Wetenschappelijk onderzoek versus Toegepast onderzoek

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Wetenschappelijk onderzoek versus Toegepast onderzoek

Bericht door Vitharr » 12 dec 2013, 11:22

Ik heb een vraag aan de wetenschappers onder ons. Om wat meer structuur aan te brengen in mijn intuïtieve werkmethodes, en er helderder over te kunnen communiceren, volg ik momenteel een opleiding.

In een boek, behorend bij die opleiding, werd gesteld dat het verschil tussen Wetenschappelijk onderzoek en Toegepast onderzoek is dat bij Wetenschappelijk onderzoek hypotheses aan feiten getoetst worden teneinde een betere theorievorming te krijgen, waar bij Toegepast onderzoek een verbetering van de praktijk het doel is.

Is dit juist gesteld? Het verbaasde mij namelijk enigszins. Waarschijnlijk denk ik weer te moeilijk. Het lijkt mij namelijk dat het uiteindelijke doel van Wetenschappelijk onderzoek ook een verbetering van de praktijk op moet leveren? Maar omdat 'de praktijk' niet gedefinieerd wordt heb ik daar waarschijnlijk een verkeerd beeld bij....of dat boek. :mrgreen:

Anyone?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Wetenschappelijk onderzoek versus Toegepast onderzoek

Bericht door Paulus » 13 dec 2013, 15:57

Waarschijnlijk denk je inderdaad te moeilijk. :hahaha:
Wat ik altijd begrepen heb, is dat bij Toegepaste wetenschap de bewezen theorieën worden gebruikt om daar iets practisch en bruikbaars van te maken. :D
Zie ook hier
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschappelijk onderzoek versus Toegepast onderzoek

Bericht door Vitharr » 14 dec 2013, 12:53

Dank je wel Paulus. ;P! Inderdaad, mijn fout dus. :mrgreen:

Dat is altijd het nadeel als je niet blanco bent. Als men nuances in begrippen aan gaat brengen, blijk je soms al je hele leven een andere afkadering te gebruiken. Ik kan daar echt he-le-maal op vastlopen en de meest eenvoudige zaken niet meer begrijpen. :wink:

Maar nu is het helder, en kan ik weer verder. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Wetenschappelijk onderzoek versus Toegepast onderzoek

Bericht door oktagon » 29 dec 2013, 18:47

Het vroegere TNO-Delft -zal nu wel een modernere naam hebben-voerde (voert) onderzoeken uit op basis van wetenschappeijke kennis en kunde.
Voor mijn buro liet ik eens een onderzoek uitvoeren over een betonsamenstelling vanwege een gedane uitvoeringsfout.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

tofu_kronos

Re: Wetenschappelijk onderzoek versus Toegepast onderzoek

Bericht door tofu_kronos » 29 dec 2013, 23:28

Welke opleiding volg je, als ik vragen mag.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wetenschappelijk onderzoek versus Toegepast onderzoek

Bericht door Vitharr » 30 dec 2013, 11:04

tofu_kronos schreef:Welke opleiding volg je, als ik vragen mag.
HBO Technische Bedrijfskunde. De 1ste fase van een volledige Bachelor.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Wetenschappelijk onderzoek versus Toegepast onderzoek

Bericht door oktagon » 30 dec 2013, 15:14

tofu_kronos schreef:Welke opleiding volg je, als ik vragen mag.
Dit was mijn ontgroeningsperiode in jan.2008;intussen zijn de ontgroeners wat aan me gewend:

Ik denk eigenlijk dat ie doelt op dit topic. Waarin ie meteen moet reageren op het hele wtcinstortgebeuren. Het lijkt alsof we hem niet serieus nemen, maar we willen toch wel serieus weten wat ie vindt. Of zo.

Maar goed, een tijdje lezen op het forum en je weet precies wat voor vlees je in de kuip hebt, hiero.


_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Woohoo!





Naar boven

oktagon Titel: Geplaatst: 14 Jan 2008, 23:11


Onderzoeker



Geregistreerd: 21 Sep 2007, 16:24
Berichten: 503 JonniePop schreef:
Ik denk eigenlijk dat ie doelt op dit topic. Waarin ie meteen moet reageren op het hele wtcinstortgebeuren. Het lijkt alsof we hem niet serieus nemen, maar we willen toch wel serieus weten wat ie vindt. Of zo.

Maar goed, een tijdje lezen op het forum en je weet precies wat voor vlees je in de kuip hebt, hiero.


Ik professor niet,doceer niet,zie mijn entree.
Had jarenlang een ingenieurs en arch.bureau en dar nu rond op internet om de grijze massa in beweging te houden en studerenden (serieuze) een eindje op gang te helpen,voor zover ze nog uren in reserve hebben.

Tot heden was het m.i. geleuter op pubernivo,nu graag wat serieuzer
en gerichtere studievragen.



:cheers: prettige jaarwisseling naar 2014!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie