Totale orde= totale chaos?

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 10 dec 2015, 18:16

Zie het vervolg van die verhevigde verdamping,die door de kernenergie kan worden gerealiseerd door de waterdamp-temperatuur te verhogen tot ca. 1800 graden C en er een splitsing van waterstofgas en zuurstofgas ontstaat.

Nu treedt er bij mij een nieuwe AH-erlebnis op en wel dat de huidige fossiele energie-materie- leveranciers-behoudens de gasboeren- de ontwikkeling van kernenergie- of kernfusie-energie met vrees bekijken,ook al omdat veel oliegebruik door motoren en motorvoertuigen zal overgaan op waterstof-energie en olie mogelijk alleen nog voor smeermiddelen- en geneesmiddelen-industrie overblijft.

Dit laatste lijkt me nodig om dat er langer gebruik kan worden gemaakt van de fossiele brandstoffen voor genees-en smeermiddelen en bovendien fijne stofdeeltjes zullen verminderen.

Alleen het feit dat waterstof,dat in verbinding komt met zuurstof weer veel waterdamp en vervolgens water produceert,zal ipv. koolzuurvorming,een veel hogere vorm van relatieve vochtigheid vormen en in warme landen problemen gaan vormen.

De mogelijke afkoeling van de zon zal ver in de toekomst afkoeling op onze Aarde veroorzaken;de extra waterdamp zal het leven in de tropen veraangenamen,voordat de hele kluit op reis gaat naar Venus om na een aantal miljoenen jaren daar het menselijke ras te vestigen;te hopen dat ze mentaal gemuteerd zijn en vredelievender zijn geworden. :roll:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 10 dec 2015, 18:27

ff.doorlezen,IlGuercio:

Het verhaal van Google gaat verder met vorming van zuurstof(gas/vloeistof) en waterstof(gas/vloeistof) door verhitting van waterdamp (stoom) tot 1800 graden C !
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 10 dec 2015, 19:14

Ja, en als je nog verder verhit krijg je een plasma, tot je uitkomt bij een oersoep van quarks en elektronen, of misschien nog kleinere deeltjes (zie:`De rishonen theorie van Haïm Harari`). Ik heb het hier over een ideaal gas onder normale omstandigheden.
Wat je verder onder de eerste opmerking plaatst is voor dit geval niet van toepassing.

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 10 dec 2015, 19:27

oktagon schreef: Alleen het feit dat waterstof,dat in verbinding komt met zuurstof weer veel waterdamp en vervolgens water produceert,zal ipv. koolzuurvorming,een veel hogere vorm van relatieve vochtigheid vormen en in warme landen problemen gaan vormen.

De mogelijke afkoeling van de zon zal ver in de toekomst afkoeling op onze Aarde veroorzaken;de extra waterdamp zal het leven in de tropen veraangenamen,voordat de hele kluit op reis gaat naar Venus om na een aantal miljoenen jaren daar het menselijke ras te vestigen;te hopen dat ze mentaal gemuteerd zijn en vredelievender zijn geworden. :roll:
Tjonge jonge oktagoon! Ben jij werkelijk leraar? De hoeveelheid water neemt toch niet toe als je water eerst splitst in waterstof en zuurstof (bijv. mbv Zonne-energie), om beiden daarna met elkaar te laten reageren en er weer water vrijkomt?

En geloof je nu werkelijk dat de hele kluit naar Venus gaat? Neem mij niet kwalijk als ik zeg dat ik dat een belachelijk en onhaalbaar idee vind.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 10 dec 2015, 20:14

Het verhaal van Google gaat verder met vorming van zuurstof(gas/vloeistof) en waterstof(gas/vloeistof) door verhitting van waterdamp (stoom) tot 1800 graden C !

Als je Google verder zou lezen,wordt er niet verder verhoogd in temperatuur;zuurstof en waterstof zullen ook wel een verschillende gasvormingstemp.hebben ,dat beide boven de 1800 graden ligt voor zover ik dat kan concluderen.

Bij de respectievelijke gasvormingen worden zuurstof en waterstof van elkaar gescheiden; er zal wel een vorm van raffinage plaats vinden met oa.afkoeling en verder geen quarkjes,etc.worden gevormd; dat las ik niet in het verslag op Google;er zal wel een vloeibare waterstof worden gemaakt dat onder hoge druk staat en dan gedoseerd via de carburateur met zuurstof uit de aangevoerde lucht naar de verbrandingsruimte boven de cilinders wordt geblazen.
De aangevoerde zuurstof zal wel van de buitenlucht afkomstig zijn en de afgescheiden vloeibare lucht voor andere doeleinden,bijv laswerk,ea.

Mogelijk zal de samenvoeging bij compressie door de werkende krukas op de cilinders,tot ontsteking geraken-ik meen net als bij een dieselmotor- en de motor loopt/functioneert ! [think]
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Antwoord op een forumvraag mbt scheiding tussen O en H :

Dag Gust,

Er bestaan inderdaad membranen waarmee zuurstofgas van waterstofgas kunnen gescheiden worden. De toepassing die jij schetst klopt echter niet: in zeewater zit enkel water, H2O en geen waterstofgas H2 of zuurstofgas O2 (op het kleine beetje zuurtstofgas dat opgelost is uit de lucht na).

Om het waterstofgas en zuurstofgas uit water vrij te maken, is een chemische reactie nodig, die elektriciteit vereist. Dan is het echter niet nodig om beiden te gaan scheiden, omdat waterstofgas aan de ene elektrode vrijkomt, en zuurstofgas aan de andere.

elektriciteit
2 H2O --------------> 2 H2 + O2

Deze vraag werd beantwoord door:
dr. Etienne Jooken
docent chemie




Katholieke Hogeschool Vives

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Wat dat vertrek van de laatste vluchtende Aardbewoners betreft richting Venus,dat is een veronderstelling van me,gezien de mogelijke vlucht van de laatste Marsbewoners richting Aarde van Midden Amerika (Azsteken-roots) en de roots van Egyptenaren en oudere Mediterrane rassen.

Als dat ooit gebeurd, zijn wij forumbezoekers van de 21e eeuw, alreeds lang tot stof vergaan en mogelijk geconsumeerd via meststoffen in onze groentes,aardappelen en fruit ; natuurlijke recycling!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 10 dec 2015, 21:31

Het heeft wel niets met het huidige onderwerp te maken, maar geloof jij nu werkelijk dat er eerst op Mars een beschaving aanwezig was, die zich daarna richting Aarde heeft begeven omdat de Zon koeler werd, en in de toekomst de Zon weer koeler wordt zodat we naar Venus gaan verhuizen? En daarna naar Mercurius? Oh nee, die heeft geen atmosfeer, maar daar zullen de toekomstige supertechnici wel een oplossing op weten, althans, dat denk jij volgens mij. Met als laatste halte de Zon zelf. Sorry, maar dat wordt mij iets te heet onder de voeten!
Waar komt die opmerking tussendoor, gericht aan Gust, in jezusmariahemelsnaam vandaan?

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 10 dec 2015, 23:22

Die opmerking aan Gust (wie dat dan ook is,Gusteman lijkt me niet in het spel) komt zoals reeds te zien was van : Deze vraag werd beantwoord door:
dr. Etienne Jooken
docent chemie.......Katholieke Hogeschool Vives


en slaat alleen maar op de H- en O -atomen met bijbehorende technische behandelingen in gasvormige staat.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 11 dec 2015, 00:06

Dat zie ik wel, maar wat ik bedoel, is of jij dat geplaatst hebt.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 11 dec 2015, 12:45

No capisco,IG! :roll:

nb.De vraag over de scheiding tussen O en H,door een zekere Gust en beantwoord door een dr.chemie is dus niet van mij als je daar op doelt,IG!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 11 dec 2015, 15:01

Dat is precies waar ik op doelde, oktagon. Maar hoe komt dat dan in jouw bericht terecht? Tu capisci?:wink:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 11 dec 2015, 15:32

Getoverd,zal ik maar zeggen,nooit gehoord van Google,Wiki,etc,waar je van alles uit kunt grabbelen en met die opstellen van derden verder gaan op een topic van dit forum met een onderwerp,dat weer correleert-om een mooi woord te gebruiken-met een vermelde site op Google/Wiki.

Ik kan verder geen argumenten meer vinden,IG, om iets toe te voegen dat correleert met deze topic.Van derden las ik verder ook niets,dus ook die weten verder niets in te brengen; ben je tevreden met alle reacties,of ben je nog zoekende naar het voor jou wetenschappelijk juiste antwoord,dat naar mijn gevoel wel zal bestaan.

Maar daar ik slechts een bouwkundig breed geschoolde ben,was deze topic iets dat buiten mijn studie/ervarings-veld ligt,doch mij wel intrigeerd,vandaar mijn reacties :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 11 dec 2015, 17:41

Wat heb je zoal gebouwd, oktagon?

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 11 dec 2015, 18:33

Off topic,
Mijn vakgebied betrof het ontwerpen met begroten,
aanbesteden,berekenen bouwconstructies,
begeleiden van objectuitvoering met eindoplevering
van
nieuwbouw,verbouw,renovaties en restauraties van

gezinswoningen van 120 m3 tot 1500 m3
bedrijven als winkels,garages,fabrieken
ziekenhuisbouw,scholenbouw ,wegresto.
kloosterbouw en kerkrestauratie-en taxaties
boerderijen met schuren
en hetgeen ik nog mocht vergeten zijn.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 11 dec 2015, 22:30

Wauw, Dat omspant zo´n beetje alles wat er in Nederland gebouwd wordt!
Maar laten we niet verder van het onderwerp afdwalen. Hoeveel extra externe vrijheidsgraden dan de 8/3N die we reeds hadden (en ik neem nu nog niet de aanmerkking tussen de watermoleculen in aanmerking, en zie het nog steeds als een ideaal gas) zouden er nog aanwezig kunnen zijn (zeg bij het watergas van iets over de 100 graden Celcius en bij een druk die gelijk is aan de atmosferische druk op zeeniveau)? :search:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 11 dec 2015, 23:08

:night:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 11 dec 2015, 23:12

:post:

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 12 dec 2015, 11:18

oktagon schreef:Getoverd,zal ik maar zeggen,nooit gehoord van Google,Wiki,etc,waar je van alles uit kunt grabbelen en met die opstellen van derden verder gaan op een topic van dit forum met een onderwerp,dat weer correleert-om een mooi woord te gebruiken-met een vermelde site op Google/Wiki.

Ik kan verder geen argumenten meer vinden,IG, om iets toe te voegen dat correleert met deze topic.Van derden las ik verder ook niets,dus ook die weten verder niets in te brengen; ben je tevreden met alle reacties,of ben je nog zoekende naar het voor jou wetenschappelijk juiste antwoord,dat naar mijn gevoel wel zal bestaan.

Maar daar ik slechts een bouwkundig breed geschoolde ben,was deze topic iets dat buiten mijn studie/ervarings-veld ligt,doch mij wel intrigeerd,vandaar mijn reacties :peace:
Je hebt dat het vetgedrukte gedeelte -dat wat de ie professor heeft geschreven- dus zelf bij je bericht inbegrepen? :wink:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 12 dec 2015, 12:13

Alles wat die prof(doctor) heeft geschreven heb ik gecopieerd van Wikli en later nog eens vetgedrukt laten zien,wie die doctor was en waartie zijn kennis dropte.

Je stelde nog een vraag IG,betreffende watergas (ken ik niet).

Wat is het verschil tussen waterdamp (dat ik wel ken) en watergas en vervolgens de vraag of gassen alleen bestaan uit afzonderlijke atomen (x-waardig);of ook uit moleculen, hetgeen ik betwijfel .

Zijn er drie aggregatietoestanden,gas,vloeistof en vaste stof,dat ik vroeger leerde of spreekt men nu ook over tussenfasen als damp,stroopvormigheid van vloeistoffen (met verschillende viscositeiten) en verschillende hardheden van steen en metalen.Of is het aangeven van die drie aggr.toestanden de uiterste toestanden? [think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 12 dec 2015, 13:16

@oktagon
Het verschil tussen waterdamp en water in gasvormige toestand is heel simpel. Waterdamp wordt gevormd door heel kleine druppels water en is dus eigenlijk vloeibaar. Als je bijvoorbeeld water kookt, in een fluitketel, voor een lekker kopje thee, dan zal als de ketel gaat fluiten, als het water kookt. Het watergas dat dan vrijkomt wordt door de koelere omgeving meteen omgezet in wolken damp (waaruit ook de wolken aan de hemel bestaan). Deze damp `verdampt` weer tot gas als de luchtvochtigheid daar in orde voor is. Waterdámp bestaat dus uit hele kleine druppels vloeibaar water, terwijl watergás uit losse watermoleculen bestaat. En als je dat in een vat onder hoge druk zet zal het vloeibaar worden ook al is de temperatuur tot boven 100 graden Celsius opgelopen (pV=NkbT).
Heb ik daarmee je vraag naar tevredenheid beantwoord? :wink:

gusteman

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door gusteman » 12 dec 2015, 15:17

Over water in gasvormige toestand, waterdamp, condens en dies meer vind je een duidelijke uitleg op deze pagina.

Plaats reactie