Simpel Raadseltje

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Il guercio

Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 05 dec 2015, 06:49

Neem een willekeurig getal in gedachten. Vermenigvuldig dit met twee. Tel daar 126 bij op. Deel het resultaat in tweeën en trek van het resultaat daarvan het door jou gekozen getal af.
Ik weet wat jouw antwoord is...
Dit is een simpele, maar kan misschien aanleiding zijn tot een nieuw subforum waar we elkaar trakteren op allerlei raadsels. Het sub-forum `de raadsel hoek` (bijvoorbeeld)

Gast1

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Gast1 » 05 dec 2015, 07:15

Il guercio schreef:Neem een willekeurig getal in gedachten. Vermenigvuldig dit met twee. Tel daar 126 bij op. Deel het resultaat in tweeën en trek van het resultaat daarvan het door jou gekozen getal af.
Ik weet wat jouw antwoord is...
Dit is een simpele, maar kan misschien aanleiding zijn tot een nieuw subforum waar we elkaar trakteren op allerlei raadsels. Het sub-forum `de raadsel hoek` (bijvoorbeeld)
12. 12x2=24 24+126=150 150:2=75 75-12= 63.

Wist je dit werkelijk Il guercio?

Heu ...

30. 30x2=60 60+126= 186 186:2=93 93-30=alweer 63 ... :grin:

Ja, je wist het.
Leuk!!

Er zijn meer van dit soort leuk grappen.
Ook iets met een of andere bladzijde in een willekeurig boek, waarvan de op een of andere wijze weer bij een tekst uitkomt die je eerder las.
Doen, dat topic 'de raadselhoek' !

Il guercio

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 05 dec 2015, 07:39

Leuk te horen, Gast1! Wat betreft bovenstaand raadsel: kijk naar het door mij willekeurig ingevulde getal (126) en de uitkomst van al die berekeningen die ik je laat doen (63). Zie je het verband? De uitkomst moet onafhankelijk van het door jouw gekozen getal zijn. En dat is die ook:
Noem het getal dat jij in gedachten neemt x. Volgens de instructies gebeurt er het volgende:
((2x+C)/2)-x=x+C/2-x=C/2.
Het antwoord is dus altijd het getal C dat jij zelf kan kiezen gedeeld door twee. ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Tammy » 05 dec 2015, 07:54

Il Guercio, geen subforum de Raadselhoek, maar je zou een topic kunnen openen in Kant Noch Wal.
Als je wilt verplaats ik dit daar ook naar toe.
Laat maar weten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Gast1 » 05 dec 2015, 08:13

Il guercio schreef:Leuk te horen, Gast1! Wat betreft bovenstaand raadsel: kijk naar het door mij willekeurig ingevulde getal (126) en de uitkomst van al die berekeningen die ik je laat doen (63). Zie je het verband? De uitkomst moet onafhankelijk van het door jouw gekozen getal zijn. En dat is die ook:
Noem het getal dat jij in gedachten neemt x. Volgens de instructies gebeurt er het volgende:
((2x+C)/2)-x=x+C/2-x=C/2.
Het antwoord is dus altijd het getal C dat jij zelf kan kiezen gedeeld door twee. ;P!
Hihihi ... ja, ik zie het verband.
Ook de wiskundige stelling kan ik volgen, maar het dient niet te moeilijk te worden op dit gebied ...
Voor mij is dat allemaal erg lang geleden ... :wink:

Il guercio

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 05 dec 2015, 09:05

Helemaal met je eens, Gast1! :wink:
Maar er zijn ook heel veel (de meeste zelfs) niet wiskundige raadsels. Raad zelf maar welke! ;P!

Il guercio

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 05 dec 2015, 22:24

Voor de gein nog eentje. Een Sinterklaascadeautje, voor wie het zo wil zien.
Ik geeft bijv. het getal 3214 op. Nu moet een van jullie een willekeurig getal bestaande uit 4 cijfers neerpennen, waarna ik weer een getal opgeef, dan een van jullie weer en ik tot slot. Dan worden alle 5 getallen bij elkaar opgeteld. Ik weet nu al wat de uitkomst is. Het lullige is dat ik geen papiertje heb om dat getal op te schrijven en daarna aan jullie kan tonen als bewijs dat ik de uitkomst van te voren wist. Achteraf is het Natuurlijk makkelijk om de som van de getallen te bepalen. Is daar misschien een andere oplossing voor? :wink:

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Determinist » 06 dec 2015, 15:08

Oh, ik dacht dat het antwoord altijd 42 was.

Il guercio

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 16:16

Het antwoord op wat?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Vitharr » 06 dec 2015, 16:21

Determinist schreef:Oh, ik dacht dat het antwoord altijd 42 was.
[clap] ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Il guercio

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 17:04

Ja, maar waaróp is het antwoord altijd 42, of zitten jullie gewoon een beetje lol te maken? :hahaha:

Il guercio

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 18:10

Dat noem ik nu met de mond vol tanden staan! *1*

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door entropy » 06 dec 2015, 20:43

Il guercio schreef:Ja, maar waaróp is het antwoord altijd 42, of zitten jullie gewoon een beetje lol te maken? :hahaha:
"Hitchhikers' Guide to the Galaxy" :mrgreen:

:search:

Il guercio

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 06 dec 2015, 21:26

Oh, nu wordt het mij duidelijk. Het antwoord op álles is 42! Was het maar zo simpel. Dan konden we dit forum opdoeken, en verder hoefden we niets te meer te bedenken en te doen. Het ultieme Zen-getal! We zouden in het Nirvana op kunnen gaan. Wat een heerlijk vooruitzicht! :rolfl: :rolfl:

Il guercio

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 07 dec 2015, 13:15

Is er niemand die mij een getal bestaande uit 4 cijfers kan opgeven (en een oplossing kan geven voor het probleem dat ik hier geen briefje, geschreven na het zien van het door een van jullie opgegeven getal kan zodat ik kan laten zien dat ik het antwoord (de som van de getallen) van tevoren wist de )? :wink:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door entropy » 07 dec 2015, 13:34

Hoe kun je de som van onbekende getallen nu voorspellen? MAGIE!! :shock: :wink:

Il guercio

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 07 dec 2015, 16:08

Het zijn geen onbekende getallen. Jij geeft mij een getal van 4 cijfers op. Daarna nog een, waarna ik een getal opgeef (alle getallen bestaan uit 4 cijfers), daarna jij en tot slot ik weer. Zodra jij het eerste getal opgeeft weet ik wat de uitkomst is van de som van de vijf getallen. Noem maar eens twee getallen. Ik zal dan meteen het antwoord geven, maar we blijven het spelletje doorspelen om te controleren of het klopt.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door entropy » 07 dec 2015, 17:32

5914
8775

en volgens mij snap ik het. :mrgreen:

Il guercio

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door Il guercio » 07 dec 2015, 18:17

Wat voorspel, jij dan?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Simpel Raadseltje

Bericht door entropy » 07 dec 2015, 18:48

Il guercio schreef:Wat voorspel, jij dan?
Ik kan het niet voorspellen! Jij kiest het laatste getal!

Plaats reactie