Krishna en Christus

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Nathan

Re: Krishna en Christus

Bericht door Nathan » 10 jun 2015, 16:46

entropy schreef:In de Hindoeïstische geschriften komt de personificatie 'Krishna' voor. Krishna wordt vaak vergeleken met Christus (Jezus). De christelijke doctrine is erg dualistisch (goed/kwaad, God/duivel, engelen/demonen), terwijl de Hindoeïstische leer veel meer wetenschappelijk en veel minder dogmatisch is, en niet-dualistisch. De Hindoeïstische leer leert ons dat wij mensen in feite gelijk zijn aan God, hetzelfde zijn als God, het 'kosmisch bewustzijn'! Nu vroeg ik me af, aangezien religie vaak gebruikt wordt om het volk bang en dom te houden, zou Jezus Christus centraal worden gesteld in het christendom, samen met het begrip zondeval, zonde en boetedoening, om de aandacht van Krishna en het Hindoeïsme af te leiden, die mensen leert zichzelf en anderen lief te hebben, zodat mensen bang en dom blijven?
Krishna en Christus kunnen toch prima naast elkaar bestaan?
Beiden zijn het avatars. Godmensen.
Dat iedereen God is, vind ik weer te makkelijk gesteld. Dat is net zoiets als zeggen: dat zaad de boom is.
Maar God behoort iedereen toe, zeker!

gusteman

Re: Krishna en Christus

Bericht door gusteman » 10 jun 2015, 18:24

Susan schreef:Had het al geplaatst elders maar 'past'ook hier bij nader inzien,
Hoi, Susan, heb je hier een verwijzing naar?
Ik zou graag het origineel eens door nemen.
De opmaak van de tekst geeft mij het gevoel dat er ergens een "quote" wordt gebruikt, dat dus niet de volledige tekst van Rinus van Warven is maar er misschien een stukje van Erik Borgman tussen steekt.
Zoeker schreef: Wat voor mij goed is hoeft dat voor een ander niet te zijn en vice versa. Dat plaatst ook de rest van zijn column in een vreemd daglicht.
Ik begrijp dit niet goed, beste Zoeker.
Wat komt er precies "in een vreemd daglicht te staan"?
En waarom is dat zo?
entropy schreef:Misschien zit de nuance in het woordje "vooral". Als je dat weglaat, klinkt het al anders...
Terechte opmerking, beste entropy.
Ook hier is van toepassing "c'est le ton qui fait la musique".
Want zelfs al zou het aangehaalde zinnetje niet minachtend bedoeld zijn, dan nog zal het zo gelezen/gehoord en begrepen worden.

En dat onderschrijft dan weer de noodzaak van dialoog, van debat en discussie; een vereiste waaraan de auteur terecht de aandacht geeft die het verdient.

Misschien is dat de onderliggende reden waarom Susan dit heeft geplaatst? Er op wijzen dat niet één religie beter is dan een andere?

Gast1

Re: Krishna en Christus

Bericht door Gast1 » 10 jun 2015, 18:47

Nathan schreef:Dat iedereen God is, vind ik weer te makkelijk gesteld. Dat is net zoiets als zeggen: dat zaad de boom is.
Het zaad was de boom en het zaad is de nieuwe boom. Het 'was', 'is' en zal 'altijd blijven' zoals ook God was, is en zal blijven, niet enkel in iedereen, maar in alles ...
God met een kapitaal (hoofdletter) ... en met vele namen en elke mensennaam in Nederland begint met een hoofdletter.
In Duitsland begrijpen ze het echter veel beter, daar begint elk zelfstandig naamwoord met een hoofdletter ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Krishna en Christus

Bericht door Zoeker » 10 jun 2015, 19:55

entropy schreef:
Zoeker schreef:
Susan schreef:
Het gaat om respect. Maar ook nu moeten we het er eerst effe over hebben wat dat is. Hoe gaan we er tegenwoordig mee om? Dat ene zinnetje – ‘Als het goed is voor jou, dan moet je dat vooral doen’ – heeft niets te maken met respect, maar met minachting van de ander. Dat is zoiets zeggen van: ‘het is wel idioot wat je doet, maar als jij er iets aan hebt, moet je het vooral doen’’.
Dit is aperte onzin, Susan. Rinus van Warven beseft kennelijk niet dat het juist het zoeken is wat ons doet thuis komen. Wat voor mij goed is hoeft dat voor een ander niet te zijn en vice versa. Dat plaatst ook de rest van zijn column in een vreemd daglicht.
Misschien zit de nuance in het woordje "vooral". Als je dat weglaat, klinkt het al anders...

Hier spreekt 'the eye of the beholder' , entropy. Jij wilt het prettig laten klinken. Terwijl ik de zin ‘Als het goed is voor jou, dan moet je dat vooral doen’ begrijp en zelf ook zo bezig. Met nadruk op het woord 'vooral' wat een aanmoediging is. Jij -entropy- moet vooral doen wat jij -entropy- denkt wat goed is. Je kan naar mij -Zoeker- luisteren, maar uiteindelijk maak jij -entropy- de beslissing.

Jij moet doen wat jij denkt dat goed voor je is. Vooral jij. Want in jouw ontwikkeling ben jij voor-al de kapitein.
Ik geef slechts al dan niet ongevraagde adviezen. Ik loop geen enkel risico. Jij wel. Al jouw denken, handelen heeft invloed op jou.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Krishna en Christus

Bericht door Zoeker » 10 jun 2015, 20:04

gusteman schreef:
Zoeker schreef: Wat voor mij goed is hoeft dat voor een ander niet te zijn en vice versa. Dat plaatst ook de rest van zijn column in een vreemd daglicht.
Ik begrijp dit niet goed, beste Zoeker.
Wat komt er precies "in een vreemd daglicht te staan"?
En waarom is dat zo?

Ik was het volledig eens met Rinus van Warven. God behoort niemand en geen enkele religie toe.
Het is ook goed dat we vermengen. Dat we dialoog aan gaan. En daar mogen best de vonken af vliegen zolang het maar verbaal blijft.
Maar dan begint hij zomaar over respect. En verwart dat met minachting. Opeens spreekt het opgeheven, alwetende vingertje.
Is dit een vermenging met Erik Borgman? Geen idee. Maar ik heb dan opeens het idee dat er een totaal ander persoon spreekt.
Een persoon die er niks van begrijpt. Ook niks begrijpt van een dialoog aan gaan. Terwijl hij het eerder wel leek te begrijpen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Krishna en Christus

Bericht door entropy » 10 jun 2015, 20:22

Zoeker schreef:
gusteman schreef:
Zoeker schreef: Wat voor mij goed is hoeft dat voor een ander niet te zijn en vice versa. Dat plaatst ook de rest van zijn column in een vreemd daglicht.
Ik begrijp dit niet goed, beste Zoeker.
Wat komt er precies "in een vreemd daglicht te staan"?
En waarom is dat zo?
Ik was het volledig eens met Rinus van Warven. God behoort niemand en geen enkele religie toe.
Het is ook goed dat we vermengen. Dat we dialoog aan gaan. En daar mogen best de vonken af vliegen zolang het maar verbaal blijft.
Maar dan begint hij zomaar over respect. En verwart dat met minachting. Opeens spreekt het opgeheven, alwetende vingertje.
Is dit een vermenging met Erik Borgman? Geen idee. Maar ik heb dan opeens het idee dat er een totaal ander persoon spreekt.
Een persoon die er niks van begrijpt. Ook niks begrijpt van een dialoog aan gaan. Terwijl hij het eerder wel leek te begrijpen.
Grappig dat je dat zo stelt, Zoeker. ;) Ik mix namelijk zelf ook vaak onzin met mijn argumentatie om de jeu er een beetje in te houden. Zie het als een vorm van humor! :D Maar ik kan natuurlijk niet voor deze auteurs spreken. ;)

gusteman

Re: Krishna en Christus

Bericht door gusteman » 10 jun 2015, 20:26

Zoeker schreef:Is dit een vermenging met Erik Borgman? Geen idee. Maar ik heb dan opeens het idee dat er een totaal ander persoon spreekt.
Een persoon die er niks van begrijpt. Ook niks begrijpt van een dialoog aan gaan. Terwijl hij het eerder wel leek te begrijpen.
Ik had ook dat gevoel.

En het viel mij ook op dat één paragraaf eindigt met een aanhalingsteken (wat meestal wijst op een quote) waar er geen aanhalingsteken aan vooraf gaat.
En dat wijst dan weer op de mogelijkheid dat het gaat om slechts gedeelten van teksten, wat niet echt bevorderlijk is voor de duidelijkheid en het goede begrip.

Daarom ook heb ik Susan gevraagd naar het origineel, of een internet link waar ik het eens "aan de bron kan gaan proeven".

Ben benieuwd hoe het dan "klinkt".

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Krishna en Christus

Bericht door Susan » 10 jun 2015, 23:05

Zoeker schreef:
Susan schreef: Het gaat om respect. Maar ook nu moeten we het er eerst effe over hebben wat dat is. Hoe gaan we er tegenwoordig mee om? Dat ene zinnetje – ‘Als het goed is voor jou, dan moet je dat vooral doen’ – heeft niets te maken met respect, maar met minachting van de ander. Dat is zoiets zeggen van: ‘het is wel idioot wat je doet, maar als jij er iets aan hebt, moet je het vooral doen’’.
Dit is aperte onzin, Susan. Rinus van Warven beseft kennelijk niet dat het juist het zoeken is wat ons doet thuis komen. Wat voor mij goed is hoeft dat voor een ander niet te zijn en vice versa. Dat plaatst ook de rest van zijn column in een vreemd daglicht.
Heb je het voorgaande niet gezien waar dit stukje over respect op volgde?
Voordeel van dialoog is dat anderen ons tegenspreken. Dat we daardoor of uit onze eigen traditie dingen zien die we misschien vergeten waren. Of van anderen iets overnemen. Het is goed dat de tradities zich met elkaar vermengen, zich met elkaar bemoeien en in sommige gevallen ook met elkaar in conflict raken.
Uiteraard met een grens aan het onderlinge geweld. Wij mogen wel met elkaar ruzie maken. Dat is zoals je het thuis meestal aan de eettafel ook afspreekt: alles mag gezegd worden, maar we gaan elkaar niet te lijf. We botsen met elkaar, we hebben verschillende visies. Dat is op zich goed dat verrijkt, dat is beter dan één visie hebben, maar daar hoort wel bij dat we onszelf en elkaar de discipline opleggen dat we elkaar niet de hersens inslaan.”
Het stukje over respect staat niet zo maar los van de rest van de tekst, sluit aan.
Het is jouw goed recht om dit 'aperte onzin' te vinden, en dan staat de rest van zijn column ook meteen in een 'vreemd daglicht'? Dit begrijp ik niet goed waarom de rest dan ook niet 'deugde' volgens jou.

Waar staat dat Zoeker, waar jij uithaalde dat zoals je zegt: "Rinus van Warven beseft kennelijk niet dat het juist het zoeken is wat ons doet thuis komen"
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Krishna en Christus

Bericht door Susan » 10 jun 2015, 23:12

entropy schreef:Misschien zit de nuance in het woordje "vooral". Als je dat weglaat, klinkt het al anders...
Klinkt inderdaad anders entropy, maar het woordje 'vooral' benadrukt nu juist dat degene die dit zegt, het beslist niet eens is met wat de ander van plan is, er klinkt dan 'verstopt' minachting in door.

(zelf zou ik wat directer en openlijk mijn mening geven, wat bijvoorbeeld zonder 'belediging of zwaar geschut' woorden prima kan)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Krishna en Christus

Bericht door Zoeker » 10 jun 2015, 23:24

Susan schreef: Het stukje over respect staat niet zo maar los van de rest van de tekst, sluit aan.
Het is jouw goed recht om dit 'aperte onzin' te vinden, en dan staat de rest van zijn column ook meteen in een 'vreemd daglicht'? Dit begrijp ik niet goed waarom de rest dan ook niet 'deugde' volgens jou.

Waar staat dat Zoeker, waar jij uithaalde dat zoals je zegt: "Rinus van Warven beseft kennelijk niet dat het juist het zoeken is wat ons doet thuis komen"
De column begint goed. Maar bij de gewraakte uitspraak ben ik hem kwijt. Maar ik zie dat jij die uitspraak heel anders interpreteer.
Ik haal die minachting helemaal niet uit het woord 'vooral'. Ik gebruik dat woord zelf ook vaak om te benadrukken dat je iets vooral moet doen.

Rinus van Warven mist dus totaal het inzicht dat mensen net zo lang dwalen tot ze thuis komen.

Entropy geeft in dit topic aan dat hij zich aangetrokken voelt tot het hindoeisme.
Dan zeg ik dat hij dat vooral moet doen. Hij voelt zich er niet voor niets tot aangetrokken, dus dat doet hij heel goed.
Ook al brengt het hem niks, dan heeft hij het toch onderzocht.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Krishna en Christus

Bericht door Susan » 10 jun 2015, 23:25

gusteman schreef:
Susan schreef:Had het al geplaatst elders maar 'past'ook hier bij nader inzien,
Hoi, Susan, heb je hier een verwijzing naar?
Ik zou graag het origineel eens door nemen.
De opmaak van de tekst geeft mij het gevoel dat er ergens een "quote" wordt gebruikt, dat dus niet de volledige tekst van Rinus van Warven is maar er misschien een stukje van Erik Borgman tussen steekt.
Goedenavond Gusteman.
Dit is de originele volledige tekst die ik plaatste.
En ik heb er verder niets over kunnen vinden, ook niet of die dialoog misschien in een uitzending op tv of radio is geweest.

Hier is trouwens het column van Rinus van Warven te lezen:
http://www.ohmnet.nl/spiritualiteit/art ... aakt-vrij/
En dat onderschrijft dan weer de noodzaak van dialoog, van debat en discussie; een vereiste waaraan de auteur terecht de aandacht geeft die het verdient.

Misschien is dat de onderliggende reden waarom Susan dit heeft geplaatst? Er op wijzen dat niet één religie beter is dan een andere?
Precies, daar ging het om Gusteman,
plus op fatsoenlijke wijze met elkaar om blijven gaan, met respect dus en niet middels verstopte toespelingen, met 'woorden' een ander 'onder de tafel te vegen of de nek om te draaien'. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Krishna en Christus

Bericht door entropy » 11 jun 2015, 00:08

Zoeker schreef:Entropy geeft in dit topic aan dat hij zich aangetrokken voelt tot het hindoeisme.
Dan zeg ik dat hij dat vooral moet doen. Hij voelt zich er niet voor niets tot aangetrokken, dus dat doet hij heel goed.
Ook al brengt het hem niks, dan heeft hij het toch onderzocht.
Ja, ik snap je wel hoor, Zoeker. :) Jij bent op een ander pad dan ik, of ik op een ander pad als jij. Dat wil niet zeggen dat we weten of zelfs maar kunnen zeggen welk pad beter is. Ieder kiest zijn eigen pad door zijn leven(s). ;) Dus ik snap je wel. ;)

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Krishna en Christus

Bericht door Zoeker » 11 jun 2015, 14:23

entropy schreef: Ja, ik snap je wel hoor, Zoeker. :) Jij bent op een ander pad dan ik, of ik op een ander pad als jij. Dat wil niet zeggen dat we weten of zelfs maar kunnen zeggen welk pad beter is. Ieder kiest zijn eigen pad door zijn leven(s). ;) Dus ik snap je wel. ;)
Precies! Daarom moet jij ook voor-al(les) jouw pad gaan. Jij laat wat van jouw pad zien, ik wat van de mijne en meer is er feitelijk niet.
Jouw pad is vooral goed voor jou. Net zoals mijn pad vooral goed is voor mij.

Dat is geen minachting, integendeel! Uitgerekend dat doorzien is respectvol.

En natuurlijk praat ik vanuit mijn pad (perspectief) tegen jou en anderen aan.
Hoe zou ik ook anders kunnen?

En geen pad is geen beter of slechter. Iedereen krijgt namelijk precies het pad wat hem/haar toekomt.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Krishna en Christus

Bericht door entropy » 11 jun 2015, 23:39

Ik zou eerder zeggen: ieder bepaalt zelf de richting die hij/zij kiest. Wat je overkomt, overkomt je. Dat is niet een kwestie van 'eigen schuld' denk ik.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Krishna en Christus

Bericht door Zoeker » 11 jun 2015, 23:49

entropy schreef:Ik zou eerder zeggen: ieder bepaalt zelf de richting die hij/zij kiest. Wat je overkomt, overkomt je. Dat is niet een kwestie van 'eigen schuld' denk ik.

Dat zeg ik toch ook nergens? Je krijg in je leven steeds lessen aangeboden en als je ze niet begrijpt krijg je steeds weer dezelfde les.
Dat komt omdat er universele 'wetten' zijn. Er is niets wat 'eigen schuld' is. Het had nooit anders kunnen gaan dan zoals het gegaan is.
Zonder dwalen kan je niet leren, dus is een dwaling nooit fout, slecht of 'eigen schuld'.

Je bent gemaakt om vrij te zijn. Dus als je nog niet vrij bent, vraag je dan af waarom dat zo is.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Krishna en Christus

Bericht door entropy » 12 jun 2015, 00:33

Excellent! :post:

Gast1

Re: Krishna en Christus

Bericht door Gast1 » 12 jun 2015, 07:19

Zo is het, ik had het niet 'beter' kunnen schrijven ;P!

Plaats reactie