Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door univers » 24 mei 2016, 11:29

Nieuw onderzoek suggereert voorzichtig dat stress ervoor zorgt dat mensen sterker geneigd zijn om complottheorieën te omarmen.

Britse onderzoekers trekken die conclusie nadat ze 420 volwassenen – 255 vrouwen en 195 mannen – een lijst met complottheorieën voorlegden. De proefpersonen moesten van elke theorie op een schaal van 1 (totale onzin) tot 9 (helemaal de waarheid) aangeven hoe ze over die theorieën dachten. De lijst bestond onder meer uit de theorie dat de maanlanding nooit had plaatsgevonden en dat de Amerikaanse overheid verantwoordelijk was voor de dood van Martin Luther King Jr. Tevens stelden de onderzoekers van elke proefpersoon vast in welke mate deze de afgelopen maanden met stress te maken had gehad.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen die in sterkere mate geloofden in de complottheorieën meer stressvolle gebeurtenissen in de laatste zes maanden hadden meegemaakt en in de maand voor het onderzoek meer stress hadden ervaren dan proefpersonen die de complottheorieën niet zo aannemelijk vonden. Het suggereert dat er een verband is tussen stress en het geloof in complottheorieën.”Meer stressvolle levensgebeurtenissen en meer stress ervaren worden beiden in verband gebracht met een groter geloof in complottheorieën,” vertelt onderzoeker Viren Swami.

Maar hoe is dat te verklaren? “Wij denken dat er een aantal redenen voor kunnen zijn. Stressvolle gebeurtenissen zorgen ervoor dat je minder geneigd bent om analytisch te denken. Een individu dat een stressvolle gebeurtenis meemaakt, gaat misschien op een bepaalde manier denken en patronen zien die er niet zijn.” Zodra mensen op die manier gaan denken, wordt het omarmen van complottheorieën gemakkelijker. “Een alternatief is dat niet stress, maar het idee dat je gevoel van controle bedreigd wordt, tot deze manier van denken leidt. Na een stressvolle gebeurtenis is het best mogelijk dat sommige individuen verklaringen van complotdenkers omarmen om zo hun gevoel van controle en orde te herstellen.”

http://www.scientias.nl/gestrest-dan-om ... k-sneller/

http://www.anglia.ac.uk/news/link-betwe ... y-theories
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Tammy » 28 sep 2016, 14:18

Beetje late reactie , heb dit over het hoofd gezien.
Ik vind het te makkelijk om alles op stress te gooien.
Dat gebeurt tegenwoordig met veel zaken.
Ik denk dat mensen die niet gebukt gaan onder stress ook in complottheorieen kunnen geloven.
En sommige kunnen misschien uiteindelijk toch waarheid worden.

Elk verhaal heeft 2 kanten.
Waar rook is, is vuur is een gezegde.
Soms blijft het bij rook en soms word het wel degelijk een groot vuur.

Stress kan misschien bij sommige mensen dit veroorzaken.
Maar niet bij allemaal.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Osiris » 28 sep 2016, 19:38

Dat is het dus woeha !!
Al 20 jaar een immens stress level !!!
Valt nog mee dat ik niet van 15 hoog gesprongen ben... LOL.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door univers » 28 sep 2016, 20:09

Valt nog mee dat ik niet van 15 hoog gesprongen ben...
Als je de troep zelf maar opruimt :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Osiris » 28 sep 2016, 22:13

Daar heeft de AIVD vast wel een afdeling voor , opruimers of cleaners,zoals bij de CIA :mrgreen:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

gusteman

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door gusteman » 28 sep 2016, 22:44

Tammy schreef:Ik vind het te makkelijk om alles op stress te gooien.
Dat wordt ook niet beweerd in het artikel, lieve Tammy.
Er staat namelijk
  • Nieuw onderzoek suggereert voorzichtig .....

    Het suggereert dat er een verband is tussen stress en het geloof in complottheorieën .....

    Een alternatief is dat niet stress, maar het idee dat je gevoel van controle bedreigd wordt, tot deze manier van denken leidt .....
Je kan dus minstens twee kanten uit met de resultaten van dat onderzoek.

Zelf ben ik vroeger ook regelmatig "in de val getrapt" van complottheorieën.
Het is ook niet altijd eenvoudig om na te gaan of gegevens al dan niet correct zijn.

Ik heb echter geleerd (alhoewel ik toch af en toe nog eens 'struikel') dat het belangrijk is om altijd wantrouwig te staan tegenover je eigen denkpatronen.
Van zodra je jezelf erop betrapt mee te gaan in een denkpiste enkel maar omdat die aansluit bij je eigen ideeën zit je al fout en doe je er beter aan even afstand te nemen.

Het vertrekpunt "ik heb dat altijd al geweten" levert zelden betrouwbare resultaten op.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Tammy » 29 sep 2016, 05:49

Gusteman schreef:
Tammy schreef:

Ik vind het te makkelijk om alles op stress te gooien.

Dat wordt ook niet beweerd in het artikel, lieve Tammy.
Nieuw onderzoek suggereert voorzichtig .....

Het suggereert dat er een verband is tussen stress en het geloof in complottheorieën .....

Een alternatief is dat niet stress, maar het idee dat je gevoel van controle bedreigd wordt, tot deze manier van denken leidt .....
Nee dat weet ik dat het niet word beweerd maar het suggereert dat het er mogelijk mee te maken kan hebben in sommige gevallen.
Gebeurt dat stress onderzoek bij alle onderzoekingen ter wereld ongeacht het onderwerp?
Complottheorieën word veelal beschouwd als onzin door de grote meerderheid.
Als je in een complottheorie gelooft word vaak gezegd dat je niet goed snik bent.
Meestal door mensen die zich dan niet in het onderwerp hebben verdiept.

Ik durf te wedden ( maar misschien heb ik het fout ) dat er geen intelligentie test word uitgevoerd naar complotdenkers.
Dus aantonen dat het niet alleen mensen met een laag IQ maar ook mensen met een hoog IQ dit kunnen denken.
Maar dus wel de stress factor word onderzocht.
Waardoor het voor mij dus lijkt alsof er naar word gezocht om te bevestigen dat complotdenkers ze niet alle 7 op een rijtje hebben zoals het gezegde luid.
En dat ze suggereren dat het mogelijk ook te maken kan hebben met je gevoel van controle enz vind ik nergens op slaan.
Het komt op mij over om deze mensen in een hokje te stoppen dat ze er niks aan kunnen doen dat ze zo denken.
Dat bedoel ik met mijn reactie in dit topic van Univers.

En dat irriteert mij een beetje, maar dat is mijn probleem. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door herman50 » 04 okt 2016, 11:16

Vind het altijd zo´n enorme dooddoener ,,als ,,indien,,mogelijk,, nu in dit stukje word voorzichtig,, het te JA óf te NEE ,, want al dit gezeik draagt bij aan de stress, op wat voor manier ook,, de kinderen van 12/3jaar hebben al stress waarvan , dat alles voor zr gedaan woord geen po,,vinger ergens voor uitsteken...
als je dat vroeger zei ging je subiet naar Maasoord .. als ik/we vroeger om 1/2 een s´nachts nog bezig waren met het plaatsen van een lichtreclame ,dán kon je stress hebben maar nee wij hadden er de pest in ,,,,,dat het zo laat was geworden ...
@voor alle zekerheid er zullen écht WEL mensen zijn die gestrest zijn, zeg echt niet van niet, maar soms slaan ze wel heel erg door .... fijne dag nog [joker]
alles van waarde is weerloos

Lezer

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Lezer » 05 okt 2016, 00:02

Ik ben van mening dat er veel te veel mensen worden afgeschilderd als niet helemaal helder wanneer het om complotten gaat. Veel te snel worden mensen gedenigreerd en voor schut gezet, het continu bashen kan mensen tot wanhoop brengen waardoor ze nog harder gaan schreeuwen omdat zij zich niet gehoord voelen. Het gevolg is dat zij doen wat een ander denkt en daarmee onbewust een bevestiging geven van de gedachte.

Er zullen talloze voorbeelden zijn van mensen die stress ervaren en daardoor in een neerwaartse spiraal terecht komen en het gevoel hebben dat het leven niet eerlijk is of dat zij het doelwit zijn van invloeden van buitenaf op welke manier dan ook. Maar dit betekend niet dat zij iets ervaren wat er niet is! Immers is het voor de persoon in kwestie echt.

Ik denk persoonlijk dat het van belang is om eerst de stress factor weg te halen en iemand tot rust te brengen waardoor zij beter in staat zijn zichzelf te verwoorden. Daarnaast denk ik dat men constructief een samenwerking moet aangaan omtrent het onderwerp waar iemand over spreekt en men bijdragen moet leveren die eventueel het complot ontkrachten of bevestigen. Het slechts benoemen van wat men denkt of voelt is niet constructief en draagt niet bij aan een oplossing. Het domweg ontkennen of bekrachtigen van een complot is en welles / nietes spelletje waar niemand wat aan heeft.

Het samen over onderwerpen spreken en zoeken naar gegevens die vanuit relatief betrouwbare bron komen is daarbij van belang en kan beide partijen tot een andere gedachte brengen of zelfs voor toenadering zorgen waardoor iedereen daar voordeel aan heeft of er iets van leert.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Vitharr » 05 okt 2016, 07:11

Lezer schreef:Het samen over onderwerpen spreken en zoeken naar gegevens die vanuit relatief betrouwbare bron komen is daarbij van belang en kan beide partijen tot een andere gedachte brengen of zelfs voor toenadering zorgen waardoor iedereen daar voordeel aan heeft of er iets van leert.
Voor mij bestaat er een groot verschil tussen iemand die een complot meent te zien of een complotdenker die denkt in complotten. Van de laatste categorie staan enkele mooie voorbeelden op het forum waarbij getracht wordt te doen wat jij voorstelt en wat volgt kent ook een patroon. Een dergelijke complotdenker is niet toegankelijk en serveert afwijkende meningen vijandig af. Daar kun je alleen mee praten als je het met ze eens bent.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Gast1 » 05 okt 2016, 08:45

En van die laatste groep 'ken' ik een paar mensen.
Ze zijn net zo vasthoudend als een diepgelovige.
Je kunt in dat geval beter spreken tegen de dieren, zoals Franciscus van Assisi dat deed en het valt me op dat ik dat ook steeds vaker aan het doen ben. :mrgreen:

Gast1

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Gast1 » 05 okt 2016, 08:56

Lezer schreef:Ik ben van mening dat er veel te veel mensen worden afgeschilderd als niet helemaal helder wanneer het om complotten gaat.
Veel te snel worden mensen gedenigreerd en voor schut gezet, het continu bashen kan mensen tot wanhoop brengen waardoor ze nog harder gaan schreeuwen omdat zij zich niet gehoord voelen.
:post:

Wanneer iemand voor schut wordt gezet, zet dat alles over degene die dat doet.
Meestal begrijpt diegene die dat doet het niet, kan het niet begrijpen of wil het niet begrijpen en zonder dat deze persoon dat meestal weet, ergert hij zich er aan en het gevolg is dat deze dan zo iemand dan gaat denigreren.
Met dergelijke mensen had ik in het verleden altijd een soort van compassie.
Het meest wijze echter is om er afstand van te nemen en dat is wat ik doe.
Wanneer ik echter oor- en ooggetuige ben van zo'n situatie dan is degene die aan het denigreren is de pineut, zelfs als de ander het niet bij het juiste eind zou hebben, dan nog zal ik het voor hem opnemen.
Dat heb ik ook bij menig ex-forumlid gedaan, die uiteindelijk geband werden.
Namen mag ik van Tammy echter niet meer noemen. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door univers » 05 okt 2016, 11:08

Dat heb ik ook bij menig ex-forumlid gedaan, die uiteindelijk geband werden.
Dat is verleden tijd Gast1.
Niet blijven plakken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Maxi » 12 nov 2016, 21:11

Wat een idioot artikel.

Het is net als een bezoek bij de huisdokter. Elk probleem komt tegenwoordig door stress. Verkouden - stress, griep - stress, hoofdpijn - stress, pijn aan mijn dikke teen ja door stress.

Gast1

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Gast1 » 13 nov 2016, 07:30

Maxi schreef:Verkouden - stress, griep - stress, hoofdpijn - stress, pijn aan mijn dikke teen ja door stress.
Bijzonder, (ook) deze bewering lijkt mij 'idioot'. Gestrest?

gusteman

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door gusteman » 13 nov 2016, 11:09

Gast1 schreef:
Maxi schreef:Verkouden - stress, griep - stress, hoofdpijn - stress, pijn aan mijn dikke teen ja door stress.
Bijzonder, (ook) deze bewering lijkt mij 'idioot'. Gestrest?
Och, beste Gast1, ergens zit er wel een grond van waarheid in.
Mensen die lijden aan (en het is inderdaad 'lijden') stress vertonen allerlei symptomen die rechtstreeks te maken hebben met stress.
Niet dat stress die symptomen zou doen ontstaan, maar door het gestresseerd zijn verliest het lichaam zijn flexibiliteit en kan het zich ook minder makkelijk verzetten tegen kwaadwillende indringers.
En niet alleen de lichamelijke weerstand wordt ondermijnd, vooral psychisch zijn de problemen aanwezig, van nukkig gedrag tot en met moord- of zelfmoordneigingen.
Maxi schreef:Wat een idioot artikel.
Nou ja, het artikel stipt enkel aan dat mensen die last hebben van stresssymptomen 'mogelijk sneller' een complotverhaal zullen voor waar aannemen.

Dit houdt in dat bij die personen sowieso al een hang aanwezig is om dergelijke verhalen voor waar aan te nemen.
De toestand van stress zal dit gedrag enkel stimuleren/aanwakkeren.
En dat lijkt me vrij logisch te zijn.

Gast1

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Gast1 » 13 nov 2016, 11:27

gusteman schreef:
Gast1 schreef:
Maxi schreef:Verkouden - stress, griep - stress, hoofdpijn - stress, pijn aan mijn dikke teen ja door stress.
Bijzonder, (ook) deze bewering lijkt mij 'idioot'. Gestrest?
Och, beste Gast1, ergens zit er wel een grond van waarheid in.
Mensen die lijden aan (en het is inderdaad 'lijden') stress vertonen allerlei symptomen die rechtstreeks te maken hebben met stress.
Niet dat stress die symptomen zou doen ontstaan, maar door het gestresseerd zijn verliest het lichaam zijn flexibiliteit en kan het zich ook minder makkelijk verzetten tegen kwaadwillende indringers.
En niet alleen de lichamelijke weerstand wordt ondermijnd, vooral psychisch zijn de problemen aanwezig, van nukkig gedrag tot en met moord- of zelfmoordneigingen.
Ik kan het daar alleen maar helemaal mee eens zijn Guus. :post:

Toch maar eens even kijken -in blauw is toepasbaar op mij, wat zich ook als zodanig geuit heeft-:
Stress.
Er wordt veel over gepraat en iedereen heeft er wel eens last van. De een kan er beter tegen dan de ander. Maar wat is het nu eigenlijk stress?


Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Van oorsprong is het een term uit de bouw: stress is de kracht die wordt uitgeoefend op een voorwerp.
Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan. Zelfs metaal krijgt haarscheurtjes als het te eenzijdig of constant wordt belast. Dat geldt dus ook voor mensen.

Als we het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning. Maar stress is niet altijd ongezond.
Stress is een hele natuurlijke, en ook gezonde reactie van het lichaam. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren.
Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties.


Evenwicht

De problemen ontstaan pas wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht.
Op dat moment zijn de eisen die aan jou worden gesteld of die je aan jezelf stelt groter dan wat je aankunt.
Het evenwicht tussen de factoren die spanning veroorzaken, stressoren, en jouw mogelijkheden om stress te voorkomen of er mee om te gaan slaat door naar de verkeerde kant.

Een verstoring van dat evenwicht kan veroorzaakt worden door een te grote draaglast of een te kleine draagkracht.
Bij een te grote draaglast is er sprake van eisen en oorzaken buiten jezelf als persoon.
Deze belastende omstandigheden kunnen heel verschillend zijn: variërend van alledaagse stress-situaties tot ingrijpende levensgebeurtenissen.

Eigenschappen

Sommige mensen zijn gevoeliger voor stress dan anderen: de draagkracht. De volgende eigenschappen maken kwetsbaar:

Perfectionisme
Zogenaamde type A-factoren: ambitie, prestatiegerichtheid, competitie, gehaastheid, niet 'niets' kunnen doen, vaak twee dingen tegelijk doen
Veel van zichzelf eisen en 'moeten'
Groot verantwoordelijkheidsgevoel
Grote betrokkenheid bij gezin of werk

Streven naar waardering van anderen
Moeilijk 'nee' kunnen zeggen, grenzen kunnen aangeven of voor zichzelf opkomen
Moeilijk steun kunnen vragen
Gevoelens slecht kunnen uiten
Gevoel weinig invloed te kunnen uitoefenen op de omgeving en het eigen leven
Pessimisme en een weinig positieve kijk op eigen prestaties

Deze eigenschappen worden deels bepaald door karakter en temperament, maar ervaring en vaardigheden spelen ook een grote rol.
Je kunt zelf veel doen om je draagkracht te verbeteren.
Vaardigheden als assertiviteit en conflicthantering kun je verbeteren en ook kun je leren meer realistische eisen te stellen.

Ook ongezonde leef- en werkgewoonten kunnen de draagkracht verminderen.
Verkeerde eetgewoonten, te veel koffie of alcohol, te weinig lichaamsbeweging en een tekort aan slaap en ontspanning bijvoorbeeld.
Maar ook een slechte organisatie van het werk, te veel werken en te weinig pauzes nemen dragen bij.
Je weerstand vermindert en daardoor ben je vatbaarder voor de gevolgen van stress.


Symptomen

Ongezonde stress kan zich op vier verschillende manieren uiten -wat zich nu na 4 jaar bij mij begint te uiten- :

Lichamelijke signalen
Psychische signalen
Gedragssignalen

Gedachten- of denksignalen

Lichamelijk

Lichamelijke signalen hangen samen met de verhoogde lichamelijke activiteit bij stress.
Je kunt last krijgen van hoofdpijn, rugpijn of nekpijn, maar ook van hartkloppingen of spijsverteringstoornissen.
Het afweersysteem kan door stress worden aangetast.
Hierdoor word je ook vatbaarder voor verkoudheid
en griep. Vermoeidheid, rusteloosheid en slaapproblemen zijn ook veel voorkomende stresssymptomen.

Psychisch

Gestreste mensen zijn vaak prikkelbaar of cynisch.
Daarnaast kan stress ook gepaard gaan met gevoelens van machteloosheid, ongeluk of verveling.
Ongezonde stress kan de stemming, de gemoedstoestand waarin iemand verkeert, sterk beïnvloeden. Mensen kunnen zich ook eenzaam voelen.

Gedrag

Bazig, snauwen, kritisch, maar ook overmatig gebruik van alcohol, drugs, sigaretten of eten.
Ongezonde stress kan ook veranderingen in het gedrag van mensen veroorzaken.
Deze veranderingen komen onder andere voort uit de lichamelijke en psychische symptomen van stress.
Prikkelbaarheid kan leiden tot conflicten en lusteloosheid of somberheid kan juist terugtrekken uit sociale contacten tot gevolg hebben.

Denken

Tot slot hebben mensen met stress vaak moeite met helder nadenken. Een gebrek aan creativiteit, geheugenproblemen, concentratieproblemen, het komt allemaal voor.
Ongezonde stress leidt vaak tot een negatief gedachtenpatroon: mensen kunnen hun gevoel voor humor kwijt raken.
Bron(nen):

Fonds Psychische Gezondheid
Infonu: Mens en Gezondheid
Gehele bron

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Gestrest? Dan omarm je complottheorieën mogelijk sneller!

Bericht door Osiris » 13 nov 2016, 11:45

Ben het eens met de oorzaken en symptomen van stress.
Zolang dit speelt en je maar doorgaat zul je niet 'bewust' zijn van oorzaken en gevolg.

Pas als je overspannen word of een burnout krijgt word je gedwongen niet alleen naar jezelf te kijken,maar ook extern, wat het veroorzaakt heeft.

En dan beginnen pas complottheorieen een rol te spelen als gevolg van de gedwongen rust.

Ervaar het zelf in de sauna ,waar ik in de weekenden mijn rust en ontspanning zoek.
Juist daar zijn er de meest interessante discussies over complotten,spirituele en esoterische zaken te voeren.
Want ze zijn even uit hun gebruikelijke stress situaties; geen constant gezeik met telefoon,facebook,zakelijke bullshit en verplichte verantwoordelijkheden, een vorm van meditatieve rust.
Ze hoeven geen schijn op te houden,gaan letterlijk open en bloot,wat in hun normale doen absoluut niet het geval zal zijn,vanwege het gestress.

Dus wil eerder stellen dat complottheorieen pas aan de orde komen als er bewust uit die stresssituatie gestapt word en juist weer helder en open gedacht en beredeneerd word.
Dat is naar mijn idee ook precies de reden dat iedereen gestresst gehouden moet worden,zodat je juist niet helder denkt en niet bewust word van.....

Zodat dat bewustzijn geen kans krijgt situaties anders te gaan bezien en je vanwege die stresssituaties alles maar voor zoete koek slikt en pikt.
En ook dat is weer een complot ( theorie ).....
Doe er mee wat je wilt :wink:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie