'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Tammy » 20 jan 2014, 06:28

Afbeelding



Oxfordshire - Britse wetenschappers zeggen dat er een reëele kans is dat we opnieuw in een ijstijd terechtkomen. De onderzoekers van een centrum in de Britse stad Oxfordshire baseren die conclusie op de plotselinge inactiviteit van de zon.


De zon doorloopt normaal gezien een cyclus van zonneactiviteit die ongeveer elf jaar duurt. Volgens die cyclus zou nu maximale activiteit moeten worden gemeten. In plaats daarvan is de zon juist vrij rustig. "Ik ben al 30 jaar een zonnefysicus en ik heb nog nooit zoiets gezien. "De zon is al 100 jaar niet meer zo rustig geweest.", zegt Richard Harrison van het Rutherford Appleton Laboratory in de Britse stad Oxfordshire tegen de BBC.

De laatste keer dat de zon plotseling zo inactief werd, was in de tweede helft van de 17e eeuw. De zon ging toen door een rustige fase die het Maunderminimum wordt genoemd. De periode van de tweede helft van de 17e eeuw tot halverwege de 18e eeuw wordt daarom ook wel de Kleine IJstijd genoemd. De verminderde zonneactiviteit ging toen gepaard met extreem koude winters in Europa.

Het huidige gedrag van de zon lijkt te wijzen dat er opnieuw zo'n Maunderminiumperiode zit aan te komen. "De zonneactiviteit vermindert nu wel in een razendsnel tempo. Het is 10.000 jaar geleden dat de activiteit nog zo snel afzwakte." Volgens wetenschappers is de kans 1 op 5 dat we opnieuw in een Kleine IJstijd terechtkomen.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Tammy » 20 jan 2014, 06:30

Hier is nog geen winter te bekennen.
Dus toch wel wat vreemd, maar in Amerika dus wel zeer strenge winters op het ogenblik.
Dus misschien klopt het wel wat de wetenschappers zeggen. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Gast1 » 20 jan 2014, 09:06

In Australië daarentegen is het nog nooit zo warm geweest.
Vorig jaar werd uitgeroepen tot het heetste jaar ooit, maar begin 2014 is het opnieuw snikheet. Door de extreme hitte is de kans op bosbranden in het zuidoosten van Australië groot. In de hele deelstaat New South Wales is de noodtoestand uitgeroepen. Momenteel vallen daar de vleermuizen met 100-duizenden dood neer van de warmte.

http://wereldnieuws.blog.nl/sport/2014/ ... -australie

Het ijs op de noordpool krimpt en aan de zuidpool groeit het aan.

Warmt de Aarde nou op of niet? Ik denk nog steeds van wel ...
Alle gletsjers over de gehele wereld blijven drastisch smelten en dat doen ze al ruim 10.000 jaar.
De laatste 50 jaar heeft zich dat proces versneld.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8121,d.d2k

In een groot deel van Europa, waaronder Nederland, is de zomertemperatuur sinds 1950 met zeker twee graden Celsius gestegen. Dat is vier keer zoveel als het wereldwijde gemiddelde. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers aan de Universiteit van Warwick, waarin lokale klimaatverandering in Europa in kaart wordt gebracht.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja

Opmerkelijk dat als Nederland één keer een strenge(re) winter krijgt, zoals die van verleden jaar, dat er dan toch weer mensen zijn die denken dat we een nieuwe ijstijd gaan denken.
In Amerika kan ik me er wat meer bij voorstellen.

Maar toch ...

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Osiris » 20 jan 2014, 19:35

Hier een stuk geplaatst op Niburu ( en niet gelijk roepen onzinsite ) waar in de video 3 wetenschappers eigenlijk een positie innemen tegen manmade global warming.

Daarnaast weet eigenlijk niemand het.
Alleen krijgen de voorstanders voor de hoax veel betere fundings.
En durven wetenschappers na hun loopbaan pas werkelijk andere geluiden te laten horen ( bang voor hun baan als ze geen voorstander zijn van de hoax).
Voornamelijk een Australisch issue wat de video betreft.

http://www.niburu.co/index.php?option=c ... &Itemid=50

Dat het klimaat altijd verandert.... ja !
Dat de zon de laatste tijd veel radicaler veranderingen laat zien,die wel degelijk ons klimaat overhoop gooien ....ja !

Dus kun je je afvragen wat nu de werkelijke factor is dat ons klimaat verandert; CO2 of de zon ?

Ik geloof dat de eerste een gevolg is van de tweede en CO2 dus niet de main ( menselijke ) oorzaak.
Heb het dus over climate change en zeker niet global warming,aangezien er net zo veel plekken zijn op aarde waar het significant kouder is geworden als dat er plekken zijn waar het significant warmer is geworden.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

tofu_kronos

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door tofu_kronos » 20 jan 2014, 19:52

Je zegt hetzelf al Gast1, Het ijs op de noordpool krimpt en aan de zuidpool groeit het aan. Waren je woorden.

Als het Noordpool ijs compleet smelt komt er zoveel koel zoetwater in de warme golfstroom die van de noordpool tot zon beetje alle oceanen doorloopt.
Dat de stroom af gaat koelen en zelfs compleet stil gaat staan, met als gevolg een nieuwe ijstijd.

Zie het maar als een ijskoud donor bloed van 0 graden die bij iemand ingespoten word, hij koelt zeer snel af en uiteindelijk vallen alle functies uit. En dan zit je met een koud lijk. Die kant gaat de aarde op, een nieuwe ijstijd.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Vitharr » 20 jan 2014, 19:55

Nadat we er de laatste keer hier flinke discussies over hadden ben ik er behoorlijk diep ingedoken Osiris. CO2 is gewoon een systeemfactor. Deze factor hoort volgens mij niet echt thuis in het klimaatveranderingverhaal, en ik geloof zelf dat wat de mainstream over dat laatste zegt totale onzin is.

Ik heb het gevoel dat ik dit afgelopen week ook al ergens schreef maar volgens mij moet je 2 dingen scheiden. Klimaatverandering is een proces wat eigen is aan onze planeet. Het tempo wordt welliswaar beïnvloedt door de mens, maar het effect wordt bepaald door de natuur.

In een eerder stuk over snowballearth werd ook duidelijk dat het CO2 gehalte drastisch is gekelderd door het ontstaan van plantjes. En als je naar de grafiek kijkt die ik al ontelbare keren hier heb geplaatst dan is ook duidelijk dat het CO2 gehalte nog nooit zo laag is geweest als nu. En dan wil ik graag weten, hoe kan dat dan?

Wat overigens heel interessant is om te zien is dat de planeet aarde lijkt te streven naar een gemiddelde temperatuur van 21/22 graden Celsius. Da's flink wat warmer dan nu. Maar hoe kan dat toch miljoenen jaren zo stabiel geweest zijn. Dat vind ik de echte interessante dingen. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Osiris » 20 jan 2014, 19:57

tofu_kronos schreef:Je zegt hetzelf al Gast1, Het ijs op de noordpool krimpt en aan de zuidpool groeit het aan. Waren je woorden.

Als het Noordpool ijs compleet smelt komt er zoveel koel zoetwater in de warme golfstroom die van de noordpool tot zon beetje alle oceanen doorloopt.
Dat de stroom af gaat koelen en zelfs compleet stil gaat staan, met als gevolg een nieuwe ijstijd.

Zie het maar als een ijskoud donor bloed van 0 graden die bij iemand ingespoten word, hij koelt zeer snel af en uiteindelijk vallen alle functies uit. En dan zit je met een koud lijk. Die kant gaat de aarde op, een nieuwe ijstijd.
:post:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Osiris » 20 jan 2014, 20:02

Vitharr schreef:Nadat we er de laatste keer hier flinke discussies over hadden ben ik er behoorlijk diep ingedoken Osiris. CO2 is gewoon een systeemfactor. Deze factor hoort volgens mij niet echt thuis in het klimaatveranderingverhaal, en ik geloof zelf dat wat de mainstream over dat laatste zegt totale onzin is.

Ik heb het gevoel dat ik dit afgelopen week ook al ergens schreef maar volgens mij moet je 2 dingen scheiden. Klimaatverandering is een proces wat eigen is aan onze planeet. Het tempo wordt welliswaar beïnvloedt door de mens, maar het effect wordt bepaald door de natuur.

In een eerder stuk over snowballearth werd ook duidelijk dat het CO2 gehalte drastisch is gekelderd door het ontstaan van plantjes. En als je naar de grafiek kijkt die ik al ontelbare keren hier heb geplaatst dan is ook duidelijk dat het CO2 gehalte nog nooit zo laag is geweest als nu. En dan wil ik graag weten, hoe kan dat dan?

Wat overigens heel interessant is om te zien is dat de planeet aarde lijkt te streven naar een gemiddelde temperatuur van 21/22 graden Celsius. Da's flink wat warmer dan nu. Maar hoe kan dat toch miljoenen jaren zo stabiel geweest zijn. Dat vind ik de echte interessante dingen. :wink:
Weet je, ik vraag me steeds meer af hoe betrouwbaar al die statistieken over zulke lange periodes eigenlijk wel zijn.
Als je ziet hoe er nu al door wetenschappers e.a. ( met financiele belangen/fundings zoals aangegeven in het interview in mijn posting ) gerotzooid word met cijfers over global warming ??
Just my gutfeeling.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

tofu_kronos

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door tofu_kronos » 20 jan 2014, 20:23

Uit ijsboringen is gebleken dat er in het verleden door vulkaan uitbarstingen, inslagen en bosbranden. Er veel meer CO2 in de atmosfeer zat dan nu, terwijl de temperaturen lager lagen. Het broeikas effect komt niet door de CO2 uitstoot, dan is een fabeltje zelfs een complottheorie. En als dat niet zo is dan ben ik de enige op deze planeet die durft te zeggen.
Dat we dankzij al onze elektronica, 4g, wifi, bluetooth, stroomdraden en andere bekabeling. Alles wat maar een EM veld af geeft in welke frequentie dan ook. Waar deze velden elkaar kruisen ontstaat er warmte.

Wij leven in 1 grote magnetron.

tofu_kronos

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door tofu_kronos » 20 jan 2014, 20:28

Neem nou Venus, broeikas gas planeet nummer 1 in dit stelsel. De atmosfeer is zo dik, dat het zonlicht niet eens de grond bereikt. En het is er snikheet wel 470 graden ofzo. Ze zeggen dat dat door het broeikas effect van de planeet komt. Vraagje heeft iemand er misschien ooit bij stil gestaan dat het er zo heet is omdat het dichter bij de zon ligt, en meer EM straling krijgt.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Osiris » 20 jan 2014, 21:22

Goed punt Tofu !!

Ik vraag me al tijden af hoe het mogelijk is dat aan achterzijde van de zon er constant wel heftige flares zijn en zodra betreffende zonnevlekken onze kant op draaien deze afsterven en nagenoeg geen kracht meer hebben.

Zou dat met het stralingsgrid te maken kunnen hebben wat ontstaan is door de door jou genoemde bronnen ???

Zo maar een wild guess wat ineens in me opkomt.
Bestaat er interactie op een bepaald ( bewustzijns) niveau tussen zon en aarde ??
Weet hoe vreemd dit klinkt,maar voelt wel zo.....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Osiris » 20 jan 2014, 21:36

Misschien verkeerde benaming bewustzijnsinteractie,misschien anders gezegd elektromagnetische interactie,die verstoord is geraakt door onze menselijk gecreeerde kunstmatige stralingsgrid ???
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Vitharr » 21 jan 2014, 06:16

tofu_kronos schreef:Uit ijsboringen is gebleken dat er in het verleden door vulkaan uitbarstingen, inslagen en bosbranden. Er veel meer CO2 in de atmosfeer zat dan nu, terwijl de temperaturen lager lagen. Het broeikas effect komt niet door de CO2 uitstoot, dan is een fabeltje zelfs een complottheorie. En als dat niet zo is dan ben ik de enige op deze planeet die durft te zeggen.
Dat we dankzij al onze elektronica, 4g, wifi, bluetooth, stroomdraden en andere bekabeling. Alles wat maar een EM veld af geeft in welke frequentie dan ook. Waar deze velden elkaar kruisen ontstaat er warmte.

Wij leven in 1 grote magnetron.
Haal je hier nu niet een paar dingen door elkaar Tofu? CO2 is 1 van de gassen die voor het broeikaseffect zorgt. De vraag is welke bijdrage het broeikaseffect levert aan de opwarming van de aarde. Broeikasgas heeft een isolerend effect, maar de hoeveelheden energie die het buffert worden zelden vernoemd.

Wat je verder schrijft over EM is bijzonder marginaal en je doet te moeilijk. De hoeveelheid opgewekte energie door mensen wordt vroeg of laat getransformeerd in warmte. De warmte input kun je dus eenvoudig berekenen als je de energieproductie over de hele wereld als uitgangspunt neemt. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 07:22

tofu_kronos schreef:Je zegt hetzelf al Gast1, Het ijs op de noordpool krimpt en aan de zuidpool groeit het aan. Waren je woorden.

Als het Noordpool ijs compleet smelt komt er zoveel koel zoetwater in de warme golfstroom die van de noordpool tot zon beetje alle oceanen doorloopt.
Dat de stroom af gaat koelen en zelfs compleet stil gaat staan, met als gevolg een nieuwe ijstijd.

Zie het maar als een ijskoud donor bloed van 0 graden die bij iemand ingespoten word, hij koelt zeer snel af en uiteindelijk vallen alle functies uit. En dan zit je met een koud lijk. Die kant gaat de aarde op, een nieuwe ijstijd.
Tofu, het zou best kunnen hoor. Ik weet ook niet meer wat de werkelijkheid in dit opzicht is. Dit is wat óók schreef:
Warmt de Aarde nou op of niet? Ik denk nog steeds van wel ...
Alle gletsjers over de gehele wereld blijven drastisch smelten en dat doen ze al ruim 10.000 jaar.
De laatste 50 jaar heeft zich dat proces versneld.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8121,d.d2k

In een groot deel van Europa, waaronder Nederland, is de zomertemperatuur sinds 1950 met zeker twee graden Celsius gestegen. Dat is vier keer zoveel als het wereldwijde gemiddelde. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers aan de Universiteit van Warwick, waarin lokale klimaatverandering in Europa in kaart wordt gebracht.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 2k&cad=rja
Wat vind je van de beide linken? Ik blijf het vreemd vinden dat ik allerlei zaken 'zie', terwijl er door bijna iedereen ontkent wordt dat de Aarde opwarmt en dat er zelfs een ijstijd aan gaat komen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Vitharr » 21 jan 2014, 16:48

Pierre, je vroeg het niet aan mij, maar ik wil toch reageren. :grin:

Wat mij opvalt is dat de hele discussie over dat onderwerp zo onzuiver is. (in het algemeen, niet specifiek hier op het forum. :wink: ) Jij schreef dat veel mensen de opwarming van de aarde miskennen, maar mijn ervaring is eerder andersom.

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar ga dat vast wel doen. Doen alsof ons klimaat een stabiel systeem is, is gewoon krankzinnig. Maar wat veel mensen op het verkeerde been zit is het tijdvak waarin geredeneerd en gesproken wordt.

Een ijstijd is 1 van de mogelijke gevolgen van de opwarming van de aarde. Maar als je over opwarming zelf spreekt, kan het resultaat logischerwijs geen ijstijd zijn. Spreken over opwarming, geeft al een grens aan. Daar komt dus een einde aan, en dan begint een afkoelingsperiode. Die 2 trajecten wisselen elkaar af.

De cyclus staat in principe los van de mens. Wat wij wel kunnen beïnvloeden is het tempo. Maar als we de opwarming versnellen, dan bespoedigen we dus ook de ijstijd. Punt is nu dat al die klimaatonderzoeken geen factoren noemen die de cyclus veranderen. En daarom is er reden om de klimaathype te wantrouwen.

Dat staat echter weer compleet los van die cyclus, want die vind wel degelijk plaats. Laat me een voorbeeld onder voorbehoud geven:

Ooit was onze planeet een ecosysteem waar geen zuurstof in bestond. Wat er wel veel was, was CO2 in de atmosfeer. De natuur reageerde daarop door fotosynthese als in planten te laten ontstaan. Die planten nuttigden de CO2 in de atmosfeer, en zij produceerden daarbij gif in de vorm van zuurstof. De toen gangbare levensvormen konden daar niet tegen en stierven massaal uit. En ondertussen gingen de planten natuurlijk heerlijk tekeer.

Zuurstof is scheikundig bekeken O2. De plant gebruikte de C van CO2 voor zichzelf en stootte de O2 weer uit. Toen gingen er een hoop planten dood en die werden begraven onder een diepe laag grond. Daar halen wij nu kolen en olie uit. Dat waren ooit planten en dieren. Wij steken dat in de brand en zo ontstaat er weer CO2.

Wij stoppen dus niets in de lucht, wat er nooit in heeft gezeten als we het over die CO2 hebben. Het is een tijd uit de cyclus onttrokken, maar nu komt het weer terug. Maar je hoort ze ook nooit over de CO2 die we met zijn allen uitademen bijvoorbeeld.

Dit zijn allemaal factoren die het tempo van die cyclus beïnvloeden. Aan die cyclus zelf hoef je dan ook niet te twijfelen. Evenmin als aan het broeikaseffect bijvoorbeeld.

Ik ben er recent heel diep ingedoken en het is echte hoofdpijnmaterie omdat het systeem zo complex is. Maar zelfs voor een leek is een tijdje spitten al genoeg om te zien dat de klimaathype zelf 1 grote oplichterij betreft.

Maar de cyclus zelf gaat gewoon verder, of wij nou windmolens plaatsen bij het leven of niet. Of het warmer gaat worden durf ik je zo niet te zeggen, maar de ijstijd garandeer ik zeer zeker. Ik zou er alleen weer geen tijdpad aan durven hangen. Ik weet alleen dat de omslag snel plaats kan vinden. En ik vind het dan ook wijzer om ons als mens daar op te richten dan om te proberen het onvermijdelijke te voorkomen. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door univers » 21 jan 2014, 16:58

Ik hoor nergens over de boosdoener, het methaangas dat momenteel op diverse plekken ontsnapt uit de zeebodem, de cyclus herhaalt zich, al miljoenen jaren .
De rest wat de zgn. wetenschappers zeggen is om de mensen bang te maken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Vitharr » 21 jan 2014, 17:28

univers schreef:Ik hoor nergens over de boosdoener, het methaangas dat momenteel op diverse plekken ontsnapt uit de zeebodem, de cyclus herhaalt zich, al miljoenen jaren .
De rest wat de zgn. wetenschappers zeggen is om de mensen bang te maken.
Dat laatste weet ik zo net nog niet univers. De werkelijke feiten zijn namelijk veel enger vind ik zelf. Heb je wel eens gehoord van die bacterieën die in de diepte leven en bij die opwarming naar boven komen om ons allemaal te laten stikken in H2S? (Zwavelwaterstof)

En dat is dus ook zoiets wat ik niet snap aan die heisa. Er zijn veel engere argumenten te vinden dan nu gebruikt worden. Waarom worden die niet gebruikt...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Tardis » 21 jan 2014, 17:32

Vitharr, al zal het nog een lange tijd duren voordat er een giftige hoeveelheid H2S in de lucht komt, ik las je voorgaande berichten en je denkt en redeneert over dit onderwerp precies als ik en ik ben het heel erg met je eens.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door Gast1 » 21 jan 2014, 19:39

Vitharr schreef:Pierre, je vroeg het niet aan mij, maar ik wil toch reageren. :grin:
You're very welcome Vitharr. Deze pik ik er even uit:
Wat wij wel kunnen beïnvloeden is het tempo.
Wat je in totaliteit schrijft is precies dat wat mijn broer regelmatig tegen mij zegt. ;P!

Ik laat het lekker bezinken. Blijf s.v.p. ongevraagd (en gevraagd) reageren. :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Er komt een Kleine IJstijd aan'

Bericht door univers » 22 jan 2014, 13:06

Afbeelding

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie