Radio industrie

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Lezer

Radio industrie

Bericht door Lezer » 02 okt 2016, 20:38

Beste allen,

Weet er iemand ook of er complotten zijn in radioland..... In die zin dat luisteraars gemanipuleerd worden met muziek?

Edit: Zal even iets meer toelichting geven omdat dit natuurlijk vrij open staat in welke richting ik zoek of vraag. Het is wellicht ook niet zozeer een complot waar ik het over heb, maar meer de vraag hoe en in hoeverre luisteraars gestuurd worden door een radio station. Zo kan ik mij voorstellen dat er technieken zijn die er voor zorgen dat luisteraars meer vast houden aan 1 bepaalde zender omdat de zender een speciale techniek toepast.

Tevens kan ik mij voorstellen dat er onderling tussen zenders wel afspraken worden gemaakt om elkaar niet in de weg te zitten met bepaalde onderwerpen. Ook bij dit is de vraag in hoeverre je het een complot mag noemen, ik ben dan ook niet zozeer opzoek naar de vraag of de overheid mensen aan het manipuleren is om er voor te zorgen dat er x gebeurt, het is bij mij meer de vraag wat het geheim cq mysterie is wat er allemaal speelt achter de schermen.

Vriendelijke groet,
Lezer


PS: om het toch een beetje spannender te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

gusteman

Re: Radio industrie

Bericht door gusteman » 03 okt 2016, 00:18

Interessante insteek, beste Lezer, de mogelijkheid van een complottheorie binnen radio-land had ik nog nooit overwogen.

Vraagje: bedoel jij met radiozenders enkel de stations die op 'klassieke' wijze de luisteraar bereiken of hou je ook rekening met de moderne variant, radio uitzendingen via internet?

Of je een publiek kan beïnvloeden (in complottermen dan wel) via radio weet ik niet, er zijn wel al onderzoeken uitgevoerd naar de emotionele impact van radioprogramma's en de daarbij gebruikte muziek.

Inderdaad best interessante materie om even in te duiken; ben benieuwd welke reacties er nog zullen volgen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Radio industrie

Bericht door Vitharr » 03 okt 2016, 07:12

Welkom Lezer.

Ik ben niet zo van de complotten. Er is een scala aan beïnvloedingstechnieken wat via de radio gebruikt kan worden. Maar als je er muziek voor gebruikt dan betrek je de muzikantenwereld er ook bij. Die hebben weer hun eigen technieken om veel te verkopen en om airtime te krijgen. En zo zijn er nog wel meer belangen die ver buiten radioland strekken.

Radio is een achterhaald medium. De reden daarvoor is dat de macht bij de zender ligt en tegenwoordig willen we dat vaak niet meer. De oudere tijden leenden zich dus sowieso meer voor manipulatie dan de huidige waar het radio betreft.

Een radiozender kan dus zeker zijn luisteraars beïnvloeden maar wie er naar de zender luistert wordt vaak bepaald door heel andere factoren die overigens ook aan manipulatie onderhevig zijn. Een eenvoudig voorbeeld was dat het in mijn jeugd een onuitgesproken vereiste was om op de hoogte te zijn van de Top 40. En dus pasten we ons leven daarop aan want downloaden ging toen niet. Met lyrics uit de hitkrant hadden we onze vrijdagmiddagstudies. De ghettoblaster, en daarna de walkman, gaf ons meer vrijheid maar toen begonnen we al af te stappen van het radiogeneuzel. De top40 werd opgenomen op een bandje en de tekst en reclame werd bij overdubben gewist. Bandje werd CD en radio werd internet. De manipulatie die hier echter de grootste rol speelt is toch die van de muziekindustrie. Maar er bestaan diverse synergieën.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Lezer

Re: Radio industrie

Bericht door Lezer » 03 okt 2016, 07:56

@Gusteman, laten we gewoon eens beginnen met klassieke radio. Zoals jij stelt zijn er onderzoeken gedaan en zoals de meeste mensen zullen begrijpen gaat men niet tijdens de kerst zomerhits draaien. In die zin mogen we veronderstellen dat er al een simpele basis aanwezig is om de luisteraar te beïnvloeden. Ik ben benieuwd of we hier met een aantal leden nog meer informatie kunnen verzamelen of bedenken hoe dat allemaal geregeld is en werkt. Zo ben ik bijvoorbeeld wel eens benieuwd of er met de aankomende verkiezingen bijvoorbeeld iets staat te gebeuren in radioland die mogelijk van invloed kan zijn...... Ik noem maar iets. Maar laten we niet te snel gaan verdiepen in allemaal verregaande onderwerpen.

@Vitharr, dus jij stelt dat radioland achterhaald is en weinig invloed meer heeft op de samenleving. Dat zou zomaar kunnen, maar toch richt ik mij specifiek op radio. Want ondanks dat het volgens jou wellicht achterhaald is, is er nog steeds een doelgroep die luistert en te beïnvloeden is. En daar wil ik graag meer over weten.

Dat radioland onderhevig is aan weer een groter geheel van de muziekindustrie zal ik niet ontkennen, maar ook hier wil ik nog even niet over nadenken. Wanneer we daar namelijk over spreken zijn we voordat we het weten in de banketsector beland en verdere politieke of economische raadsels die van invloed kunnen zijn. Daarom hou ik het onderwerp vrij beperkt tot puur de radioindustrie en wat deze kan doen om de luisteraars te beïnvloeden of zelfs te manipuleren.

-

Dus ik blijf even bij de basis vraag of er theorien zijn waarin men verondersteld dat er een soort "complot" gaande is vanuit klassiek radioland om de luisteraars te beïnvloeden, en zo ja; op welke manier of met welke techniek kan dit worden gedaan. Wat het doel is, dat maakt nog even niets uit.

Gast1

Re: Radio industrie

Bericht door Gast1 » 03 okt 2016, 09:22

Dag Lezer.
Welkom alhier en je snijdt al meteen een mooi onderwerp aan.
Zelf heb ik een hele poos geleden hier een topic geopend over 'De taal van de Muziek'.
In tegenstelling tot wat je hier schreef:
Lezer schreef:Echt goed in reageren ben ik niet, zware discussies houdt ik mij liever buiten en als er te veel mensen tegelijk reageren dan raak ik meestal het spoor kwijt.
... doe je het heel goed en gaat zelfs al meteen met meerderen tegelijk in discussie.
Dit forum 'opent' mensen en zo zie je maar (ik plaag je een beetje). :wink:

Muziek is iets prachtigs en het beïnvloedt mensen zeer zeker.
Mensen die niet van muziek houden lijken mij gevoelloos.
Ik ben overigens iemand die heel goed naar kerstmuziek in de zomer kan luisteren (in (licht)klassiek-muzikale zin dan).
De tekst van iemand precies woordelijk herhalen is bijna onmogelijk.
De melodie neuriën of fluiten lukt bijna altijd foutloos als je tenminste neuriën of fluiten kunt.
Instrumentale muziek is een niet verbale taal die welhaast iedereen over de gehele wereld weet te waarderen, op een -uiteraard- enkeling na dan.
Hier een voorbeeldje:
Beluister nu dit stuk eens en probeer je er voor open te stellen of het te waarderen:
En nu de gezongen versie:
Wellicht dat jezelf constateert dat je er geen bal aan vindt en daar is absoluut niets mis mee.
In feite ben je 'de muziek' zelf en het zegt erg veel over jezelf van welke muziek je houdt.
Dat kan ook aan de situatie liggen.
Ik houd bijvoorbeeld -zoals ik het noem- 'helende muziek' die ik die bijna altijd vind in het (licht)klassieke.
Tijdens het uitoefenen van krachtsport hoor ik liever 'pittige muziek' en tijdens een ferme wandeling fluit ik wel vaker marsmuziek.
Die laatste muziek zal ik echter nooit beluisteren wanneer ik een verhaal typ zoals dit bijvoorbeeld.
Ik heb dan altijd 'helende muziek' aanstaan die het binnenste van mij naar buiten haalt.
Muziek 'helpt' mij en het is voor mij een innerlijke emotionele taal.

Even naar jouw basisvraag:
Dus ik blijf even bij de basis vraag of er theorieën zijn waarin men verondersteld dat er een soort "complot" gaande is vanuit klassiek radioland om de luisteraars te beïnvloeden, en zo ja; op welke manier of met welke techniek kan dit worden gedaan. Wat het doel is, dat maakt nog even niets uit.
Muziek beïnvloed je dus zeer zeker en daar wordt ook zeer zeker ge- en misbruik van gemaakt.
Tijdens reclames, films en ook verkiezingscampagnes.
Je zou dit als een soort van complot kunnen zien, maar zelf zie ik het niet zo.

Het is allemaal een kwestie van doorzien.
Ik heb ook even naar de Jack Ü style geluisterd en ik werd er onpasselijk van.
Van welke muziek houd jij bij voorkeur en waarom?

Lezer

Re: Radio industrie

Bericht door Lezer » 03 okt 2016, 11:38

Hoi Gast1, leuk voorbeeld wat je hebt gegeven met verschillende manieren van een nummer beluisteren. En idd iedereen heeft zijn eigen smaak en zal op bepaalde momenten zijn muziekkeuze aanpassen aan de situatie. Ik heb vele smaken en heb daar ook geen uitgesproken mening over. Maar we kunnen dus vaststellen dat emotie een belangrijke rol speelt in muziek.

-

We hebben nu radiostation "Depri" en radiostation "vrolijk", het lijkt mij dan duidelijk welke doelgroep aangesproken wordt en welke muziek beide stations gaan draaien er is dus een bepaalde verwachting. Maar dit maakt natuurlijk nog geen complot..... Hoe kan een luisteraar nog meer beïnvloed worden? Is een luisteraar te sturen en kan ik deze iets laten doen of een gedachte geven. Ik wil dan ook even een leuk filmpje bijdragen aan het onderwerp die wellicht mijzelf en anderen weer aan het denken zet:


Bobby McFerrin Demonstrates the Power of the Pentatonic Scale

Gast1

Re: Radio industrie

Bericht door Gast1 » 03 okt 2016, 13:34

Grappig, hier ook nog iets van mij hetwelk ik geschonken kreeg van mijn oudste zoon (ben benieuwd of het iets met je doet):

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Radio industrie

Bericht door Vitharr » 03 okt 2016, 15:55

@lezer

De zuiverheid van het complot wat je zoekt maakt antwoorden moeilijk. De meeste complottheorieen rond radio betreffen namelijk meerdere gebieden omdat ze beinvloeding van het subject als doel hebben en radio dan slechts een middel is.

Beinvloeding van de luisteraar puur vanuit radio gebeurt zeker maar betreft dan geen complot aangezien er geen samenzwering is.

Dus voor zover ik weet; beinvloeding ja, complot nee.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Lezer

Re: Radio industrie

Bericht door Lezer » 03 okt 2016, 21:46

@Pierre, leuk nummer en interessante lyrics ook. Heel mooi rustgevend nummer.

@Vitharr, dus beïnvloeding is er aanwezig, maar dat maakt nog geen complot. Persoonlijk ben ik het daar geheel mee eens en ben van mening dat beïnvloeding dan ook heel normaal is om luisteraars te binden. Jij maakt de interessante opmerking dat er geen sprake is van samenzwering, dus kunnen we wellicht een stapje verder gaan en eens kijken hoe jij en anderen over het volgende denken.

-

Begin Oktober en de bladeren vallen van de bomen, het weer begint slechter te worden af en toe stormt het al een beetje. Heb je net lekker alles aangeveegd en een zucht wind blaast alles weer over de stoep heen. Andere mensen lopen heerlijk door het bos en zoeken allemaal mooi verkleurde bladeren of kastanje's.

Radio "Zucht" speelt de volgende nummers *, radio "Blad" speelt * en radio "Kastanje" speelt *.

Afbeelding


Is hier nu ook een soort complot of samenzwering zichtbaar? Zo ja... waarom, zo nee.....

Om het wel een beetje spannend te houden, mijn eerste post met de foto's heeft te maken met Euclids's Elements. Om een zuivere hoek te maken met een duimstok kun je de maten 60/80/100 gebruiken. In de videoclip in minuten kom je dus uit op 60/1:20/1:40 of zon/maan/ster. In de tekst hoor je: it's a hook babe, een hook kan ook vertaald worden met de definitie naar angular

gusteman

Re: Radio industrie

Bericht door gusteman » 03 okt 2016, 22:46

Lezer schreef:Is hier nu ook een soort complot of samenzwering zichtbaar? Zo ja... waarom, zo nee.....
Hier moet ik je even los laten, beste Lezer.
Van de door jou geciteerde artiesten ken ik er vijf van naam, zonder dat ik één van hun platen heb of nummers digitaal heb opgeslagen. Met andere woorden: hun oeuvre is mij volstrekt onbekend .... waardoor ik niet in de positie verkeer om al dan niet een complot te "ontdekken".
Sorry hoor, je zal het moeten stellen met de bevindingen van andere leden. :wink:

Lezer

Re: Radio industrie

Bericht door Lezer » 03 okt 2016, 23:04

@Gusteman, geen enkel probleem omdat ik het antwoord zelf ook nog niet heb. Ik laat hem even een poosje staan en zal eerst eens even afwachten wat voor reactie's er nog binnen komen. Ik hoop dat er nog een aantal leden zich hier op los laten en vertellen hoe zij er over denken, ik wacht wel even een poosje.

Gast1

Re: Radio industrie

Bericht door Gast1 » 04 okt 2016, 10:19

Lezer schreef:Is hier nu ook een soort complot of samenzwering zichtbaar? Zo ja... waarom, zo nee.....
Ik begrijp je nu beter en inderdaad, het is fascinerend ende verbluffend.

Ik heb eens een keer geobserveerd waar regendruppels vallen.
Je staat er van te kijken hoe vaak het voorkomt dat regendruppels bij elkaar in de buurt vallen.
Observeer zelf maar eens en hou een stoeptegel in de gaten bij regenval.
Dat ene plekje blijkt steeds vaak geraakt te worden door de regendruppels -of vlak daarbij in de buurt- terwijl het in verhouding vrij lang duurt, voordat het allerlaatste stukje van die stoeptegel door een regendruppel geraakt wordt.
Je zou kunnen zeggen dat daar waar de regen erg vaak valt, dat de stoeptegel daar pech heeft en daar waar het heel lang duurt voordat de laatste plek op de tegel geraakt wordt door de regendruppel, veel geluk heeft gehad.
Bij sommige mensen blijkt het zo te zijn dat ze door pech achtervolgd worden, bij anderen blijkt het zo te zijn dat ze door geluk achtervolgd worden.
Een complot is er hier echter niet aan de orde.

Bij menselijke daden echter zou dat wel aan de orde kunnen zijn en écht ik het toeval geloven ... daar ben ik al lang van af gestapt.
Ik zit al ruim 4 jaar in een soort van ellende en het blijft maar mis gaan, uiteindelijk komt het ook wel steeds weer 'goed'.
Op een bepaald moment kreeg ook ik het gevoel van een soort van complot tegen mij, totdat ik er achter kwam -en eigenlijk weet ik dat al heel erg lang- dat organisaties gewoon langs elkaar heen werken.
Zelfs binnen die organisaties zelf.

Complotten ... jazeker zijn ze er ...

Afbeelding AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding

Lezer

Re: Radio industrie

Bericht door Lezer » 04 okt 2016, 18:26

@Gusteman, zat mij later nog te bedenken dat je natuurlijk niet de nummers hoeft te kennen of te beluisteren. Daarom heb ik ook puur een playlist laten zien en was benieuwd of daar herkenning in zit van iets.

@Pierre, mooie link naar Leonardo Bonacci en zijn vele andere namen. Het voorbeeld wat ik heb gegeven is een vrij natuurlijk patroon en zit nog geen samenzwering in of complot. Het is gewoon het herfst thema.

-

Het voorbeeld wat ik heb gegeven is niets anders dan een thema omdat het herfst achtig begint te worden. Toch zit er iets tussen wat opvalt..... Het nummer van Pharrell is exact op twee stations tegelijkertijd te beluisteren en vlak daarvoor bij een ander station. Je kunt dan denken dat er toch al een soort complot in zit.......

Maar, toevallig is het een hit nummer op dat moment en is de kans veel groter dat deze gelijktijdig of vlak achter/voor elkaar gedraaid wordt op verschillende zenders. Als je nog iets verder kijkt zie je dat ik bij het nieuws bericht een hint heb gegeven. Radio blad en Kastanje werken onder de zelfde groep en gebruiken beide het nieuws van Zip. Dit is wat er in het echt ook gebeurt, samenwerkende stations doen voor de grap wel eens een nummer tegelijkertijd op beide stations. Er is dus nog geen samenzwering of complot gaande.

Ook hebben de stations een format die gericht is op een x doelgroep die in de muziek keuze duidelijk zichtbaar is als het gaat om welke soort muziek ze draaien. In het volgende voorbeeld splits ik het bewust uit zodat dit bovenstaande voorbeeld nog duidelijker gaat worden.

Blad: richt zich meer op Rock muziek en verteld een verhaal. Kastanje: richt zich meer op R&B/Dance en draait alleen maar platen die aansluiten op radio blad. Beide stations werken dan ook onder dezelfde groep en gebruiken hetzelfde thema. Radio Duck gebruikt ook het thema maar heeft deze wat meer vermomd en is al niet direct op te merken, mits je de eerste twee kunt bekijken wat hun playlist is.

Toch kun je bij radio Duck al een idee krijgen zonder meer inzicht te hebben.

Afbeelding


Ik zal binnenkort er wat dieper op ingaan en wie weet komen we uit bij een complot.....

Afbeelding

Afbeelding

Lezer

Re: Radio industrie

Bericht door Lezer » 04 okt 2016, 20:04

Om er ook even een actueel real live voorbeeld bij te doen......

Afbeelding

Afbeelding

Lezer

Re: Radio industrie

Bericht door Lezer » 06 okt 2016, 10:47

Afbeelding

http://www.3fm.nl/nieuws/detail/365477/ ... o-verkeerd

Als we dingen verkeerd kunnen horen, kunnen we het ook vast verkeerd lezen...... Interessant bovenstaand artikel! Zal eens kijken wat er nog meer te ontdekken valt. Wie weet wat voor complot er zich afspeelt...... :link:

http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... 8b#p300430

Lezer

Re: Radio industrie

Bericht door Lezer » 06 okt 2016, 23:05

Even een vraag,

Heeft het zin om hier verder mee door te gaan en meer te vertellen of is iedereen al overboord ? Volgt iemand mij nog redelijk of lijkt dit allemaal complete onzin en nergens meer over te gaan....... Of willen mensen dat ik sneller ga en directer ben.... Of moet ik langzamer en het minder mysterieus en complotterig maken.... Of kom ik te on ontvangend over...... Moet ik een andere muziekstyle gebruiken...... Of willen mensen dat ik het beestje meer bij zijn naam ga noemen (212) ?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Radio industrie

Bericht door univers » 07 okt 2016, 00:22

Ik volg alles.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: Radio industrie

Bericht door gusteman » 07 okt 2016, 11:42

Lezer schreef:Even een vraag,

Heeft het zin om hier verder mee door te gaan en meer te vertellen of is iedereen al overboord ?
Ik ben alvast nog niet overboord, beste Lezer, ik heb elk van je bijdragen al doorgenomen. Of het zin heeft om ermee door te gaan hangt voornamelijk van jezelf af, maar ik vind je vraagstelling wel positief.
Lezer schreef:Volgt iemand mij nog redelijk of lijkt dit allemaal complete onzin en nergens meer over te gaan.......
Ik volg het nog maar je bent me wel kwijt ... eigenlijk al zo goed als van bij de aanvang al.
Lezer schreef:Of willen mensen dat ik sneller ga en directer ben.... Of moet ik langzamer
Wanneer het opvoeren van de snelheid zou impliceren dat je gaat inboeten aan diepgang zou ik aanraden om dit niet te doen.
Lezer schreef:en het minder mysterieus en complotterig maken....
Mysterieus zou ik het niet noemen, ik zie alleen nog geen samenhang of verband verschijnen, dus wacht ik nog even af.
Lezer schreef:Of kom ik te on ontvangend over......
Staat hier een tikfout of heb je bewust "on ontvangend" geschreven? En wat bedoel je daar dan precies mee?
Lezer schreef:Moet ik een andere muziekstyle gebruiken......
Ook hier: heb je bewust "muziekstyle" geschreven? Je had kunnen gaan voor 'muziekstijl' of 'musical style', de mix van beide leest vrij krampachtig ... maar misschien ligt dat wel aan mezelf.
Lezer schreef:Of willen mensen dat ik het beestje meer bij zijn naam ga noemen (212) ?
Kijk, dit vind ik dan weer behoorlijk mysterieus: je schept hier het vermoeden dat je slechts mondjesmaat informatie vrij geeft en gooit er dan een geheimzinnig (althans voor mij toch) getal achteraan: 212.
Waar staat dat getal voor?

Je hebt al binnen diverse onderwerpen duidelijk gemaakt dat je systematisch en opbouwend te werk gaat.
Dat is prima en leidt veelal tot het voorkomen van misverstanden.
Wanneer je echter onvolledige of nietszeggende informatie mondjesmaat gaat aanreiken dan bereik je net het tegenovergestelde: er ontstaan dan geheid misverstanden ..... en ik denk niet dat dit de bedoeling is?

Nu ja, dit is zoals ik het ervaar; anderen zullen het waarschijnlijk op een andere manier beleven.
Hoop dat je hier toch al iets aan hebt. :wink:

Lezer

Re: Radio industrie

Bericht door Lezer » 07 okt 2016, 11:56

Excuses voor de lege puntje's, moest opruimen.
Laatst gewijzigd door Lezer op 07 okt 2016, 19:54, 2 keer totaal gewijzigd.

Lezer

Re: Radio industrie

Bericht door Lezer » 07 okt 2016, 12:44

.
Laatst gewijzigd door Lezer op 07 okt 2016, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie