Basis eenheden lengte en tijd

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Il guercio

Basis eenheden lengte en tijd

Bericht door Il guercio » 26 sep 2015, 12:48

Als basiseenheden van lengte en tijd zijn de meter en de seconde in gebruik. Zou het niet veel logischer zijn als basiseenheden de Plancklengte (10exp-35(m)) en de Plancktijd (10exp-43(sec)) te nemen? De lichtsnelheid wordt dan 1, de constante van Planck wordt 1 en ook de universele gravitatieconstante wordt 1.
Als we de menselijke maat aanhouden levert dit echter wel problemen op. Ik geloof dat ik als eens eerder heb geschreven dat je, als je je leeftijd in deze eenheden uitdrukt, komt tot een leeftijd van 51x365x24x3600x60x10exp43=9,65x10exp35 (Psec). En hetzelfde geldt Natuurlijk voor bijvoorbeeld je lengte.
Vandaar dat de eenheden afgesteld zijn op onze grootte.
Maar de meest Natuurlijke eenheden voor lengte en tijd zijn denk ik (hoewel erg onpraktisch voor de menselijke maat) toch die twee eenheden. Vooral in de deeltjesfysica, waar deze eenheden overigens ook nog erg kort van duur of lengte zijn.
Laatst gewijzigd door Il guercio op 27 sep 2015, 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Basis eenheden lengte en tijd

Bericht door entropy » 26 sep 2015, 12:54

Ik ben altijd voorstander van eenvoudig. Dus wat is eenvoudig?

In de natuurkunde de planckgrootte aanhouden, en daar de menselijke maat van afleiden. Dat wil zeggen, een meter die ettelijke malen het veelvoud is van de plancklengte.

Meter en seconde zijn willekeurig gekozen, naar mijn weten.

Plaats reactie