Illuminati

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Maan

Illuminati

Bericht door Maan » 11 sep 2007, 21:02

Zou het nu werkelijk zo zijn dat er een selecte groep van stinkend rijke mensen bestaat, die de touwtjes in handen hebben, en bepalen wat er in de wereld gebeurd?
Is het mogelijk dat deze mensen al eeuwen lang politiek en religie regeren?
Er worden boeken over vol geschreven, youtube staat er vol mee.
Wat denken jullie ervan en waar baseren jullie dit op?

http://video.google.nl/videoplay?docid= ... =Iluminati
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... =Iluminati
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... Illuminati

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 12 sep 2007, 13:04

Altijd boeiend onderwerp. :mrgreen: Er is waarschijnlijk een kern van waarheid, al wordt met de term illuminati ongeveer alles aangeduid wat voor de buitenwereld verborgen blijft en wordt er door veel mensen naar hartelust gespeculeerd. Mensen als Alex Jones en David Icke cultiveren deze speculaties en hebben er een dagtaak aan, ik denk dat het een mooie bron van inkomsten voor ze is.

Over de mensen achter de schermen, Google eens op 'Rothschild' en zoek naar de geschiedenis en de fortuinen die in Londen werden verdiend. Het is geen geheim dat de familie Rothschild toen al verreweg de rijkste familie ter wereld was en daardoor grote politieke invloed had. Het netwerk van de Rothschilds bestaat nog steeds en bestaat niet alleen uit de bank Rothschild.

De geschiedenis van de groep die werd aangeduid met Illuminati begint bij Adam Weishaupt, even Googlen en je kunt daar meer over lezen. Zijdelings heeft de bestorming van de Bastille en daarmee het einde van de monarchie in Frankrijk ook met die groep Illuminati te maken gehad. Andere koningshuizen zagen deze groepering als een ondermijning van hun gezag en daarmee werd de organisatie overal verboden. De groep Illuminaten en de vrijmetselarij vermengden zich met elkaar.
Het franse credo vrijheid, gelijkheid en broederschap is rechtstreeks ontleend aan de vrijmetselarij. De Verenigde Staten van Amerika werden opgericht volgens dezelfde uitgangspunten. George Washington was vrijmetselaar en werd in vol ornaat (vrijmetselaars houden van theatrale kleding) tot eerste president van de USA benoemd. De vrijmetselarij staat dus aan de basis van de oprichting van de USA. Het was de bedoeling om de eerste staat ter wereld op te richten waarin politiek en religie strikt van elkaar gescheiden zijn.

Tegenwoordig is dat niet het geval, George W Bush betrekt God te pas en te onpas bij zijn politiek en het is goed voor je politieke carrière als je openlijk getuigt van je geloof in God. Een heleboel politici houden om deze reden de schijn op dat ze gelovig zijn.

Vrijmetselaars worden door buitenstaanders soms afgeschilderd als griezelige mensen die iets te verbergen hebben dat het daglicht niet kan verdragen. Misschien zijn het wel heimelijk duivel aanbidders! In werkelijkheid wordt iedereen die een bepaalde religieuze opvatting heeft toegelaten. Wat bij de Vrijmetselaars belangrijk is, is dat je werkt aan jezelf en ze gebruikt daarvoor de metafoor van het bouwen van een kathedraal met bouwstenen. De mens is zo'n bouwsteen en de vrijmetselarij streeft er naar dat ieder lid zijn handelingen richt op het ontwikkelen van zichzelf. Dat wordt bedoeld met het slijpen van een ruwe onbewerkte steen tot een hoeksteen of topsteen. Symbolisch wordt hiermee aangeduid dat je jezelf ontwikkelt tot een bruikbaar lid van de samenleving, en samen werk je zo aan een leefgemeenschap waarin iedereen aangemoedigd wordt zijn talenten maximaal te ontplooien.

Op het Amerikaanse dollarbiljet zie je o.a. ook een piramide met daarboven het alziend oog. Dit symbool is afkomstig uit de vrijmetselarij. Amerikaanse samenzweringstheoretici zien hierin voor zichzelf bevestigd dat de Vrijmetselarij c.q. Illuminati c.q. Satanisten c.q. Rozenkruizers c.q. Tempeliers, bezig zijn de samenleving naar hun hand te zetten en het gezag van de overheid te ondermijnen.
Als het gezag in de USA al ondermijnd is, dan is dat niet door de vrijmetselaars, want die hebben een staat gesticht waarin de normen waren gebaseerd op die van de vrijmetselarij: vrijheid, gelijkheid en broederschap. Daarin was - naast allerlei vormen van religie - ook plaats voor atheïsten, president Thomas Jefferson was atheïst. De huidige ondermijning van de scheiding van religie en politiek komt vooral uit kerkelijke hoek, zoals gezegd is het voor politici verdomd moeilijk om te erkennen dat ze niet in het bestaan van God geloven. Uit onderzoek is gebleken dat atheïsten in de V.S. door de meerderheid van de bevolking met de nek worden aan gekeken. Silicitanten lopen tegenwoordig zelfs het risico op grond van hun atheïsme te worden afgewezen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Maan

Bericht door Maan » 12 sep 2007, 16:59

Ivm dat 1$ biljet:

- het gaat niet om een alziend oog maar om het oog van de voorzienigheid. Het symbool van het oog van de voorzienigheid is trouwens geen exclusief vrijmetselaars-symbool - maar een veelvoorkomend symbool uit de renaissance - en in dit geval zelfs niet ontworpen door een vrijmetselaar. Bij het ontwerp van deze zegel was maar één bekende vrijmetselaar aanwezig nl. Benjamin Franklin maar zijn ideëen werden niet overgenomen door het bevoegde commitee.
- de onvoltooide piramide staat voor kracht en langdurigheid. De schaduw die de reizende zon werpt symboliseert het nog te ontdekken Westen van de VS.

linkje:

http://en.wikipedia.org/wiki/Great_Seal ... ted_States

Maan

Bericht door Maan » 12 sep 2007, 17:12

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 12 sep 2007, 19:29

Ik wist niet beter of het wordt 'het alziend oog' genoemd. Ben zojuist nog eens gaan zoeken om het te checken, en in wat ik ben tegengekomen wordt de afbeelding steeds 'het alziend oog' (God ziet al je handelingen) genoemd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Aenimaxequal

Bericht door Aenimaxequal » 13 sep 2007, 08:33

Dit oog past zeer goed bij de term 'Het Alziende Oog'. http://nl.wikipedia.org/wiki/Oog_van_Horus
Daar is ook een verwijzing naar de Illuminatie te lezen maar klopt volgens mij niet.

Edit: Of misschien klopt het wel, zal even verdergaan met het uitzoeken en sorteren van gedachten flarden

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 13 sep 2007, 11:55

Maar om even op Maans eerste vragen terug te komen: leeft bij jullie de overtuiging dat de Illuminati echt bestaan? En waar baseer je jouw conclusie op?
Ik geloof van niet maar die overtuiging wordt niet gevoed door kennis. Wat ik weet van de Illuminati is wat ik hierboven heb gelezen van Tardis (dank je wel).

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat eeuwenlang een genootschap geheim kan blijven en dat alleen hele obscure woord- en beeldspelletjes van kunstenaars op hun bestaan wijzen (en waarom weten die kunstenaars dan wel van dat genootschap af?). Mensen hebben de natuurlijke neiging uit de school te klappen. Er moeten insiders zijn geweest die sterk de behoefte hebben gevoeld om te publiceren over de Illuminati. En mensen hebben de natuurlijke neiging om hun genootschappen naar de kl*te te helpen door intern ruzie en geroddel te veroorzaken. De langst bestaande organisatie ter wereld (de katholieke kerk) heeft zeer te lijden gehad van fouten en strijd en lijdt daar nog steeds onder. Dat overkomt alle organisaties. De Illuminati moeten aangetast zijn geraakt door menselijk falen. En menselijk falen komt maatschappelijk boven water.

Ik ben heel erg nieuwsgierig. Vertel me er meer over ajb.

Gijs

Bericht door Gijs » 13 sep 2007, 16:32

Ja maar als het bestaat weet jij toch ook van de illuminati af? Alleen je geloofd de geruchten niet.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 13 sep 2007, 17:14

Ik acht de kans klein dat de Illuminati bestaan. Misschien met meer kennis van zaken dat ik van mening verander.

Aenimaxequal

Re: Illuminati

Bericht door Aenimaxequal » 14 sep 2007, 00:04

Is het nu Jordan Maxwell die beweert dat het oog op het biljet (zie 16:20 min ) het oog van Horus is? :roll:


Wat een beeldmateriaal zeg :cry: misselijkmakend.
Of de Illuminati een juiste benaming is, daar ben ik nog niet uit maar er bestaan geesten op aarde die door de poortwachters ( ik prefereer de engelse benaming, gatekeepers) geviseerd worden. Pure evil and must be stopped.
Ik zit in twijfel maar mijn onzichtbare maar o zo voelbare vrienden zijn er zeker van. Dosis zelfspot moet af en toe kunnen.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 14 sep 2007, 15:19

Toeval bestaat niet.

Vandaag kreeg ik vanuit het niets van een collega een boek over de Illuminati.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 sep 2007, 15:21

Da's toevallig.

Barrel

Bericht door Barrel » 14 sep 2007, 21:55

Qaboos schreef:De langst bestaande organisatie ter wereld (de katholieke kerk) heeft zeer te lijden gehad van fouten en strijd en lijdt daar nog steeds onder. Dat overkomt alle organisaties. De Illuminati moeten aangetast zijn geraakt door menselijk falen. En menselijk falen komt maatschappelijk boven water.

Ik ben heel erg nieuwsgierig. Vertel me er meer over ajb.
Ik las een boek over vrijmetselaars, en daar wordt de beweging uiteindelijk teruggevoerd tot de architect van het paleis van Solomon, een stuk ouder dus dan de Katholieke kerk.

We gebruiken vaak redenaties dat zoiets niet geheim gehouden kan worden, dat mensen uit de school moeten klappen.
Kijken we echter naar het recente verleden, dan zijn er toch tal van officiele verklaringen die we (ten dele) accepteren. Voorbeeld is de moord op Kennedy. Zonder dit als discussieonderwerp te starten, staat me vooral het beeld nog bij van hoe de ene kogel door twee lichamen schoot, op schouders en andere botten afketste, en uiteindelijk dan verklaard werd. Kijjk je hier sec naar, dan lijkt het volslagen idioot. Echter, toch lukt het blijkbaar omdit soort dingen geheim te houden, en geaccepteerd te krijgen, en hiermee verder onderzoek te voorkomen.
Inmiddels is dan zoveel verwarring ontstaan dat als er mensen uit de school klappen, die weer gemakkelijk als onzin afgedaan kan worden. Er zijn mensen die beweren dat zijn een van de drie schutters op Kennedy waren? Ze worden echter weggehoond.

Zo zal dat waarschijnlijk wel vaker gegaan zijn met menselijk falen. Er zijn talloze mogelijkheden omdit toch weer volledig te bedekken; verdeel en heers.

Er wordt natuurlijk al lang beweerd dat de vrjimetselaars geheime informatie beheren. Zou het dan niet kunnen zijn dat al die rituelen en geheimen er om heen simpelweg dekmantel zijn. Dat slechts een zeer kleine groep toegang heeft of wetenschap over het bestaan van deze informatie. De rest wordt gewoon met allerlei rituelen gebruikt om die kern geheim te kunnen houden, en heeft geen flauw idee.

Geloof direct dat er bepaalde heel rijke mensen zijn die heel veel invloed hebben op de gang van de wereld. Of dat dan Illuminati zijn? God mag het weten, als die ook niet door hen beheerd wordt.

Maan

Bericht door Maan » 15 sep 2007, 10:07

http://www.eqgen.nl/html/illuminati_sku ... twerk.html

Hier kun je lezen dat zelfs Hitler en verschillende Amerikaanse presidenten in het complot zitten.

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 18 sep 2007, 14:06

Ik las een boek over vrijmetselaars, en daar wordt de beweging uiteindelijk teruggevoerd tot de architect van het paleis van Solomon, een stuk ouder dus dan de Katholieke kerk.
Er is niet eens bewijs voor het bestaan van Salomo. De Vrijmetselaars doen hiermee een gok.

Heb smakelijk gelachen om het boek over de Illuminati. Die Disney, daar moet je voor oppassen!

Aenimaxequal

Bericht door Aenimaxequal » 24 sep 2007, 09:24


Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 24 sep 2007, 15:44

Barrel schreef:Er wordt natuurlijk al lang beweerd dat de vrjimetselaars geheime informatie beheren. Zou het dan niet kunnen zijn dat al die rituelen en geheimen er om heen simpelweg dekmantel zijn.
Nee, geen dekmantel. Zo'n rituaal wordt gehouden omdat de ervaring niet in woorden te vatten is en universeel toepasbaar ongeacht de achtergrond, maatschappelijke stutus en de religieuse opvattingen.

Een rituaal wordt gehouden vanwege de ervaring die het oplevert. Die ervaring is voor degene die het ondergaat strikt persoonlijk, ook voor de leden die getuige zijn van het rituaal is de ervaring strikt individueel. Zo kan een inwijdingsrituaal dat iemand al voor de twintigste keer meemaakt steeds weer nieuwe inzichten opleveren. Ik ken vrijmetselaars die zoveel mogelijk andere loges bezoeken om inwijdingsritualen bij te wonen omdat ze tijdens die ritualen zoveel indrukken opdoen die ze vanuit een niet-materialistisch opzicht verrijkt.
Dat slechts een zeer kleine groep toegang heeft of wetenschap over het bestaan van deze informatie. De rest wordt gewoon met allerlei rituelen gebruikt om die kern geheim te kunnen houden, en heeft geen flauw idee.

Het grote geheim is een strikt persoonlijk geheim, het ligt niet buiten ons, maar diep in ons. Ik heb zelf ook het traject tot lid van de vrijmetselarij doorgemaakt. Toen ik in het eerste toelatingsgesprek met twee leden vertelde over mijn bijna-dood ervaring en de indrukken die ik toen heb opgedaan was de reactie van hun kant dat ik al heel erg ver gevorderd was. Na nog wat nagedacht te hebben over een lidmaatschap (ik zou in de voetsporen treden van mijn grootvader die een hele hotemetoot was in een van de Amsterdamse loges) heb ik er uiteindelijk vanaf gezien. Mijn ontwikkeling zal voorlopig een andere richting opgaan, misschien kom ik via een omweg ooit toch weer bij de vrijmetselaars uit, maar nu nog niet.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Barrel

Bericht door Barrel » 24 sep 2007, 23:07

Nou ja, dat is nou precies eigenlijk wat ik bedoel. Het kan natuurlijk zijn dat de Vrijmetselaars inderdaad ooit zijn opgericht om een bepaalde kennis te bewaken en door te geven.
Dat zal niet makkelijk zijn. Je hebt telkens weer nieuwe mensen nodig. Echter, op ieder tijdstip hoeft het dus maar een kleine groep mensen te zijn die echt weten van het geheim.

Om dat dan vervolgens te verbergen, ontstaan er bijv. allerlei andere dingen omheen, om die eerste 'raison d'etre' te verbergen. Allerlei rituelen worden in de loop der tijd eraan toegevoegd, die uiteindelijk een eigen leven gaan leiden.

Het gevolg zal zijn, duizenden jaren later, dat als je het bovenstaande oppert, men zich daar tegen zal verzetten. Niet die kern die het geheim bewaart, die houdt zich keurig geheim. Maar die hele schil die er in de loop der eeuwen aan toegevoegd is, en los staat van dat initiele geheim.
Die als de Vrijmetselaars op een geheel andere manier hebben leren kennen, de rituelen hebben ondergaan, en dat op hun manier ervaren hebben.

Het is slechts een stelling, waarmee ik niets van iemands ervaring wil afdoen.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 25 sep 2007, 01:13

Barrel schreef:Om dat dan vervolgens te verbergen, ontstaan er bijv. allerlei andere dingen omheen, etc.

Nee , je snapt het toch nog niet. Het gaat de vrijmetselaars niet om het verbergen van een geheim maar juist om openbaarmaking ervan, of liever gezegd: bewustwording van iets waar de meeste mensen zich niet goed van bewust zijn. Noem het van mijn part 'de ziel'.

Je kunt er over lezen in een boek, mensen kunnen er over spreken, maar het is tweedehands kennis. Pas als je er zelf door welke gebeurtenis dan ook mee geconfronteerd bent, begin je je eigen bestaan te kennen. Dan is het geen geloof meer maar een persoonlijke wetenschap. Dat is het begin, daarna kom je er achter dat je met de wereld om je heen verbonden bent en dat opent alweer een nieuw inzicht in je bestaan. Om het werkelijk te begrijpen is het niet voldoende om er over te lezen, zoals je deze woorden van mij leest. De ervaring, ZELF ervaren en bewust worden, dat is waar het om gaat als men het over de openbaring van het geheim heeft.

Ik ben je met deze tekst aan het uitleggen wat het geheim is, maar dat is niet hetzelfde als het geheim geopenbaard krijgen. Dat is een persoonlijke en ingrijpende gebeurtenis en niemand hoeft je daarna meer te vertellen hoe het zit. Dat weet je dan uit eigen ervaring.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

AngelGlue

Bericht door AngelGlue » 02 nov 2007, 15:31

Zijn de Illuminati per definitie slecht?

Plaats reactie