Zonnebrand

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Zonnebrand

Bericht door Mypos » 14 aug 2018, 12:27

Zonnebrand. Hoe vaak hebben we in ons leven wel niet te horen gekregen van onze ouders dat we ons in moeten smeren met zonnebrand als het zonnetje schijnt in de zomer. Toen ik wat ouder werd ben ik hier op een gegeven moment mee gestopt. Gewoon omdat het niet meer goed voelde. Dat ging ik rationaliseren door te denken dat ze in vroeger tijden toch ook geen zonnebrand gebruikten en toen ook prima in de zon konden overleven dagen lang.

Nu las ik net een artikel waarin stond dat zonnebrand zorgt voor milieuvervuiling en een verstoring van de hormoonspiegel. En vrij recent kwam ik erachter dat als je zonnebrand smeert je huid geen vitamine D aan kunt maken. Toch grappig hoe je dat uit een soort van gevoel/intuitie iets doet waarbij je later erachter komt waarom je het deed.

Nu vraag ik me af of hier ook een complot achter kan zitten. Dit is toch iets wat behoorlijk is gepushed de laatste decennia. Om je vooral maar in te smeren want oweeowee anders krijg je huidkanker.

Wat zijn jullie gedachtes hierover?

Gast1

Re: Zonnebrand

Bericht door Gast1 » 14 aug 2018, 12:34

Mypos schreef:
14 aug 2018, 12:27
Zonnebrand. Hoe vaak hebben we in ons leven wel niet te horen gekregen van onze ouders dat we ons in moeten smeren met zonnebrand als het zonnetje schijnt in de zomer. Toen ik wat ouder werd ben ik hier op een gegeven moment mee gestopt. Gewoon omdat het niet meer goed voelde. Dat ging ik rationaliseren door te denken dat ze in vroeger tijden toch ook geen zonnebrand gebruikten en toen ook prima in de zon konden overleven dagen lang.

Nu las ik net een artikel waarin stond dat zonnebrand zorgt voor milieuvervuiling en een verstoring van de hormoonspiegel. En vrij recent kwam ik erachter dat als je zonnebrand smeert je huid geen vitamine D aan kunt maken. Toch grappig hoe je dat uit een soort van gevoel/intuïtie iets doet waarbij je later erachter komt waarom je het deed.
Yep, ik ken dat en heb het precies eender ervaren.

:hands:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zonnebrand

Bericht door Tammy » 14 aug 2018, 12:44

Onderschat de gevaren van huidkanker niet Mypos.
Wat het insmeren betreft lijk mij toch wel verstandig gezien huidkanker naast anderen factoren ook wel degelijk met de zonneschijn te maken heeft.
In Australie is de laatste jaren een explosie van huidkanker patienten aan de zee geconstateerd.
Ikzelf denk niet dat insmeren huidkanker helemaal tegenhoud maar wie weet wel een beetje .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zonnebrand

Bericht door univers » 14 aug 2018, 12:49

Zon, zee en wind, meer niet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zonnebrand

Bericht door taigitu » 14 aug 2018, 13:00

Mypos schreef:
14 aug 2018, 12:27
Zonnebrand. Hoe vaak hebben we in ons leven wel niet te horen gekregen van onze ouders dat we ons in moeten smeren met zonnebrand als het zonnetje schijnt in de zomer. Toen ik wat ouder werd ben ik hier op een gegeven moment mee gestopt. Gewoon omdat het niet meer goed voelde. Dat ging ik rationaliseren door te denken dat ze in vroeger tijden toch ook geen zonnebrand gebruikten en toen ook prima in de zon konden overleven dagen lang.

Nu las ik net een artikel waarin stond dat zonnebrand zorgt voor milieuvervuiling en een verstoring van de hormoonspiegel. En vrij recent kwam ik erachter dat als je zonnebrand smeert je huid geen vitamine D aan kunt maken. Toch grappig hoe je dat uit een soort van gevoel/intuitie iets doet waarbij je later erachter komt waarom je het deed.

Nu vraag ik me af of hier ook een complot achter kan zitten. Dit is toch iets wat behoorlijk is gepushed de laatste decennia. Om je vooral maar in te smeren want oweeowee anders krijg je huidkanker.

Wat zijn jullie gedachtes hierover?
Ik smeer al vele jaren geen zonnebrandbeschermer op mijn huid.
Ook deze zomer niet met deze hitte.
Ik heb als kind altijd de weekeinden en de vakanties op het water doorgebracht
in de zomer. Ook toen werd ik niet ingesmeerd, Niemand in ons gezin.
Maar er hebben zich nooit problemen voorgedaan. En ben je erg verbrandt dan neem
je komkommerschijfjes om de huid te koelen.
Al die smeerseltjes die je op je huid smeert worden opgenomen in het lichaam.
Dus ook deeltjes van alles wat er is gebruikt om tot het eindproduct te komen, en dat is allemaal
niet zo gezond. Neem de nicotinepleister ook die stoffen worden opgenomen in het bloed.
Kijk hier voor de bijwerkingen van die pleister: https://www.optimalegezondheid.com/nico ... met-roken/
Daarnaast las ik ook een tijdje terug dat het lichaam geen vitamine D kan opnemen door het smeren met zonnebrandcrème.
Maar ook maagbeschermers kunnen zorgen voor een tekort van vitamine D. En dat was mijn probleem voor een tekort.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zonnebrand

Bericht door Fenna » 14 aug 2018, 13:11

Mypos schreef:
14 aug 2018, 12:27
Zonnebrand. Hoe vaak hebben we in ons leven wel niet te horen gekregen van onze ouders dat we ons in moeten smeren met zonnebrand als het zonnetje schijnt in de zomer. Toen ik wat ouder werd ben ik hier op een gegeven moment mee gestopt. Gewoon omdat het niet meer goed voelde. Dat ging ik rationaliseren door te denken dat ze in vroeger tijden toch ook geen zonnebrand gebruikten en toen ook prima in de zon konden overleven dagen lang.

Nu las ik net een artikel waarin stond dat zonnebrand zorgt voor milieuvervuiling en een verstoring van de hormoonspiegel. En vrij recent kwam ik erachter dat als je zonnebrand smeert je huid geen vitamine D aan kunt maken. Toch grappig hoe je dat uit een soort van gevoel/intuitie iets doet waarbij je later erachter komt waarom je het deed.
Goh.
Nog iets wat ik met jou eens ben :wink:
Heb net zo gehandeld.
Het voelde bij mij al nooit goed, dat gesmeer.
Nu vraag ik me af of hier ook een complot achter kan zitten. Dit is toch iets wat behoorlijk is gepushed de laatste decennia. Om je vooral maar in te smeren want oweeowee anders krijg je huidkanker.

Wat zijn jullie gedachtes hierover?
Uit onderzoeken is gebleken dat zonnebrand crème's e.d. veelal kanker verwerkende stoffen bevatten en ook nog eens geen moer helpen.
Bij dermatologie werd mijn moeder (heeft huidkanker) verteld dat de zonnebrandcrème"s alleen functioneel zijn als je huid niet meer verkleurd en geen enkele zonnebrandcrème uit de winkel houd de uv straling tegen, alleen die van dermatologie.
De creme die zij verstrekken blijf je een bleekscheet bij, met als gevolg dat je huid ook geen vit. D kan opnemen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zonnebrand

Bericht door Fenna » 14 aug 2018, 13:14

Ik ben trouwens geen zonnebader.
Ik wandel in de zon.
Dan schijnt je huid ook nog eens zelf een stofje aan te maken dat je niet verbrand.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Zonnebrand

Bericht door Mypos » 14 aug 2018, 13:21

Tammy schreef:
14 aug 2018, 12:44
Onderschat de gevaren van huidkanker niet Mypos.
Wat het insmeren betreft lijk mij toch wel verstandig gezien huidkanker naast anderen factoren ook wel degelijk met de zonneschijn te maken heeft.
In Australie is de laatste jaren een explosie van huidkanker patienten aan de zee geconstateerd.
Ikzelf denk niet dat insmeren huidkanker helemaal tegenhoud maar wie weet wel een beetje .
Dat is nou juist wat ze willen dat je gelooft. Wie zegt dat het niet juist door het gebruik van zonnebrandcreme komt die explosie van huidkanker?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zonnebrand

Bericht door Tammy » 14 aug 2018, 13:49

Dat is inderdaad misschien wel iets om over na te denken Mypos.

Toevallig ken ik iemand die verleden maand geopereerd is aan melanoom, de agressiefste vorm van huidkanker.
Ze is dol op warmte en de zon.
Nooit ingesmeerd, nu ook niet.
Moet 5 jaar lang om de 3 maanden op controle.
Je kan het op beide wijze krijgen .

Fenna dat wist ik niet dat zonnebrandcreme kankerverwekkende stoffen had.
Bij welke merken hebben ze dat geconstateerd ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Zonnebrand

Bericht door Mypos » 14 aug 2018, 14:03

Tammy schreef:
14 aug 2018, 13:49
Dat is inderdaad misschien wel iets om over na te denken Mypos.

Toevallig ken ik iemand die verleden maand geopereerd is aan melanoom, de agressiefste vorm van huidkanker.
Ze is dol op warmte en de zon.
Nooit ingesmeerd, nu ook niet.
Moet 5 jaar lang om de 3 maanden op controle.
Je kan het op beide wijze krijgen .
Ok. En lag ze vaak te bakken? Want als je uren achter elkaar in de zon gaat liggen lijkt me dat ook niet echt gezond.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zonnebrand

Bericht door Tammy » 14 aug 2018, 14:08

Ze fiets heel veel.
Ook fietsvakanties van weken in buitenland maar ook hier dus volop in de zon .
Bakken op strand weet ik niet ken haar niet goed genoeg.
Maar zodra de zon schijnt zei ze vind ze het heerlijk om erin te zijn.
Ze heeft gewoon pech.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Zonnebrand

Bericht door univers » 14 aug 2018, 14:13

Want als je uren achter elkaar in de zon gaat liggen lijkt me dat ook niet echt gezond.
Lag uren lang mijn roes uit te slapen, enkel als je wakker werd, stierf je van de dorst. :prosit:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie