Watergate-verhaal Nixon moet openbaar

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Watergate-verhaal Nixon moet openbaar

Bericht door Tammy » 30 jul 2011, 12:22

WASHINGTON - Na ruim 36 jaar moet de geheime getuigenis van president Richard Nixon over het Watergateschandaal openbaar gemaakt worden, zo heeft een federale rechter vrijdag bevolen. Openbaarmaking is volgens de rechter nodig, wegens het belang voor de Amerikaanse geschiedenis.

Afbeelding


Het verzoek was ingediend door historicus Stanley Kutler, die meerdere boeken schreef over Nixon en het Watergateschandaal.

Nixon trad in 1974 af, als enige president ooit in de VS. Hij had laten inbreken in het Watergate-kantoor van de rivaliserende Democraten.

Bron: De Telegraaf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80383
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Watergate-verhaal Nixon moet openbaar

Bericht door Tammy » 30 jul 2011, 12:24

Nou dat werd tijd zeg.

En kan iemand mij a.u.b. uitleggen waarom zaken zoveel jaar geheim kunnen worden gehouden en daarna wel openbaar mogen?

Ik zie de logica daar namenlijk niet van in. :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Watergate-verhaal Nixon moet openbaar

Bericht door gusteman » 31 jul 2011, 10:27

Tammy schreef:En kan iemand mij a.u.b. uitleggen waarom zaken zoveel jaar geheim kunnen worden gehouden en daarna wel openbaar mogen?

Ik zie de logica daar namelijk niet van in. :roll:
Dat heeft voornamelijk te maken met "redenen van nationale veiligheid".
Van sommige feiten kan je veronderstellen dat ze, indien publiek gemaakt, zouden kunnen aanleiding geven tot "destabilisering". Iets wat natuurlijk heel ruim kan worden geïnterpreteerd, en dat is ook vaak het geval.
Kijk gewoon maar naar alle UFO-waarnemingen die jarenlang werden geheim gehouden. Datzelfde geld voor gebeurtenissen op nationaal en internationaal politiek gebied.
In eerste instantie wordt de "belangrijkheid" ervan ingeschat door de veiligheidsdiensten, die daaromtrent de beleidvoerders informeren. Die dan weer zijn eindverantwoordelijk voor het al dan niet vrijgeven, maar meestal ook gebonden door de "geheimhoudings-plicht".
Al dat "geheime" gedoe is natuurlijk niet echt bevorderlijk voor een goede verstandhouding, en leidt er vaak toe dat mensen al gauw één of ander complot vermoeden, daar waar er geen is.

Plaats reactie