Time traveler

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Time traveler

Bericht door Vitharr » 10 mei 2014, 19:30

Ik denk eenvoudigweg dat die verandering al vastligt omdat 'de film' niet overnieuw begint als de tijdreiziger terug zou reizen. Hij heeft de vrije wil om te doen en laten wat hij wil, maar voor hij vertrekt heeft hij dat in het verleden al gedaan, en ligt het dus vast.

Het is zijn bewustzijn wat door de tijd reist, niet zijn acties. Die zijn gebonden aan een bepaalde tijd en reizen niet.

Nou ja, zo zie ik het tenminste. :wink:

Maar hoe zit tijdreizen eigenlijk met 'behoud van energie' in het achterhoofd? Volgens mij kun je geen portie E=mc2 uit de toekomst weg nemen, en die herintroduceren in een verleden. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Time traveler

Bericht door entropy » 10 mei 2014, 21:03

Vitharr schreef:[..]Maar hoe zit tijdreizen eigenlijk met 'behoud van energie' in het achterhoofd? Volgens mij kun je geen portie E=mc2 uit de toekomst weg nemen, en die herintroduceren in een verleden. :wink:
Dat is denk ik een goed punt, en aangezien entropie op kwantumschaal ook met informatie te maken heeft, en informatie niet sneller kan reizen dan het licht, is de mogelijkheid van een wormhole ook uitgesloten.

Ik heb een tijd nagedacht over soortgelijke dingen, die, merk ik nu, zeer veel raakvlakken (lijken te) hebben met tijdreizen! :D

Eigenlijk lijken (in mijn ogen) door het begrip tijdreizen zo ongeveer alle (onopgeloste) vraagstukken in de natuurkunde aan bod te komen! Misschien dat kwanta in werkelijkheid dingen doen die in feite helemaal niet kunnen?? ^^

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Time traveler

Bericht door Vitharr » 10 mei 2014, 21:40

Het menselijk perspectief zet je ook heel snel op het verkeerde been als je filosofeert over zaken als tijdreizen. Wij zijn gewend om het verleden als vastliggend te beschouwen, en dat vinden we heel logisch. Op dezelfde manier zien we de toekomst als variabel.

Het probleem wat dan bij tijdreizen ontstaat is dat ons verleden een deel wordt van de toekomst van de tijdreiziger in kwestie. Maar als die tijdreiziger in ons verleden kan doen en laten wat hij wil, dan ligt het verleden dus niet vast. En als hij dat niet kan doen lijkt de toekomst niet variabel.

Ik deel op de belangrijkste punten meestal de visie die Tardis beschreef. Als ik dat vermeng met mijn eigen afwijkende punten dan is mijn conclusie dat het geheel van verleden, heden en toekomst welliswaar gevormd wordt door vrije wil, maar daarna ook niet meer veranderd kan worden.

Het kostte mij eerst ook veel moeite, maar inmiddels vind ik het heel makkelijk te begrijpen dat vast kan liggen wat de vrije wil heeft bepaald. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Time traveler

Bericht door entropy » 10 mei 2014, 21:58

Mag ik dan vragen hoe je staat tegenover tijdreizigers naar het verleden die een herinnering hebben aan dingen die nog gebeuren moeten?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Time traveler

Bericht door Vitharr » 10 mei 2014, 22:20

entropy schreef:Mag ik dan vragen hoe je staat tegenover tijdreizigers naar het verleden die een herinnering hebben aan dingen die nog gebeuren moeten?
Kun je die vraag misschien iets toelichten? Gezien het onderwerp weet ik nu niet of je herinneringen aan het verleden of de toekomst bedoelt, en of 'nog gebeuren' in de toekomst of het verleden plaats moet vinden. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Time traveler

Bericht door entropy » 10 mei 2014, 22:48

Vitharr schreef:
entropy schreef:Mag ik dan vragen hoe je staat tegenover tijdreizigers naar het verleden die een herinnering hebben aan dingen die nog gebeuren moeten?
Kun je die vraag misschien iets toelichten? Gezien het onderwerp weet ik nu niet of je herinneringen aan het verleden of de toekomst bedoelt, en of 'nog gebeuren' in de toekomst of het verleden plaats moet vinden. :grin:
Ik bedoel dat op T1 niks bijzonders gebeurt met de tijdreizigers, op T2 (T1+1) kopen ze iets in een winkel, en op T3 (T2+1) reizen ze terug in de tijd naar T1, met de herinnering aan T2 nog in hun geheugen. Vervolgens gebruiken ze de herinnering aan T2 om ergens tussen T1 en T2 hun eigen portemonnee te stelen, zodat ze op T2 niets kunnen kopen. Dit is de grootvader-paradox.

Dit is een wijziging van het verleden in mijn ogen?

Tussen T2 en T3 geven de tijdreizigers de portemonnee weer terug trouwens :P (aan zichzelf? :shock: ) Dan lopen ze dus een tijdje met twee exact identieke portemonnee's rond :mrgreen: (dubbele kredietlimiet :P )

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Time traveler

Bericht door entropy » 10 mei 2014, 23:01

Ik weet trouwens nog een leuke (die heb ik niet van mezelf): Een jongeling vindt tussen zijn post het ontwerp van een tijdmachine. Na een jaar of tien heeft hij een werkend prototype gebouwd gebaseerd op dit ontwerp. Tijdens de eerste rit gaat hij terug naar de tijd met in een map het ontwerp van de tijdmachine. Dit ontwerp verstuurt hij naar zichzelf.

Wie heeft de tijdmachine verzonnen?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Time traveler

Bericht door entropy » 10 mei 2014, 23:14

Tardis schreef:Sinds ik tot deze hypothese ben gekomen heb ik nog geen enkel bericht gelezen dat mijn hypothese ontkracht. Integendeel, artikelen in Nature (serieus wetenschappelijk tijdschrift) met namen als Time: machines that know the answer before the question ondersteunen mijn hypothese.
Daar heb ik ook van gehoord. Volgens mij is het daarbij zo, dat het tijdsverschil tussen de oplevering van het antwoord en het stellen van de vraag zo klein is, dat een lichtstraal de ruimtelijke afstand tussen de antwoord-bits en de vraag-bits niet kan afleggen binnen die tijd, zodat het antwoord de vraag niet meer kan 'wijzigen'. In dat geval is er geen inconsistentie. Dit principe is niet echt praktisch bruikbaar, omdat het antwoord de vraagsteller nooit sneller dan het licht kan bereiken, en deze dus altijd na het stellen van de vraag bereikt! Dit is in overeenstemming met de wet van behoud van informatie. Het opmerkelijke hierbij is wel dat het antwoord (waarschijnlijk) (veel trager) via een experimentator aan de vraagsteller verteld kan worden, en dat dus het hele systeem, inclusief meetapparatuur en experimentators consistent blijft! Het is alleen niet praktisch bruikbaar. Dit ondersteunt trouwens de hypothese dat alles in het universum met elkaar consistent is.

De vraag blijft natuurlijk: Is de vraagsteller wel 'vrij' om de vraag te stellen die hij wil, als het antwoord er is vóór de vraag? Dit bedoel ik met kwantumniveau en macroniveau: De experimentator die de vraag prepareert is volkomen vrij. Maar de vraag moet op kwantumniveau gecodeerd worden, en zodra het niveau zodanig klein wordt dat de vraag de vorm van individuele deeltjes aanneemt, worden er kwantumeffecten op dat niveau geïntroduceerd, zoals 'verstrengeling', zoals het onvermogen te kunnen bepalen wat er eerst was: Het ene verstrengelde deeltje of het andere, de vraag of het antwoord, althans voor de vraagsteller. Dat het experiment kan vaststellen dat het antwoord er 'eerder' was dan de vraag, is slechts het gevolg van de relativiteit van tijd en ruimte. Dat een bepaalde gebeurtenis vóór de andere komt is een kwestie van wanneer je waar welke klok gebruikt, en dat wordt voornamelijk bepaald door de snelheid van het licht. Dus: Wanneer vraag en antwoord ruimtelijk gescheiden zijn, is er een verschil in tijdsperceptie!! Om kort te gaan: Als het licht van een bepaalde gebeurtenis je nog niet bereikt heeft, is het niet per se gebeurd; dit is met name zo op kwantumniveau, omdat kwanta en elementaire deeltjes niet 'ergens zijn' (waarschijnlijkheidsgolf/schrödingervergelijking).

Zo lijkt de kwantummechanische wereld een strikte scheiding te behouden tussen theorie en praktijk :D

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Time traveler

Bericht door Vitharr » 11 mei 2014, 17:37

entropy schreef:
Vitharr schreef:
entropy schreef:Mag ik dan vragen hoe je staat tegenover tijdreizigers naar het verleden die een herinnering hebben aan dingen die nog gebeuren moeten?
Kun je die vraag misschien iets toelichten? Gezien het onderwerp weet ik nu niet of je herinneringen aan het verleden of de toekomst bedoelt, en of 'nog gebeuren' in de toekomst of het verleden plaats moet vinden. :grin:
Ik bedoel dat op T1 niks bijzonders gebeurt met de tijdreizigers, op T2 (T1+1) kopen ze iets in een winkel, en op T3 (T2+1) reizen ze terug in de tijd naar T1, met de herinnering aan T2 nog in hun geheugen. Vervolgens gebruiken ze de herinnering aan T2 om ergens tussen T1 en T2 hun eigen portemonnee te stelen, zodat ze op T2 niets kunnen kopen. Dit is de grootvader-paradox.

Dit is een wijziging van het verleden in mijn ogen?

Tussen T2 en T3 geven de tijdreizigers de portemonnee weer terug trouwens :P (aan zichzelf? :shock: ) Dan lopen ze dus een tijdje met twee exact identieke portemonnee's rond :mrgreen: (dubbele kredietlimiet :P )
Duidelijk, dank je. ;P! Nu heb ik momenteel nachtdienst, dus wil ik mijn standpunt iets anders uiteenzetten om geen verhaal te produceren wat ik zelf morgen ook niet meer snap. :mrgreen:

Jij en ik zijn onderdeel van 1 groot geheel. Als taken in een Proces. Wij bezitten een scheppend vermogen, en dat scheppend vermogen kent een vrije wil. Dat scheppen doen we echter niet alleen, maar met alles waar wij onderdeel van uitmaken, en dat is eenvoudigweg alles wat 'bestaat'.

Hoewel een portemonnee in het verleden stelen een 'eenvoudige daad' lijkt (ik heb het enkel over de diefstal. :wink: ) is die activiteit een product van de schepping van de dader en alle co-creatoren.

De co-creatoren hebben reeds beslist dat die portemonnee niet gestolen wordt, gezien de gebeurtenissen op T1, T2 en T3. Als de co-creatoren je al toestaan om naar het verleden te reizen, dan kom je daar terecht in het collectief wat reeds besloten heeft dat die portemonnee niet gestolen wordt.

Jouw vrije wil zal volgens mij niet genoeg zijn om dominant te zijn tegenover die ontelbare andere waar het collectief uit bestaat. Het zou bijvoorbeeld mogelijk zijn dat het collectief besluit dat jouw herinneringen aan de toekomst problematisch zijn. Democratie verandert jou als tijdreiziger dan in John Doe met een vrije wil die onbewust een navigatiesysteem heeft met T1 als einddoel.

Klinkt misschien als hocus pocus, maar kijk eens welke invloed de kuddementaliteit op mensen heeft. Denk alleen maar aan massa hysterie. En dat betreft dan nog enkel gedragseffecten. In mijn voorbeeld heb ik het over de collectieve intelligentie die dit universum heeft geschapen, schept en gaat scheppen.

Je bent schepper, geen veranderaar. De illusie dat iemand dat wel kan zijn m.b.t. tijdreizen is een vergissing omdat het tijdreizen deel uit maakt van het scheppingsproces. Er wordt dus niets veranderd. :wink:

In kosmische chronologie is het verschijnen van de tijdreiziger op Tx de oorzaak van het uitvinden van de tijdmachine op Ty. Het is onze beperkte, menselijke logica die die causaliteit onlogisch vind en daarom besluit dat het andersom moet zijn. 1 van de vele illusies die ons leven vorm geeft.

[offtopic voorbeelden]
Vorig jaar zat ik in een vervelende impasse. Ergens sprak ik een 'wens' vrij gedetailleerd uit. Op het gewenste tijdstip manifesteerde die wens zich tot in detail. De factoren zelf kon ik onmogelijk beïnvloeden. Vorige week is op een soortgelijke manier een andere 'wens' tot in detail vervuld. Ook hier weer was ik volkomen afhankelijk van de vrije wil van andere mensen die ik tot op dat moment niet kende.

In spirituele termen heeft de kosmos mij doen toekomen wat ik vroeg. Dat is een leuk, en comfortabel idee. Het alternatief is dat ik geen 'wens' uitte, maar doorzag wat de toekomst voor me in petto had. In dat laatste geval heb ik mijn vrije wil enkel gebruikt om me voor te bereiden op die situaties.

Iedereen mag die situaties van mij zien als 'toeval'. De verantwoording die een alternatieve verklaring met zich meebrengt is immers behoorlijk groot.

Vanuit mijn eigen perspectief is het een stuk 'deprimerender'. Ik krijg wat mij toekomt. Ook de minder prettige dingen. Godzijdank heb ik in leren zien dat veel van die dingen minder prettig lijken dan ze zijn, omdat ik geen zier van de kosmos begrijp op dat niveau. :wink:

Een stom voorbeeld, wat me toch erg diep raakt, is het overlijden van mijn laatste hond. Ik ervaar dat nog steeds als een vreselijk gemis. Maar dat perspectief is egoïstisch. Toen ik haar als puppy in mijn armen nam wist ik al dat die tijd zou komen. Ik heb dat genegeerd en voel me nu niet happy omdat dat dier niet onsterfelijk was in stoffelijke zin. Op zo'n moment vergeet je snel dat dat dier er voor heeft gekozen om haar leven met mij te delen. Haar tijd zat er op, en ze is verder gegaan, zoals wij allen ooit zullen doen. Een deel van mij is gevormd door interactie met haar, zij was niet enkel een deel van mijn leven, zij was een deel van mij, en vice versa.

Dus entropy, je communiceert nu met iemand die deels gevormd is door de vrije wil van een hond. :mrgreen:

En nu komt 't. Ik had er eerst 2. En die andere mis ik evenveel. Ter nagedachtenis heb ik iets bijzonders. Een soort 3d schilderij, 32 jaar oud. Het schilderij is door mijn moeder geschonken aan mijn opa's vader 32 jaar geleden. Ik keek ernaar, en voelde me er zo bizar toe aangetrokken dat ik het als erfenis van de familie heb gekregen. En wat al mijn vrienden en kennissen zich nog steeds afvragen is hoe het mogelijk is dat mijn honden op dat schilderij staan. Tot het geknakte oortje aan toe. :shock:

Ik heb nooit een boekje gepakt omdat ik 'spiritueel' wilde worden. Ik ben opmerkzaam, en dit soort ervaringen vielen me behoorlijk op. Daardoor ben ik er inmiddels van overtuigd dat het leven zoals wij dat ervaren 1 grote misleiding is. En als je sommige zaken die wij allen aannemen eens vanuit een ander perspectief bekijkt, is het ineens een stuk logischer. :wink:
[/offtopic voorbeelden]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Time traveler

Bericht door entropy » 11 mei 2014, 18:26

Vitharr, nu maak je me toch wel heel nieuwsgierig! Denk je dat er een God is?

Goede dienst trouwens. :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Time traveler

Bericht door Vitharr » 11 mei 2014, 19:17

entropy schreef:Vitharr, nu maak je me toch wel heel nieuwsgierig! Denk je dat er een God is?
Goede vraag, die moeilijk te beantwoorden is omdat het er vanaf hangt wat jij onder 'een God' verstaat. :wink:

Ik hang geen bepaalde religie aan, nooit gedaan ook. Mijn visie kent daardoor diverse aspecten die je in verschillende religies terug kunt vinden.

Dit lijkt er redelijk op:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Procestheologie

Met wat van dit ertussen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Panthe%C3%AFsme

En dan is er nog een filosofische stroming, waarvan de naam me even ontschoten is, die er van uitgaat dat alle religies gebaseerd zijn op 1 zelfde principe, wat aangepast is aan verschillende culturen.

Dat samen is in principe de kern van mijn 'geloofsovertuiging'.

Om het dan extra ingewikkeld te maken leidt die 'geloofsovertuiging' er toe dat ik besloten heb om de wereld vanuit een het perspectief van een natuurreligie te bekijken. Ongeveer zoals het stukje uit de Edda wat ik een tijdje geleden hier op het forum plaatste. Choose your illusion. :wink:

viewtopic.php?f=49&p=250470

Wat ik in ieder geval niet doe, is iets aanbidden. :wink:
entropy schreef:Goede dienst trouwens. :wink:
Ik ga mijn best doen. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Time traveler

Bericht door entropy » 11 mei 2014, 19:40

Interessant! :)
Vitharr schreef:Ik ga mijn best doen. :grin:
Zou ik zeker doen! :D

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Time traveler

Bericht door Tardis » 12 mei 2014, 14:12

Er ging iets mis met het plaatsen, onderstaande reactie werd op de vorige pagina geplaatst in de vorm van een wijziging van een al door mij geplaatste reactie. Dus hier staat het, zoals het door mij bedoeld was.
Tardis schreef:De hamvraag aan jou is: hoe lang duurt 'nu' en wanneer en door wie komt de geschiedenis tot stand? Nou ja, dat zijn drie hamvragen. :wink:
entropy schreef:
Tardis schreef:vraag: Hoe lang duurt 'nu'? antwoord: Het kan ervaren worden als een eeuwigheid en ook als iets wat geen tijdsduur heeft.
[..]
De loop van de geschiedenis moet op enig moment gecreëerd worden, mee eens? Die creatie vindt plaats in wat wij als 'nu' ervaren. Die creatie komt deels tot stand met behulp van de klassieke natuurwetten en het verloop daarvan wordt een beetje in de war gestuurd (en wordt daardoor onvoorspelbaar) door vrije wil. Vrije wil heet vrije wil omdat die niet aan de natuurwetten gebonden is. Vrije wil zou anders niet vrij zijn.
Je kunt mijn antwoorden natuurlijk quoten, maar begrijp je de consequenties van de tekst die daar staat? Vitharr is het enige andere forumlid die reacties gaf en zelf teksten schreef waaruit bleek dat hij exact begrijpt wat ik probeer duidelijk te maken. Niet dat ik beweer dat ik wat dit onderwerp betreft de wijsheid in pacht heb, ik benadruk steeds dat het om een hypothese gaat, maar je schreef dat je precies begrijpt wat ik bedoel en na alles wat je tot nu toe schreef blijkt dat nog nergens uit. Ik hoop niet dat je dit als een verwijt opvat, want dat is het niet, het is meer een vertwijfeling aan mijn kant. Ik vraag me af hoe ik met je hierover moet communiceren omdat we elkaar eerst moet begrijpen voordat we kunnen bepalen of het met elkaar oneens zijn en in dat geval kunnen we er over in discussie gaan.

Ik blijf het wel proberen, ik wil mijn hypothese best ter discussie stellen. Om te beginnen moeten we ons realiseren dat iedere discussie over tijdreizen een gedachte experiment is omdat tijdreizen in de traditionele betekenis van het woord nog niet mogelijk is. In de ruimere betekenis is het dagelijkse praktijk, we leven van het ene moment naar het volgende moment. Het is 'nu' al weer later dan daarnet, maar het is nog steeds 'nu'.

Nogmaals de kern van mijn betoog: tijdparadoxen treden niet op als we onszelf door de tijd heen en weer verplaatsen. Als tijdreizen mogelijk is dan zouden de tijdreizigers zich onder ons kunnen begeven. Alles wat zij doen heeft net zoveel invloed op de loop van de geschiedenis als de invloed die wij op de loop van de geschiedenis uitoefenen. Maar eenmaal vormgegeven ligt die geschiedenis wel vast.

Gedurende het 'nu' dat (vanuit onze bepaling van tijd beschouwd) in de toekomst ligt wordt de loop van de geschiedenis daar in de toekomst ook bepaald en vastgelegd. De loop van de geschiedenis wordt ieder willekeurig moment in het 'nu' vastgelegd, dat betekent dat de toekomst ook vast staat. Het gevolg is (en dat is voor velen een heel nieuwe gedachte die nog niet te begrijpen is) dat het vormgeven van de loop van de geschiedenis een handeling is die uit vrije wil voortkomt en van begin tot eind is vastgelegd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Time traveler

Bericht door Vitharr » 12 mei 2014, 16:35

Tardis schreef:Nogmaals de kern van mijn betoog: tijdparadoxen treden niet op als we onszelf door de tijd heen en weer verplaatsen. Als tijdreizen mogelijk is dan zouden de tijdreizigers zich onder ons kunnen begeven. Alles wat zij doen heeft net zoveel invloed op de loop van de geschiedenis als de invloed die wij op de loop van de geschiedenis uitoefenen. Maar eenmaal vormgegeven ligt die geschiedenis wel vast.
Ik kom even niet in je visie Tardis? Volgens mij bedoel je ongeveer hetzelfde als ik maar deze alinea kon ik even niet goed bevatten?

Als de tijdreiziger terug reist naar de geschiedenis, die reeds vormgegeven is, dan bedoel jij toch ook dat eventuele, schijnbare, wijzigingen die aangebracht worden door de tijdreizigers reeds onderdeel uitmaakten van de geschiedenis op het moment dat zij zich nog in de toekomst bevonden?

Pfff... Het is wel heel moeilijk om duidelijk te blijven met dit onderwerp zeg. (sprak ik tot mezelf :wink: )
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Time traveler

Bericht door entropy » 12 mei 2014, 17:48

Ik zal op je ingaan, Tardis. Ik kan kort zijn. Hoe denk je over het volgende?:
entropy schreef:Ik denk dat 'geheugen' een belangrijke factor is in de paradox die ik opwerp.
Een zogenaamd 'statisch universum' is één van de mogelijke gevolgtrekkingen uit de kwantumtheorie. Maar als ik me niet vergis heeft elk model van het universum die overeenkomstig de kwantumtheorie is minstens één paradox. Er is derhalve niet één goed model.

Als je toestaat dat één of meerdere paradoxen onderdeel uitmaken van het model (waar ik in principe niets op tegen heb), dan ben ik het niet op voorhand met je oneens.

Maar neem de grootvader paradox. In mijn ogen noodzaakt dit een multipel-universa theorie...? Ik bedoel, dat een reis terug in de tijd een nieuw universum schept? (Dit klinkt mij overigens als een aberratie van het model in de oren)

Dit laatste levert ook veel moeilijkheden op. Als de grootvader vermoord wordt voordat deze nageslacht heeft kunnen voortbrengen, waar komen de tijdreizigers dan vandaan? Immers, ze lijken op hun grootvader, en hebben een herinnering aan hun opvoeding. Als deze tijdreizigers 'uit het niets' verschijnen, levert dit een inconsistent universum op!!

Het alternatief is dat de consistentie van het resulterende universum afhankelijk is van of de grootvader vermoord wordt. Dit is de vrije wil kwestie. Maar het is een principieel probleem. Want elke verandering van het resulterende universum, hoe klein ook, beïnvloedt dit universum. De inconsistentie is dus het gevolg van de mogelijkheid in de tijd te reizen! En daarom is het in mijn ogen (onder andere) onmogelijk.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Time traveler

Bericht door Tardis » 12 mei 2014, 19:37

Vitharr schreef:Ik kom even niet in je visie Tardis? Volgens mij bedoel je ongeveer hetzelfde als ik maar deze alinea kon ik even niet goed bevatten?
X steekt een huis in brand. Het huis brandt volledig af. X is een tijdreiziger. Voor het afbranden van het huis maakt het niet uit of X een tijdreiziger is of niet. X had in de tijd waar hij vandaan komt misschien in een databank kunnen lezen dat het huis in de as is gelegd, die brand heeft hij op zijn geweten. X had dat ook al in diezelfde databank kunnen lezen voordat hij naar het verleden reisde en het huis in brand stak, misschien wist hij zelfs al dat het huis in brand zou vliegen. Misschien was het zelfs zijn voornemen om terug te reizen met als enige reden het huis in brand te steken, of misschien was de brand een ongeluk met vuur. Wat de precieze beweegreden ook geweest is, in de geschiedenis was al vastgelegd dat het huis op welk tijdstip en door wie en onder welke omstandigheden in brand gestoken was.
Vitharr schreef:Als de tijdreiziger terug reist naar de geschiedenis, die reeds vormgegeven is, dan bedoel jij toch ook dat eventuele, schijnbare, wijzigingen die aangebracht worden door de tijdreizigers reeds onderdeel uitmaakten van de geschiedenis op het moment dat zij zich nog in de toekomst bevonden?
Ja, zo bedoel ik het.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Time traveler

Bericht door entropy » 12 mei 2014, 21:22

Tardis schreef:
Vitharr schreef:Ik kom even niet in je visie Tardis? Volgens mij bedoel je ongeveer hetzelfde als ik maar deze alinea kon ik even niet goed bevatten?
X steekt een huis in brand. Het huis brandt volledig af. X is een tijdreiziger. Voor het afbranden van het huis maakt het niet uit of X een tijdreiziger is of niet. X had in de tijd waar hij vandaan komt misschien in een databank kunnen lezen dat het huis in de as is gelegd, die brand heeft hij op zijn geweten. X had dat ook al in diezelfde databank kunnen lezen voordat hij naar het verleden reisde en het huis in brand stak, misschien wist hij zelfs al dat het huis in brand zou vliegen. Misschien was het zelfs zijn voornemen om terug te reizen met als enige reden het huis in brand te steken, of misschien was de brand een ongeluk met vuur. Wat de precieze beweegreden ook geweest is, in de geschiedenis was al vastgelegd dat het huis op welk tijdstip en door wie en onder welke omstandigheden in brand gestoken was.[..]
Dat betekent dus dat er geen tijdreizigers geboren worden die het verleden (kunnen) veranderen...?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Time traveler

Bericht door entropy » 12 mei 2014, 23:00

Steven Hawking hield ooit een feestje voor tijdreizigers van 20.00 tot 21.00 op een bepaalde datum. Champagne en hapjes stonden klaar. Er kwam... niemand!

Hoe waarschijnlijk is het dat alle tijdreizigers één van de grootste namen in de natuurkunde tot nu toe laten zitten met lekkere champagne op zijn feestje?

Steven zag dit als teken dat tijdreizen waarschijnlijk niet mogelijk is. Ik ben het met hem eens, en ik vind dat mijn argumenten sterk genoeg zijn.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Time traveler

Bericht door Tardis » 12 mei 2014, 23:45

entropy schreef:Dat betekent dus dat er geen tijdreizigers geboren worden die het verleden (kunnen) veranderen...?
Het is beter om deze zin te wijzigen in dat betekent dus dat er geen mensen geboren zullen worden die terug in de tijd reizen en dan de loop van de geschiedenis veranderen zodat ze bij terugkomst een heel andere wereld aantreffen dan ze gewend waren.

Het experiment van Stephen Hawking zou inderdaad een aanwijzing kunnen zijn dat het niet mogelijk is om door de tijd te reizen, maar het is natuurlijk geen sluitend bewijs. :wink:

Het zou wel eens levensgevaarlijk kunnen zijn voor tijdreizigers als men er lucht van krijgt dat ze uit onze toekomst komen. Denk aan de lieverdjes van de geheime diensten die ten koste van alles informatie willen hebben, en dat is dan nog maar één voorbeeld. Als ik als tijdreiziger naar het verleden zou reizen dan zou ik zeker niet de aandacht op mezelf willen vestigen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie