Georgia Guidestones

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Arminius

Georgia Guidestones

Bericht door Arminius » 18 mei 2018, 08:40

De Georgia Guidestones zijn grote granieten zuilen op een heuvel in Elbert County, Georgia, VS. Soms worden ze een "Amerikaans Stonehenge" genoemd. Op de granieten zuilen staat een bericht, waarin 10 hoofdpunten worden weergegeven in acht moderne talen. Het bericht bestaat uit aanwijzingen voor de overlevenden van een toekomstige apocalyps die een nieuwe en vooral betere beschaving moeten zien op te bouwen. De structuur zelf is tegelijkertijd een kompas, kalender en klok.

Over het ontstaan van het monument bestaat veel geheimzinnigheid: het is niet duidelijk wie ertoe opdracht heeft gegeven en waarom, hetgeen heeft geleid tot verschillende speculaties en samenzweringstheorieën.

Afbeelding

Het bouwwerk is rond de zes meter hoog, en is gemaakt van zes granieten platen die meer dan 200 ton in totaal wegen. Een granieten plaat staat in het midden, daaromheen staan vier stenen gerangschikt. Een dekplaat rust op de vijf platen, die astronomisch zijn uitgelijnd. In de nabijheid bevindt zich nog een plaat, op een kleine afstand naar het westen t.o.v. het bouwwerk. Deze steen levert enkele verhelderende aantekeningen over de geschiedenis en de functie van de Guidestones. Hierop staat onder meer vermeld dat de constructie werd geplaatst op 22 maart 1980 in opdracht van een of meer onbekende personen onder het pseudoniem 'R.C. Christian'.

Over wie opdracht tot de Georgia Guidestones heeft gegeven en wat de bedoeling is, bestaat veel onduidelijkheid, omdat de enige nog levende man die de opdrachtgever R. C. Christian heeft ontmoet heeft beloofd niets te zeggen. Christian, die niet zijn echte naam gaf, vertegenwoordigde een 'kleine groep van loyale Amerikanen'. De constructie begon in de zomer van 1979. Christian betaalde het land en de constructie, maar droeg het monument later over aan Elbert County.

Afbeelding

Begin september 2014 werd gemeld dat een inkeping, gemaakt in 2009 op de Engelstalige steen, was opgevuld met een stenen blok met de inscriptie "20" en "14". Op 25 september 2014 verwijderde een ambtenaar van Elberton het blok. Nadat hij dit op de grond had gegooid werden er vier extra markeringen zichtbaar: "8", "16", "MM" en "JAM". Het blok werd vervolgens kapotgeslagen op het terrein en de stukken werden uitgedeeld aan de omstanders. In de graniet en marmer industrie staat "MM" voor "fabrikant van graniet gedenktekens, monumenten en markers". Het is een merkteken voor gecertificeerde producten en diensten in de industrie. De term "JAM" staat voor "Joint Annual Meeting" en wordt gebruikt door vele industrieën, waaronder de graniet en marmer industrie. Het betekent dat de betreffende industrie jaarlijks een congres organiseert.

Afbeelding

Op elke staande steen staat een bericht op elke zijde in een afzonderlijke taal. Als men 'tegen de klok' vanaf het noorden om de constructie wandelt is dit de volgorde waarin men de talen aantreft: Engels, Spaans, Swahili, Hindi, Hebreeuws, Arabisch, Klassiek Chinees en Russisch. De Verenigde Naties zorgden voor verschillende vertalingen.

Hieronder de Engelstalige versie

Maintain humanity under 500,000,000
In perpetual balance with nature

Guide reproduction wisely —
Improving fitness and diversity

Unite humanity with a living
New language

Rule passion — faith — tradition
And all things
With tempered reason

Protect people and nations
With fair laws and just courts

Let all nations rule internally
Resolving external disputes
In a world court

Avoid petty laws and useless
officials

Balance personal rights with
Social duties.

Prize truth — beauty — love —
Seeking harmony with the
Infinite

Be not a cancer on the earth —
Leave room for nature —
Leave room for nature

Een korter bericht, in Egyptische hiërogliefen, Babylonisch, klassiek grieks en Sanskriet zegt: 'Let these be guidestones to an age of reason'.

Het monument trekt veel bezoekers, van gewone toeristen tot en met New Agers .Al voor het monument gereed kwam was het omstreden, onder de plaatselijke bevolking, maar ook bij bijvoorbeeld Christenen die in de teksten niet veel goeds zagen.

De aard van het monument, de geheimzinnigheid rond het ontstaan en de ingegraveerde teksten hebben geleid tot allerlei speculaties en samenzweringstheorieën. Een Amerikaanse activist, Mark Dice, schrijver van het boek 'The Resistance Manifesto', bracht het in verband met een geheim Luciferisch genootschap dat uit is op een Nieuwe Wereldorde, waarin de wereldbevolking is gedecimeerd. De Guidestones zijn de Tien Geboden van deze wereldorde. Een andere samenszweringstheorie ziet de hand van de Rozenkruizers. Volgens Jay Weidner is de naam R.C. Christian een eerbetoon aan de oprichter hiervan, Christian Rosenkreutz. De Rozenkruizers zouden uit zijn op een reductie van de wereldbevolking en hebben volgens samenzweringstheoretici de gebeurtenissen van de afgelopen jaren in gang gezet, van 9-11 tot en met de huidige kredietcrisis. Dit alles moest uitmonden in de door velen verwachte apocalyps in december 2012, wanneer een kringloop ten einde komt die zou zijn voorspeld in de Mayakalender. De Guidestones dienen als instructies voor de overlevenden, aldus Weidner.

Bron

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Georgia Guidestones

Bericht door univers » 18 mei 2018, 08:47



Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: Georgia Guidestones

Bericht door Arminius » 18 mei 2018, 09:04

Dank voor de aanvulling Uni ;P!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Georgia Guidestones

Bericht door MetalPig » 18 mei 2018, 09:06

Interessante dingen zijn dat.

Gast1

Re: Georgia Guidestones

Bericht door Gast1 » 18 mei 2018, 09:13

Zeker interessant, maar ik kan het dan ook geheel met de tekst op die stenen eens zijn.
Het aantal alinea's komt overeen met de 10 geboden uit de Bijbel, waarbij ik deze beter vind.
Dit is de Nederlandse vertaling:
  • 1. Houd het aantal mensen onder de 500 miljoen in duurzaam evenwicht met de natuur.
    2. Stuur de voortplanting met verstand, zodat de gezondheid en diversiteit wordt verbeterd.
    3. Verenig de mensheid met een levende nieuwe taal
    4. Beheers hartstocht, geloof, traditie en alle dingen met gematigde reden
    5. Bescherm de landen en volken met eerlijke wetten en rechtvaardige rechtbanken.
    6. Laat alle volken hun eigen zaken regelen, maar laat ze hun onderlinge geschillen oplossen voor een wereldrechtbank.
    7. Vermijd onzinnige wetten en nutteloze ambtenaren
    8. Weeg persoonlijke rechten af tegen sociale plichten
    9. Beloon waarheid, schoonheid en liefde, en zoek naar harmonie met het oneindige.
    10. Wees geen kankergezwel op aarde. Laat ruimte voor de natuur. Laat ruimte voor de natuur.
En dit is de link die ernaar verwijst.
Laatst gewijzigd door Gast1 op 18 mei 2018, 09:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Arminius

Re: Georgia Guidestones

Bericht door Arminius » 18 mei 2018, 09:14

MetalPig schreef:
18 mei 2018, 09:06
Interessante dingen zijn dat.
Ik vind het eerlijk gezegd eerder griezelig. :shock:

Arminius

Re: Georgia Guidestones

Bericht door Arminius » 18 mei 2018, 09:15

Gast1 schreef:
18 mei 2018, 09:13
Zeker interessant, maar ik kan het dan ook geheel met de tekst op die stenen eens zijn.
Het aantal alinea's komt overeen met de 10 geboden uit de Bijbel, waarbij ik deze beter vind.
:shock: Houd de bevolking onder de 500.000.000? Dan hebben we nog flink wat genociden te gaan.

Gast1

Re: Georgia Guidestones

Bericht door Gast1 » 18 mei 2018, 09:20

Arminius schreef:
18 mei 2018, 09:15
Gast1 schreef:
18 mei 2018, 09:13
Zeker interessant, maar ik kan het dan ook geheel met de tekst op die stenen eens zijn.
Het aantal alinea's komt overeen met de 10 geboden uit de Bijbel, waarbij ik deze beter vind.
:shock: Houd de bevolking onder de 500.000.000? Dan hebben we nog flink wat genociden te gaan.
Hahaha ... ik begrijp je, maar daarvoor hoef je geen genociden aan te gaan.
De Natuur zelf grijpt al in en daar zijn we zelf ook al flink mee bezig op andere wijzen.
Stel als de wereldbevolking voor slechts 60 jaar onvruchtbaar zou zijn, dan zouden er over 160 jaar nog maar een paar miljoen mensen zijn.
En weer 30 jaar later bestaat de mensheid zelfs niet meer, toch?

Ik had mijn vorige post nog een beetje aangevuld trouwens. :wink:
Goed geschreven overigens van Irma Schiffers in de link waarnaar ik verwijs.
Ik denk er dus precies hetzelfde over.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Georgia Guidestones

Bericht door MetalPig » 18 mei 2018, 09:29

Arminius schreef:
18 mei 2018, 09:14
MetalPig schreef:
18 mei 2018, 09:06
Interessante dingen zijn dat.
Ik vind het eerlijk gezegd eerder griezelig. :shock:
Dat komt doordat je een mietje bent denk ik.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Georgia Guidestones

Bericht door univers » 18 mei 2018, 09:33

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Georgia Guidestones

Bericht door Mypos » 18 mei 2018, 09:49

MetalPig schreef:
18 mei 2018, 09:29
Arminius schreef:
18 mei 2018, 09:14
MetalPig schreef:
18 mei 2018, 09:06
Interessante dingen zijn dat.
Ik vind het eerlijk gezegd eerder griezelig. :shock:
Dat komt doordat je een mietje bent denk ik.
Niks mis met een mietje. Met een neanderthaler met een enorme plaat voor zijn hasses daarentegen....

Weet je wat daarmee gebeurt? :peace:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Georgia Guidestones

Bericht door MetalPig » 18 mei 2018, 09:54

Mypos schreef:
18 mei 2018, 09:49
MetalPig schreef:
18 mei 2018, 09:29
Arminius schreef:
18 mei 2018, 09:14
Ik vind het eerlijk gezegd eerder griezelig. :shock:
Dat komt doordat je een mietje bent denk ik.
Niks mis met een mietje.
Behalve dan dat ie stenen griezelig vindt.

Arminius

Re: Georgia Guidestones

Bericht door Arminius » 18 mei 2018, 10:06

MetalPig schreef:
18 mei 2018, 09:29
Arminius schreef:
18 mei 2018, 09:14
MetalPig schreef:
18 mei 2018, 09:06
Interessante dingen zijn dat.
Ik vind het eerlijk gezegd eerder griezelig. :shock:
Dat komt doordat je een mietje bent denk ik.
Edit: zelf censuur

Nu ben ik echt klaar met jou. [wave]
Laatst gewijzigd door Arminius op 18 mei 2018, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Georgia Guidestones

Bericht door univers » 18 mei 2018, 10:16

Laten we het netjes houden, en geen familieleden erbij halen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Arminius

Re: Georgia Guidestones

Bericht door Arminius » 18 mei 2018, 10:34

univers schreef:
18 mei 2018, 10:16
Laten we het netjes houden, en geen familieleden erbij halen.
Blijkbaar is het feit dat je er een andere mening op na houd voor sommigen hier een vrijbrief om je dan maar voor rotte vis uit gaan te maken. :?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Georgia Guidestones

Bericht door univers » 18 mei 2018, 10:41

Dat is ook niet nodig.

Jij kan je er eigen tegen verdedigen, een familielid niet, die heeft niets met de discussie te maken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Georgia Guidestones

Bericht door MetalPig » 18 mei 2018, 11:00

Arminius schreef:
18 mei 2018, 10:34
Blijkbaar is het feit dat je er een andere mening op na houd voor sommigen hier een vrijbrief om je dan maar voor rotte vis uit gaan te maken. :?
En wat je zelf allemaal schrijft kan natuurlijk wel door de beugel [clap] [clap] [clap]

Arminius

Re: Georgia Guidestones

Bericht door Arminius » 18 mei 2018, 12:24

MetalPig schreef:
18 mei 2018, 11:00
Arminius schreef:
18 mei 2018, 10:34
Blijkbaar is het feit dat je er een andere mening op na houd voor sommigen hier een vrijbrief om je dan maar voor rotte vis uit gaan te maken. :?
En wat je zelf allemaal schrijft kan natuurlijk wel door de beugel [clap] [clap] [clap]
Ik probeer in ieder geval mensen met respect te behandelen. Iets wat jij nog moet leren blijkbaar. Ik ga me dus niet verlagen tot jouw niveau maar heb er melding van gemaakt bij de moderator

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Georgia Guidestones

Bericht door Determinist » 18 mei 2018, 12:31

DAMES EN HEREN

Ik wil hier wijzen op de forum regels. Op de man/vrouw spelen wordt niet toegestaan.
Discussies mogen fel zijn en meningen mogen aangevallen worden, in redelijkheid.

@Metalpig: laten we het beschaafd houden. Ad hominems zijn niet de bedoeling.

en nu iedereen weer on-topic graag !!!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Georgia Guidestones

Bericht door MetalPig » 18 mei 2018, 13:14

Determinist schreef:
18 mei 2018, 12:31
@Metalpig: laten we het beschaafd houden. Ad hominems zijn niet de bedoeling.
Offtopic: Waarom kreeg Arminius op 9 mei geen rode letters voor zijn ad hominems? Zijn de regels tussentijds veranderd?

Plaats reactie