Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door taigitu » 18 nov 2015, 11:36

Thorium

Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

De transitie van fossiele naar duurzame energie staat de laatste tijd volop in de belangstelling.
In EU-verband worden door ‘Brussel’ doelen opgelegd die er niet om liegen.
In 2020 moet 20% van de energie uit duurzame bronnen komen1.
In 2030 zou dit 27% moeten zijn2, (voorstel EC).
Ons land wil zelfs naar 100% duurzame energie in 2050

Allemaal fraaie doelstellingen maar vrijwel niemand vraagt zich af of dit wel realistisch is. Als duurzame bronnen worden vooral wind- en zonne-energie genoemd met daarnaast biomassa en soms ook geothermische energie. Zolang we echter niet over betaalbare, grootschalige energieopslagmogelijkheden beschikken – het ziet er niet naar uit dat deze er binnen afzienbare termijn zullen zijn- is zelfs 50% duurzame energie een fictie, nog afgezien van de torenhoge kosten. Immers op windloze dagen is er geen windenergie, bij slecht weer en ’s nachts is er geen zonne-energie voor elektriciteitsproductie beschikbaar. Dit betekent dat als we het gebruik van fossiele brandstoffen flink willen verminderen er naar andere mogelijkheden moet worden omgezien. Genoemd worden wel getijdenenergie, die weliswaar dag en nacht beschikbaar is maar gigantische investeringen vergt, en natuurlijk ook kernenergie. Nu is kernenergie niet bepaald populair meer na de problemen in Tsjernobyl en Fukushima.

Thorium
Er is echter behalve uranium nog een ander metaal dat kernenergie kan leveren, namelijk Thorium. Als thorium neutronen absorbeert ontstaat U-233, dat als splijtstof kan dienen. Om die reactie op gang te brengen is echter wel een relatief kleine hoeveelheid U-235 of U-233 nodig. Thorium heeft verschillende voordelen boven uranium.

het geeft veel minder afval, dat bovendien een veel kortere halfwaardetijd heeft, ca. 500 jaar tegen 100.000 jaar voor uraniumafval.

bij de toepassing van thorium komt geen plutonium vrij dus kan het niet worden gebruikt voor kernwapens; thorium kan zelfs plutonium afbreken.

het smelten van de reactor (meltdown), zoals in Fukushima is onmogelijk.

Al met al betekent dit dat thorium veel veiliger is dan uranium., waardoor het sneller geaccepteerd zal worden door het grote publiek.

Voorkomen
Thorium komt vooral voor in het mineraal monaziet, een fosfaat dat ook Cerium en andere zeldzame aardmineralen bevat. Als er veel thorium in monaziet zit is het licht radioactief. Thorium wordt wereldwijd op verschillende plaatsen gevonden. De grootste reserves liggen in India, de USA, Australië en Canada. Ook Noorwegen heeft een flinke thoriumreserve. De voorraad thorium in de wereld is 3-4 keer zo groot als die van uranium.

Thorium reactors
Thorium kan in verschillende typen kernreactors worden gebruikt . De gesmolten-zout-reactor wordt door veel deskundigen als de meest geschikte aangemerkt. Vooral de liquid-fluoride-thorium reactor (LFTR) staat in de belangstelling. In een LFTR wordt thoriumfluoride opgelost in een vloeibaar fluorzout. Er vindt een continue omzetting van thorium in 233-U plaats, waardoor de brandstof efficiënt gebruikt kan worden. In de USA is al in de jaren zestig van de vorige eeuw een succesvolle proef met een gesmolten-zoutreactor gedaan. Wel bleek dat corrosie van het reactorvat bij langdurig gebruik een probleem vormde. Onderzoek met thoriumreactoren is echter in 1973 in de USA gestopt. Men is toen verder gegaan met uranium met het oog op de productie van kernwapens. Thans is men bezig met onderzoek naar en ontwikkeling van thoriumreactors in onder meer India, China en ook Noorwegen. In laatstgenoemd land is men vorig jaar met een 5-jarig experiment gestart met thorium als brandstof in een bestaande kernreactor. Op basis van de resultaten zal een besluit worden genomen om al dan niet verder te gaan met thorium. In China is in 2011 een onderzoekprogramma met een budget van E 250 miljoen begonnen om thoriumreactoren te ontwikkelen. Een 2 MW test unit moet in 2020 operationeel zijn. Ook in India krijgt thorium veel aandacht. Onlangs is daar bekend gemaakt dat in 2016 wordt begonnen met de bouw van een nieuwe generatie thorium kernreactor.

Problemen bij gebruik van thorium
Met neutronen bestraald thorium is op korte termijn sterker radioactief vanwege het isotoop U-232 dat tijdens het kweekproces van U-233 ontstaat. U-232 is een bron van gammastralen, die lastig zijn af te schermen. Dit zal installaties duurder maken.
De corrosie van reactorwanden zal zodanig moeten worden opgelost dat deze tenminste enkele decennia meegaan.
Nog onduidelijk zijn de kosten van elektriciteit uit thorium. Zolang niet duidelijk is hoe een veilige corrosiebestendige reactor eruit moet zien, is dat ook lastig te bepalen. Sommigen verwachten een lagere kostprijs van elektriciteit uit thorium ten opzicht van die uit uranium, anderen gaan uit van een hogere kostprijs voor stroom uit thorium.

Duidelijk is wel dat er nog veel onderzoek en ontwikkelingswerk nodig is alvorens elektriciteit op commerciële basis uit thorium kan worden gewonnen. Dit geldt onder meer het veilig en efficiënt maken van de brandstofcyclus, van thorium naar U-233. Aangenomen wordt dan ook dat het nog wel twee decennia zal duren voor er commerciële thoriumreactors in werking zullen worden gesteld. Het is ook de vraag of de bedrijven die thans de kernreactoren voor uranium produceren wel bereid zijn om zwaar te investeren in onderzoek/ontwikkeling van thoriumreactoren.

http://www.groenerekenkamer.nl/thorium/
Ze kunnen naar de maan. Ze willen naar Mars.......
In de vorige eeuw zijn ze er al mee bezig geweest maar het geld was op.....
En nu de 21e klimaattop in Parijs om de C02-uitstoot te verminderen.
Zou hier nog over worden gesproken om aan deze energiebron voorrang aan te geven en daar geld in te steken?
Afbeelding
Tenslotte zijn er nog technische problemen die nog niet geheel zijn opgelost. Er is nog veel ontwikkelwerk te doen voordat tot commerciële toepassing kan worden overgegaan, maar zolang (en waar) er nog voldoende uranium beschikbaar is lijkt het onwaarschijnlijk dat daarvoor voldoende geld beschikbaar zal worden gesteld.

Toch zijn er op de lange termijn kansen voor toepassing van de thoriumcyclus: thorium is aanzienlijk ruimer voorhanden dan uranium.

Een van de eerste experimenten met de thoriumcyclus werd uitgevoerd in het Oak Ridge National Laboratory te Oak Ridge (Tennessee) in de zestiger jaren. Het programma werd echter in 1976 gestopt vanwege gebrek aan geld. In reactors zoals de Canadese CANDU-6 wordt thorium reeds gebruikt in combinatie met plutonium-239. In 2007 overwoog men in Noorwegen zich voor energie-opwekking op thoriuminstallaties te richten, onder meer vanwege de ruime beschikbaarheid van thoriumerts in dat land.
Lees meer: https://nl.wikipedia.org/wiki/Thorium
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door taigitu » 18 nov 2015, 11:46

.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door taigitu » 18 nov 2015, 11:53

Schone atoomstroom uit reactor op thorium

Het afschaffen van atoomstroom lijkt een kwestie van tijd na de meltdown van de kernreactor in het Japanse Fukushima.
Maar niets is minder waar want er is een nucleair alternatief: thorium.
Dat heeft als kernbrandstof aanzienlijk betere papieren dan uranium.

Het kerntijdperk begon zestig jaar geleden in Chicago.
De Amerikaanse kerngeleerde Enrico Fermi slaagde er in om met uranium een beheersbare nucleaire kettingreactie op gang te brengen. Ook thorium bleek hiervoor geschikt.

Toch kozen de grootmachten destijds voor ‘uraniumgestookte’ centrales, omdat met het radioactief afval uitstekend kernbommen konden worden gemaakt. Op dit moment breekt echter het inzicht door dat thorium substantieel kan bijdragen aan een duurzame opwekking van elektrische energie.

Na de Tweede Wereldoorlog doet Alvin Weinberg, leider van het Oak Ridge National Laboratory in het Amerikaanse Tennessee, onderzoek met thorium. Hij bouwt een experimentele kerncentrale met vloeibare thoriumzout als splijtstof. Deze ”Molten Salt Reactor” –zo genoemd omdat thoriumfluoride bij 600 tot 700 graden Celsius smelt– levert vier jaar lang een bescheiden vermogen van maximaal 7,5 megawatt, evenveel als twee windmolens samen.

Ondanks de bewezen voordelen qua veiligheid en afvalproductie besluit president Nixon in 1976 verder onderzoek naar thorium als kernbrandstof definitief te stoppen. Amerika is dan volop verwikkeld in de Koude Oorlog en stampt 41 uraniumcentrales uit de grond; het vrijkomende plutonium is uitstekend te gebruiken voor de productie van kern­wapens.

Weinberg blijft benadrukken dat thorium een veel veiliger en milieuvriendelijker alternatief is als kernbrandstof. Zijn voortdurend hameren op thorium irriteert de leidinggevenden van het militair-industriële complex mateloos en Weinberg wordt ontslagen. Het veelbelovende idee raakt in het vergeetboek.

In het afgelopen decennium is de belangstelling voor thorium weer opgeleefd. Dat is niet verwonderlijk, gezien de nadelen van uranium als kernbrandstof. De Amerikaanse raketingenieur Kirk Sorensen komt op een gegeven moment het dikke naslagwerk ”Fluid Fuel Reactors” op het spoor. Dat verandert zijn visie op energieopwekking volledig. „Na het ontslag van Weinberg ebde de thoriumexpertise snel weg. In moderne leerboeken kun je er niets meer over lezen. Juist door dat stoffige boek ontdekte ik dat thoriumreactoren mogelijkheden bieden om de mondiale energieproblematiek op te lossen.”

Enthousiast als hij is, meet Sorensen de voordelen breed uit. Als uitgangspunt neemt hij de vloeibaarthoriumfluoridereactor (LFTR, zie kader), die thorium in vloeibare vorm gebruikt.

„De LFTR heeft veel voor op conventionele uraniumreactoren, waar stoom onder zeer hoge druk wordt toegepast. De thoriumreactor werkt weliswaar bij hoge temperatuur, maar onder normale atmosferische druk. En dat is belangrijk voor de veiligheid. De reactor schakelt zichzelf bovendien uit als de temperatuur te hoog oploopt of als de netspanning wegvalt. Een meltdown kan zich daarom in zo’n reactor niet voordoen.”

Interessant is ook het hogere rendement, vervolgt de Amerikaan. „Is bij een conventionele reactor minder dan 1 procent van het uranium bruikbaar voor energiewinning, bij thorium ligt dit op bijna 100 procent. Zo produceert 1 ton thorium evenveel energie als 100 ton uranium of 3,5 miljoen ton steenkool; 1 gram thorium produceert meer energie dan 28.000 liter benzine”, rekent hij voor.

Hoewel er dus veel minder thorium nodig is, komt het element drie keer zo veel op aarde voor als uranium. Een thoriumreactor zal verder veel minder radioactief afval produceren dan een traditionele kerncentrale. Door het snellere radioactief verval is een bewaartijd van ongeveer 300 jaar voldoende, in plaats van opslag voor meer dan 100.000 jaar.

Sorensen is overtuigd van de voordelen en richtte zijn eigen onderneming op. „Doel is om al in 2016 een werkend prototype van een LFTR-reactor te hebben en over tien jaar een grote gigawatt-variant.” Over de toekomst is hij positief: „Ik verwacht dat op termijn thoriumreactoren in de mondiale energiebehoefte zullen kunnen voorzien.”

Wat dat betreft drukt Jan Leen Kloosterman zich voorzichtiger uit. De kernfysicus, die zich bij het Reactor Instituut van de Technische Universiteit Delft bezighoudt met innovaties op het gebied van kernenergie, zet de ontwikkelingen in een breder verband. „De vierde generatie uraniumkerncentrales, die met zeer hoge temperaturen werkt en over een jaar of tien marktrijp is, scoort ook hoog qua veiligheid en rendement. Meltdowns kunnen worden voorkomen. Wat echter wel blijft, is het grote afvalprobleem.”

Kloosterman, die de voordelen van thorium ook onderkent, neemt bij het Reactor Instituut Delft deel aan een internationaal onderzoek naar de mogelijkheden van de LFTR. „Belangrijk zijn de corrosieproblemen van de LFTR bij zeer hoge bedrijfstemperaturen. Daar gaan we stevig op studeren.”

Inmiddels hebben meer landen thorium herontdekt. Kloosterman: „China, dat een sterk groeiende energiebehoefte heeft, besloot begin 2011 vol in te zetten op het LFTR-reactorconcept. De Chinese Academy of Science is ervan overtuigd dat de nieuwe benadering inherent veel veiliger is en schat het afvalprobleem 1000 keer kleiner in dan met uranium als brandstof.”

Kloosterman weet dat dit Chinese nucleaire onderzoeksproject wereldwijd de grootste onderzoeksinspanning is naar thorium; 300 academici, onder wie 150 promovendi, houden zich ermee bezig. Hun plan is om al in 2015 een kopie van de oude thoriumtestreactor van Weinberg in bedrijf te hebben, gevolgd door verdere opschaling tegen het einde van dit decennium.

China verwacht hiermee de goede weg te hebben ingeslagen om op een milieuvriendelijke en veilige manier te kunnen voorzien in zijn energiebehoefte. Wellicht krijgt een toekomstige ‘groene’ kerncentrale het label ”made in China”.

Lees meer: http://www.refdag.nl/achtergrond/natuur ... m_1_662644
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door Vitharr » 19 nov 2015, 11:36

Thorium is zeer interessant. Al was het alleen maar om de naam. :wink:

Ik heb het helaas al een tijdje niet meer gevolgd, en ik weet dan ook niet precies wat de mensen er momenteel van weerhoudt om deze transformatie door te zetten. Wel twijfel ik of het motief wel financieel van aard is. Er is net naar buiten gekomen dat Duitsland een vermogen gaat investeren in een kernfusiereactor. In principe nog interessanter omdat het restproduct dan Helium wordt, en we bij een nucleaire ramp dus allemaal hoge stemmetjes krijgen in plaats van dat we licht gaan geven. :mrgreen:

Maar dit terzijde, ik denk dat we toch zo zachtjes aan ook eens serieus naar ons verbruik moeten kijken. De thermische vervuiling door onze slordigheid is enorm en de laatste tijd zie ik steeds meer berichten over de natuur en elektriciteit die me doen afvragen of we met al die elektriciteit ook niet iets vreselijks aanrichten.

Wanneer elektrische stroom door een geleider heen gaat, ontstaat een magnetisch veld. Daar stellen we onze hele omgeving aan bloot. Er zijn een hoop onderzoeken geweest naar de invloed op onze gezondheid, met wisselende resultaten. Maar eigenlijk zijn dit in de basis hele eenvoudige onderzoeken die enkel iets zeggen over het specifieke onderzoeksgebied, en niet over de totale impact.

We beginnen pas nu te ontdekken wat voor invloed elektriciteit heeft bij mini organismen zoals bacteriën. En ik ben het vertrouwen verloren dat een eventuele schadelijke invloed van onze energiehonger erkend en aangepakt zal worden. Dus denk ik er zelf maar over na. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door Vitharr » 19 nov 2015, 11:53

Ik heb toch nog even gezocht. De huidige 'problematiek' rond Thorium is eigenlijk best interessant.

Het grote technische probleem is de corrosiviteit van de grondstof. Werkelijk heel wijs wordt de constructie daarom niet theoretisch, maar praktisch benaderd en dit vereist hele lange testperiodes. Dat valt dus nog helemaal niet tegen.

Dit proces kost uiteraard veel geld, maar dat is niet het allergrootste probleem. Dat blijkt namelijk bureaucratie te zijn.

De huidige technieken zijn doorontwikkelingen van militaire toepassingen. Het complete regulerende apparaat is daar nu op ingesteld. Men weet wat werkt, en wat risico's met zich meebrengt. En het zijn nu net deze instanties die, puur om bureaucratische redenen, niet happig zijn op innovaties.

Irritant genoeg ken ik dat persoonlijk uit andere branches. Dit gebeurt als je een dienstverlenende sector teveel macht geeft. Wij moeten alle risico's maar accepteren, want anders moeten die mensen aan het werk. :wink:

Thorium kan overigens ook in veel van de huidige centrales gebruikt worden waarbij het deels het aanwezige Uranium vervangt. 100% Thorium kan hier helaas niet eenvoudig.

Helaas kun je hieruit dus concluderen dat het gebruik van Thorium in de huidige centrales ook de noodzaak tot vervanging van het concept verkleind. Thorium zit zichzelf dus wat in de weg...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door taigitu » 20 nov 2015, 12:40

Aan thorium kleven inderdaad ook de nodige negatieve elementen.
Maar het is op verschillende punten wel veiliger, geen ontploffende kerncentrales.
En wat een heel positief punt is... het niet kunnen fabriceren van kernwapens, daar hebben we
er al genoeg van. Dan blijven er nog genoeg andere 'verdedigingswapens' over.

Bureaucratie is in alle veranderingen een grote hobbel. Maar als China hier een grote speler in
gaat worden kan dat zorgen dat het iets sneller gaat. Wat ook een grote rol speelt is een
verschuiving van macht en geld als uranium wordt weggedrukt thorium. De eigenaren van de
uraniummijnen zitten hier niet op te wachten. En belangrijk is waar thorium in grote mate
voorradig is.

Afbeelding
Hier zie ik China niet vermeldt als waar veel thorium in de grond aanwezig is.....?

Thorium Energy Alliance
Suite 201
107 W Front St
Harvard, IL 60033
312-303-5019 ----> thoriumenergyalliance@gmail.com
http://thoriumenergyalliance.com/Thoriu ... urces.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door Vitharr » 20 nov 2015, 13:02

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben ook voorstander van Thorium. Maar mijn totale prioriteitenlijstje voor dit onderwerp is:

1 Wijzere mensen
2 Minder energieverbruik/efficiënter energieverbruik
3 Thorium voor het resterende energieverbruik

China komt inderdaad niet voor op de grafiek, maar dat hoeft niet perse iets te zeggen. De grafiek geeft enkel de verdeling weer, en niet de hoeveelheden. En een kerncentrale verbruikt echt bizar weinig aan brandstof.

Als ik morgen tijd heb zal ik even kijken of ik wat getallen tevoorschijn kan toveren. Mijn computer werkt niet mee en ik moet zo gaan werken. En als je wist wat ik ging doen zou je dat vast grappig vinden. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door taigitu » 20 nov 2015, 13:09

Vitharr schreef: Als ik morgen tijd heb zal ik even kijken of ik wat getallen tevoorschijn kan toveren. Mijn computer werkt niet mee en ik moet zo gaan werken. En als je wist wat ik ging doen zou je dat vast grappig vinden. :wink:
Dat wil ik als nieuwsgierig Aagje nu wèl weten, eventueel via een PM...... Jeetje!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door Vitharr » 20 nov 2015, 13:17

taigitu schreef:
Vitharr schreef: Als ik morgen tijd heb zal ik even kijken of ik wat getallen tevoorschijn kan toveren. Mijn computer werkt niet mee en ik moet zo gaan werken. En als je wist wat ik ging doen zou je dat vast grappig vinden. :wink:
Dat wil ik als nieuwsgierig Aagje nu wèl weten, eventueel via een PM...... Jeetje!
Ha ha. Dan moet je morgen zorgen dat je PM button aanwezig is. :mrgreen:

Maar nu ben ik echt weg ...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door taigitu » 21 nov 2015, 00:46

Vitharr schreef: Ha ha. Dan moet je morgen zorgen dat je PM button aanwezig is. :mrgreen:
Maar nu ben ik echt weg ...
De PM staat op ontvangst. Ik heb geduld.......
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door Vitharr » 21 nov 2015, 00:50

taigitu schreef:
Vitharr schreef: Ha ha. Dan moet je morgen zorgen dat je PM button aanwezig is. :mrgreen:
Maar nu ben ik echt weg ...
De PM staat op ontvangst. Ik heb geduld.......
Afbeelding
Welterusten Taigitu. Meesterlijke timing overigens. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door Gast1 » 21 nov 2015, 07:37

Heehee ... ik lees mee hoor :mrgreen:

Ik ben ook geïnteresseerd, dus waarom zouden die getallen niet openbaar mogen?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door taigitu » 21 nov 2015, 10:23

Gast1 schreef:Heehee ... ik lees mee hoor :mrgreen:

Ik ben ook geïnteresseerd, dus waarom zouden die getallen niet openbaar mogen?
Ik denk dat je over de regels heen leest Gast1. Het PM-bericht gaat niet over de cijfers.
Vitharr schreef:
Als ik morgen tijd heb zal ik even kijken of ik wat getallen tevoorschijn kan toveren. Mijn computer werkt niet mee en ik moet zo gaan werken. En als je wist wat ik ging doen zou je dat vast grappig vinden. :wink:
En over die dikgedrukte zin gaat de PM, een onderonsje tussen Vitharr en moi.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door Gast1 » 21 nov 2015, 10:56

Jeetje ... ik zit een beetje met schaamrood ...

Je krijgt van mij ook een PM.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door univers » 21 nov 2015, 11:47

Jeetje ... ik zit een beetje met schaamrood ...
Is niet de eerste keer. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door Gast1 » 21 nov 2015, 14:51

Toe maar, wrijf het er maar in ...

Ik ben anders wel heel eerlijk ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door univers » 21 nov 2015, 14:56

;P! Die kleine lettertjes zijn waar.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door Vitharr » 21 nov 2015, 20:01

taigitu schreef:Afbeelding
Hier zie ik China niet vermeldt als waar veel thorium in de grond aanwezig is.....?
Het blijkt niet echt mee te vallen om antwoord te krijgen op de eenvoudig klinkende vraag; "hoeveel Thorium heeft China".

Laat ik met het getoonde taartdiagram beginnen. Wat hier getoond wordt is de verdeling van economisch interessante Thoriumreserves in de wereld. Een beetje dieper graven leert dat de totale Thoriumvoorraad op de wereld ongelofelijk veel groter is dan het deel waarop het diagram is gebaseerd.

Eigenlijk is dit diagram dus onbruikbaar voor dit onderwerp. Dat heeft meerdere redenen. Schommelingen in de Thoriumprijzen hebben een grote invloed op het diagram. Als Thorium namelijk duurder wordt, worden andere plekken economisch interessanter en krijg je een nieuw diagram. Het is aannemelijk dat succes van het onderwerp in dit topic leidt tot een hogere vraag, en daardoor zal de prijs stijgen en dus het diagram aanpassen. China zal hier rekening mee hebben gehouden.

Eigenlijk is er dus een verschil tussen wat nu economisch interessant is, en wat dat na de ontwikkeling wordt. In diverse wetenschappelijke publicaties over dit onderwerp wordt opmerkelijk genoeg gezegd dat China op de tweede of derde plaats komt qua Thoriumreserves. Dat gaat duidelijk niet op voor het nu.

Ik heb een diagram gevonden waarbij China wel vernoemd wordt. De verdeling komt overeen met wat in het bovenstaande taardiagram staat, dus gaan ze ruwweg over dezelfde definities denk ik. Het diagram kun je hier bekijken:

https://drmnietop.files.wordpress.com/2 ... rium-4.jpg

Hier staat dat China nu economisch rendabel kan beschikken over 100.000 ton Thorium. Met 1 ton Thorium kun je net zoveel energie produceren als met 200 ton Uranium, of met 3.500.000 ton kolen. Dus China heeft in ieder geval de beschikking over voldoende Thorium om een project als dit te starten.

De motivatie voor China om hier zo intensief bovenop te springen is dat ze veel last hebben van smog, en daarom de voorkeur geven aan kernenergie. Ze zijn echter geschrokken van Fukushima en lopen nu al tegen een tekort aan Uranium aan, waardoor ze moeten importeren. Daaruit leidt ik af dat ze dat in de toekomst met Thorium niet nog eens willen hebben, dus zullen zij ervan overtuigd zijn dat ze voldoende Thorium hebben.

Hoeveel dat is blijft voor de amateur als ik helaas een raadsel. Vraag het me nog eens over een jaar of 20, want China wil over 10 jaar klaar zijn. Met een jaar of 20 zullen de taardiagrammen dus aangepast zijn aan die nieuwe omstandigheden en dan weten we het dus allemaal. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door univers » 21 nov 2015, 20:37

Over 20 jaar, zit ik tussen de apostelen. :mrgreen:

En vergeet niet, wat er in de oceanen zit..

Mijn gevoel en ik heb gezien, dat er zoveel mogelijkheden zijn.

Meng 2 t's is samen

Hett is enkel maar een ingeving. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Kernenergie, maar dan uit een veilige bron: Thorium

Bericht door Gast1 » 22 nov 2015, 08:14

univers schreef: ;P! Die kleine lettertjes zijn waar.
:wink: :wink: :wink:

Plaats reactie