De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gast1

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Gast1 » 05 jul 2015, 10:04

Zoeker schreef:
Gast1 schreef:Door dit vergelijk te maken doe je het begrip 'liefde' tekort.
Iedereen is immers liefde, terwijl iedereen nimmer een schaker is.
Schaken kun je leren en liefde ben je al, je dient het echter te beseffen of niet.
Op de keper beschouwt is het ook een beetje een vreemde kretologie, 'lid van liefde' ... pleonasme?
De verwarring is altijd in het 'je bent het al'.
Op zich is dat waar. Maar waarom zijn er dan zo weinigen die er besef van hebben?
Omdat de mens zich 'gedraagt' zo hij zich 'moet' gedragen.
Vroeger was het 'ora et labora' (bid en werk - met andere woorden; werken en geld verdienen en in je vrije tijd bidden, zodat je aan niet anders kunt denken),
tegenwoordig hoef je niet meer te bidden, maar dien je de plutocratie, het systeem waarin we ons gedragen als gerobotiseerde individuen, de levende doden.
We turen op onze technische speeltjes, willen meer en meer (inderdaad hebzucht) en ga zo maar door.
Om echt over jezelf na te denken is blijkbaar gewoon geen tijd meer omdat men bezig is met andere 'zinnigheden'.
Jij en ik behoren daar niet toe, net als een relatief klein aantal anderen.

Sterker nog, veel anderen 'durven' er niet mee bezig te zijn (met het besef liefde -en andere ongrijpbare zaken-) daar ze de link missen.
Ze houden zich liever binnen de gestelde regels binnen het eigen verzonnen paradigma.
Dat blijkt 'veel veiliger' te zijn ...

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door entropy » 05 jul 2015, 10:33

Je spreekt met veel begrip over de mensheid, Gast1. Ikzelf ben veel meer 'ontstemt' over de moderne westerse maatschappij en -mens. :evil:

Wat dat betreft zal ik je als voorbeeld nemen :)

Gast1

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Gast1 » 05 jul 2015, 10:59

entropy schreef:Je spreekt met veel begrip over de mensheid, Gast1. Ikzelf ben veel meer 'ontstemt' over de moderne westerse maatschappij en -mens. :evil:

Wat dat betreft zal ik je als voorbeeld nemen :)
Hoe bedoel je dat entropy?

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Zoeker » 05 jul 2015, 12:36

Gast1 schreef:Omdat de mens zich 'gedraagt' zo hij zich 'moet' gedragen.
Vroeger was het 'ora et labora' (bid en werk - met andere woorden; werken en geld verdienen en in je vrije tijd bidden, zodat je aan niet anders kunt denken),
tegenwoordig hoef je niet meer te bidden, maar dien je de plutocratie, het systeem waarin we ons gedragen als gerobotiseerde individuen, de levende doden.
We turen op onze technische speeltjes, willen meer en meer (inderdaad hebzucht) en ga zo maar door.
Om echt over jezelf na te denken is blijkbaar gewoon geen tijd meer omdat men bezig is met andere 'zinnigheden'.
Jij en ik behoren daar niet toe, net als een relatief klein aantal anderen.

Dat wat jij 'het systeem' noemt, daar bevind ik me ook in.
Maar de plutocratie dien ik niet. Ik heb er niks mee. Ik veroordeel het ook niet.
Het is mogelijk om je in 'het systeem' te bevinden en er toch niet aan mee te doen.
Ik werk om mijzelf en mijn gezin in leven te houden. En je moet toch wat met al die tijd.

Ieder mens draagt die kiem van eeuwigdurende liefde in zich.
En je mag zelf bepalen of je die kiem wilt laten uitgroeien tot een vruchtdragende plant.
Nou ja, ik ben er zo vol van dat ik er nooit over raak uitgepraat;-)
En zelfs al zou er een elite zijn die de wereld wil overheersen (om weer on topic te raken)
Dan boeit mij dat nog niet zo veel.

Liefde is de werkelijke koning van de wereld, al het andere zijn afgoden.
Dus wie de afgod geld aanbidt, die gaat zijn gang maar.
Ze weten niet wat ze missen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Vitharr » 05 jul 2015, 12:52

Geinig. Bij mij werd ook al de link geld => afgoderij gelegd toen ik las. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Zoeker » 05 jul 2015, 13:16

Vitharr schreef:Geinig. Bij mij werd ook al de link geld => afgoderij gelegd toen ik las. :grin:

Dat verbaasd mij niet;-) Maar er is meer dan alleen geld als afgod natuurlijk.
Maar met geld kan je heel veel macht, seks en ook de integriteit van veel mensen kopen.
Geld is dus eigenlijk een verzamelnaam.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door entropy » 05 jul 2015, 13:30

Gast1 schreef:
entropy schreef:Je spreekt met veel begrip over de mensheid, Gast1. Ikzelf ben veel meer 'ontstemt' over de moderne westerse maatschappij en -mens. :evil:

Wat dat betreft zal ik je als voorbeeld nemen :)
Hoe bedoel je dat entropy?
Ik snap de strekking van de vraag niet goed. Kun je een specifiekere vraag formuleren? (waar ik antwoord op kan geven? :) )

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door entropy » 05 jul 2015, 13:33

Zoeker schreef:Liefde is de werkelijke koning van de wereld, al het andere zijn afgoden.
Dus wie de afgod geld aanbidt, die gaat zijn gang maar.
Ze weten niet wat ze missen.
Ben jij van mening dat het nastreven van liefde voldoende is om het lijden in de wereld op te lossen?

Daar wil ik op aanvullen dat je toch moeilijk kunt 'voorbijgaan' aan onrecht en onderdrukking, en, in de toekomst, slavernij. Er is nu al slavernij, en men sluit er zijn/haar ogen voor. Daar word ik pissig van. Dus: lost liefde alles op?

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Zoeker » 05 jul 2015, 13:54

entropy schreef:
Zoeker schreef:Liefde is de werkelijke koning van de wereld, al het andere zijn afgoden.
Dus wie de afgod geld aanbidt, die gaat zijn gang maar.
Ze weten niet wat ze missen.
Ben jij van mening dat het nastreven van liefde voldoende is om het lijden in de wereld op te lossen?

Daar wil ik op aanvullen dat je toch moeilijk kunt 'voorbijgaan' aan onrecht en onderdrukking, en, in de toekomst, slavernij. Er is nu al slavernij, en men sluit er zijn/haar ogen voor. Daar word ik pissig van. Dus: lost liefde alles op?

Er is niemand die van jou of mij vraagt om alle onrecht in de wereld op te lossen of om je er druk over te maken.
De wereld is als een spiegel voor ons. Dat wat we zijn zien we weerspiegeld in de wereld om ons heen.

Natuurlijk weet ik ook van kinderprostitutie om maar eens iets te noemen.
Het enige wat ik daadwerkelijk kan doen is kinderen niet misbruiken.
En mogelijk ergens ingrijpen als dat binnen mijn mogelijkheden ligt.
Maar er wakker van liggen, dat wordt niet van me gevraagd.

Ik hoef ook niet wakker te liggen van 'banksters'.
Dat wat ik werkelijk kan doen is mijn eigen hebzucht beheersen.
Ik heb eten, een dak, dat is in principe al voldoende.
Ik heb wel weet van mensen die zich verliezen in hun eeuwige jacht op geld, roem, macht.
Maar het beklijft niet in mijn bewustzijn. Mijn focus ligt daar niet.
En als ik al zou nadenken over 'banksters' dan volgt daar eerder medeleven uit.
Dat geldt natuurlijk ook voor hen die kinderen misbruiken.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

gusteman

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door gusteman » 06 jul 2015, 09:39

entropy schreef:
Zoeker schreef:Liefde is de werkelijke koning van de wereld, al het andere zijn afgoden.
Dus wie de afgod geld aanbidt, die gaat zijn gang maar.
Ze weten niet wat ze missen.
Ben jij van mening dat het nastreven van liefde voldoende is om het lijden in de wereld op te lossen?

Daar wil ik op aanvullen dat je toch moeilijk kunt 'voorbijgaan' aan onrecht en onderdrukking, en, in de toekomst, slavernij. Er is nu al slavernij, en men sluit er zijn/haar ogen voor. Daar word ik pissig van. Dus: lost liefde alles op?
Elke keer als mij de vraag wordt gesteld "moest je één wens kunnen uiten, in de wetenschap dat die ook zal vervuld worden, wat zou dat dan zijn?" is mijn antwoord:
dan wens ik dat, met onmiddellijke ingang, alle mensen, tot in eeuwigheid, leven volgens het principe: bemin uw naaste zoals uzelf, met andere woorden "doe nooit iets aan een ander waarvan je niet zou willen dat het aan jou gedaan wordt".

Dit zou moeten volstaan om van deze wereld een aards paradijs te maken.

Dus: ja, liefde lost alles op ... op voorwaarde dat iedereen, zonder uitzondering, er naar leeft.
Zoeker schreef:Ieder mens draagt die kiem van eeuwigdurende liefde in zich.
En je mag zelf bepalen of je die kiem wilt laten uitgroeien tot een vruchtdragende plant.
Jammer genoeg ontkiemen nog te weinig van die vruchtdragende planten.

Gast1

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Gast1 » 06 jul 2015, 09:45

gusteman schreef:
entropy schreef:
Zoeker schreef:Liefde is de werkelijke koning van de wereld, al het andere zijn afgoden.
Dus wie de afgod geld aanbidt, die gaat zijn gang maar.
Ze weten niet wat ze missen.
Ben jij van mening dat het nastreven van liefde voldoende is om het lijden in de wereld op te lossen?

Daar wil ik op aanvullen dat je toch moeilijk kunt 'voorbijgaan' aan onrecht en onderdrukking, en, in de toekomst, slavernij. Er is nu al slavernij, en men sluit er zijn/haar ogen voor. Daar word ik pissig van. Dus: lost liefde alles op?
Elke keer als mij de vraag wordt gesteld "moest je één wens kunnen uiten, in de wetenschap dat die ook zal vervuld worden, wat zou dat dan zijn?" is mijn antwoord:
dan wens ik dat, met onmiddellijke ingang, alle mensen, tot in eeuwigheid, leven volgens het principe: bemin uw naaste zoals uzelf, met andere woorden "doe nooit iets aan een ander waarvan je niet zou willen dat het aan jou gedaan wordt".

Dit zou moeten volstaan om van deze wereld een aards paradijs te maken.
:post:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door entropy » 06 jul 2015, 11:47

:post: :mrgreen:

Gast1

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Gast1 » 06 jul 2015, 12:17

entropy schreef:
Gast1 schreef:
entropy schreef:Je spreekt met veel begrip over de mensheid, Gast1. Ikzelf ben veel meer 'ontstemt' over de moderne westerse maatschappij en -mens. :evil:

Wat dat betreft zal ik je als voorbeeld nemen :)
Hoe bedoel je dat entropy?
Ik snap de strekking van de vraag niet goed. Kun je een specifiekere vraag formuleren? (waar ik antwoord op kan geven? :) )
In welk opzicht neem je mij als voorbeeld?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door entropy » 06 jul 2015, 12:24

Gast1 schreef:In welk opzicht neem je mij als voorbeeld?
Jij spreekt vergevingsgezind over de mensheid. Ik heb nogal wat moeite de mensheid te vergeven voor wat ze elkaar, de wereld en zichzelf aandoen. Daarmee vergeef ik mezelf ook niet. Jij kunt schijnbaar wel vergeven. Daar wil ik een voorbeeld aan nemen. :)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Vitharr » 06 jul 2015, 22:22

entropy schreef:
Gast1 schreef:In welk opzicht neem je mij als voorbeeld?
Jij spreekt vergevingsgezind over de mensheid. Ik heb nogal wat moeite de mensheid te vergeven voor wat ze elkaar, de wereld en zichzelf aandoen. Daarmee vergeef ik mezelf ook niet. Jij kunt schijnbaar wel vergeven. Daar wil ik een voorbeeld aan nemen. :)
Toen ik dit zo las vroeg ik me af of je bedoelde wat ik las. Jezelf 'niet vergeven' is in principe geen probleem, maar is vaak een verscholen eufemisme voor 'een hekel aan jezelf' hebben. Ik hoop niet dat daar hier sprake van is?

Laat me een anekdote delen. Ik had eens een niet zo heel prettige periode, om het zacht uit te drukken, en gedurende die periode was beschaamd vertrouwen in mijn medemens funest. Ik kan heel makkelijk aan mezelf sleutelen dus zocht ik een oplossing. 1 van mijn motto's was; 'als iets je teleurstelt, deugde je verwachtingspatroon niet'. In dit geval bestond mijn verwachtingspatroon uit het goede willen zien in mijn medemens. Bevestiging daarvan is een neutrale energie, daar dient je verwachting voor. Maar teleurstelling is negatief.

Ik besefte me dat dit zeer eenvoudig te ondervangen was door er vanuit te gaan dat iedereen het slechtste met me voor had. Dit werkte voortreffelijk omdat de negatieve energie verdween. Stelden mensen me teleur dan had ik dat verwacht, en verrasten mensen me aangenaam dan leverde dat een enorme boost op.

Voor een tijdje zag mijn wereld er geweldig uit. Het contrast met de oude was hiervoor verantwoordelijk. Ik ging omhoog in plaats van naar beneden. Maar op een dag besefte ik dat ik mijn volledige interesse in mensen verloren was omdat ik niets meer van ze verwachtte...

En nu heb ik geleerd om gewoon niets te verwachten. Maar dat had ik niet gekund zonder die andere uitersten te ervaren. Misdoe en vergeef, haat en heb lief maar reflecteer en leer, en vind zo de mens die je zult zijn. Zoals je jezelf ziet, zo schep je de wereld om je heen beste vriend. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door univers » 06 jul 2015, 23:41

Voor zo'n jonge man, is dit wijs geschreven. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Vitharr » 07 jul 2015, 06:35

univers schreef:Voor zo'n jonge man, is dit wijs geschreven. :mrgreen:
:mrgreen: ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Gast1 » 07 jul 2015, 08:12

entropy schreef:Daarmee vergeef ik mezelf ook niet.
Ja, ik kan vergeven en dat gaat veel gemakkelijker dan je misschien voor mogelijk houdt.
Bij mij is het zelfs zo, dat 'vergeven' niet meer aan de orde is, omdat er in mijn beleving niets te vergeven valt.
Het is zoals het is ...
Vithar heeft wederom wijs geschreven en inderdaad, ik heb een poos een hekel aan mezelf gehad.
Door sterke introspectie vond ik het gedrag wat anderen vertoonden, ook in mijzelf terug uit eerdere periodes.
Omdat ik (en dat was best wel pittig) uiteindelijk wist waar het bij mij vandaan kwam, kon ik anderen ook beter, zo niet veel beter begrijpen.
Ik ging woede en haat, maar ook jaloezie en hebzucht begrijpen en zo kon ik gaan vergeven.
Sterker nog, als iemand boos op mij was of mij haatte, zag ik dat eigenlijk als een vorm van heel sterke aandacht.
Wat zou je je (bij wijze van spreken) nog meer kunnen wensen?

Ik heb slechts een klein zinnetje geciteerd uit jouw reactie.
Jouw reactie laat mij zien (en niet alleen deze reactie van jou) dat je een mooi mens bent.
Niet omdat ik het als een compliment op zou kunnen vatten wat je aan mijn adres schreef.
Veel meer omdat je nadenkt over wat je ziet en hoe je daar zelf in staat.
Precies in dat opzicht kun je een voorbeeld aan jezelf nemen want juist dat zouden veel meer mensen kunnen doen en misschien wel 'moeten' doen.
In dat kader hoef je jezelf niet te vergeven omdat er bij jouw niets meer te vergeven valt.
Het is slechts een kwestie van acceptatie van jezelf en daarmee krijg je van mij een bloemetje en sluit af met hetzelfde laatst zinnetje als Vitharr:
Zoals je jezelf ziet, zo schep je de wereld om je heen beste vriend. :wink:

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Zoeker » 18 jul 2015, 19:10

Vanuit Liefde gezien is vergeven eigenlijk maar onzin.

Als het 'verschil' tussen jou en mij is weggevallen…..wie blijft er dan nog over om te vergeven?
Vergeven kan alleen plaats vinden in het jij-ik denken….
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: De illustere Illuminati: feiten, fictie en symboliek

Bericht door Gast1 » 19 jul 2015, 08:44

Ik bedoel maar ... ;P!

Plaats reactie