Tweede MH17 incident in de maak?

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
gusteman

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door gusteman » 04 nov 2015, 10:11

Fenna schreef:Maar waarom zou IS liegen?
Bij deze vraag hoort meteen ook een wedervraag, namelijk: waarom zou IS niet liegen?
Logischerwijze gevolgd door de vraag: in hoeverre is IS tot nu toe betrouwbaar gebleken in de informatie welke zij verspreiden? Het antwoord hierop is: zelden tot nooit.

Maar nu dus weer naar de vraag: waarom zou IS liegen?

Mogelijks om dezelfde redenen waarom partijen in een gewapend conflict regelmatig hun toevlucht nemen tot leugens (onwaarheden, halve of onvolledige waarheden):
- twijfel zaaien
- verdeeldheid creëren
- angst opwekken

De bedoeling is dat er wantrouwen ontstaat, gevolgd door besluiteloosheid wat dan weer, samen met de angst bij de bevolking, zal leiden tot een behoorlijke economische impact op alle partijen.
Zo zal op korte termijn het toerisme in Egypte flinke klappen te verduren krijgen wat ook een weerslag zal hebben op diplomatiek vlak.
Verdragen, overeenkomsten en wederzijdse steun zullen herbekeken worden.
Kortom de stereotype kenmerken van stookgedrag en daar zijn alle niet-dictatoriale staatsvormen heel gevoelig voor.

Dus: waarom zou IS niet liegen?

Gast1

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door Gast1 » 04 nov 2015, 10:12

Al typende, na het lezen van het bericht van Fenna:
En lees daarna dit artikel, vers van de pers.
Een vrachtvliegtuig met een Russische bemanning is woensdag in Zuid-Soedan vlak na de start bij het vliegveld in Juba neergestort.
Er zouden veertig doden zijn gevallen.
Je zou er bijna wat van gaan denken, of zou het toch allemaal maar 'toeval' zijn? [think] ... :mrgreen:

gusteman

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door gusteman » 04 nov 2015, 10:36

Fenna schreef:Er wordt in dit artikel ook gemeld dat het vliegtuig op 9000 m hoogte vloog op het moment dat het werd neergehaald ...
Loop je hier niet wat te hard van stapel?
Dit staat helemaal niet vermeld in het artikel.

Dit staat er echter wel te lezen: het vliegtuig vloog op 9.000 meter op het ogenblik dat de piloot de toestemming vroeg om in Caïro te mogen landen met als reden dat er iets zou mis geweest zijn met de apparatuur aan boord.
Daaruit blijkt dat de storing voor de piloot geen aanleiding zal geweest zijn om een noodprocedure aan te vatten, anders had hij gevraagd om onmiddellijk terug te keren naar Sharm-El-Sheik; hij had er blijkbaar het volste vertrouwen in dat het volstond om even af te wijken van de geplande vluchtroute en dat het toestel op veilige manier kon doorvliegen naar Caïro.
Er staat in het hele artikel ook geen verwijzing dat het toestel zou zijn neergehaald, er staat enkel dat IS zulk een aanslag claimt.

Het artikel dateert trouwens van afgelopen zondag 1 november.
En zoals het bij dit soort fenomenen gaat verandert de informatie even snel als de uren verstrijken.

Zo was er maandag op BBC al dit artikel te lezen waaruit blijkt dat het toestel op 33.000 voet (11.000 meter) vloog op het ogenblik dat het contact werd verbroken.
In het artikel wordt ook gekeken naar de vier meest voor de hand liggende onderzoekspistes.

gusteman

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door gusteman » 04 nov 2015, 10:40

Gast1 schreef:Je zou er bijna wat van gaan denken, of zou het toch allemaal maar 'toeval' zijn? [think] ... :mrgreen:
Optie nummer twee lijkt me de meest voor de hand liggende.
Het betreft hier een lokale vrachtvlucht en het zou me niet verwonderen moest uit de eerste vaststellingen blijken dat het gaat om een kleine vliegmaatschappij die het doet met afdankertjes.
Maar dat blijft vooralsnog een vermoeden.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door Fenna » 04 nov 2015, 11:25

Dit lijkt mij heel aannemelijk dat de bom is binnengesmokkeld.
De controle op de vliegvelden aldaar is niet zo nauwkeurig en zou je gemakkelijk als jihadist een bom naar binnen kunnen smokkelen en dan is IS weer in beeld voor de aanslag.

http://www.pressreader.com/netherlands/ ... 6/TextView
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door gusteman » 04 nov 2015, 11:42

NU.nl schreef:Een vrachtvliegtuig met een Russische bemanning is woensdag in Zuid-Soedan vlak na de start bij het vliegveld in Juba neergestort.
Het betreft een Antonov An-12, aan de kleuren te zien een toestel van een burger luchtvaartmaatschappij.
De An-12 werd geproduceerd tussen 1957 en 1973 in 50 verschillende uitvoeringen en heeft een behoorlijk incidentrijk parcours doorlopen.
Van de 1.248 gebouwde toestellen zijn er dik 190 gecrasht.
Zo'n goeie 15% dus, niet echt een aanrader voor een onbezorgde vlucht. :mrgreen:

gusteman

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door gusteman » 04 nov 2015, 11:50

Fenna schreef:De controle op de vliegvelden aldaar is niet zo nauwkeurig en zou je gemakkelijk als jihadist een bom naar binnen kunnen smokkelen en dan is IS weer in beeld voor de aanslag.
Indien het werkelijk zou gaan om een aan boord gesmokkelde bom is het in eerste instantie zaak om de passagierslijst na te gaan.

De meeste bomaanslagen zijn gericht en bedoeld om welbepaalde personen, maatschappijen of overheden te treffen.

Aanslagen met bommen op vliegtuigen waarbij de identiteit van passagiers geen enkele rol speelt en er alleen maar bedoeld wordt om terreur uit te oefenen vallen minder vaak voor dan gerichte aanslagen.

Het lijstje met kandidaat-bommenleggers is heel wat meer uitgebreid dan alleen IS, ook in die regio en onder die omstandigheden.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door Fenna » 04 nov 2015, 12:17

Het hoeft niet perse een passagier te zijn, personeel kan onopvallend en heel gemakkelijk overal bij om een bom te plaatsen.
Screanings van personeel zijn maar moment opnamen er kunnen altijd rotte appels tussen zitten die tot dan toe nog een schoon blad hebben en later misbruik maken van hun positite, zie maar wat er bij de politie in ons land op dit moment gebeurt.

Om nog even terug te komen op die 9000m hoogte
Het artikel impliceert dat 'het' wat het ook geweest mag zijn, op die hoogte is gebeurt.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door univers » 04 nov 2015, 12:23

Het zijn allemaal speculaties.
Gewoon wachten op het eindrapport.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door Gast1 » 04 nov 2015, 13:10

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Je zou er bijna wat van gaan denken, of zou het toch allemaal maar 'toeval' zijn? [think] ... :mrgreen:
Optie nummer twee lijkt me de meest voor de hand liggende.
Het betreft hier een lokale vrachtvlucht en het zou me niet verwonderen moest uit de eerste vaststellingen blijken dat het gaat om een kleine vliegmaatschappij die het doet met afdankertjes.
Maar dat blijft vooralsnog een vermoeden.
Zéker. Een vermoeden. Waarschijnlijk niets aan de hand ... en heel gewoon toeval :wink:

gusteman

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door gusteman » 04 nov 2015, 13:33

Fenna schreef:Om nog even terug te komen op die 9000m hoogte
Het artikel impliceert dat 'het' wat het ook geweest mag zijn, op die hoogte is gebeurd.
Nou, dit is wat jij schreef .....
Fenna schreef:Er wordt in dit artikel ook gemeld dat het vliegtuig op 9000 m hoogte vloog op het moment dat het werd neergehaald ....
..... en dit is wat het artikel schreef
Trouw.nl schreef:De Egyptische en Russische autoriteiten vermoeden dat een technisch mankement de oorzaak is. Volgens het Russische persbureau TASS had de piloot de luchtverkeersleiding in Caïro gevraagd te mogen landen. Er zou iets mis zijn geweest met de apparatuur aan boord. Het vliegtuig vloog op dat moment op een hoogte van 9000 meter. Kort na de melding verloor de verkeersleiding het contact.
Zoals gezegd dateert het artikel in trouw van zondagmiddag 21 november.
Volgens data welke achteraf werden gepubliceerd werd het contact verbroken toen het vliegtuig een hoogte van 11.000 meter had bereikt.
Dus kan "het" niet gebeurd zijn op 9.000 meter.

Belangrijk bij dit soort gebeurtenissen is er rekening mee te houden dat de eerste berichten behoorlijk verwarrend zijn, afgaande om flarden uit diverse bronnen.
Pas na ongeveer 48 uur komt er wat meer betrouwbare informatie beschikbaar.
Fenna schreef:Het hoeft niet perse een passagier te zijn, personeel kan onopvallend en heel gemakkelijk overal bij om een bom te plaatsen.
Best wel grappig om te zien hoe je blijft vasthouden aan het scenario van een aanslag daar waar de indicaties al maar meer richting technisch defect wijzen.
Het blijft natuurlijk altijd een mogelijkheid maar de recente acties in de Sinaï van moslim terreurgroepen (al dan niet gelieerd aan IS) zijn eerder van het archaïsche "erop en erover" type en missen de knowhow en geraffineerdheid van een aan boord van een vliegtuig gesmokkelde bom.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door univers » 04 nov 2015, 13:46

Zoals gezegd dateert het artikel in trouw van zondagmiddag 21 november.
Welk jaar ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door gusteman » 04 nov 2015, 14:00

univers schreef:
Zoals gezegd dateert het artikel in trouw van zondagmiddag 21 november.
Welk jaar ?
:hahaha: :rolfl:

Dikke vingers en gevoelloze vingertoppen ..... niet echt ideaal om met een klavier te werken :oops: .
Maar alles bij elkaar genomen doe ik het nog behoorlijk goed :grin:

Het jaar is 2015 en dus (nogal wiedes) schort er iets aan de datum, dat moest inderdaad 1 (één, one, un, eins, uno enz....) en niet 21 november zijn :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door univers » 04 nov 2015, 14:11

tijdversnelling

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door Fenna » 06 nov 2015, 09:49

Bron NU.nl

'Britten hadden informatie over aanslag Sinaï'
Gepubliceerd: 06 november 2015 03:23
Laatste update: 06 november 2015 09:22

Het Britse besluit het vliegverkeer van en naar de Egyptische badplaats Sharm al-Sheikh stil te leggen is ingegeven door onderschepte gesprekken van extremisten.
Zij zouden in de dagen voor het neerstorten van de Russische Airbus A321 hebben gesproken over plannen voor een grote aanslag in de regio.

Dat meldt de Daily Telegraph.

Britse onderzoekers zeggen dat er een bom in het laadruim van het vliegtuig is gelegd, vlak voordat het toestel opsteeg. Dat meldt de BBC vrijdag.

Rusland en Egypte klaagden eerder dat de Britten voorbarig waren in hun vermoeden dat het toestel is neergestort door een bomaanslag.

De Britse minister Philip Hammond (Buitenlandse Zaken) heeft volgens de krant aangegeven niet alle inlichtingen waar zijn regering over beschikt te kunnen delen met alle andere landen. ''Sommige informatie kunnen we delen, andere niet'', zei de minister.

De Britse inlichtingendiensten zouden de informatie overigens pas hebben ontdekt na de vliegramp. Jihadisten in de Sinaï hebben eerder een aanslag opgeëist.

Zij zouden in de dagen voor het neerstorten van de Russische Airbus A321 hebben gesproken over plannen voor een grote aanslag in de regio.

Zwarte doos
Onderzoek van de zwarte doos met vluchtgegevens heeft geen bijzondere informatie of aanwijzingen over de oorzaak opgeleverd. Tot aan de crash in de Sinaï werkten alle systemen van de Airbus A321 naar behoren, zo lieten de experts vrijdag weten aan de Russische krant Kommersant.

Ongeveer twintig minuten na de start stopt de registratie van de vluchtdata in de recorder plotseling. Mogelijk zijn door de crash alle verbindingen verbroken die de zwarte doos had met sensoren.

Alle hoop is nu gericht op de recorder die de gesprekken in de cockpit heeft opgenomen. Deze is echter door het neerstorten beschadigd waardoor het afluisteren langer gaat duren.

Reismaatregelen
Er zijn ook reismaatregelen voor Nederlanders die vrijdag met KLM van Caïro in Egypte naar Amsterdam vliegen, zij mogen alleen handbagage meenemen. De luchtvaartmaatschappij laat weten voorlopig geen koffers op de luchthaven van Caïro in het ruim te laden.

Ook reisorganisatie TUI en Neckermann Reizen kiest voor deze oplossing. Deze restrictie geldt ook voor Britten die vrijdag met speciale toestellen worden teruggevlogen uit Sharm-el-Sheikh, meldt Skynews.
Ben benieuwd wat de ware toedracht zal gaan worden, maar ik blijf erbij dat je geen aanslag opeist als je het niet gedaan hebt.
Wordt je in zo'n geval valselijk beschuldigt zou je verwachten dat je als door de wespen gestoken een ontkennend bericht uit laat gaan.
IS vind het klaarblijkelijk wel in orde zo.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door Gast1 » 06 nov 2015, 10:15

... maar ik blijf erbij dat je geen aanslag opeist als je het niet gedaan hebt.
Lijkt mij ook Fenna ...

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door Zoeker » 06 nov 2015, 12:40

Fenna schreef:
Ben benieuwd wat de ware toedracht zal gaan worden, maar ik blijf erbij dat je geen aanslag opeist als je het niet gedaan hebt.
Wordt je in zo'n geval valselijk beschuldigt zou je verwachten dat je als door de wespen gestoken een ontkennend bericht uit laat gaan.
IS vind het klaarblijkelijk wel in orde zo.

Het is dan toch merkwaardig dat IS aanvankelijk sprak van neergehaald.
Als IS er daadwerkelijk achter zit dan zouden ze toch als bewijs wat nadere (en correcte) informatie moeten geven.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door Fenna » 06 nov 2015, 13:14

Als je iets in je schilt voert laat je niet het achterste van je tong zien.
Afbeelding
Afbeelding

gusteman

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door gusteman » 06 nov 2015, 23:42

Fenna schreef:Ben benieuwd wat de ware toedracht zal gaan worden, maar ik blijf erbij dat je geen aanslag opeist als je het niet gedaan hebt.
Wordt je in zo'n geval valselijk beschuldigt zou je verwachten dat je als door de wespen gestoken een ontkennend bericht uit laat gaan.
IS vind het klaarblijkelijk wel in orde zo.
Het kan helpen om te beginnen met te zoeken naar de ware toedracht van wat nu al vaststaat en dat is dat de media weer aan warrelige berichtgeving doen.
Van dag 1 af werd gemeld dat "IS de aanslag had opgeëist".
In werkelijkheid is die aanslag niet opgeëist door IS maar door een lokale cel fundamentalistische extremisten.
Tenminste toch wanneer met IS wordt bedoeld Islamitische Staat (in Irak en de Levant).
Het opeisen werd gedaan door een terreurcel, genaamd "Sinaï Province", die de laatste twee jaar actief is geworden door middel van terroristische acties tegen de Egyptische overheid.
De cel zou reeds langer hebben bestaan maar pas tot daden zijn over gegaan na de successen van IS waarbij zij zich zouden aangesloten hebben bij het gedachtegoed van IS.
Het is heel onwaarschijnlijk dat een bom aan boord van de Airbus in opdracht van het Kalifaat zou zijn geplaatst.
Er zijn tot nog toe trouwens nog maar enkel berichten verzonden door Sinaï Province en nog niks door de top van IS zelf.
Daarom valt het moeilijk uit te maken of een dergelijke actie al dan niet in het voordeel van IS zou uit vallen.

Wat is er wel zeker: West Europese en Amerikaanse overheden zijn zo goed als zeker dat het hier gaat om een bomaanslag.
Rusland en Egypte houden liever nog wat de boot af, alhoewel Rusland nu ook heeft besloten vluchten over die regio op te schorten. Wat er zou kunnen op wijzen dat zij toch die piste meer aannemelijk achten dan een technisch defect.

En dat creëert wel een heel bijzondere situatie, namelijk een toestand waarbij de VS, Navo en Rusland aan dezelfde kant komen te staan tegenover een gemeenschappelijke vijand.
Het probleem is echter dat beide kanten die vijand wel weg willen, maar met een tegengesteld doel: de VS en Navo willen IS weg met de bedoeling daarna Assad te kunnen ontzetten uit zijn macht terwijl ook Rusland IS weg wil maar dan met precies het omgekeerde doel, namelijk Assad te verstevigen in zijn positie.

Indien het werkelijk om een bomaanslag zou gaan dan zien we twee grote spelers op wereldniveau zij aan zij vechten met tegengestelde belangen.

Een bijzonder explosieve situatie die heel weinig nodig heeft om heel erg uit de hand te lopen.

En dus is het, op dit punt gekomen, heel erg aantrekkelijk om na te gaan welke partij zou kunnen voordeel halen uit zo'n "geforceerde" (en volledig ongewilde) samenwerking tussen die wereldmachten.

Met andere woorden: wie trekt hier (eventueel) aan de touwtjes?
Wie zet de grote beren aan het dansen?

Want als het om een bom aan boord van een vliegtuig gaat: het is alleszins een speler die de knowhow heeft om dit soort springtuig in een vliegtuig te plaatsen.
Daarvoor volstaat het niet om zomaar wat explosieven aan boord te smokkelen. De dader moet de zwakke plekken kennen van een Airbus, moet weten hoe een springlading moet worden samengesteld zodat die zorgt voor een gerichte explosie (waarbij de vernielende kracht gestuurd wordt), moet weten op welke plaats die explosie moet afgaan, waar precies het pakket zich moet bevinden in de bagagecontainer en waar precies die bagagecontainer zal ingeladen worden.
Dit soort taak wordt niet verricht door mensen die bermbommen, Molotov cocktails en zelfmoordgordels in elkaar knutselen.
Dit is hightech spul, uitgevoerd door mensen met een grondige militaire training, genre SAS, Navy Seals, CIA en (wie weet) Mossad. Om nog maar van de Iraakse, Iraanse en Russische specialisten ter zake te zwijgen.

Het zal inderdaad een onoverzichtelijk kluwen worden waarbij het belangrijk zal blijven om na te gaan wat er in de rand gebeurt want dat zal voor de beste indices zorgen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Tweede MH17 incident in de maak?

Bericht door univers » 06 nov 2015, 23:59

:post: ;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie