Lichtsnelheid

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Pindar

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Pindar » 04 okt 2013, 19:42

tofu_kronos schreef:Licht en water, zover ik weet. vertraagd de snelheid van het licht in het water. Maar aangezien licht een vaste snelheid heeft, accelereert het weer naar de volle snelheid als het licht het water verlaat.

Juist!

En dat vind je niet raar?

Ik vind het HEEL vreemd! HEEL vreemd,

want waar komt die energie vandaan om het licht te versnellen???

Zo maar stellen dat licht een vaste snelheid heeft lijkt me een circulaire redenering en niks verklaren.
En als licht dan toch een vaste snelheid heeft, hoe kan die dan in godsnaam vertragen? snap je? Het is of het een of het ander.Je kan niet te kust en te keur gaan soebatten over de lichtsnelheid.



En waar o waar komt die energie vandaan?
Niemand heeft volgens mij tot nu toe die vraag kunnen beantwoorden en de meeste, ik ook in het verleden, keken helemaal over het probleem heen. zo zijn er nog velen velen meer.

Met vriendelijke groeten

Pindar
Laatst gewijzigd door Pindar op 04 okt 2013, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Pindar

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Pindar » 04 okt 2013, 19:44

MetalPig schreef:
tofu_kronos schreef:Licht en water, zover ik weet. vertraagd de snelheid van het licht in het water. Maar aangezien licht een vaste snelheid heeft, accelereert het weer naar de volle snelheid als het licht het water verlaat.
Klopt.

Dat is meteen een argument dat licht een eindige snelheid heeft en niet oneindig snel gaat, zoals Pindar beweert (en uiteraard niet kan onderbouwen).

Licht gaat zeker oneindig snel maar wordt 'geremd' door de aether.

Mijn tip aan jou is eens wat werken va Tesla te gaan lezen en de werken van de aartsleugenaar hypocriet en plagiarist einstein te laten staan. ;)
einstein snapte zelf de theorien niet eens. Geen wonder wnt hij mocht ze doorpapegaaien. Hij kreeg ze van bovenaf!


Maar ja ik weet nu al dat je niks gaat lezen van Tesla.


Met vriendelijke groeten

Pindar

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Vitharr » 04 okt 2013, 20:07

Pindar schreef:Ik vind het HEEL vreemd! HEEL vreemd, want waar komt die energie vandaan om het licht te versnellen???
Omdat een foton een massaloos deeltje is, is er geen energie nodig om te 'versnellen'. Van een echte versnelling is dan ook geen sprake.
Pindar schreef:Zo maar stellen dat licht een vaste snelheid heeft lijkt me een circulaire redenering en niks verklaren.
Waarom stel je het dan? :grin: Licht heeft geen vaste snelheid. Licht heeft wel een maximum snelheid, en die noemen we c. Het getal wat daarbij hoort is de snelheid van licht in een vacuüm. De snelheid is daar het hoogst omdat er geen interactie met materie plaats vindt.

Die interactie met materie is voor een foton, als massaloos deeltje, anders dan de interactie tussen materie en materie. Bij dat laatste wordt energie overgedragen van het ene object naar het andere. Bij interactie tussen materie en een foton gaat het om absorptie van de energie. De foton 'verdwijnt' dus, en het energieniveau van het betreffende materiedeeltje neemt toe. Als de foton weer uitgezonden wordt, bezit hij dan ook dezelfde energie als toen hij binnen kwam.
Pindar schreef:En waar o waar komt die energie vandaan?
Niemand heeft volgens mij tot nu toe die vraag kunnen beantwoorden en de meeste, ik ook in het verleden, keken helemaal over het probleem heen. zo zijn er nog velen velen meer.
Ik zie het probleem zelf niet Pindar?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Lichtsnelheid

Bericht door MetalPig » 04 okt 2013, 21:01

Pindar schreef:
tofu_kronos schreef:<...> accelereert het weer naar de volle snelheid als het licht het water verlaat.
En dat vind je niet raar?
Ik vind het HEEL vreemd! HEEL vreemd,
want waar komt die energie vandaan om het licht te versnellen???
Ah kijk, je verwerpt weer een theorie terwijl je hem niet kent.

Je faalt weer eens, en nu maar hopen dat je er wat van leert.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Determinist » 04 okt 2013, 21:38

Ok, enige uitleg.

De snelheid van een "lichtdeeltje", de foton, is altijd C. Wat men bedoelt met de snelheid van het licht is de propagatie-snelheid van de lichtgolven door het medium.
Het komt er in het kort op neer (let wel, dit is een iets versimpelde uitleg) dat een medium bestaat uit een collectie van atomen die met elkaar "in verbinding staan".
Het soort atoom, het aantal elektonen en de rangschikking bepalen het materiaal. Dit materiaal heeft eigenschappen die gevormd worden door deze onderdelen samen.

Een stuk glas bestaat uit andere atomen en heeft een andere rangschikking dan de atomen in bijvoorbeeld water.

Wat gebeurt er nu als een foton het materiaal raakt. De energie van de foton wordt afhankelijk van de rangschikking geabsorbeerd. Deze energie wordt opgeslagen in de onderlinge verbindingen tussen de atomen.
Als alle energie wordt opgeslokt, dus de elektronen nemen de energie op, dan stopt daar het foton. Als een muur. De energie wordt opgeslagen en in de vorm van hitte weggegeven.
De structuur van het materiaal bepaalt dus of licht door het materiaal kan gaan of niet. Let wel, het is niet het type atoom of de "pakkingsdichtheid" van deze atomen, maar de eigenschappen van de atomen en elekronen samen die
dit bepalen.

Echter, als de energie niet opgenomen kan worden, dus de foton kan de energie niet kwijt, dat springt de energie "terug" en wordt er een foton aangemaakt.
Dus het foton wordt eerst geabsorbeerd, maar daarna wordt deze weer uitgezonden.

De overgang van foton naar absorptie naar foton heeft een tijd nodig. Dit is afhankelijk van het materiaal (de samenhang tussen de atomen). Er zit dus een vertraging in.

Hier een vergelijking om het te verduidelijken.
Op een atletiekbaan lopen een aantal sporters de estafette. Stel elke sporter rent even snel, op maximaal kunnen.
Op het moment dat sporter 1 het stokje overgeeft aan de volgende, zit daar een vertraging tussen. En dat ook weer bij de volgende sporter.
De totale tijd voor een ronde is dan langer dan wanneer 1 sporter zou rennen.
Elke sporter bekeken, die lopen allemaal even snel en op het hardst. Maar door de overgang tussen de sporters wordt de totale tijd langer, dus bij elkaar zijn ze langzamer.

Dit is aan de hand met licht door een medium. De onderdelen gaan altijd met C, ook door een medium. Maar de structuur van het medium zorgt ervoor dat de energie-apsorptie en afgifte de reden is waarom de golf trager gaat.
In het lab hebben ze zelfs licht tot stilstand gebracht of tot enkele kilometers per uur. De fotons gaan met C, maar de golf blijft "hangen" in het medium voordat het er helemaal doorheen is.

Kijk ook even dit filmpje, slechts 5 minuten, waar uitgelegd wordt waarom een medium überhaupt transparant is of niet voor licht.



Het licht krijg er dus geen energie bij, zoals in andere posts wordt gesuggereerd. De energie blijft gelijk, maar wordt vertraagd doorgegeven.
Waarom in vacuüm gaat de golf met C?
Geen atomen, geen structuur, geen materiaal welke aanwezig is voor inname en afgifte. Dus geen vertraging in die overgang en daarmee volledige snelheid.
Alsof 1 sporter het rondje alleen doet, zonder de stokjes door te hoeven geven.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Lichtsnelheid

Bericht door entropy » 04 okt 2013, 22:01

Hoe kan het dan dat het licht zich wel 'rechtdoor' voortplant? (En bijvoorbeeld niet weer terug wordt gezonden :) )

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Vitharr » 04 okt 2013, 22:04

Determinist schreef:De snelheid van een "lichtdeeltje", de foton, is altijd C. Wat men bedoelt met de snelheid van het licht is de propagatie-snelheid van de lichtgolven door het medium.
;P! Thanks!
Determinist schreef:De structuur van het materiaal bepaalt dus of licht door het materiaal kan gaan of niet. Let wel, het is niet het type atoom of de "pakkingsdichtheid" van deze atomen, maar de eigenschappen van de atomen en elekronen samen die
dit bepalen.
Voor elektronen moet het energieverschil tussen de oude en de nieuwe toestand exact overeenkomen met de energie die de foton bezit toch? Hoe zit dat met de rest dan? Ik heb dat nog nooit kunnen vinden omdat ik de juiste term niet ken.
Determinist schreef:Echter, als de energie niet opgenomen kan worden, dus de foton kan de energie niet kwijt, dat springt de energie "terug" en wordt er een foton aangemaakt.
Dus het foton wordt eerst geabsorbeerd, maar daarna wordt deze weer uitgezonden.
Deze snap ik niet? Bedoel je niet 'als de energie niet afgegeven kan worden'? De foton is toch al opgenomen in dit scenario?
Determinist schreef:Het licht krijg er dus geen energie bij, zoals in andere posts wordt gesuggereerd.
Objection, your honor. :mrgreen:
Vitharr schreef:Als de foton weer uitgezonden wordt, bezit hij dan ook dezelfde energie als toen hij binnen kwam.
Morgen is vandaag ook gisteren....

tofu_kronos

Re: Lichtsnelheid

Bericht door tofu_kronos » 06 okt 2013, 16:52

Pindar schreef:
MetalPig schreef:
tofu_kronos schreef:Licht en water, zover ik weet. vertraagd de snelheid van het licht in het water. Maar aangezien licht een vaste snelheid heeft, accelereert het weer naar de volle snelheid als het licht het water verlaat.
Klopt.

Dat is meteen een argument dat licht een eindige snelheid heeft en niet oneindig snel gaat, zoals Pindar beweert (en uiteraard niet kan onderbouwen).

Licht gaat zeker oneindig snel maar wordt 'geremd' door de aether.

Mijn tip aan jou is eens wat werken va Tesla te gaan lezen en de werken van de aartsleugenaar hypocriet en plagiarist einstein te laten staan. ;)
einstein snapte zelf de theorien niet eens. Geen wonder wnt hij mocht ze doorpapegaaien. Hij kreeg ze van bovenaf!


Maar ja ik weet nu al dat je niks gaat lezen van Tesla.


Met vriendelijke groeten

Pindar
Ik hoef niks te lezen van tesal, ken hem goed. En einstein werd ooit eens gevragen hoe het voelde om de slimste mens ter wereld te zijn. Waarop einstein antwoorde, ask tesla.

Pindar

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Pindar » 08 okt 2013, 14:43

Vitharr schreef:
Determinist schreef:De snelheid van een "lichtdeeltje", de foton, is altijd C. Wat men bedoelt met de snelheid van het licht is de propagatie-snelheid van de lichtgolven door het medium.
;P! Thanks!
Determinist schreef:De structuur van het materiaal bepaalt dus of licht door het materiaal kan gaan of niet. Let wel, het is niet het type atoom of de "pakkingsdichtheid" van deze atomen, maar de eigenschappen van de atomen en elekronen samen die
dit bepalen.
Voor elektronen moet het energieverschil tussen de oude en de nieuwe toestand exact overeenkomen met de energie die de foton bezit toch? Hoe zit dat met de rest dan? Ik heb dat nog nooit kunnen vinden omdat ik de juiste term niet ken.
Determinist schreef:Echter, als de energie niet opgenomen kan worden, dus de foton kan de energie niet kwijt, dat springt de energie "terug" en wordt er een foton aangemaakt.
Dus het foton wordt eerst geabsorbeerd, maar daarna wordt deze weer uitgezonden.
Deze snap ik niet? Bedoel je niet 'als de energie niet afgegeven kan worden'? De foton is toch al opgenomen in dit scenario?
Determinist schreef:Het licht krijg er dus geen energie bij, zoals in andere posts wordt gesuggereerd.
Objection, your honor. :mrgreen:
Vitharr schreef:Als de foton weer uitgezonden wordt, bezit hij dan ook dezelfde energie als toen hij binnen kwam.

Ik vind dit een beetje van het niveau, zoals ik al verwacht had, het is zo omdat het zo is,
Het lichtdeeltje heeft dezelfde snelheid dus heeft het dezelfde snelheid,

Het is echt een circulaire redenering van de vorm:

Het lichtdeeltje heeft weer dezelfde snelheid omdat dat gods wet is.


Echt nietszeggend!

Het lichjt acceleert wel degelijk van een lagere naar een hogere snelheid en daar is energie voor nodig. dit is in strijd met andere wetten,
Ergens moet er energie bijgekomen zijn OF een andere verklaring zijn.

(btw wel leuk te zien hoe mensen zich in bochten wringen om maar de onzin te verdedigen)


Met vriendelijke groeten

Pindar

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Lichtsnelheid

Bericht door MetalPig » 08 okt 2013, 14:51

Pindar schreef:Het lichjt acceleert wel degelijk van een lagere naar een hogere snelheid en daar is energie voor nodig.
Graag onderbouwen waarom daar energie voor nodig is. Wij toepassers van de wetenschappelijke methode hebben namelijk iets anders gevonden.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Determinist » 08 okt 2013, 15:18

Pindar schreef: Ik vind dit een beetje van het niveau, zoals ik al verwacht had, het is zo omdat het zo is,
Neen, het is aannemelijk omdat men het meet. Dus empirisch onderzoek. Je gooit er dure meetapparatuur tegenaan, je doen duizenden proeven waar de meetresultaten uitkomen. Het zou dan juist raar zijn als je iets keer op keer meet, door duizenden wetenschappers door de jaren heen, maar het resultaat ontkent. Meet dan niets als je toch niets met het resultaat doet.
Het lichjt acceleert wel degelijk van een lagere naar een hogere snelheid en daar is energie voor nodig. dit is in strijd met andere wetten,
Ok, dan moet je een hele reeks aan meetresultaten hebben die dit laten zien. Heb jij die gevonden?
Graag wat links naar dit onderzoek.

Je zal dus echt al het onderzoek bij elkaar moeten nemen om te zien wat men nu eigenlijk meet en welke resultaten al die onderzoeken hebben. Volgens die onderzoeken wijst er niets richting wat jij zegt. Welke onderzoeken doen dat dan wel?

Pindar

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Pindar » 08 okt 2013, 16:48

Determinist schreef:
Pindar schreef: Ik vind dit een beetje van het niveau, zoals ik al verwacht had, het is zo omdat het zo is,
Neen, het is aannemelijk omdat men het meet. Dus empirisch onderzoek. Je gooit er dure meetapparatuur tegenaan, je doen duizenden proeven waar de meetresultaten uitkomen. Het zou dan juist raar zijn als je iets keer op keer meet, door duizenden wetenschappers door de jaren heen, maar het resultaat ontkent. Meet dan niets als je toch niets met het resultaat doet.
Het lichjt acceleert wel degelijk van een lagere naar een hogere snelheid en daar is energie voor nodig. dit is in strijd met andere wetten,
Ok, dan moet je een hele reeks aan meetresultaten hebben die dit laten zien. Heb jij die gevonden?
Graag wat links naar dit onderzoek.

Je zal dus echt al het onderzoek bij elkaar moeten nemen om te zien wat men nu eigenlijk meet en welke resultaten al die onderzoeken hebben. Volgens die onderzoeken wijst er niets richting wat jij zegt. Welke onderzoeken doen dat dan wel?
jeetje man dit kan je toch niet menen????
eerst ben je het er mee eens dat ie vertraagd en dan weer versnel wordt en nu dit???? Beetje raar he?


En er is nog wat. Terwijl de snelheid vertraagt in het medium, komt er warmte vrij. Daarna als het licht het medium verlaat komt ie dus weer op 'normale' snelheid.
Vreemd he? De lichtstraal VERLIEST energiie en acceleert toch naar zijn 'normale' snelheid. het licht zou energie moeten verliezen en dat doet het niet!!!


En er is NOG iets aparts met licht.

wit licht bestaat helemaal niet uit kleuren!

wit licht is geen verzameling kleuren!

Dat wit licht 'breekt' bij een prisma bv betekent helemaal niet dat wit licht uit deze kleuren bestaat.



Met vriendelijke groeten


Pindar

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Lichtsnelheid

Bericht door MetalPig » 08 okt 2013, 16:50

Pindar schreef:En er is NOG iets aparts met licht.
wit licht bestaat helemaal niet uit kleuren!
wit licht is geen verzameling kleuren!
Dat wit licht 'breekt' bij een prisma bv betekent helemaal niet dat wit licht uit deze kleuren bestaat.
Onderbouw...

Pindar

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Pindar » 08 okt 2013, 16:52

MetalPig schreef:
Pindar schreef:En er is NOG iets aparts met licht.
wit licht bestaat helemaal niet uit kleuren!
wit licht is geen verzameling kleuren!
Dat wit licht 'breekt' bij een prisma bv betekent helemaal niet dat wit licht uit deze kleuren bestaat.
Onderbouw...

je valt in je herhalingen.



;)





















Met vriendelijke groeten

Pindar

Pindar

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Pindar » 08 okt 2013, 16:52

MetalPig schreef:
Pindar schreef:En er is NOG iets aparts met licht.
wit licht bestaat helemaal niet uit kleuren!
wit licht is geen verzameling kleuren!
Dat wit licht 'breekt' bij een prisma bv betekent helemaal niet dat wit licht uit deze kleuren bestaat.
Onderbouw...

je valt in je herhalingen.



;)










oh ik ook! ;)









Met vriendelijke groeten

Pindar

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Lichtsnelheid

Bericht door MetalPig » 08 okt 2013, 16:53

Pindar schreef:
MetalPig schreef:Onderbouw...
je valt in je herhalingen.
1. Leer Nederlands.
2. Jij volhardt in het niet onderbouwen van je claims, dus ik blijf vragen om onderbouwing.

Pindar

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Pindar » 08 okt 2013, 16:55

MetalPig schreef:
Pindar schreef:
MetalPig schreef:Onderbouw...
je valt in je herhalingen.
1. Leer Nederlands.
2. Jij volhardt in het niet onderbouwen van je claims, dus ik blijf vragen om onderbouwing.

nee hoor


het kan jou allemaal geen worst schelen.


eigen woordjes hoor.

(ik stel me de hele tijd bij jou iemand voor die nog maar NET bij de toetjes kan. ;) )




Met vriendelijke groeten



Pindar

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Lichtsnelheid

Bericht door MetalPig » 08 okt 2013, 16:56

Pindar schreef:
MetalPig schreef:Jij volhardt in het niet onderbouwen van je claims, dus ik blijf vragen om onderbouwing.
nee hoor
:hahaha:

Pindar

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Pindar » 08 okt 2013, 16:57

ik zal maar niet vragen naar de leeftijd van de kleuter.

o oeps NU is het duidelijk

;)

Met vriendelijke groeten

Pindar

Cees

Re: Lichtsnelheid

Bericht door Cees » 08 okt 2013, 16:59

Pindar:
kleuter
O ik dacht eerst een pilielutter. :grin:

Plaats reactie