Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Paulus » 30 mei 2014, 21:57

Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits in verschillende chips

Wetenschappers van de TU Delft hebben informatie in een quantumbit over een afstand van 3 meter verplaatst en in een andere quantumbit uitgelezen via computerchips, zonder dat de informatie door de tussenliggende ruimte reisde. De methode werkt met grote zekerheid.

De onderzoekers van het Kavli Institute of Nanoscience van de TU Delft maken gebruik van verstrengeling van qubits, waarbij er sprake is van een gezamenlijke toestand en de identiteit van de afzonderlijke qubits is opgeheven. Veranderingen aan de ene qubit hebben hierbij direct consequenties voor de andere qubit, ongeacht de afstand tussen de deeltjes.

Het hele artikel vind je hier
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door entropy » 30 mei 2014, 22:56

Dit is al langer bekend en volgens mij ook al eerder met succes uitgevoerd. Het is, zoals het NOS journaal het uitdrukt, inderdaad een nogal 'abstract' experiment, omdat het volkomen 'uitgekleed' is tot één deeltje en één qubit.

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Paulus » 31 mei 2014, 02:55

Dat klopt. :D
Maar het gaat hier over een andere en waarschijnlijk betere methodiek, welke (naar verwachting) meer (commerciële)mogelijkheden biedt.
Onderzoek alles, maar behoud het goede

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13644
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Fenna » 31 mei 2014, 13:23

Lijkt mij helemaal het einde.
De beste oplossing tegen phissing en andere computerterreur.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door MetalPig » 02 jun 2014, 09:01

Verstrengeling is niet iets waar ik veel van weet, maar ik heb het idee dat de ontvanger de verstrengelde deeltjes moet hebben. Dat lijkt me een praktisch probleem, of niet?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Vitharr » 02 jun 2014, 11:16

MetalPig schreef:Verstrengeling is niet iets waar ik veel van weet, maar ik heb het idee dat de ontvanger de verstrengelde deeltjes moet hebben. Dat lijkt me een praktisch probleem, of niet?
Voor zover ik het begrijp zou de ontvanger 1 deeltje van het paar moeten hebben. Maar dat hoeft toch geen probleem te zijn?

Ok, het is dan geen 'Star Trek' teleportatie, waarbij je naar willekeur gebeamd kan worden. Maar je zou bijvoorbeeld wel naar de andere kant van het universum geteleporteerd kunnen worden als daar een ontvanger heen gebracht is. 1 ontvanger of een kudde mensen scheelt natuurlijk best wat.

Het voordeel zou volgens mij zijn, dat je geen coördinaten hoeft te weten. Je kunt overal vandaan een bestelling sturen middels dit systeem, waarna de omgekeerde verbinding je levert wat je vroeg (qua info) Het nadeel heb ik eens in een SF aflevering gezien. In deze vorm van teleportatie vind namelijk duplicatie plaats. En in die SF aflevering moest het origineel dan vernietigd worden. Dat vind ik een minder prettig idee.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door MetalPig » 02 jun 2014, 11:33

De informatie is nu de spin-toestand van een electron. Kun je die veranderen en verandert het verstrengelde deeltje dan instantaan mee?

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door The Grey » 02 jun 2014, 11:39

MetalPig schreef:De informatie is nu de spin-toestand van een electron. Kun je die veranderen en verandert het verstrengelde deeltje dan instantaan mee?
Ja.

Verstrengeling betekend grofweg gezegd dat twee deeltjes dezelfde eigenschappen delen. Als de een verandert dan verandert de andere mee.
-

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door MetalPig » 02 jun 2014, 11:46

The Grey schreef:
MetalPig schreef:De informatie is nu de spin-toestand van een electron. Kun je die veranderen en verandert het verstrengelde deeltje dan instantaan mee?
Ja.

Verstrengeling betekend grofweg gezegd dat twee deeltjes dezelfde eigenschappen delen. Als de een verandert dan verandert de andere mee.
Kijk, dat is het stuk waar ik moeite mee heb :) Niet om het te interpreteren, maar om het te accepteren.

Maar geen nood; verder lezen leert dat er bits en qubits bestaan. Om van de gegevens die de qubits instantaan versturen informatie te maken heb je nog altijd bits nodig, en die zijn nog altijd gebonden aan de lichtsnelheid.
Sneller dan licht informatie versturen blijft vooralsnog dus onmogelijk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_teleportation

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Vitharr » 02 jun 2014, 11:59

MetalPig schreef:Sneller dan licht informatie versturen blijft vooralsnog dus onmogelijk.
Bij quantumteleportatie voorlopig nog wel. Maar in het experiment van David Bohm met betrekking tot de EPR paradox leek de 'communicatie' onderling toch wel degelijk de lichtsnelheid te overschrijden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/EPR-paradox
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door MetalPig » 02 jun 2014, 12:26

Vitharr schreef:
MetalPig schreef:Sneller dan licht informatie versturen blijft vooralsnog dus onmogelijk.
Bij quantumteleportatie voorlopig nog wel.
Ook de Nederlandse wikipedia zegt van niet, omdat er een klassiek kanaal nodig is om het proces af te maken.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Vitharr » 02 jun 2014, 12:31

MetalPig schreef:
Vitharr schreef:
MetalPig schreef:Sneller dan licht informatie versturen blijft vooralsnog dus onmogelijk.
Bij quantumteleportatie voorlopig nog wel.
Ook de Nederlandse wikipedia zegt van niet, omdat er een klassiek kanaal nodig is om het proces af te maken.
Eeuh, m.b.t. quantumteleportatie bevestig ik dat hierboven toch ook? [think]

Uit het experiment waar ik naar verwees lijkt echter de informatie uitwisseling tussen de deeltjes ruimschoots de lichtsnelheid te overschrijden. Sorry als ik niet duidelijk was.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door MetalPig » 02 jun 2014, 12:49

Vitharr schreef:Eeuh, m.b.t. quantumteleportatie bevestig ik dat hierboven toch ook? [think]
Uit het experiment waar ik naar verwees lijkt echter de informatie uitwisseling tussen de deeltjes ruimschoots de lichtsnelheid te overschrijden. Sorry als ik niet duidelijk was.
Oh okee, blijkbaar we zijn het eens hierover: qubits gaan sneller dan licht; zinvolle informatie niet.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door entropy » 02 jun 2014, 12:59

MetalPig schreef:Verstrengeling is niet iets waar ik veel van weet, maar ik heb het idee dat de ontvanger de verstrengelde deeltjes moet hebben. Dat lijkt me een praktisch probleem, of niet?
Dat lijkt me zeker een praktisch probleem. Een verstrengeld deeltjespaar moet ergens geproduceerd worden en vervolgens nog getransporteerd worden! :shock: :roll:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Tardis » 02 jun 2014, 15:07

Vandaag staat er in Trouw een kort interview met een van de medewerkers van de TU Delft. Hij wijst er op dat vorige experimenten met lichtdeeltjes werden gedaan, waardoor dubbelzinnige (onduidelijke en onbetrouwbare en soms geen) resultaten werden geboekt. In Delft werd met elektronen gewerkt en de resultaten (informatieoverdracht) treden altijd op en de geteleporteerde informatie heeft de potentie om 100% betrouwbaar te zijn.

In een volgende fase, later deze zomer, zal er meer dan een kilometer afstand tussen de toestellen zijn zodat het meten van de snelheid van informatieoverdracht nauwkeuriger bepaald kan worden. Als dit lukt, dus dat Einstein's ongelijk (wat het onderwerp 'spooky action at a distance' betreft) bewezen kan worden, dan zit er gegarandeerd een Nobelprijs in voor de TU Delft.

Informatie van de TU Delft: http://www.tudelft.nl/nl/actueel/laatst ... e-up-data/
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Vitharr » 02 jun 2014, 17:07

MetalPig schreef:Oh okee, blijkbaar we zijn het eens hierover: qubits gaan sneller dan licht; zinvolle informatie niet.
Nou, ik ben het denk ik niet helemaal eens met de stelling dat qubits sneller gaan dan licht.

Wat experimenten namelijk laten zien, is dat het effect bij verstrengeling 'direct' is. De onderlinge afstand speelt daarbij geen rol. Dat lijkt te impliceren dat er informatie overgebracht wordt met een snelheid die hoger ligt dan c. Maar als dat werkelijk zo zou zijn, en ook bewezen zou worden, dan sneuvelt de relativiteitstheorie.

Zoals in het EPR paradox artikel wordt vermeld is er dan ook nog geen theorie bekend over die verbinding.

Wat we dus volgens mij enkel kunnen zeggen is dat in onze realiteit 'de natuur' in staat lijkt om sneller te communiceren dan het licht, maar als we er als mens mee aan de slag willen, we toch weer tegen de beperking van c aanlopen. Dat is bijna hetzelfde als wat jij zei, maar ik hou nog een slag om de arm qua qubit. :wink:

Heel interessant overigens!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door entropy » 02 jun 2014, 20:03

Vitharr schreef:[..]dan sneuvelt de relativiteitstheorie.
En waarschijnlijk ook de kwantummechanica! Die stelt dacht ik dat informatie niet sneller kan reizen dan het licht.

Nee, dat zal wel niet... :shock:

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door MetalPig » 03 jun 2014, 07:53

entropy schreef:
Vitharr schreef:[..]dan sneuvelt de relativiteitstheorie.
En waarschijnlijk ook de kwantummechanica! Die stelt dacht ik dat informatie niet sneller kan reizen dan het licht.
Juist niet. Verstrengeling (en dus deze gevolgen ervan) is een voorspelling van de kwantummechanica. We hebben nu dus juist een bevestiging van de kwantummechanica [clap]

En nogmaals, er wordt bij verstrengeling geen informatie verstuurd; alleen een gegeven over de kwantumtoestand van een deeltje.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door MetalPig » 03 jun 2014, 07:58

Vitharr schreef:
MetalPig schreef:Oh okee, blijkbaar we zijn het eens hierover: qubits gaan sneller dan licht; zinvolle informatie niet.
Nou, ik ben het denk ik niet helemaal eens met de stelling dat qubits sneller gaan dan licht.
Dat is wat de theorie voorspelt en het experiment bevestigt.
Vitharr schreef:Wat experimenten namelijk laten zien, is dat het effect bij verstrengeling 'direct' is. De onderlinge afstand speelt daarbij geen rol. Dat lijkt te impliceren dat er informatie overgebracht wordt met een snelheid die hoger ligt dan c.
De qubit, ja.
Vitharr schreef:Maar als dat werkelijk zo zou zijn, en ook bewezen zou worden, dan sneuvelt de relativiteitstheorie.
Waarom? Deze conclusie volg ik niet.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Tardis » 03 jun 2014, 10:20

De relativiteitstheorie heeft zijn waarde al bewezen dus ik ben er niet bang voor dat deze zal sneuvelen zodra duidelijk is dat informatie op kwantumniveau instantaan een bepaalde afstand kan overbruggen.

De kwantumtheorie heeft zijn waarde eveneens bewezen en de twee theorieën bestaan naast elkaar zonder dat ze (vooralsnog) met elkaar te verenigen zijn. In de 'kwantumwereld' gelden heel andere regels dan in de 'onze'. Daarom hebben nieuwe ontdekkingen in de kwantumwereld geen direct effect op de wetten van de klassieke mechanica en de relativiteitstheorie en hoeven ze niet te worden herzien.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie