NASA photoshopte foto

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

NASA photoshopte foto

Bericht door Maxi » 31 okt 2010, 02:02

"NASA photoshopte foto om te verdoezelen dat we niet alleen zijn in het universum"

Theoretici die in een samenzwering geloven zijn ervan overtuigd dat ze NASA betrapt hebben op het bewerken van een foto met Photoshop om toe te dekken dat we niet alleen zijn in het universum. Met andere woorden: aliens bestaan!
Het was een video op YouTube gisteren (inmiddels verwijderd, jv) die deining op het internet veroorzaakte. Het filmpje wilde aantonen dat een beeld van Saturnus' manen Dione en Titan, geschoten door de Cassini-orbiter van NASA, werd bewerkt met Photoshop alvorens het werd toegevoegd op een 'Foto van de Dag'-website.

'DominatorPS3' dreef de helderheid van de foto op om te bewijzen dat er een "gigantisch" voorwerp kan worden gespot achter de kleinere maan Dione. De penseelstreken die aantonen dat het regenboogaura van het object werd uitgevaagd zijn duidelijk zichtbaar. "Nog meer stevig bewijs dat NASA en de overheid dingen achterhouden", aldus 'DominatorPS3'.

Emily Lakdawalla gaf op een internetforum toe de foto gemanipuleerd te hebben, maar dat heeft volgens haar te maken met de manier waarop Cassini foto's neemt. Hier volgt een technische uitleg van Lakdawalla.

Drie kleurenframes
"Cassini schiet kleurenbeelden door drie opeenvolgende foto's te nemen met rode, groene en blauwe filters. Op de tijdsspanne dat de drie sequenties genomen werden, verplaatste Dione zich. Als ik dus een gewone samenstelling van de kleurenframes zou maken, zou ik ofwel Titan correct weergeven en Dione niet of omgekeerd. Daarom heb ik Dione uitgelijnd en uitgeknipt en vervolgens Titan uitgelijnd. Daarna moest ik rekening houden met de ontbrekende deeltjes schaduw op de plaats waar de deeltjes van Dione zaten in twee van de drie kanalen."

Ondanks deze verklaring blijft 'DominatorPS3' sceptisch. "Het is nog altijd niet uitgesloten dat iemand haar vroeg iets weg te knippen."

Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: NASA photoshopte foto

Bericht door MetalPig » 31 okt 2010, 08:57

Maxi schreef:Ondanks deze verklaring blijft 'DominatorPS3' sceptisch.
Bedoeld wordt natuurlijk: Ondanks deze verklaring blijft 'DominatorPS3' geloven in zijn wensdroom.

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: NASA photoshopte foto

Bericht door Paulus » 31 okt 2010, 09:49

Daarbij, als ze echt iets hadden willen verbergen, zouden ze of die foto niet geplaatst hebben, of er een professionele "Photoshopper" op losgelaten hebben. *1*
Onderzoek alles, maar behoud het goede

gusteman

Re: NASA photoshopte foto

Bericht door gusteman » 31 okt 2010, 15:41

De verklaring die werd gegeven strookt volgens mij aangezien ook satellietbeelden via computer bewerkt worden opdat wij ze zouden kunnen bekijken als een beeld zoals door onze eigen ogen wordt waargenomen.
Foto's genomen door satellieten kunnen wij niet zien als gewone beelden zonder dat zij werden bewerkt.
Dan zou je ook van die beelden moeten gaan stellen dat "er iets verborgen wordt".
Het is gewoon de wijze waarop de apparatuur werkt.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: NASA photoshopte foto

Bericht door Maxi » 31 okt 2010, 16:56

Paulus schreef:Daarbij, als ze echt iets hadden willen verbergen, zouden ze of die foto niet geplaatst hebben, of er een professionele "Photoshopper" op losgelaten hebben. *1*
daar zit wat in...

Plaats reactie