Totale orde= totale chaos?

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 04 dec 2015, 16:34

Duidelijk in die zin dat mijn hersenen kraken :mrgreen: (maar in a good way ;) )

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 04 dec 2015, 23:57

@entropy: hoe bedoel je ?
Altijd goed, je hersenen even flink laten kraken. Denkt iemand te weten hoeveel vrijheidsgraden zo´n iets complexer systeem, waarin zich N atomen bevinden, (in de meest eenvoudige vorm die ik boven beschreven heb) van twee-atomige moleculen bevat (de vrijgekomen fotonen hoef je er niet bij te betrekken)? Laat het kraken van de hersenen hoorbaar zijn! (Hint: het aantal atomen is N maar het aantal nieuwe deeltjes, de twee-atomige moleculen, is N/2. Hoeveel vrijheidsgraden heeft een enkel molecuul?)

:search:

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 05 dec 2015, 18:25

Niemand. Ik dacht toch dat het niezó ingewikkeld was. Al helemaal niet met alle vereenvoudigingen die er gemaakt zijn.
Als alle N atomen, met een totaal aantal vrijheidsgraden dat 3N bedraagt, zich samenvoegen tot 1/2N twee-atomige moleculen, vermindert het aantal vrijheidsgraden tot 1/2N. Echter een atoom dat bestaat uit twee moleculen, en dus lineair van vorm is introduceert een aantal nieuwe vrijheidsgraden. Zie het atoom in het bekende model van de balletjes en stokjes (waar de balletjes uiteraard de atomen voorstellen en het aantal stokjes het aantal elektronen dat de atomen met elkaar delen) als twee verschillende balletjes, verbonden door een aantal stokjes, dat afhankelijk is van de soort binding. Hoe meer stokjes des te sterker de binding.
Hoe is dit van invloed op het aantal vrijheidsgraden? Wat voor bewegingen kan zo´n lineair molecuul, behalve de rechtlijnige beweging van het molecuul als geheel (die verantwoordelijk is voor in totaal 1/2N vrijheidsgraden), nog meer maken? We beschouwen die bewegingen nu niet meer als interne vrijheidsgraden (die niet bijdragen aan het aantal vrijheidsgraden, hetgeen bij een ideaal gas voor de bewegingen binnen het atoom zelf voor het gemak zo wordt gesteld; in werkelijkheid kent een atoom een groot aantal interne vrijheidsgraden, maar toegevoerde energie wordt niet gelijk over zowel de interne als externe vrijheidsgraden verdeeld, maar alleen over de externe vrijheidsgraden; de interne vrijheidsgraden staan los van de toegevoerde energie en daarom wordt het atoom als één uniform deeltje beschouwd).
Maar terug naar de vraag welke vrijheidsgraden een twee-atomig kan bezitten. Dit zijn dus géén interne vrijheidsgraden. Iemand al een idee?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 06 dec 2015, 00:59

Als N atomen 3N vrijheidsgraden hebben, hebben M=N/2 moleculen dan niet 3M=1.5N (externe) vrijheidsgraden?

Wat betreft de vrijheidsgraden van een molecuul. Je hebt 3 bewegingsgraden, 3 rotatiegraden van de hoofdas, en 1 rotatiegraad over de hoofdas? Dat zou 7 maken?

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 03:52

:post:
entropy schreef:Als N atomen 3N vrijheidsgraden hebben, hebben M=N/2 moleculen dan niet 3M=1.5N (externe) vrijheidsgraden?

Wat betreft de vrijheidsgraden van een molecuul. Je hebt 3 bewegingsgraden, 3 rotatiegraden van de hoofdas, en 1 rotatiegraad over de hoofdas? Dat zou 7 maken?
Kijk, eindelijk iemand die goed oplet en er over nadenkt. Je hebt helemaal gelijk! Als N atomen 3N vrijheidsgraden hebben, dan hebben 1/2N moleculen, ontstaan uit die atomen, Natuurlijk 3/2N vrijheidsgraden. En wat betreft het aantal vrijheidsgraden van een twee-atomig molecuul: ;P! Hoewel ik me toch afvraag of de rotatie om de hoofdas (net als de rotatie van een een enkel atoom) geen interne vrijheidsgraad is, en daarom deze rotatie, als we het equipartitiebeginsel in acht nemen, niet dezelfde energie (kbT) als de andere soorten bewegingen, die een externe vrijheidsgraad vertegenwoordigen, krijgt toebedeeld. Ik denk dat ook het heen en weer trillen van de twee atomen t.o.v. elkaar een externe vrijheidsgraad vormt. Dus dan zou het aantal toch op 7 komen. Hetgeen dus betekent dat het aantal vrijheidsgraden van een ideaal gas bestaande uit 1/2N twee-atomige moleculen (die in tegenstelling wat ik eerder schreef (twee verschillende balletjes) uit twee dezelfde atomen kunnen bestaan), 3/2N+1/2x7N=5N vrijheidsgraden bezit, hetgeen weer betekent dat de entropie toegenomen is als zich uit een gas bestaande uit N atomen een gas vormt bestaande uit 1/2N moleculen.
Rest de vraag Natuurlijk, waarom krijgen interne vrijheidsgraden geen even groot portie (kbT) van de toegevoerde energie. Wat denk jij daarover? Ik hoop morgen meer te horen! :night:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 06 dec 2015, 19:15

Sorry, Il Guercio, ik weet het ff niet...

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 07 dec 2015, 00:48

Ook ik snap er niets van; graag een voorbeeld van een Atoom,dat twee moleculen bezit.

Het Universele Weten -als dat ergens bestaat zoals Il guercio en Zoeker dat beschrijven- zou naar mijn idee wel uit vele stromingen kunnen bestaan,doch niet kunnen worden omschreven als het universele Universeel ! :roll:

Welk verband zou er zijn tussen dat Atoom uit de eerste regel en het Universele weten uit de tweede zin?

Wat de Hindoeïsme betreft,dat bestaat ook uit stromingen,net als de Islam,waarbij de hoofdstroming geloofd in Mohammed zijn stroming -Soennieten-en de andere uit die van zijn schoonzoon Ali met de Sjiieten,geloven beide in een Universele Macht,die met de naam Allah werd benoemd en wordt vereerd.

Ook het Christendom heeft oorlogen,moord en doodslag met zich meegebracht met hoogtepunten in de Middeleeuwen in West Europa en meerdere werelddelen;het Jodendom heeft ook zijn variaties en maakte de Holocast mee en jarenlange haat van de Moslims.

Uit Google een regels over Hindoeïsme: Een algemene typologie van het hindoeïsme die tracht een verscheidenheid van complexe standpunten te huisvesten, overspant het spectrum van volks- en vedisch hindoeïsme enerzijds tot de bhakti-traditie anderzijds. De vier hoofdstromingen zijn het vaishnavisme, het shaivisme, het shaktisme en het smartisme.

Stalin verkondigde in de jaren dertig van de vorige eeuw,dat religie-godsdienst-,opium voor het volk was,ik heb het idee dat zijn gedachte niet goed was,want Religie geeft een Mens verschillende ideeen omtrent de weg naar het Ware Geloof en wordt gevolgd door Strijd om het gelijk.
Opium laat je vertoeven in Zaligheid,totdat je er op de duur teveel van hebt gebruikt en Chaos in je eigen geest creeert en de gewone menselijke hulpverleners om vergeefse assistentie moet vragen;Allah,God,Gott,Dieu,Manitoe of het Universele "Wezen" kunnen je niet helpen. :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 07 dec 2015, 03:15

oktagon schreef:Ook ik snap er niets van; graag een voorbeeld van een Atoom,dat twee moleculen bezit.

Twee voorbeelden van een molecuul dat uit twee atomen bestaat (maar geen van een atoom dat uit twee moleculen bestaat). Bijvoorbeeld N2 dat uit twee stikstofatomen bestaat, of O2.

Het Universele Weten -als dat ergens bestaat zoals Il guercio en Zoeker dat beschrijven- zou naar mijn idee wel uit vele stromingen kunnen bestaan,doch niet kunnen worden omschreven als het universele Universeel ! :roll:

Ten eerste de opmerking dat de vorm van universeel weten die ik beschrijf lijnrecht tegenover die van Zoeker staat. Heel abstact gesproken zou je kunnen stellen dat hij een objectivist is (er bestaat een van de mens onafhankelijke werkelijkheid) en ik een relativist (er bestaat géén van de mens onafhankelijke werkelijkheid).
Volgens mij kan een universeel alleen maar in de mens bestaan. En verschillende mensen, of groepen gelijkdenkende mensen, hebben verschillende vormen van een universeel weten. Letterlijk betekent een universeel weten een weten omtrent het universum. Ik geloof niet in een universeel weten in de zin dat dat weten universeel, algemeen en voor iedereen hetzelfde is. En dit geloof is géén nieuwe vorm van universeel weten, maar een kijk óp het universeel weten.

Welk verband zou er zijn tussen dat Atoom uit de eerste regel en het Universele weten uit de tweede zin?

Het verband tussen een atoom en een universeel weten bestaat alleen voor hen die alles wat de wetenschappen verkondigen (waaronder het bestaan van atomen) als een universeel weten zien.

Wat de Hindoeïsme betreft,dat bestaat ook uit stromingen,net als de Islam,waarbij de hoofdstroming geloofd in Mohammed zijn stroming -Soennieten-en de andere uit die van zijn schoonzoon Ali met de Sjiieten,geloven beide in een Universele Macht,die met de naam Allah werd benoemd en wordt vereerd.

Het was de Griek Xenophanes die, in de tijd dat er nog velen in meerdere goden geloofden (wonend op de Olympus), het concept van het monotheïsme introduceerde (hetgeen niet zo vreemd is als je bedenkt dat hij in een tijd leefde waarin het concept van een ware, enige mens-onafhankelijke werkelijkheid (het éne ware), die onder de waargenomen veelheid aan verschijnselen ligt zijn intrede deed (hetgeen ook veel wetenschappers, vooral in de beta wetenschappen, geloven, zoals uit het zoeken naar `een theorie van alles`, of een unificerend principe blijkt, waar ik absoluut niet in geloof; en zoals vroeger kerk en staat samengingen doen dat de wetenschappen en staat in de huidige tijd):

``One god alone is the greatest, the greatest of gods and of men not resembling the mortals, neither in shape nor in insight.
Always without movement he remains in a single location as it would be unseemly to walk now to this, now to that place.
Totally vision, totally knowledge, totally hearing.
But without effort, by insight alone, he moves all that is.
``

Da´s even andere koek dan de vele goden van de Grieken die een menselijk gezicht en eigenschappen hadden. Vergeleken bij hen is deze nieuwe onmenselijk god met onmenselijke superkrachten; een soort van monster dus.

Ook het Christendom heeft oorlogen,moord en doodslag met zich meegebracht met hoogtepunten in de Middeleeuwen in West Europa en meerdere werelddelen;het Jodendom heeft ook zijn variaties en maakte de Holocast mee en jarenlange haat van de Moslims.

En wat dacht je van de jarenlange haat in nazi-Duitsland, resulterend in de grootste genocide (waarin niet alleen de joden het slachtoffer van werden) die de wereld ooit gezien heeft.

En ook het Christendom kent talrijke stromingen, bijna allen uitgaande van het eigen gelijk. Denk aan Noord Ierland en de vele extremistische christenen in de V.S. die doktoren doodschoten omdat ze meededen aan het plegen van euthanasie of abortus: als dat geen terrorisme is...Na 9/11 waren vele van die lui ervan overtuigd dat de (door de regering Bush in scene gezette?) aanslag een daad van god was vanwege de `decadente` Amerikaanse leefstijl (een vrij `decadente` gedachte).

Uit Google een regels over Hindoeïsme: Een algemene typologie van het hindoeïsme die tracht een verscheidenheid van complexe standpunten te huisvesten, overspant het spectrum van volks- en vedisch hindoeïsme enerzijds tot de bhakti-traditie anderzijds. De vier hoofdstromingen zijn het vaishnavisme, het shaivisme, het shaktisme en het smartisme.

Het Hindoeïsme lijkt mij toch iets vredelievender, hoewel dat ook zijn uitspattigen kent. Het Boedisme, dat geen godsdienst is, komt dicht in de buurt van mijn denken omtrent verschillende tradities. Ik heb groot respect voor Boedistische monniken (je kent vast wel dat beeld van zo´n monnik die zichzelf in de fik zette als protest tegen de Vietnam-oorlog; ik denk dat dat beeld tot ons collectief geheugen behoort).

Stalin verkondigde in de jaren dertig van de vorige eeuw,dat religie-godsdienst-,opium voor het volk was,ik heb het idee dat zijn gedachte niet goed was,want Religie geeft een Mens verschillende ideeen omtrent de weg naar het Ware Geloof en wordt gevolgd door Strijd om het gelijk.
Opium laat je vertoeven in Zaligheid,totdat je er op de duur teveel van hebt gebruikt en Chaos in je eigen geest creeert en de gewone menselijke hulpverleners om vergeefse assistentie moet vragen;Allah,God,Gott,Dieu,Manitoe of het Universele "Wezen" kunnen je niet helpen.

Stalinistisch Rusland was in mijn ogen gelijk aan nazi-Duitsland. De propaganda-affiches: eender. De staatsstructuur: eender. De persoonsverheerlijking: eender. De kampen: eender. Etcetera. Stalin (die het grote voorbeeld voor Sadam Hoessein was) zorgde zelfs na zijn dood nog voor slachtoffers: na de vele miljoenen die in zijn kampen de dood vonden, vonden duizenden de dood in het gedrang tijdens de begrafenisstoet. Dat er geen godsdienstvrijheid was in de voormalige `heilstaat` is uiteraard verwerpelijk (een trekje opium kan heerlijk zijn!), net zo verwerpelijk als een strijd aangaande het Ware geloof. Jij zegt dat er verschillende wegen naar het Ware geloof zijn. Ik denk echter dat verschillende wegen naar verschillende waarheden leiden. Ik denk dat deze denkwijze tot heel wat minder geweld voert, en tot meer verdraagzaamheid (je gelooft immers dat jouw waarheid er een van velen is, hetgeen dicht bij het Boedistisch gedachtengoed komt).
Het westen ontbeert deze houding, ondanks onze zogenaamde democratieën, en is druk doende via onmenselijk wapen`tuig` (de vruchten van de beta wetenschappen) en ander technisch ingrijpen, een nieuwe wereldorde te vestigen.
Pffff, ik ben moe, we gaan naar bed. :night:

:peace:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 07 dec 2015, 03:29

Il guercio schreef:(je kent vast wel dat beeld van zo´n monnik die zichzelf in de fik zette als protest tegen de Vietnam-oorlog; ik denk dat dat beeld tot ons collectief geheugen behoort).
Zeker...

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 07 dec 2015, 10:36

Jaha, en dat is niet jouw menig! ;P! :morgen:

Wat snap je niet aangaande de vrijheidsgraden?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 07 dec 2015, 13:43

Il guercio schreef:Wat snap je niet aangaande de vrijheidsgraden?
;) Ten eerste snap ik (weer) het rekensommetje niet dat je maakt dat tot 5N leidt. Ten tweede snap ik niet waarom interne vrijheidsgraden niet ongeveer dezelfde behandeling krijgen als externe! Immers, als de entropie afneemt (dat wil zeggen dat de temperatuur toeneemt), dan bewegen de moleculen sneller, maar gaan ze toch ook sneller draaien? Ten derde, ik was gewoon moe. [joker]

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 07 dec 2015, 16:03

entropy schreef:
Il guercio schreef:Wat snap je niet aangaande de vrijheidsgraden?
;) Ten eerste snap ik (weer) het rekensommetje niet dat je maakt dat tot 5N leidt. Ten tweede snap ik niet waarom interne vrijheidsgraden niet ongeveer dezelfde behandeling krijgen als externe! Immers, als de entropie afneemt (dat wil zeggen dat de temperatuur toeneemt), dan bewegen de moleculen sneller, maar gaan ze toch ook sneller draaien? Ten derde, ik was gewoon moe. [joker]
Eerst even de opmerking dat de entropie toeneemt bij hogere temperaturen. :wink:
Wat betreft het rekensommentje:
Neem een gas bestaande uit N atomen, dus dat 3N vrijheidsgraden bevat. Nu vormen de atomen moleculen (bestaande uit twee atomen). Dit reduceert het aantal vrijheidsgraden, zoals jij al terecht opmerkte tot 3/2N. Er zijn nu 1/2 N moleculen, die elk 7 (waarin die 3/2N als in verwerkt zitten, in tegenstelling tot wat uit bovenstaande berekening te zien is: 3/2N+1/2x7N; hieruit blijkt dat ik die 3/2N vrijheidsgraden niet bij de 7N vrijheidsgraden van de 1/2N moleculen had inbegrepen) vrijheidsgraden bezitten. In totaal dus, zo zie ik nu, zijn dat dus 1/2x7N=7/2 (drie en een half en geen vijf, hetgeen de uitkomst van de eerdere berekening was) vrijheidsgraden.
De externe vrijheidsgraden vertegenwoordigen de lineaire, circulaire, of harmonisch trillende van de atomen door de ruimte, en niet de interne bewegingen van de atomen zelf (zoals een vibratie van de kern, of een rotatie van de kernen, welke een veel kleinere energie vertegenwoordigen dan kbT. Zodoende worden die niet meegeteld als vrijheidsgraden, net zoals de bewegingen van de elektronen om de kern heen (de bewegingen van de elektronen worden wél verwerkt in de lineaire, circulaire of trillende bewegingen van de atomen als geheel; zij maken namelijk een deel uit van de beweging van het atoom als geheel, net zoals dat geldt voor de bestanddelen van de kern).
Ben ik duidelijk genoeg? Zo niet, zeg het mij en waar het probleem ligt! ;P! [joker]

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door entropy » 07 dec 2015, 16:26

Il guercio schreef:In totaal dus, zo zie ik nu, zijn dat dus 1/2x7N=7/2 (drie en een half en geen vijf, hetgeen de uitkomst van de eerdere berekening was) vrijheidsgraden.
Nu kan ik je volgen! :wink:
De externe vrijheidsgraden vertegenwoordigen de lineaire, circulaire, of harmonisch trillende van de atomen door de ruimte, en niet de interne bewegingen van de atomen zelf (zoals een vibratie van de kern, of een rotatie van de kernen, welke een veel kleinere energie vertegenwoordigen dan kbT. Zodoende worden die niet meegeteld als vrijheidsgraden, net zoals de bewegingen van de elektronen om de kern heen (de bewegingen van de elektronen worden wél verwerkt in de lineaire, circulaire of trillende bewegingen van de atomen als geheel; zij maken namelijk een deel uit van de beweging van het atoom als geheel, net zoals dat geldt voor de bestanddelen van de kern).
Ben ik duidelijk genoeg? Zo niet, zeg het mij en waar het probleem ligt! ;P! [joker]
En hier ook! :smile:

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 08 dec 2015, 19:31

We kunnen nu Natuurlijk een ideaal gas beschouwen bestaande uit drie verschillende, in dezelfde hoeveelheid aanwezige atomen. In totaal weer N atomen. Deze N atomen reageren met elkaar totdat er 1/3 N drie-atomige moleculen aanwezig zijn. Het aantal vrijheidsgraden van deze 1/3N moleculen is voor de lienaire beweging van het molecuul als geheel 1/3Nx3=N. Da´s een makkie.
Maar nu de andere externe vrijheidsgraden van het molecuul. Heeft iemand een suggestie? ;P!

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 09 dec 2015, 16:33

Stel we nemen een molecuul als H2O.

Afbeelding

Het wordt hier al een stuk lastiger om het aantal externe vrijheidsgraden voor een enkel molecuul te bepalen (waartoe dus niet de rotatie-, vibratie- of weet ik wat voor vrijheidsgraden van de atoomkernen behoren; om duidelijke redenen). Wat ik eerder schreef dat het drie verschillende atomen moesten zijn:
Il guercio schreef:We kunnen nu Natuurlijk een ideaal gas beschouwen bestaande uit drie verschillende, in dezelfde hoeveelheid aanwezige atomen.

is dus niet waar.
Allereerst weer de vrijheidsgraden in de lineaire beweging. Dit zij er in totaal dus 1/3Nx3=N.
Ik denk dat de meest in het oog springende rotaties die om een as door het zuurstofatoom zijn. Er zijn drie basis-assen (noem ze de x-, y- en z-as). Dit levert drie vrijheidsgraden op, dus in totaal weer N extra externe vrijheidsgraden.
Wat voor externe vrijheidsgraden zijn er nog meer? Heeft iemand enig vermoeden (ik bereid mij vast voor op een, naar ik hoop, vaste aanstelling als leraar Natuur- of wiskunde)? ;P! [think]

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 10 dec 2015, 10:04

Jongens en meisjes goedemorgen. Hebben jullie jullie huiswerk gedaan? Die hersentjes laten kraken? Wat? Niemand? Ik verwacht dat jullie morgen toch wel met een antwoord komen! Dit is het forum WETENSCHAP! [burn]

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 10 dec 2015, 15:00

Die aangegeven (water)H2O- molecuul heeft op de afbeelding 2 assen staan vanuit de 2 stuks H-atomen,uit elke H-atoom 1 stuks.En die twee aanwezige assen vallen samen met de twee assen van de O-atoom en dat is de 2-waardigheid van die O-atoom en kan twee verbindingslijnen vormen;de H-atomen zijn 1-waardig en kunnen elk 1 verbindingslijn vormen.
De enigste vrijheid van die H2O-molecuul is nmm. om zich aan te sluiten -te verkleven aan-bij andere gelijknamige moleculen om een (water) H2O-druppel te vormen.

Hoe de totale molecuul zich verkleeft aan de andere is mij onbekend,het lijkt mij veel meer asrichtingen te geven dan X,Y,of Z.

Google verhaalt over het gevormde zwaartepunt dat wordt gevormd en dat door het optreden van een gez.zwaartekracht de moleculen elkaar aantrekken,Corriolis,Newton ea. waren ook al op weg om achter deze eigenschap van samenklonterende moleculen te komen,zie weer aan Google-art.:

Historische opmerking.

Gustave Gaspard Coriolis ondernam theoretisch onderzoek naar de efficiëntie van waterraderen. In de openingsparagraaf van het in 1731 gepubliceerde artikel noemde Coriolis dat Bernouilli het geval had geanalyserd van welke kracht er werkt op een voorwerp dat vrij kan schuiven in een horizontale buis die ronddraait. Coriolis had toen de taak op zich genoemn om ge meest algemene formules uit te werken, formules om iedere beweging te kunnen beschrijven. Met deze formules zou Coriolis voor iedere vorm van het watervoerende onderdeel kunnen berekenen hoeveel arbeid er zo kunnen worden verricht. In de loop van het afleiden van formules was één van de termen die oprees de term waar heden ten dage naar wordt verwezen als 'de Coriolis term'.

De onderzoekingen van Coriolis betroffen het verrichten van arbeid, zijn onderzoekingen betroffen energieomzetting. En in het geval van een slinger van Foucault die zich niet op één van de polen bevindt is de daadwerkelijke precessie een gevolg van arbeid die wordt verricht door de centripetale kracht. Dat houdt dus in dat het mechanisme dat de daadwerkelijke precessie van de slinger van Foucault verklaard het onderwerp was van de onderzoekingen van Coriolis destijds.



Il guercio schreef:Stel we nemen een molecuul als H2O.
Afbeelding

Het wordt hier al een stuk lastiger om het aantal externe vrijheidsgraden voor een enkel molecuul te bepalen (waartoe dus niet de rotatie-, vibratie- of weet ik wat voor vrijheidsgraden van de atoomkernen behoren; om duidelijke redenen). Wat ik eerder schreef dat het drie verschillende atomen moesten zijn:

Il guercio schreef:We kunnen nu Natuurlijk een ideaal gas beschouwen bestaande uit drie verschillende, in dezelfde hoeveelheid aanwezige atomen.

is dus niet waar.
Allereerst weer de vrijheidsgraden in de lineaire beweging. Dit zij er in totaal dus 1/3Nx3=N.
Ik denk dat de meest in het oog springende rotaties die om een as door het zuurstofatoom zijn. Er zijn drie basis-assen (noem ze de x-, y- en z-as). Dit levert drie vrijheidsgraden op, dus in totaal weer N extra externe vrijheidsgraden.
Wat voor externe vrijheidsgraden zijn er nog meer? Heeft iemand enig vermoeden (ik bereid mij vast voor op een, naar ik hoop, vaste aanstelling als leraar Natuur- of wiskunde)?
;P! [think]
Als je dus de omgekeerde vorm van die watermoleculen,die treedt op bij waterdampvorming,waarbij alle moleculen uitzetten en de moleculen-koppeling daardoor wordt verbroken,daar de afstanden van de onderlinge afstanden tussen de atomen per molecuul water,zodanig groot wordt,dat de zwaartekrachten van de atomen geen effect meer hebben op gevormde watermassa.Er verschijnen dampdruppels-wrs.moleculair nog verbonden- vervolgens moleculen in dampvorm (wolkenvorm).

Een atomaire ontleding van waterdamp zou ik weer in Google moeten zoeken,maar Il Guercio zou dat kunnen opnemen in zijn reactie. :roll:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 10 dec 2015, 17:31

Afbeelding

Dat was precies waar ik naar vroeg! ;P! Die twee assen die gevormd worden door de verbindingslijnen tussen de O- en H-atomen, geven twee extra externe rotatievrijheidsgraden boven de drie drie externe lineaire bewegingsvrijheidsgraden en de drie externe rotatievrijheidsgraden om de basisassen door het O-atoom. Dus dat zijn er in totaal:
N+N+2/3N=8/3N.
Zouden er nog meer vrijheidsgraden te bedenken zijn? :wink:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door oktagon » 10 dec 2015, 17:41

Andere vrijheidsgraden zullen,indien aanwezig, in actie komen bij het ontwikkelen van de waterstof/energie en dat zal mogelijk een niet te moeilijke verhittingstechniek zijn,dus een verhevigde verdamping.

Google verhaalt het volgende:

Een waterstofeconomie is een economie waarbij waterstofgas de belangrijkste energiedrager is. Dit in tegenstelling tot de huidige economie waar fossiele brandstoffen de belangrijkste energiedragers zijn. Voorwaarde is wel dat de waterstof dan duurzaam is, commercieel verkrijgbare waterstof is echter gebaseerd op fossiele brandstof.

Het principe van waterstof als energiedrager werkt als volgt: Met (elektrische) energie wordt water gesplitst in waterstofgas en zuurstofgas
.

Ook is het relatief eenvoudig om waterstof te produceren in kerncentrales, door stoom tot boven de 1800°C te verhitten zodat het splitst in zuurstof en waterstof (thermolyse), of op minder hoge temperatuur door hoge-temperatuurelektrolyse.

De verkregen waterstof kan opgeslagen en vervoerd worden en op een andere tijd en plaats als energiebron gebruikt worden. Ook kan het worden ingezet voor elektriciteitsopwekking met brandstofcellen, voor verwarming, of als brandstof voor auto's en vliegtuigen.

Het invoeren van een waterstofeconomie wordt als een oplossing gezien voor het probleem dat het aanbod van duurzame energiebronnen sterk varieert in de tijd. Een waterstofeconomie is alleen milieuvriendelijk en duurzaam als de energie die in eerste instantie gebruikt wordt om het waterstofgas te vormen milieuvriendelijk is opgewekt. Als hiervoor zonne-energie wordt gebruikt, zouden ontwikkelingslanden een belangrijke rol kunnen gaan spelen in de wereldeconomie als exporteurs van zonne-energie waarbij waterstof de energiedrager vormt.





Timeline
Het belangrijkste probleem voor de waterstofeconomie is de opslag van waterstof. De energie-inhoud van waterstof per molecuul diwaterstof is erg laag in vergelijking met bijvoorbeeld propaan. Omdat het volume van een gas alleen bepaald wordt door het aantal moleculen en niet door de grootte of zwaarte van de moleculen (zie: druk) is de energiedichtheid van waterstofgas onder atmosferische druk bijzonder laag. Oplossingen worden gezocht in de volgende richtingen:
Waterstofopslag in een waterstoftank onder druk (350 of 700 bar)
Opslag van vloeibaar waterstof bij extreem lage temperatuur (thermosfles)
Chemische binding
Opslag in nanobuisjes
Opslag in metaalhydrides, bijvoorbeeld Lithiumaluminiumhydride
Ondergrondse waterstofopslag is de praktijk van de opslag van waterstofgas in ondergrondse grotten[1], zoutkoepels en uitgeputte olie-en gasvelden. Sinds vele jaren worden zonder problemen grote hoeveelheden gasvormig waterstof opgeslagen in ondergrondse grotten door ICI[2]. Het Europese project Hyunder[3] concludeerde in 2013 dat voor de opslag van wind en zonneenergie een extra 85 opslagplaatsen benodigd zijn omdat de huidige opslagsytemen PHES en CAES niet voldoende zijn[4].
Een nieuwe manier voor veilige opslag is volgens Zwitserse wetenschappers mierenzuur. Door CO2 (uit de atmosfeer) bij het waterstofgas te voegen bekomt men CH2O2 (mierenzuur) wat vloeibaar is bij kamertemperatuur en niet ontvlambaar. Door een katalysator van ijzer wordt het mierenzuur opnieuw omgezet in waterstofgas. Het restproduct is de CO2 dat gebruikt werd om het waterstofgas om te zetten in mierenzuur. Het proces is dus CO2-neutraal.[5]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Il guercio

Re: Totale orde= totale chaos?

Bericht door Il guercio » 10 dec 2015, 17:51

oktagon schreef:Andere vrijheidsgraden zullen,indien aanwezig, in actie komen bij het ontwikkelen van de waterstof/energie en dat zal mogelijk een niet te moeilijke verhittingstechniek zijn,dus een verhevigde verdamping.
Dit snap ik even niet! Het water bevindt zich al in de gasfase.

Plaats reactie