. Meer zelfs, wanneer dit zich voor doet wordt dat vliegtuig als zombie beschouwd en zal onmiddellijk zwaar gemonitord worden, een procedure die na 9/11 nog veel strikter wordt toegepast dan voorheen.
In principe wordt dan zelfs onmiddellijk een QRA scramble voorbereid.

Wat in het geval van MH370 belangrijk is, is het gegeven dat op het ogenblik dat de transponder uitviel het toestel zich bevond in een gebied waar het door minstens twee naties op militaire radar werd gevolgd, waarbij die allebei sowieso hun QRA secties zullen hebben gealarmeerd.

Het feit dat het extreem lang heeft geduurd, toch in termen van SAR procedures, vooraleer er informatie uit die hoek werd vrij gegeven, en dan nog mondjesmaat.

Dat heeft mij tot de conclusie gebracht dat dit gebrek aan vrijgeven van informatie te wijten is aan geheimhouding rond de capaciteiten van de militaire radarsystemen in de landen rond de plaats van verdwijning. Dat het dus een kwestie is van "militair geheim in het belang van de veiligheid van de natie". En dat zou me niet verwonderen als je ziet in welk gebied het gebeurd is en om welke landen het gaat.

Ik vrees dus dat we waarschijnlijk nooit zullen te weten komen waar het toestel zich bevindt, wat een enorm spijtig gebeuren is en zou moeten aanleiding zijn om het hele transponder systeem te her-evalueren en eventueel te modifiëren zodat dit soort voorvallen zich niet meer kan voordoen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waar zou het vermiste vliegtuig zijn gebleven? (MH370)

Bericht door Vitharr » 09 mei 2014, 20:02

:post: Bedankt voor de uiteenzetting gusteman. Dat beschrijft ook wat ik nog had vernomen.

Ik denk dat het een dubbel mysterie is geworden, wat het nog extra lastig maakt. Enerzijds heb je het militaire mysterie, maar daarvoor bestaat ook nog de mysterieuze draai.

Ik denk dat we beiden nooit echt zullen weten.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Waar zou het vermiste vliegtuig zijn gebleven? (MH370)

Bericht door univers » 09 mei 2014, 20:07

Een mens is nooit te oud om te leren. ;P! :post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie