Totale orde= totale chaos?

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Il guercio

Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 30 nov 2015, 13:27

Beschouw een onvervormbare doos. Beschouw vervolgens die doos gevuld met identieke deeltjes in de gastoestand. Beschouw opnieuw die doos, weer gevuld met met dezelfde deeltjes, die zich dit maal echter tot een perfect rooster hebben gevormd.
Om de toestand van de inhoud in de eerste doos te beschrijven heb je heel weinig woorden nodig, net zoals in het tweede geval. Volgens de statische thermodynamica is het verschil (kwantitatief) tussen beiden juist zo groot als maar mogelijk is, terwijl voor de beschrijving van beiden je slechts hoeft te wijzen op een heel klein onderdeel van een van beide dozen, waarna je weet hoe het geheel er uit ziet.
Komt deze verwarring misschien voort uit het onderscheid tussen `kwantitatief` en `kwalitatief`? [think]

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 30 nov 2015, 13:46

Wat een goede vraag. Ik voel me bijna persoonlijk aangesproken! :mrgreen: Ik moet ff kijken of ik de vraag begrijp... :shock:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 30 nov 2015, 13:48

Je zou zeggen dat het kristalrooster van hogere kwaliteit is; bedoel je dat?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Vitharr » 30 nov 2015, 13:54

entropy schreef:Ik voel me bijna persoonlijk aangesproken!
Ik heb eerlijk gezegd nog steeds moeite om jou te doorgronden. Toen mensen me uit wilden leggen hoe je werkte deden ze dat aan de hand van een brok zout wat je in water oplost. Bij aanvang zou er sprake van chaos zijn, na oplossing echter orde. Maar als ik vroeger mijn kamer moest ordenen omdat het een chaos was dan maakte ik juist van een homogene materiehoop afgescheiden stapels?!?

Zo gauw jij om de hoek komt kijken wordt de hele wereld op zijn kop gezet en noemt men orde chaos en andersom. Ikkemaarniesnappendoen. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 30 nov 2015, 14:12

[euh?]

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Zoeker » 30 nov 2015, 14:35

Orde en chaos zijn twee variaties van hetzelfde.
Dus waar hebben we het eigenlijk over?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 30 nov 2015, 16:01

@ Zoeker: Variaties van wat dan?
In een gas hebben de deeltjes een enorm aantal vrijheidsgraden, vandaar de grote entropie (S=kblnW, waarin kb de constante van Bolzmann representeert en W het aantal mogelijke configuraties van een systeem dat de uiterlijke verschijning niet doet veranderen). Duidelijk in tegenstelling tot een strak geordend kristal. Dit is het kwalitatieve aspect.
Kijk ik echter naar hoeveel informatie ik nodig heb om de verschijningsvorm van het gas of het kristal te beschrijven dan is die hoeveelheid zo´n beetje gelijk. In het geval van het gas volstaat het te vermelden dat het geheel van de verschijning hetzelfde is als in een zo klein mogelijk gebied (dat nog als een gas gekenmerkt kan worden; ik denk dat drie deeltjes of misschien wat meer volstaan) van dat gas. Net zo in het geval van het perfecte kristal volstaat te vermelden wat een basiseenheid van het kristal is; als je deze kent weet je hoe het gehele kristal eruit ziet.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Zoeker » 30 nov 2015, 16:27

Il guercio schreef:@ Zoeker: Variaties van wat dan?

Orde en chaos zijn beide toestanden. En een toestand is een variatie van hetzelfde. Dat 'hetzelfde' kan van alles zijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4740
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Osiris » 30 nov 2015, 17:27

Zoeker schreef:
Il guercio schreef:@ Zoeker: Variaties van wat dan?

Orde en chaos zijn beide toestanden. En een toestand is een variatie van hetzelfde. Dat 'hetzelfde' kan van alles zijn.
Dat 'hetzelfde' dan weer van alles kan zijn,schept bij mij weer chaos [joker]

Zou het zo kunnen zijn dat, doordat we niet alle,maar dan ook echt alle, onderdelen kennen/weten dat het een chaos 'lijkt'.
Terwijl als we die wel zouden kennen/weten er een geordend systeem zou zijn.

Bijvoorbeeld de kosmos 'lijkt' een chaos van gebeurtenissen, echter 'dichter bij huis' ,hebben we de patronen ontdekt die ons zonnestelsel 'geordend' laat zijn ( of in ieder geval laat 'lijken' ) [doh]
Lastig gegeven :roll:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Zoeker » 30 nov 2015, 17:40

Osiris schreef:
Zou het zo kunnen zijn dat, doordat we niet alle,maar dan ook echt alle, onderdelen kennen/weten dat het een chaos 'lijkt'.
Terwijl als we die wel zouden kennen/weten er een geordend systeem zou zijn.

Bijvoorbeeld de kosmos 'lijkt' een chaos van gebeurtenissen, echter 'dichter bij huis' ,hebben we de patronen ontdekt die ons zonnestelsel 'geordend' laat zijn ( of in ieder geval laat 'lijken' ) [doh]
Lastig gegeven :roll:

Als we naar de -nabije- kosmos kijken, dan zien we dat er soms 'chaos' ontstaat.
Objecten botsen en er ontstaat 'een zootje'. Maar wat er feitelijk gebeurd is een herschikking.
Sterren ontploffen en het lijkt erg indrukwekkend. Maar feitelijk is het een herschikking.

Ergo: fysiek zijn jij en ik 'her-geschikt" sterrenstof. Ontstaan uit chaos.
We waren dus sterren en zijn nu fysiek twee (gescheiden?) mensen.

Kortom: voor alle verschijnselen geldt: zowel orde als chaos zijn slechts -tijdelijke- toestanden.
Verschijningen van hetzelfde, maar dan in een andere toestand.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4740
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Osiris » 30 nov 2015, 17:55

Bijna, maar net niet helemaal :mrgreen:

Dat we uit sterrenstof ,afkomstig uit chaos ( laten we het even een naam geven , Big Bang ) voortkomen, helemaal mee eens.
Maar wat zat daarvoor ?
Alles in een absolute nulpunt/rust situatie (het AL of gelijkwaardig het NIETS ),oftewel extreem totaal geordend, anders kon het geen absolute nulpunt/rust zijn.

En daarvoor kon het weer diezelfde chaos geweest zijn etc etc ( explosie/implosie of disbalans/balans etc )

Maar dat is slechts mijn gedachtenkronkel :peace:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door univers » 30 nov 2015, 18:03

Maar wat zat daarvoor ?
Juist
Maar dat is slechts mijn gedachtenkronkel
Niet verkeerd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4740
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Osiris » 30 nov 2015, 18:06

Nog even als laatste.
Licht en duister; beiden als contrast vormen een onlosmakelijk geheel.
Als het totale duisternis is ,moet er ergens een miniscuul lichtpuntje zijn en vice versa.
Hoe weten we anders of het licht of duister is als één van de twee niet bestaat.
Er is dan geen referentiekader meer voor beiden.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door univers » 30 nov 2015, 18:08

Er is licht, maar niet zoals wij die kennen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4740
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Osiris » 30 nov 2015, 18:12

Geloof ik zeker :wink:
We kennen licht alleen maar binnen ons zintuiglijke spectrum van waarneming en die is beperkt :mrgreen:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gast1

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Gast1 » 30 nov 2015, 19:08

Ah! Leuk dit hier.
Volgens mij is er alleen maar ... orde!
Dat wat chaos lijkt, is geen chaos, maar orde.
Als er chaos zou zijn, zijn wij bijvoorbeeld een veroorzaker daarvan.
Ik illustreer een paar voorbeelden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Chaos! Geen 'orde'.
De gehele Natuur is uit haar evenwicht gebracht, in elk opzicht.

Nu een paar voorbeelden als er orde zou zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, toch?
Daar waar wij denken dat er chaos is bij de laatste serie foto's, is meer orde dan bij de bovenste serie foto's.
Wij mensen 'ordenen' alles en jawel, ook dat is orde.
Er is alleen maar orde of er is alleen maar chaos.
Lees mijn onderschrift ...

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 30 nov 2015, 21:16

Ik denk dat de mens, gelijk alle andere flora en fauna, ergens tussen de twee uitersten zit wat de mate van geördendheid betreft. In de begintijd van de Aarde was er een aanzienlijk grotere chaos op het Aardoppervlak aanwezig dan nu het geval is. Door de Zon en de draaiing van de Aarde heeft deze chaos zich beetje bij beetje ontwikkeld naar een toestand van een grote biodiversiteit, die een aanzienlijk hogere mate van orde bezit dan de toestand die er op het oppervlak van de baby-Aarde heerste.
Het moge duidelijk zijn dat er geen leven mogelijk zou zijn in een toestand van een orde die in de buurt van een totale orde komt. Vandaar mijn uitspraak dat de biodiversiteit op Aarde ergens tussen die van een totale chaos en een totale orde ligt. :mrgreen:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 30 nov 2015, 21:41

Il guercio schreef:In een gas hebben de deeltjes een enorm aantal vrijheidsgraden, vandaar de grote entropie (S=kblnW, waarin kb de constante van Bolzmann representeert en W het aantal mogelijke configuraties van een systeem dat de uiterlijke verschijning niet doet veranderen).
Nu ik je toch schrijf, Il Guercio, kun je me uitleggen wat een 'vrijheidsgraad' eigenlijk is in de natuurkunde? [think]

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 30 nov 2015, 23:21

Hai entropy! Eindelijk iemand die interesse wat betreft de Natuurkunde erachter toont! Ik las net pas je vraag. Ik wil echter nog even gezellig bij Els zitten, en ik zal zeker op je vraag terugkomen! Maar om vast een tipje van de sluier op te lichten: Stel we praten over één (vrij) deeltje (dat kan bijvoorbeeld een atoomkern zijn, maar dan wel beschouwd als een eenheid, dus zonder substructuur, hetgeen het het aantal vrijheidsgraden van de atoomkern in kwestie flink reduceert). Met het aantal vrijheidsgraden van het deeltje wordt bijvoorbeeld het aantal mogelijkheden bedoeld hoe het deeltje kan bewegen. Het kan in de drie ruimtelijk dimensies bewegen, of draaien in drie richtingen (net als lineaire beweging kan elke rotatie gezien worden als een combinatie van drie basisrichtingen), waarbij ik een eventuele trilling van het deeltje buiten beschouwing laat.
Het equipartitie theorema (een theorema is een stelling die bewezen is op grond van eerder bewezen stellingen of axioma´s, nauw verbonden met een lemma dat een stelling is gebruikt om een nieuwe stelling te bewijzen, een soort hulpstelling dus) stelt dat de totale energie van het deeltje gelijk over de in dit geval zes vrijheidsgraden van het deeltje (in het geval van een verzameling deeltjes geldt dat voor het gemiddelde van de energieën).
Later proberen we de hele sluier op te lichten. Er is nog veel over te zeggen. ;P! :night:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 01 dec 2015, 01:59

Heeft het te maken met het aantal dimensies? (in wetenschappelijke zin)

Plaats reactie