Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door Tammy » 22 okt 2015, 05:02

Afbeelding


Delftse wetenschappers hebben het ongelijk van Einstein bewezen. Het is voor het eerst gelukt om informatie over een afstand van 1,3 kilometer te teleporteren. Dit maakt de weg vrij om berichten zo te versleutelen dat de inhoud onmogelijk te kraken valt.


De Delftse resultaten zijn zo uniek dat zelfs de theorieën van Einstein overboord kunnen. De Nobelprijswinnaar heeft altijd ontkend dat twee deeltjes los van elkaar invloed op elkaar kunnen uitoefenen.

In Delft hebben ze onlangs aangetoond dat dit wél kan. Op de campus van de Technische Universiteit hebben wetenschappers twee piepkleine deeltjes op afstand van 1,3 kilometer met elkaar verstrengeld, zodat ze eigenlijk één geheel vormen.

Lees HIER het volledige artikel.


>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>


Voor de knappe koppen onder ons.................leef je maar uit. :mrgreen: :geleerde:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door Osiris » 22 okt 2015, 07:23

Ben absoluut niet wetenschappelijk aangelegd,maar weet uit ervaring dat bijvoorbeeld Reiki healingen of gedachten ( visualisaties ) overdracht op afstand werken,echter niet altijd.
Dus niet consequent.
Er zullen factoren zijn die invloed uitoefenen op dat proces, maar vraag me niet welke en hoe.
Geen idee....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door Osiris » 22 okt 2015, 07:32

Vermoed dat in het specifieke geval van healing op afstand, dat hoedanigheid,intentie en karma van desbetreffende 'zender' en 'ontvanger' een rol spelen.

Er mag niet altijd 'ingegrepen' worden in bepaalde energetische processen; het moet ten alle tijden van beide kanten open en 'zuiver' zijn, anders zou het een vorm van geforceerde mindcontrol kunnen worden.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door Tardis » 22 okt 2015, 12:56

Het artikel in het AD vormt eens te meer een bewijs dat deze krant door slechte verslaggevers wordt geschreven. Het AD is helaas niet de enige slechte krant.

In het artikel wordt met 'de theorieën van Einstein' al het werk van Einstein op één hoop gegooid en wordt de indruk gewekt alsof de TU Delft bewezen heeft dat daar niets van deugt. Zo is het natuurlijk niet.

Als je de beschrijving leest die op Tweakers.net staat dan wordt al een stukje duidelijker wat er precies in strijd is met Einstein's opvatting, namelijk dat niets sneller dan het licht kan. Dat lijkt inderdaad het geval voor materie, maar in de TU Delft is door een proefopstelling vooralsnog aangetoond dat informatie wel sneller dan het licht kan. Zo snel dat er geen tijd verstrijkt, dus het ziet er naar uit dat bewezen is dat informatie instantaan tussen hier en de verste uithoek van het universum kan worden uitgewisseld.

http://tweakers.net/nieuws/105905/tu-de ... ltjes.html
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door entropy » 22 okt 2015, 17:12

Voor mij gesneden koek. Fijn dat er nu een keihard bewijs is. Nee, Einstein heeft nog steeds gelijk met zijn theorie, alleen zijn opvatting dat er geen "spookachtige invloed op een afstand mogelijk is", wat hij nooit zelf heeft kunnen onderzoeken, bleek achteraf onjuist. Dit experiment is denk ik echter wel heel belangrijk, omdat nu bewezen is dat "spookachtige invloed op een afstand" mogelijk is! :grin:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door entropy » 22 okt 2015, 17:15

Tardis schreef:dat informatie instantaan tussen hier en de verste uithoek van het universum kan worden uitgewisseld
Dat wil ik wat nuanceren. De relativiteitstheorie is nog steeds geldig. Dat betekent dat tijd en ruimte één geheel zijn, en ook relatief. En dat wil weer zeggen dat je niet kunt spreken van "instantaan". En dat betekent weer dat je moet spreken in termen van informatie of anders van een statisch universum. :)

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door Tardis » 22 okt 2015, 22:25

onzin
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door entropy » 22 okt 2015, 22:29

Tardis schreef:onzin
Jouw mening. :mrgreen: ;P!

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door Tardis » 22 okt 2015, 22:52

Niet alleen een mening, ik baseer dat op een feit. Er is namelijk niet zoiets als relatief instantaan, of een beetje instantaan. Mijn opmerking, waarvan jij dacht het nodig te vinden om die te nuanceren, is conform de tekst en uitleg van de TU. Die hebben erg hun best gedaan op hun onderzoek. Lees de tekst van tweakers.net nog maar eens na.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door entropy » 23 okt 2015, 11:47

Tardis schreef:is conform de tekst en uitleg van de TU. Die hebben erg hun best gedaan op hun onderzoek. Lees de tekst van tweakers.net nog maar eens na.
Ik lees nergens dat er gerefereerd wordt naar het begrip "instantaan". Jij wel?

Een vraag: wat versta jij onder "instantaan" in deze context?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door Tardis » 23 okt 2015, 13:18

De term instantaan wordt in de 3e alinea gebruikt.

Instantaan is een ander woord voor ogenblikkelijk en omdat ogenblikkelijk in deze context niets met blikken van ogen te maken heeft (ogen vangen licht op en dan ben je afhankelijk van de relatieve traagheid van de lichtsnelheid, en die lichtsnelheid wordt in deze context nou juist overtroffen, dus is 'ogenblikkelijk' een verkeerd woord) maar met zuivere meting m.b.v. elektronica, wordt het Engelse woord instantanious vertaald naar instantaan. Verder wordt alles verduidelijkt in het filmpje dat op de pagina van tweakers.net te zien is, daar hoef ik niets aan toe te voegen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door entropy » 23 okt 2015, 14:42

Sorry, ik keek naar de link van Tammy.

Ik moet eerlijk zeggen dat dit boven mijn pet gaat. Maar petje af! :mrgreen: ;P!

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door Tardis » 23 okt 2015, 15:51

Je bent niet de enige die het boven zijn petje gaat :wink: fysici begrijpen ook nog niet hoe dit mogelijk is. Maar belangrijker is nog dat er een nieuw feit is bevestigd. Nu het vast staat dat informatie instantaan van de ene plek naar de andere kan heeft het zin om te gaan onderzoeken wat de reden is.
Tot nu toe had dat nog geen zin omdat het niet bewezen was en de kans bestond dat er onderzoek werd gedaan naar iets wat niet bestaat. Er is niets frustrerender dan er achter te komen dat je zocht naar een naald in een hooiberg terwijl er in die hooiberg helemaal geen naald was.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door entropy » 23 okt 2015, 17:29

Ik begrijp de betekenis van "instantaan" in deze context alleen nog steeds niet. Wat is "gelijktijdig" in dit verband? Je kunt alleen vaststellen of twee gebeurtenissen allebei zijn gebeurd door ze te meten, toch? En dat gaat met EM straling, ofwel fotonen. En fotonen gaan met snelheid c. Welnu, wanneer kun je vaststellen of iets "gelijktijdig" gebeurt? Als de lichtsignalen de waarnemer gelijktijdig bereiken. Echter, of dat het geval is, hangt af van de plek van de waarnemer! Derhalve is gelijktijdigheid relatief!

De "spookachtige invloed op een afstand" tussen twee verstrengelde deeltjes betekent dat de informatie die je verkrijgt uit de metingen consistent is. Dat wil zeggen: als uit de ene meting A komt, komt uit de andere meting ~A (verstrengeling), onafhankelijk van wanneer je het meet. Als je (in dit experiment) bijna gelijktijdig lokaal meet, zijn de resultaten non-lokaal ook consistent, zodat het lijkt alsof de invloed over een afstand plaatsheeft. Dit is in mijn ogen eerder informatieconsistentie dan 'invloed'. Een alternatief is om het op te vatten als 'invloed terug in de tijd', waardoor de lokale meting een non-lokale 'invloed' uitoefent (toen de deeltjes nog 'ver weg' waren).

Zo zie ik het. Ik hoop dat ik mij een beetje begrijpelijk uitdruk. Wat vind jij?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door Vitharr » 24 okt 2015, 09:26

entropy schreef:Ik begrijp de betekenis van "instantaan" in deze context alleen nog steeds niet. Wat is "gelijktijdig" in dit verband? Je kunt alleen vaststellen of twee gebeurtenissen allebei zijn gebeurd door ze te meten, toch? En dat gaat met EM straling, ofwel fotonen. En fotonen gaan met snelheid c. Welnu, wanneer kun je vaststellen of iets "gelijktijdig" gebeurt? Als de lichtsignalen de waarnemer gelijktijdig bereiken. Echter, of dat het geval is, hangt af van de plek van de waarnemer! Derhalve is gelijktijdigheid relatief!
Je maakt hier een denkfout. Het effect is 'instantaan'. Jij haalt de meting en de resultaten er hier onterecht bij.

Als jij 2 deeltjes verstrengeld en ik neem er 1 mee naar Australië dan kunnen wij een 'instantaan' effect waarnemen waar ik jou per postduif van op de hoogte stel. De informatieuitwisseling tussen jou en mij is hier niet relevant qua 'instantaanheid". :mrgreen:

Maar ik kan me niets voorstellen bij het begrip 'gelijktijdigheid' zoals we al eerder hebben besproken. In het broodje tijd bepaalt mijn relatieve beweging welk stuk bloktijd in mijn 'nu' valt. Dus volgens die theorie kun je alles instantaan maken. :shock:

Het wonderlijke is wel dat ik toch de significantie van dit soort ontdekkingen begrijp. [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door entropy » 24 okt 2015, 16:15

Als ik dit experiment beschouw, denk ik dat de invloed willekeurig veel sneller dan het licht kan gaan, afhankelijk van de experimentele opstelling (de afstand tussen A en B). Dat het sneller dan het licht gaat, blijkt volgens mij uit het experiment. Daardoor kun je niet aantonen hoeveel sneller, omdat dat afhankelijk is van de opstelling. Overal tussen A en B kan die invloed opgetreden zijn. Dat is gewoon niet vast te stellen, niet gedefinieerd! Derhalve is de term 'gelijktijdig' of 'instantaan' niet meer van toepassing!

Bron
Laatst gewijzigd door entropy op 24 okt 2015, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door univers » 24 okt 2015, 16:21

Weet van mij zelf dat ik sneller reis dan het licht.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door entropy » 24 okt 2015, 16:24

univers schreef:Weet van mij zelf dat ik sneller reis dan het licht.
Kijk maar uit! :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door univers » 24 okt 2015, 16:35

Ik kom geen stoplichten onderweg tegen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Theorie van Einstein gekraakt door TU Delft

Bericht door entropy » 24 okt 2015, 16:36

univers schreef:Ik kom geen stoplichten onderweg tegen. :mrgreen:
Haha! ;P! :mrgreen:

Plaats reactie