Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door entropy » 18 okt 2013, 12:59

MetalPig schreef:In dit geval kun je zelf heel simpel de proef op de som nemen. Iedereen die wel eens zonnebrandcreme nodig had na een dagje op de skipiste weet dat Schauberger hierover ongelijk heeft.
Is dat niet stralingswarmte?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door Vitharr » 18 okt 2013, 14:43

Excuses aanvaard hoor Pindar. No Big Deal. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door MetalPig » 18 okt 2013, 15:52

entropy schreef:
MetalPig schreef:In dit geval kun je zelf heel simpel de proef op de som nemen. Iedereen die wel eens zonnebrandcreme nodig had na een dagje op de skipiste weet dat Schauberger hierover ongelijk heeft.
Is dat niet stralingswarmte?
Daar hebben we het toch ook over?
"The heat that we feel from its rays..."

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door entropy » 18 okt 2013, 16:12

MetalPig schreef:Daar hebben we het toch ook over?
"The heat that we feel from its rays..."
Straling is wat anders dan temperatuur. Stralingswarmte is temperatuur als gevolg van straling. De huid wordt warm, maar de lucht is koud :)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door MetalPig » 18 okt 2013, 17:07

entropy schreef:
MetalPig schreef:Daar hebben we het toch ook over?
"The heat that we feel from its rays..."
Straling is wat anders dan temperatuur. Stralingswarmte is temperatuur als gevolg van straling.
Ja.
entropy schreef: De huid wordt warm
Ja, als gevolg van straling.

Dan hebben we het toch over stralingswarmte?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door entropy » 18 okt 2013, 17:21

Vitharr schreef:Schaubergers tegenargument was dat, hoe hoger je een berg in klom, hoe kouder het werd.
MetalPig schreef:In dit geval kun je zelf heel simpel de proef op de som nemen. Iedereen die wel eens zonnebrandcreme nodig had na een dagje op de skipiste weet dat Schauberger hierover ongelijk heeft.
In dit geval hebben we het in mijn ogen over de temperatuur van de lucht :)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door Vitharr » 18 okt 2013, 17:39

Metalpig en entropy, ik raak jullie even kwijt geloof ik. :grin:

Ik las dat Schauberger de temperatuur toeschrijft aan reacties die plaatsvinden in onze atmosfeer. Die is op het laagste niveau het dichtste, en daardoor zouden daar dan logischerwijs de meeste reacties plaatsvinden. Ergo, de hoogste temperatuur vind je op de laagste niveaus.

Een argument betrof dat hoe hoger je komt, hoe kouder de atmosfeer (of de lucht, zoals entropy zei) wordt.

Dat een Skieër toch wegfikt komt o.a. door de hogere stralingsintensiteit zoals Metalpig zegt, maar volgens mij ook door de weerkaatsing van die straling. Niet alleen niveau, maar dus ook omgeving speelt hier mee. Op die hoogte is de atmosfeer niet warm (anders kon je niet skieën :wink: ), maar de Skieër zeult zijn 'density' mee omhoog en wordt zelf niet 'ijler'.

Daardoor kan ik deze reactie van Metalpig niet goed plaatsen:
Sinds we buiten de atmosfeer zijn geweest, weten we dat dat niet klopt.
De ruimte zelf is toch 'koud'? Eventuele 'verdampingsverschijnselen' zijn toch te wijten aan de interactie tussen materie en de straling?

Ik kreeg zelf het idee dat de gangbare theorie, in de tijd dat Schauberger zijn uitspraak deed, was dat daadwerkelijk de warmte van de zon zorgt voor de warmte hier op aarde. (geleiding) Ik kan anders niet verklaren waarom Schauberger het idee van een stijgende temperatuur van de atmosfeer bij toenemende hoogte probeert te ontkrachten.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Pindar

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door Pindar » 18 okt 2013, 18:29

MetalPig schreef:
Pindar schreef:OF OF OF je wordt ENORM voorgelogen
In dit geval kun je zelf heel simpel de proef op de som nemen. Iedereen die wel eens zonnebrandcreme nodig had na een dagje op de skipiste weet dat Schauberger hierover ongelijk heeft.

??????????????????????????????

btw ik raad zonnebrand creme iederaan af!

tenzij je echt kanker wil!

Sunshine helps prevent skin cancer while sunscreens promote it

http://www.naturalnews.com/034493_sunsh ... creen.html
Met vriendelijke groeten


Pindar

Pindar

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door Pindar » 18 okt 2013, 18:52

en hier kort hoe ,maar in mijn ogen zeker belangrijk,
hoe Victor Schauberger aan zijn inzichten komt,
Kan voor de een zaken enorm verhelderen en voor de ander enorm verduisteren ;)

"Already from earliest childhood it was my deepest wish to understand nature and through this to come closer to the truth I could not find at school or at church. I was repeatedly drawn to the forest where I could watch the flow of water for hours on end without getting tired or irritable. At that time I did not yet know that water is the bearer of life or the source of what we call consciousness. Totally oblivious, I let water flow past my searching eyes and only years later did I become aware that this running water attracts our consciousness magnetically, takes a piece with it, with a force that is so strong that one loses consciousness for a while and involuntarily falls into a deep sleep. And so, gradually I began to play with these forces in water and I gave up this so-called free consciousness and left it to the water for a while. Little by little this game turned into a very serious matter because I saw that it was possible to release my own consciousness from my body and attach it to the water. When I took it back again, the consciousness borrowed from the water told me things that were often very strange. And so the searcher became a researcher who could send his consciousness on expeditions, so to speak, and ]this way I found out about things the rest of mankind has missed because they do not know that people are able to send their free consciousness everywhere, even where the seeing eye cannot look. This so-called sight practiced with blindfolded eyes finally gave me ties to the secrets of nature which I slowly began to recognize and understand in their own fabric. And in due course it became clear to me that we human beings are used to seeing everything backwards and wrong. The biggest surprise, however, was that we human beings let the most valuable part drain off as useless and from all the great intellectuality that flows through us, we retain only the feces."
http://blog.gaiam.com/quotes/authors/vi ... rger/51976


Het idee wat hij noemt van backward klopt en kan ook op een andere manier beredeneerd worden, maar dan dien je een en ander van satanisme en satanisten af te weten.



Met vriendelijke groeten

Pindar

Pindar

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door Pindar » 18 okt 2013, 19:00

Binnen deze draad wil ik toch even de 'vragen' van schauberger neerzetten, waarin ook die over de zon staan maar ook meer. akkoord?

zeer boeiend denk ik!:

Viktor Schauberger's Questions for Science

Since the very beginning of time the Sun has stood above everything, staring down in icy silence at the frenzied activities of humanity, who regard it as a fiery orb? How could it be otherwise, such is their direct mental approach towards life? Yet the closer we approach the source of light and heat, the colder and darker its face will become. The nearer we are to it, the brighter the stars will be. As its light diminishes, heat, atmosphere, water and life will also disappear.

- What serves the Sun as a carrier of light and heat, if, in the view of our learned scientists, space is a vacuum?
- Why is the light and heat in the tropics more diffuse, and at the poles the Sun's light more intense and its radiant heat less?
- Why is water at the poles warmer at the bottom? Why is the sunlit surface so icily cold?
- Why doesn't the warmer, lighter bottom-water of the sea rise upwards?
- Why are water temperatures at the equator so warm? Why is it that it gets colder with increasing depth, and why does it get warmer again below the boundary layer of +4C (+39.2F), and why does Life begin there anew?
- Why do the magnetic lines of force run from south to north, and why does the Earth rotate from west to east?
- Why does a top stand upright when it is spun from the side?
- Why is the desert so dead despite all the heat?
- How is it that the warm Gulf Stream can push cold seawater aside and wend its way for thousands of kilometres over ocean mountains and valleys in a reversed temperature-gradient, without the assistance of a mechanical gradient?
- Why does groundwater in walls rise far above the surface of the ground?
- Why don't wooden posts rot under water, but always above it?
- Why do damp tiled roofs dry out from the eaves towards the ridge?
- Why can rising cold water pierce through the hardest rock?
- Why doesn't the Earth's warm air rise?
- Why is it so cold at the top of a mountain - nearer the Sun?
- Why is it warmer nearer the ceiling and colder at the floor in our houses when an artificial source of heat is used?
- Why do gases condense with a decrease in temperature, and why don't the fiery gases of the Sun, with supposed temperatures of over 6000C (10,832F), stream out into space?
- Why does marble expand with heat, and why doesn't it contract again with cold?
- Why do west->east flowing water-courses fertilise their banks?
- Why are the banks of east->west flowing rivers so barren?
- Why are the banks of south->north flowing watercourses fertile on one side only? (*)
- Why do riverse flowing into cold seas migrate laterally to the north?
- Why does the salt content of the seas vary?
- Why do herrings migrate northwards in winter?
- Why do deep-sea fish glow?
- Why do cold-blooded animals carry fever-inducing poison?
- Why does a cold fever occur in the tropics? Why does a warm fever arise from a chill? What is fever anyway?
- What is temperature? What is heat? What is cold?
- What is energy?
- Why does the heart beat in our breast? Who gives this muscle its impulse to move? Where is the motor for this pump? Why does blood circulate in our blood vessels? Why do we breathe day and night, when asleep and even when totally unconscious?
- Why do the fluids in a chicken's egg circulate without a heart? Why does a stone suffocate when we cut off its air supply?
- Why do light-demanding timbers have a thick bark, and shade-demanders only a thin one?
- Why does a trout stand still in a raging torrent, as if by magic?
- What is it that keeps the Earth floating in space?
- Does the heart beat because we breathe, or do we breathe because the heart beats? Where is the heart of a planet?
- Why does water pulsate and breathe? Why does groundwater manage to remain on the sides of mountains and why, growing colder and heavier, does it rise upwards? Why does it frequently spring from high peaks?
- Why do deltas and estuaries develop?
- What is evaporation? What is vaporisation?
- What is dissolution, what is combination, what is absorption, and on what effects are these processes founded?
- Why is our body-temperature sub-normal when climbing a mountain and above normal as we descend?
http://merlib.org/questionsforscience

Met vriendelijke groeten

Pindar

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door MetalPig » 18 okt 2013, 19:28

Pindar schreef:
Viktor Schauberger's Questions for Science
- What serves the Sun as a carrier of light and heat, if, in the view of our learned scientists, space is a vacuum?
Fotonen. Waren die nog niet gevonden in Schaubergers tijd?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door MetalPig » 18 okt 2013, 19:29

entropy schreef:
Vitharr schreef:Schaubergers tegenargument was dat, hoe hoger je een berg in klom, hoe kouder het werd.
MetalPig schreef:In dit geval kun je zelf heel simpel de proef op de som nemen. Iedereen die wel eens zonnebrandcreme nodig had na een dagje op de skipiste weet dat Schauberger hierover ongelijk heeft.
In dit geval hebben we het in mijn ogen over de temperatuur van de lucht :)
Vitharr wel ja. Maar ik reageerde op de opmerking van Schauberger over straling. Vandaar dat ik je even niet begreep.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door MetalPig » 18 okt 2013, 19:30

Pindar schreef:??????????????????????????????
Wat is je vraag precies?

Pindar

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door Pindar » 18 okt 2013, 19:32

MetalPig schreef:
Pindar schreef:
Viktor Schauberger's Questions for Science
- What serves the Sun as a carrier of light and heat, if, in the view of our learned scientists, space is a vacuum?
Fotonen. Waren die nog niet gevonden in Schaubergers tijd?

fotonen? goh en is het licht/golf deeltje eigenlijk al opgelost want de oplossing is vrij simpel!


Met vriendelijke groeten

Pindar

Pindar

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door Pindar » 18 okt 2013, 19:32

MetalPig schreef:
Pindar schreef:??????????????????????????????
Wat is je vraag precies?

ik snap je reactie niet eens


Maar dat geeft niks. ;)


Met vriendelijke groeten


Pindar

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door MetalPig » 18 okt 2013, 19:33

Vitharr schreef:
Sinds we buiten de atmosfeer zijn geweest, weten we dat dat niet klopt.
De ruimte zelf is toch 'koud'?
Klopt, maar zonnestraling kun je daar best omzetten in warmte, terwijl je daar geen atmosfeer hebt. Dat ontkracht wat mij betreft Schaubergers idee.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door MetalPig » 18 okt 2013, 19:35

Pindar schreef:
MetalPig schreef:Fotonen. Waren die nog niet gevonden in Schaubergers tijd?
fotonen?
Ja, fotonen.
Pindar schreef:is het licht/golf deeltje eigenlijk al opgelost want de oplossing is vrij simpel!
Waar wil je een foton in oplossen dan? Of ben je ergens een paar worden vergeten?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door MetalPig » 18 okt 2013, 19:35

Pindar schreef:ik snap je reactie niet eens
Maar dat geeft niks.
Inderdaad. Er zijn belangrijker dingen die je niet snapt. Maar dat snap je vast ook niet.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door MetalPig » 18 okt 2013, 19:40

Pindar schreef:Binnen deze draad wil ik toch even de 'vragen' van schauberger neerzetten,

zeer boeiend denk ik!:
Boeiend in de zin dat het een mooi tijdsbeeld schept.

Pindar

Re: Mysterie opgelost: daarom is het jasje van de zon warmer dan

Bericht door Pindar » 18 okt 2013, 19:41

MetalPig schreef:
Pindar schreef:ik snap je reactie niet eens
Maar dat geeft niks.
Inderdaad. Er zijn belangrijker dingen die je niet snapt. Maar dat snap je vast ook niet.

nee ik snap niks

so what? ;)


Met vriendelijke groeten

Pindar

Plaats reactie