Leven we in een gigantisch zwart gat?

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Leven we in een gigantisch zwart gat?

Bericht door Tammy » 27 feb 2014, 03:52

Afbeelding

Zit ons hele universum vervat in een gigantisch zwart gat, dat deel uitmaakt van nóg een groter heelal? Volgens sommige fysici is dat de meest waarschijnlijke theorie die de oerknal kan verklaren, staat te lezen in National Geographic.


Het heelal ontstond zo'n dertien à vijftien miljard jaar geleden met een Big Bang. Daarover zijn de meeste wetenschappers het eens. Maar wat er vóór die oerknal gebeurde, en hoe die in gang gezet werd, blijft tot op heden een groot raadsel.

Volgens een nieuwe radicale theorie spelen zwarte gaten een sleutelrol. De theorie luidt dat ons volledige heelal - alle sterrenstelsels, sterren en planeten - binnenin een gigantisch zwart gat bestaan, dat op zijn beurt deel uitmaakt van een groter universum. Dat impliceert dat een zwart gat eigenlijk een tunnel is tussen verschillende universums.


Mathematische modellen.

Eén van de wetenschappers die deze theorie bestudeert, is Dr. Nikodem Poplawski van de universiteit van New Haven in Connecticut. In een publicatie in het vakblad Physics Letters B stelt hij enkele nieuwe mathematische modellen voor van de spiraalvormige beweging van materie in een zwart gat.

Volgens hem zijn 'wormgaten' mogelijke alternatieven voor de theorie van Albert Einstein, die zegt dat in het centrum van een zwart gat singulariteiten ontstaan wanneer de dichtheid van de materie te groot wordt. Die nemen geen plaats in, zijn oneindig dicht en oneindig heet. Ondanks talrijke aanwijzingen hebben veel wetenschappers moeite om deze theorie te aanvaarden.

Bouwstenen voor nieuwe sterrenstelsels.

Als Poplawski gelijk heeft, zakt de materie in een zwart gat echter niet in elkaar, maar wordt ze eigenlijk afgestoten en vormt ze de bouwstenen voor nieuwe sterrenstelsels, sterren en planeten in een ander universum.

Deze theorie, die tot hiertoe niet bewezen maar ook niet weerlegd is, zou betekenen dat ons heelal er maar één van vele is. Het zou vervat zitten in een veel groter universum waarvan elk zwart gat een ander heelal kan huisvesten. Een wonderlijke theorie, maar wel een die langzaam maar zeker door meer fysici in overweging wordt genomen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Leven we in een gigantisch zwart gat?

Bericht door Tammy » 27 feb 2014, 03:53

Wat denken jullie hier van ?
Leven we inderdaad in een zwart gat.? :geleerde:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Leven we in een gigantisch zwart gat?

Bericht door Vitharr » 27 feb 2014, 10:53

Leuk stuk Tam. Hier had ik het recent nog over op het forum.

Zelf denk ik niet dat we in een zwart gat leven. En zoals de man zijn theorie beschrijft, moet ik ook eerder aan een wit gat denken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wit_gat

Toch zie ik wel diverse overeenkomsten tussen de man zijn hypothese en mijn eigen fantasie. Ik geloof namelijk dat de Big Bang een lokaal verschijnsel was in ons universum. Omdat we maar een beperkt deel kunnen waarnemen, en binnen die hele waarneming sporen van de Big Bang gevonden worden, ontstaat volgens mij het misverstand dat de Big Bang het ontstaan van het hele universum betreft.

Bekijk ik het vanuit het perspectief van de onderzoeker uit je artikel, dan vraag ik me af hoe het dan zit met al die zwarte gaten in ons universum, wat zich ook in een zwart gat zou bevinden. Alles in ons universum komt dan uit dat zwarte gat, en wordt verdeeld over meerdere. Elk zwart gat in ons universum zou dan een kleiner universum vormen. En uiteindelijk hou je dan niets over volgens mij. :wink:

En als die zwarte gaten in ons universum elkaar op gaan eten, dan wordt het verhaal nog een stuk lastiger. Kortom, ik vind het een leuke, interessante hypothese, die een nieuw perspectief biedt. Maar zelf vind ik hem incompleet, en daardoor ook onjuist. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Leven we in een gigantisch zwart gat?

Bericht door entropy » 27 feb 2014, 18:55

Nobelprijs voor 'leukste theorie'! :nice:

Gast1

Re: Leven we in een gigantisch zwart gat?

Bericht door Gast1 » 28 feb 2014, 06:11

Amusant. Ik ga uit het artikel een paar woorden oppikken in chronologische volgorde:
meest waarschijnlijke theorie / een groot raadsel / nieuwe radicale theorie / nieuwe mathematische modellen / Volgens hem / moeite om deze theorie te aanvaarden / niet bewezen maar ook niet weerlegd is / in overweging wordt genomen ... [sleep] [sleep] [sleep]

In het gehele artikel staat: 'Niets' ... Louter speculaties ende aannames ende hypotheses ...

De wetenschap, onmisbaar en toch soms ook weer ...
Leven we in een gigantisch zwart gat? ... Misschien niet en misschien wel.

De wereld houdt ervan om het schitterende zwart te maken en het verhevene in het stof neer te halen.
Friedrich von Schiller, Duits dichter 1759-1805

Als een mens partijdig is, ziet hij de dag aan voor de nacht, en wit voor zwart.
Lü Poe Wei, Chinees handelaar en politicus 291-235 v. Chr.

Plaats reactie