Tijd: een parameter of een variabele?

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Il guercio

Tijd: een parameter of een variabele?

Bericht door Il guercio » 28 nov 2015, 20:02

Tijd wordt in het algemeen voorgesteld als zijnde een parameter. Maar in een functie als s=f(t)=1/2at^2 lijkt mij toch juist dat t de variabele is en a (de versnelling) de parameter.
Iemand? [think]

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Tijd: een parameter of een variabele?

Bericht door entropy » 28 nov 2015, 21:43

Volgens mij is alles wat tussen haakjes van de f() staat een parameter? Wat is eigenlijk het verschil tussen een variabele en een parameter? :shock:

Il guercio

Re: Tijd: een parameter of een variabele?

Bericht door Il guercio » 28 nov 2015, 22:23

Dat is het juist, een functie gedefinieerd als zijnde afhankelijk van variabelen (de argumenten). In de kwadratische functie f(x)=ax^2+bx kan x als de variabele beschouwd en a als een parameter, die voor verschillende waarden een andere functie geven, hoewel je deze functie ook kunt zien als een functie van drie variabelen: f(x,a,b)=x^2+bx. Waar het mij echter om gaat is de vraag of tijd als een variabele te beschouwen is of als een parameter.
Een plaatskromme van een deeltje wordt geparametriseerd door t (dus in de eerder vermelde formule voor s(t) voor de plaats van een deeltje onder invloed van een versnelling a is t een parameter die voor verschillende waarden voor t een een door het voorschrift bepaalde plaats geeft).
Ik denk dat t geen variabele in de zin van druk of temperatuur is, hetgeen tot de opvatting heeft geleid dat t een parameter is. Druk en temperatuur kan je in een lab variëren (vandaar dat het variabelen zijn), maar t niet (een duur Natuurlijk wel). :wink:

Plaats reactie