STIKSTOFwet-ramp voor zeeland ( PZC)??!!!

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

STIKSTOFwet-ramp voor zeeland ( PZC)??!!!

Bericht door oktagon » 07 sep 2014, 18:48

In ons dagblad -de Zeeuwse PZC -
verscheen afgelopen zaterdag 6 sept.2014 een in grote kapitalen aangeduid bericht en wel:

STIKSTOFWET ramp voor Zeeland.

Dit trok mijn aandacht,waar gaat dat over;onze lucht bevat 78% stikstof ,21% zuurstof met daarbij nog tezamen 1% argon,koolzuur en waterstof.

De industrie in Zeeland zou door de uitstoot van stikstof een verdere bedreiging voor de natuur in zeeland zijn; de Tweede Kamer keurde al een wetsvoorstel goed (PAS-prog.aanpak Stikstof) en er is alleen nog een oordeel van de Eerste Kamer nodig en wel komende dinsdag!

Ik begrijp deze acute wetgeving niet,zit hier meer achter dan alleen een milieu-vriendelijke aanpak van de industie en wel een politieke?

Dit wetsvoorstel heeft een tamelijk geluidsarme geboorte gehad in de Tweede Kamer; reeds de voorbehandeling ging stilletjes; onder aanmoediging van de milieu-partijdigen,die toch slechts een klein percentage van de Kamer uitmaken.

De reacties uit de Staten van Zeeland zullen mogelijk nu pas-te laat op gang komen-alleen Carla Schoenknecht voerde anderhalf jaar een eenzame gevecht tegen de PAS;zonder resultaat! Een laatste poging zal ze de komende week in Den Haag proberen (in de Senaat hopelijk)

Wordt hier via omwegen en andere politieke en handelsbelangen via de EU, groot-politiek bedreven ten gunste van andere internationale grote industrieen in de EU of elders op deze Aarde om concurrentie tegen te werken en milieu-vriendelijk grote steun gegeven om dit soort wetten er door te drukken.

Als de Wetgevenden in Belgie niet deze wet stemmen-en daar heb ik zo mijn gedachten over,dan zijn de rapen gaar voor de voorstemmers in onze Senaat (en Tweede Kamer)


Voor zover ik weet,vormt stikstof bij verbrandings-(en productie)processen geen of heel weinig verbindingen met andere stoffen,alsmede
brandstoffen en wordt de aangezogen lucht ontdaan van de te gebruiken zuurstof en gaat de rest weer ,inclusief de 78% stikstof retour via filtering in de afvoerpijpen naar hun oorspronkelijke omgeving en wordt weer verdeeld in de grote massa lucht op Aarde.

Waar is dat filteren van de stikstof voor nodig, de balans in de lucht wordt toch weer hersteld!

Dit heeft m.i. niets te maken met CO2 en andere schadelijke stoffen,welke bij verbrandingsmotoren en fabricage-processen worden afgescheiden; deze worden zo goed mogelijk gefilterd en mogelijk geneutraliseerd.

Deze wet wordt er ergens weer snel doorgedrukt en zal bij aanname weer veel moeten worden bijgesteld;Holland loopt weer voorop!

Wat is de mening van belangstellende leden over dit onderwerp! :geleerde:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: STIKSTOFwet-ramp voor zeeland ( PZC)??!!!

Bericht door Vitharr » 07 sep 2014, 20:22

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: STIKSTOFwet-ramp voor zeeland ( PZC)??!!!

Bericht door oktagon » 07 sep 2014, 22:52

Je bent er snel bij Vitharr,ik steek steeds weer wat op van wetenschap. ;P!

Het probleem zit dus in de productie van stikstofoxyden door hoge temperaturen en hoge druk bij verbrandingen bij bijv. benzine en dieselmotoren.
De term stikstofwet "an sich" heeft me dus in verwarring gebracht over de volledige scheiding bij verbranding tussen de zuurstof en de stikstof, die dus niet compleet is; het zal dus ook bekend zijn hoeveel procent van de stikstof zich verbindt met de zuurstof om dus de NOx te realiseren.

Weer een opgeweld idee van me; kan zo'n scheiding via een "filter" of een vorm van een katalysator tot stand gebracht worden voordat deze gewone lucht in een carburator terecht komt.
Een reeds haalbare techniek zou een ingebouwde zuurstofcilinder met inspuiting in een carburator zijn zodat het stikstofprobleem in dit geval zou zijn opgelost. Met elke brandstoftank en vooral met een gastank rijdt je in een voertuig tenslotte ook op een potentiele bom.

Luchtvoertuigen of satellieten haal ik verder maar niet aan!

Een ander verhaal is om veel meer "energie" te zetten in directe electrische voeding met uitschakeling van aardolie /aardgas ed.bij verbrandingsmotoren en de aardolie te kraken voor medische en andere doeleinden.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: STIKSTOFwet-ramp voor zeeland ( PZC)??!!!

Bericht door Vitharr » 08 sep 2014, 10:49

Voor verbrandingsmotoren heb ik er vorig jaar nog aan zitten rekenen oktagon. Ik weet dat de techniek bestaat om stikstof uit lucht te strippen, en ook betrekkelijk eenvoudig is. Praktisch zitten er echter voorlopig nog een paar flinke nadelen aan.

Zoals je aangeeft bestaat ca 78% van 'lucht' uit stikstof. Ga ik dat er uit halen, dan hou ik slechts 22% van het volume over. Hierdoor ontstaan 2 problemen. De eerste betreft te weinig resterend medium om een goed verbrandingsmengsel te krijgen. (je kunt de stikstof in lucht vergelijken met een oplosmiddel) En het tweede probleem betreft de hoeveelheid stikstof die je afgescheiden hebt. Afscheiding van stikstof gaat ten koste van het rendement van de motor. Je moet de installatie immers meenemen, en je verbruikt ook energie bij het strippen. Er is een markt voor, dus je zou het kunnen lossen bij een tankstation, maar je zou dan wel vaak moeten stoppen omdat 78% van de 'ademhaling' van een verbrandingsmotor stiekem een aanzienlijke hoeveelheid betreft.

Je elektrische alternatief klinkt in principe prima, ware het niet dat voorlopig een aanzienlijk deel van de elektriciteit opgewekt wordt met verbrandingsprocessen (kolencentrales, afvalverbrandingsinstallaties etc...). En hier speelt hetzelfde stikstofprobleem. Afvangst is hier eenvoudiger, maar de rendementen (lees; geld) speelt hier zo mogelijk een nog veel grotere rol.

Het rendement van een verbrandingsmotor is triest laag, maar zolang wij die brandstof kopen en via de uitlaat weer weggooien vinden de producenten het prima. Anders is dat bij een elektriciteitscentrale.

Qua NOx heeft de elektriciteitscentrale overigens ook nog een ander probleem. NOx werd vooral beperkt door optimaal stookgedrag te handhaven. Met de komst van Solar en Windenergie is dit niet meer mogelijk. Voor Solar zijn we afhankelijk van de zon, en voor Windenergie van de winden. Deze opgewekte stroom wordt echter wel het elektriciteitsnet ingepompt. Op een zonnige, winderige dag leveren de alternatieven dus veel stroom, en op donkere, windstille dagen heel weinig. De elektriciteitscentrales moeten dit verschil opvangen. Vaak doen ze dat met de gasgestookte turbines, zoals 'de groene doos' in Vlissingen Oost bijvoorbeeld. Die regelen namelijk het snelst.

Het huidige probleem met de alternatieve energiebronnen is dus dat ze een negatief effect hebben op de ondersteunende verbrandingsprocessen. De term 'alternatieve energiebron' is daarom ook wat misleidend. We zitten in een overgangsfase waarbij beide technieken afhankelijk van elkaar zijn. Groene stroom heeft dus een negatief effect op de uitstoot van de modulerende verbrandingsprocessen.

Daarom wordt er veel gewerkt aan 'end-of-pipe' oplossingen waarbij de NOx uit de afgaspijpen gefilterd wordt. Vorig jaar ben ik nog op een seminar geweest waar een nieuwe techniek met membraanfilters besproken werd. Dat is heel interessant, maar nog wel vervuilingsgevoelig. Het heeft de aandacht in ieder geval. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: STIKSTOFwet-ramp voor zeeland ( PZC)??!!!

Bericht door oktagon » 08 sep 2014, 12:53

Het woord stikstof deed bij mij later herinneren dat een neef van mij in de jaren 50 bij de Staatsmijnen werkte,afdeling StikstofBindingsbedrijf in Heerlen,dat veel later transformeerde in een groot chemisch wereldconcern,dat nmm. nog een hoofdafdeling in Heerlen heeft.

Daar werden blijkbaar allerhande chemische verbindingen gemaakt met Stikstof;wat de grondstoffen waren,ben ik nooit te weten gekomen,lag buiten mijn vakgebied.Kraakinstallaties zullen daar wellicht gebruikt zijn bij het scheiden van soorten olie (en gassen) met als restanten bitumen en teer.De bitumen werden later weer gemodificeerd middels toevoegingen met andere chemicalieen en mineralen om eigenschappen te verbeteren als slijtvastheid,elasticiteit,vastheid tegen warmtestraling,etc.

Mijn gedachte van gisteren om ingezogen lucht te verlossen van stikstof deed mij terugdenken naar neefjes werk in de jaren 50 en lijken mij in die chemierichting mogelijkheden te zitten; wrs. wordt er al langer aan gewerkt.

Ik vraag mij verder wel eens af, wat het doel van affakkelen is in de chemische industrie; dit wijst toch op een teveel aan brandstof ergens in een productieproces?
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: STIKSTOFwet-ramp voor zeeland ( PZC)??!!!

Bericht door Vitharr » 08 sep 2014, 13:00

Stikstof wordt in de industrie veelvuldig gebruikt als inertgas. Het wordt gebruikt om een deken over een substantie te leggen, die daardoor niet zal reageren met componenten in de lucht, waar zuurstof de belangrijkste van is.

Hier vind je wel een leuk overzicht van de huidige technieken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_generator

In Zierikzee zit de firma Airpack. Die maakt zulke mobiele installaties voor over de gehele wereld. Als ze nog eens een open dag hebben kan ik je zeker adviseren om daar eens te gaan kijken.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: STIKSTOFwet-ramp voor zeeland ( PZC)??!!!

Bericht door oktagon » 08 sep 2014, 13:48

Wat de problematiek betreft van afscheiding van de stikstof; een andere compressieverhouding -druk-op de cilinderkop en een ander mengsel in de carburateur zouden oplossingen kunnen bieden; de afgescheiden stikstof zou via een pas-by kanaal nabij het einde van de uitlaatpijp gevoerd kunnen worden om zo in de vrije lucht te komen.De stikstof wordt dan niet verhit om zich te kunnen vermengen met zuurstof.

Sorry met weer een poging om iets op te lossen; mijn schoonzoon noemt me Willie Wortel als ik ergens iets voor bedenk; zal wel via mijn vakgebied bouwen zijn ontwikkeld; voor veel problemen snel een acute oplossing pogen te bedenken; ook tijdens bouwbesprekingen over uit te voeren constructies , indelingen, etc., etc. Ook uitleg aan vaak bouwkundige analfabeten (opdrachtgevers).
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: STIKSTOFwet-ramp voor zeeland ( PZC)??!!!

Bericht door Vitharr » 08 sep 2014, 18:49

Bij een diesel- of benzinemotor moet de brandstof verdampt worden alvorens de vlam er in kan. Extractie van stikstof heeft hier dan als nadeel dat het gasvolume met een factor 5 verkleind wordt door de extractie van stikstof. Hoewel de verhouding zuurstof-/brandstofmoleculen dus nog ongewijzigd is, kunnen er niet genoeg brandstofmoleculen verdampen in het korte tijdsbestek. Dit vertraagd de verbranding en leidt tot een lager motorrendement. (naast andere problemen als roet etc...)

In een gasgestookte motor (LPG, Aardgas etc.) zou dit probleem niet spelen. Een gasgestookte motor kent echter weer zijn eigen nadelen. De motoren zijn niet ontworpen voor gas. Een vloeistof heeft namelijk als voordeel dat het ook koelt. En inwendig komt dat heel erg van pas. De truc toepassen in een gasgestookte motor zou dan waarschijnlijk weer leiden tot andere emissieproblemen.

In de praktijk hangen we onder auto's dan ook katalysators die de NOx uitstoot zoveel mogelijk onschadelijk maken. De industrie is in de basis niet zo heel veel anders qua methodieken.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie