Wie was Willem Oltmans?

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Wie was Willem Oltmans?

Bericht door Tardis » 13 apr 2015, 12:35

De ouderen onder ons zullen wel eens van Willem Oltmans hebben gehoord. Hij stelde diverse misstanden in de wereld aan de kaak en was overgevoelig voor huichelachtigheid. Onder leiding van toenmalig minister Luns van Buitenlandse Zaken is een complot tegen Oltmans gesmeed. Hij is door De Staat der Nederlanden tientallen jaren stiekem tegengewerkt zodat hij nauwelijks werk kreeg en daardoor van de bijstand heeft moeten leven. Hij heeft veel processen gevoerd om zijn gelijk te halen en een fatsoenlijke schadevergoeding te ontvangen. Dat is uiteindelijk goed gekomen.

Oltmans was geen gemakkelijk persoon, streek veel mensen tegen de haren in door ongegeneerd eerlijk te zijn over wat hij vond. Zou hij alles wat hij te zeggen had op een diplomatiekere manier hebben verwoord dan zou hij ongetwijfeld minder weerstand hebben ondervonden. C'est le ton qui fait la musique.

En dan blijken veel mensen ook nog eens niet in staat te zijn om goed te luisteren naar wat hij zei. Ik heb gisteravond naar onderstaande video gekeken en net als Oltmans met stijgende verbazing de onnozele interviewer aangehoord. De interviewer kan niet helder redeneren, trekt aan de lopende band verkeerde conclusies en legt Oltmans woorden in de mond. Oltmans (zelf een door de wol geverfde journalist) steekt zijn ergernis hierover niet onder stoelen of banken en op het laatst wordt het Oltmans echt te gortig en stuurt hij de interviewer het huis uit.

Een verhelderende video met Willem Oltmans die zich zorgvuldig uitdrukt als hij zijn twijfels uit over wat er op 9/11 is gebeurd. Kortom, deze video past uitstekend onder het kopje complottheorieën.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

gusteman

Re: Wie was Willem Oltmans?

Bericht door gusteman » 14 apr 2015, 02:30

Och ja, de zoveelste "reporter" die probeert iemand woorden in de mond te leggen om dan achteraf te kunnen zeggen "zie je wel !!!".
Zielig mannetje.
Het mooiste stukje van de video vind ik persoonlijk de laatste twee minuten zwart beeld; daar wordt tenminste geen onzin verteld.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Wie was Willem Oltmans?

Bericht door Susan » 15 apr 2015, 08:31

Ik heb hem vaak gehoord/gezien op tv destijds, en vannacht dit bekeken,schandalig hoe
er met deze man om is gegaan!
Willem Oltmans kwam inderdaad niet altijd 'aardig' over, maar geef mij deze onomwonden
eerlijkheid maar,al was het soms bijna hufterig en onfatsoenlijk zoals hij met mensen
omging. Ik heb dat toch liever dan dat soms zgn diplomatieke antwoorden geven waar men
berekenend zijn woorden kiest, manipuleren komt dan ook om de hoek kijken.
Toch kon hij zelf minder goed tegen directheid en kritiek had ik de indruk.


(Op een héél andere wijze welliswaar, ook niet te vergelijken hoor, Maarten van Rossum neemt ook geen blad voor de mond,dat vinden lang niet alle mensen leuk, maar hij heeft ook geen behoefte om aardig over te komen, zag de uitzendingen met broer en zus
afgelopen tijd)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wie was Willem Oltmans?

Bericht door Tammy » 23 apr 2015, 14:54

Ik heb deze man nooit echt gevolgd maar wat een heerlijke beheersing van de Nederlandse taal.
Geweldig mooi geformuleerd en prachtige uitspraak.
Is voor mij altijd een verademing om te horen.
Ik wilde dat ik hem vaker had gezien en gehoord.
Hij lijkt mij een boeiende man.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie