Totale orde= totale chaos?

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 12 dec 2015, 15:57

Uitleg duidelijk IG:

Nu nog onze atmosfeer (laagdikte 300 km),als die schoon is dat lucht,bestaande uit ca. 21% O; 78% N met nog 0,9% argon;0,03% koolzuur;0,01% waterstof en nog iets helium,waterdamp wordt niet vermeld! De meeste damp ligt tot ca. 8-10 km hoogte en kun je mooi zien aan de bovenzijde van de wolken vanuit een vliegtuigraam;boven de tropen verspreiding te zien,boven ons landje vaak een dicht wolkendek,waar de piloot met 300 of meer passagiers blindelings induikt en hoopt op een goede begeleiding!

De zuurstof met alle andere elementen zijn -voor zover ik weet-niet met elkaar chemisch verbonden,in tegenstelling tot de regendruppels die je vermeldt,die zich ook in de lucht bevinden,dat blijft H2O-( 0,25% van de dampkringmassa,zie bijlage Wiki) en condenseert weer richting Aarde; de CO2-warmtemantel (door verbranding) om de Aarde heeft zijn natuurlijke functie voor planten en bomen en wordt gedeeltelijk C en O2 in de hogere lagen.

Vermelde %-en zijn uit mijn Vademecum,Wiki zal mogelijk modernere getallen vermelden en de schone lucht zal niet overal op Aarde gelijk zijn.

Bijlage Wiki:
http://www.keesfloor.nl/boeken/dwwrws/4vocht.htm
Laatst gewijzigd door oktagon op 12 dec 2015, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 12 dec 2015, 16:41

De atomen die jij noemt zijn in gasvorm met elkaar verbonden, en de molecuulstructuur is afhankelijk van de valentie van het atoom.

Zo heb je O2 en N2 als gas, 2 zuurstofatomen in één zuurstofmolecuul, en 2 stikstofatomen in één stikstofmolecuul! ;)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 12 dec 2015, 16:49

@ Entropie: Ik vermeldde:"De zuurstof met alle andere elementen zijn -voor zover ik weet-niet met elkaar chemisch verbonden",

dus geen zuurstof met stikstof en andere vermelde aanwezige elementen;jij bent duidelijker met het aangeven van de atomen met atoom-waardigheid,het blijft bij de eigen soort atomen.

ps.@Gusteman:
Ik produceerde een sneltoets van je aangegeven site;is zeer interessant!

Uit Wiki (Lenntech) kun je de voor ons belangrijke omzetting van de Stikstof bestuderen: (zie ook de omrekeningsmethoden voor allerlei soorten.)


De stikstofcyclus

Stikstof is een onderdeel van vitale organische stoffen in micro-organismen, zoals aminozuren, eiwitten en DNA. In zijn gasvormige staat (N2), is stikstof goed voor 78% van de troposfeer. In tegenstelling tot wat u zou denken, betekent dit niet dat er altijd genoeg stikstof voor handen is. Gasvormig kan stikstof niet geabsorbeerd worden en gebruikt worden als een voedingsstof voor planten en dieren. Hiervoor moet het eerst door nitrificerende bacteriën omgezet worden, zodat het de voedselketens als een onderdeel van de stikstofcyclus binnen kan komen.

Bij de omzetting van stikstof zetten cyaanbacteriën stikstof eerst om in ammoniak en ammonium, tijdens het stikstoffixatieproces. Planten kunnen ammoniak gebruiken als een stikstofbron.

Stikstoffixatie vindt als volgt plaats: N2 + 3 H2 -> 2 NH3


Read more: http://www.lenntech.nl/stikstof-cyclus. ... z3u7lI1ojR

nb.DSM in Heerlen met wereldwijde vertakkingen produceert vanaf begin 1900 allerhande mestproducten als vn.ammoniak en na WOII ook veel kunststoffen.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 12 dec 2015, 18:22

Oktagon, wacht, ho, stop!. Ik weet niet waar je heen wil maar laten we weer naar het pad teruglopen van de hoofddiscussie. Zo verdwalen we en we kunnen nu de weg terug nog vinden!! ;P!

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 12 dec 2015, 19:55

@ IG : De hoofddiscussie staat hierboven vermeld en ik weet niet in hoeverre we zijn afgedwaald,we waren oa.met jouw watergas bezig en kwamen zodoende bij "lucht"aangeland en als ik nog even blijf bij de inhoud ervan vraag ik me af waarom de vele aanwezige stikstof N zich niet verbindt met de "vrije"zuurstof,welke laatste alleen met hun soortgenoten schijnen te koppelen ("homfiele" verbindingen in de chemie?) in de vrije chaotische atmosfeer!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 13 dec 2015, 00:13

Het antwoord op die vraag moet jij als architect toch wel weten? O2 (of met veel minder voorkomende o3 (ozon) reageert niet met stikstof omdat dit niet mogelijk is. `Waarom niet` vraag jij dan? Zie dit Wikipedia artikel, waaruit blijkt dat zuurstof en stikstof alleen bij hoge temperatuur met elkaar reageren, dus niet in de vrije lucht. De NO2 die ook in de atmosfeer aanwezig is , is daarin terecht gekomen door onzes handelen. En ook op Natuurlijke manier (misschien in de zinderende hitte van vulkanen), maar daarvan weet ik niet het exacte mechanisme.
Wat overigens een chaotische atmosfeer daarmee van doen heeft begrijp ik niet. :wink:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 13 dec 2015, 12:27

Je overschat me IG,in mijn vak hield ik me bij uitvoering veel bezig met het weer als storend element door regenbuien ofwel hitte bij betonstorten of uitvoeren van voegwerk; stikstofverbindingen waren voor mij niet interessant.

Overigens is ook dit off topic en kun jij als chemisch onderlegd figuur en aanstuurder van deze topic,deze weer op het goede spoor zetten. :wink:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 13 dec 2015, 15:40

Ik ben niet chemisch onderlegd (hoewel ze wel zeggen dat liefde een chemische reactie is, waar ik het uiteraard niet eens mee ben), maar heb een graad gehaald in de Natuurkunde, dus hoor jij mij voortaan met DRS aan te spreken (nu is `meester` de naam van de titel) (wat uiteraard een geintje is).
Goed dan, back on track. Terug op het spoor. Terug op de gebaande weg. Anders gezegd, we gaan door vanaf waar we afdwaling begonnen.
De laatste vraag was of er buiten de 8/3 vrijheidsgraden per molecuul, nog meer externe vrijheidsgraden voor het watermolecuul zijn? Denk eens aan trillen...Dat zal je flink op weg helpen bij het beantwoorden van deze vraag. Ik wacht in spanning af! Op wiens antwoord dan ook! Ik moet zelf ook even nadenken. En dat op een luie zondagmiddag. :wink:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 13 dec 2015, 16:18

@ IG: Je was druk bij Curiosity met filosoferen,ontdekte ik,geen wonder dat deze topic minder reacties kreeg.Wat betreft de Aardse afkoeling,die leidde ik af van de bezoeken aan Mars,waar een temperauur van ca.+25 - -40C heerst,dus voor mij een teken dat de Zon afkoelt,de Aarde de volgende onbewoonbare planeet zal worden,al duurt dit nog een aantal mllioenen jaren wat die afkoeling betreft.De kans is veel groter,ondanks het klimaarverdrag- gisteren gesloten-dat de onbewoonbaarheid hooguit over een 5-8 tal generaties een feit zal zijn.
Er zal wrs. dus in de heel verre,laat staan nabije toekomst wel geen een uittocht naar een bewoonbare planeet (Venus?) volgen voor onze vele miljarden omvattende soortgenoten, mogelijk alleen nog een paar promille ervan ,die lang in een super noodopvangs-satellite-mogelijk meerdere- zullen moeten doorbrengen.

Een onbewoonbare planeet zou het gunstigste zijn om daar te landen,maar daar moet heel veel aan ontwikkeld worden;een bewoonde planeet zal ons soort nooit toelaten en direct retour sturen-hetzelfde als men nu met IS-spijtoptanten zou moeten doen in ons land;Belgie is er wel mee bezig. [think]
Laatst gewijzigd door oktagon op 13 dec 2015, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 13 dec 2015, 16:32

Nu dwalen we weer af oktagon! Zet dit anders in een apart topic.
Mijn vraag was dus of je in een (nog steeds ideaal) gas van water, nog extra externe vrijheidsgraden, behalve die 8/3 die we reeds gevonden hadden, in een watermolecuul waaruit het gas bestaat kunt vinden. Snappi? Ik ben ervan overtuigd dat de gedachten over Mars heel interessant zijn, maar die hebben met dit onderwerp, dit sub-forum, niets van doen! :aliensmile:

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 15 dec 2015, 14:27

Niemand die een antwoord kan (of durft) te geven? Fit is niet voor niets het forum `Exacte wetsnschappenI Denk nog eens aan de trillingen van de atomen onderling. Misschien dat deze hint helpt. Entropy? ;P!

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 15 dec 2015, 15:31

"pm:

(maar die is al verouderd :mrgreen: )

Over de vrijheidsgraden: ik kom er niet uit. Trouwens, het getal 8/3 komt voor mij ook uit het niets. ;)

Plaats reactie