Gebeurtenissen en ontwikkelingen vanaf de 20e eeuw

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Gebeurtenissen en ontwikkelingen vanaf de 20e eeuw

Bericht door Tammy » 02 jan 2016, 04:27

Afbeelding


Gebeurtenissen en ontwikkelingen vanaf de 20e eeuw.

Hallo allemaal. :grin:

Ik start deze topic na een gesprek met Witte wel in het subforum Ruimtevaart en Universum.
In het topic : Astronomen waarschuwen voor komeetinslag aarde.

Daarin ik vertel ik mijn visie over hoe ik de mensheid zie in de toekomst.
Zoals het bewonen van anderen planeten enz.
En de belangrijke en technologische ontwikkelingen die ik ineens zo hard zie gaan die de mens tot zijn beschikking heeft gekregen.

Deze topic gaat dus over wat we hebben bereikt sinds de 20e eeuw tot nu toe.
En iedereen kan zijn steentje hieraan bijdragen. :grin:
Ik zet deze topic vast wat Witte wel voorstelde.
Zodat het niet weg zakt , want elke dag of jaar komt er wel iets bij wat we als mens ontdekken of ontwikkelen. :grin:

Ik ben zoals velen al weten al heel mijn leven bezig met vraagstukken over het menselijke ras, buitenaards leven, mysteries , wetenschap enz.
Daardoor is dit forum ook ontstaan lang geleden toen internet zijn intrede deed.

Wat mij zo fascineerd om het bij dit topic te houden is de ontwikkeling van de mens door de eeuwen heen.
Als ik kijk naar hoe we eens waren en nu zie ik een groot verschil.
Namelijk de snelheid vanaf de 20e eeuw.
Waarom is dat ?

Waarom komt er ineens een tijdperk waarin we zulke grote ontwikkelingen meemaken die er daarvoor niet waren ?
Natuurlijk zijn we als mens door de eeuwen heen elke keer verder gekomen met ontdekkingen die het leven gingen veranderen.
De voorbereiding van toen is wat de mens tot nu toe is geworden.
Het is een hele belangrijke voorbereiding geweest.

Maar toen kwam de 20e eeuw.
En vanaf dat moment gaan we in snelheidsvaart voorruit.
Hoe komt dat ?
De wereld van de mens is zo veranderd vergeleken met pakweg 100 jaar geleden dat we het amper meer kunnen bijhouden.

We hebben bijvoorbeeld leren vliegen.
Toen ik een aantal maanden geleden in Washington DC was in het Space Museum , zag ik een afdeling van de gebroeders Wright, de luchtvaartpioniers slaagden er in 1903 als eersten in om te vliegen.
Ik verbaasde me toen ik zag waar ze mee begonnen en hoe we in de huidige tijd vliegen.
Ik wist wel hoe ze begonnen natuurlijk , maar wat zag het er fragiel uit.

Kijk eens naar die dunne latjes waar het eens mee begon. :grin:

Afbeelding
Afbeelding

En kijk nu eens waarin we vliegen amper een eeuw later. :mrgreen:

A Long Way to Go in Just 82 Years.....

Aviation has come a long way since the Wright Brothers in 1903. We get some sense of this when we look at older aircraft, but we seldom get the chance to make side-to-side comparisons. This picture, however, is a rare and perfect illustration of just how far aviation has come. What's more impressive is that it shows the progress of just one company - an aviation powerhouse that has been around nearly as long as manned flight itself.

This picture comes from an article at Wired.com and shows Boeing's oldest airliner, the Boeing Model 40 flying next to their newest airliner, the 787 Dreamliner.



Afbeelding


Hieronder alvast een lijst met belangrijke ontwikkelingen door mensen die de wereld hebben veranderd sinds de 20e eeuw.
Soms net iets ervoor.
Natuurlijk kunnen er ook anderen mensen bijkomen.

Iedereen zal hier wel een favoriet onderwerp hebben wat er is ontdekt in ruim 100 jaar.
Ik zou zeggen.............leef jullie uit. :hands:



<<<<<<<<<<<<<<<<<

Wetenschap, technologie en zaken.

Neil Armstrong, eerste man op de maan.

Louis Blériot, eerste vliegtocht over het Kanaal.

Niels Bohr, grondlegger van de kwantummechanica.

Wernher von Braun, grondlegger van de rakettechnologie.

Paul Cohen, Amerikaans wiskundige.

Francis Crick, ontdekker van het DNA.

Albert Einstein, Zwitsers-Duits-Amerikaans natuurkundige, grondlegger van de relativiteitstheorie.

Richard Feynman, Amerikaans natuurkundige, een van de grondleggers van de kwantumveldentheorie.

Henry Ford, Amerikaans industrieel, legde de basis voor de massaproductie.

Sigmund Freud, grondlegger van de psychoanalyse.

Joeri Gagarin, Russisch astronaut, eerste man in de ruimte.

Bill Gates, Amerikaans zakenman, stichter van Microsoft, propagator van MS-DOS en Windows.

Kurt Gödel, Oostenrijks-Amerikaans wiskundige en logicus.

Stephen Hawking, Brits natuurkundige.

Martin Heidegger, Duits filosoof.

Werner Heisenberg, Duits natuurkundige.

Edwin Hubble, Amerikaans astronoom, ontdekte als een van de eersten de uitdijing van het heelal.

John Maynard Keynes, Brits econoom, in hoge mate verantwoordelijk voor het stelsel van Bretton Woods en naamgever van het Keynesianisme.

John von Neumann, Hongaars-Amerikaans wiskundige, grondlegger van de moderne computer.

Henri Poincaré, Frans wiskundige.

Srinivasa Aaiyangar Ramanujan, Indiaas wiskundige.

Steve Jobs, oprichter van Apple Inc. en NeXT Inc.

Alan Turing, Britse informaticus en grondlegger van de computer.

James Watson, mede-ontdekker van het DNA.

Andrew Wiles, Brits wiskundige, bewees de laatste stelling van Fermat.

Ludwig Wittgenstein, Oostenrijks filosoof, met grote invloed op vooral de Britse filosofie.

Edward Witten, Amerikaans wis- en natuurkundige, grondlegger van de snaartheorie.

Gebroeders Wright, luchtvaartpioniers, slaagden er in 1903 als eersten in om te vliegen.

Marie Curie, Franse natuur- ,scheikundige, ontdekster van radioactiviteit.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Gebeurtenissen en ontwikkelingen vanaf de 20e eeuw

Bericht door oktagon » 02 jan 2016, 13:31

Hallo Tammy,ik las de BRON,waar je veel uit gevist had,onze wereld is al op allerlei nivos bezig met een exponentieel versnelde ontwikkeling,gegroeid in vooral de koude oorlog.

Als die er niet was geweest,en ook het communisme ,kapitalisme en facsisme, dan waren Stalin, Mao, Hitler en Musolini nooit aan de macht gekomen en de oorlogsindustrie nooit op het huidige peil gekomen en waren we nooit in aanraking gekomen met de planeet Mars,waarop zich verwoestende rampen hebben voorgedaan en andere culturen dan de onze vernietigd werden,mogelijk miljoenen jaren geleden.

De tijd zou daar hebben stil gestaan als je nu puinresten ziet die doen denken aan de Aszteken en Egyptenaren op onze planeet en mogelijke voorgangers hadden op Mars,toen er nog leven mogelijk was.
De Nasa zal niet veel jaren meer nodig hebben om aan te tonen hoe alles in elkaar zat op Mars en mogelijk ook nog Pluto met de maantjes.Dit laatste is wel afhankelijk van de op ons af stormende ruimte-materie (volgens wetenschappelijke "profeten")

Het enigste positieve wat de werkelijke toestand tot stand heeft gebracht is allerhande technische ontwikkelingen met als grootste kapitaalvreter de ruimtevaart,die weer inherent is met de industrieen die weer betrokken zijn bij onze oorlogsindustrie.

De ontwikkelingen zijn wetenschappelijk wel interessant en intrigerend,maar wel zeer riskant en bedreigend voor het leven op Aarde.

In het MiddenOosten zijn ook verdere dreigende ontwikkelingen aan de gang tussen Iran,Jemen en Saoedie-Arabie,dus Israel kom steeds meer in de klem te zitten,Assad wellicht ook door gewijzigde houding van Putin met Erdogan,die knokt tegen het nageslacht van de door hun verdreven Armeniërs.

Wij gaan nu voorlopig verder met Rutte als de een of andere President van Europa,zal wel verdere verwarring geven.

Ik las een paar weken geleden,dat er een groot brok materie op onze Aarde zou afrazen,als dat inderdaad gebeurt is het wel gedaan met ons soort en kunnen onze geestelijke resten het op grote afstand nog eens nabeschouwen olv onze grote Bestuurder. :aliensmile:

En nu op 2 jan 2016:
"ergens" op internet gelezen:

Heel wat mensen zagen kerstavond met angst en beven tegemoet. Een asteroïde, die dan langs onze planeet scheert, zou slapende vulkanen wakker maken en aardbevingen veroorzaken. De ruimterots leidt tot extra natuurkundige trekkrachten, vrezen zij. Dat meldt The Independent.

“We mogen allemaal rustig blijven en van Kerstmis genieten - Maria Antonietta Barucci (sterrenwacht)”


Volgens wetenschappers is er echter geen reden tot paniek. Volgens hen zijn in de eerste plaats de omvang van deze ruimterots en de afstand tot de aarde niet uitzonderlijk.

Daarnaast zijn er geen bewijzen dat het langsrazen van een asteroïde voor seismische problemen kan zorgen. ,,We mogen allemaal rustig blijven en van Kerstmis genieten'', stelde Maria Antonietta Barucci van de Parijse sterrenwacht tegenover AFP.

Toch zorgde zo'n asteroïde voor een extra dimensie tijdens kerst. Volgens de Bijbel wees een heldere 'ster', vermoedelijk een asteroïde, de drie wijzen uit het Oosten de weg naar de pasgeboren Jezus Christus.

Veilige afstand
Volgens ruimteagentschap NASA heeft de asteroïde een diameter van 0,7 kilometer. NASA berekende verder dat de asteroïde ons op een veilige afstand passeert, ongeveer 28 keer de afstand van de aarde tot de maan. Alle bekende 'potentieel schadelijke asteroïden' samen zorgen voor een kans van 0,01 procent om de aarde te raken in de komende honderd jaar, zo stelt NASA.


:cheers:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Gebeurtenissen en ontwikkelingen vanaf de 20e eeuw

Bericht door Determinist » 02 jan 2016, 23:25

De snelheid van kennisvermeerdering neemt exponentieel toe en wordt vandaag de dag geschat op een verdubbeling tussen één en twee jaar.
De stappen zoals beschreven door Buckminster Fuller, bekend als "The Knowledge Doubling Curve", laten zien dat het ongeveer 1500 jaar heeft geduurd, tot het jaar 1500 om de kennis te verdubbelen.
De volgende verdubbeling heeft slechts 250 jaar geduurd. En nu dus zo rond 1 jaar.

Denk eens in wat dit inhoudt, niet lineair, maar exponentieel. Over een aantal jaar zullen we een verdubbeling zien in slechts weken, enkele dagen, wellicht uren.

Tot het punt van "The Singularity", waar het menselijk intellect wordt overstegen door de producten van de mens, namelijk IA.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Gebeurtenissen en ontwikkelingen vanaf de 20e eeuw

Bericht door Determinist » 02 jan 2016, 23:35

Daarbij denkende zal ik moeten concluderen dat als we kijken naar ander intelligent leven elders in het universum, het grootste gedeelte niet op basis van "natuurlijke" levensvormen is samengesteld, maar dat het vrijwel alleen op basis van "memes" is ontstaan. Memen gaat het winnen van genen (in welke vorm dan ook) gezien de "wet van Fuller". Ik acht het daarom aannemelijk dat we geen ET of andere levensvormen zullen aantreffen, maar meer technologie-achtige intelligenties die zeker geen natuurlijke vormen zullen hebben zoals UFO-logen ons willen doen geloven.

Wellicht is de visie gegeven in Battlestar Galactica wel meer realistisch dan we denken. Technologische levensvormen hebben veel minder problemen dan "natuurlijke" levensvormen die het moeten hebben van langzame evolutie in een gegeven milieu.

Gast1

Re: Gebeurtenissen en ontwikkelingen vanaf de 20e eeuw

Bericht door Gast1 » 03 jan 2016, 11:32

:post:

In beide gevallen ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80378
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gebeurtenissen en ontwikkelingen vanaf de 20e eeuw

Bericht door Tammy » 05 jan 2016, 04:11

Oktagon schreef:
Hallo Tammy,ik las de BRON,waar je veel uit gevist had,onze wereld is al op allerlei nivos bezig met een exponentieel versnelde ontwikkeling,gegroeid in vooral de koude oorlog.
De bron was alleen maar een lijst van bekende ontdekkingen vanaf de 20e eeuw.
Interessant wat jij schrijft over de koude oorlog die de versnelde ontwikkeling in gang heeft gebracht. [think]
Ik weet niet of het ook zo is.
Het is iets om over na te denken.

Determinist schreef:

De snelheid van kennisvermeerdering neemt exponentieel toe en wordt vandaag de dag geschat op een verdubbeling tussen één en twee jaar.
De stappen zoals beschreven door Buckminster Fuller, bekend als "The Knowledge Doubling Curve", laten zien dat het ongeveer 1500 jaar heeft geduurd, tot het jaar 1500 om de kennis te verdubbelen.
De volgende verdubbeling heeft slechts 250 jaar geduurd. En nu dus zo rond 1 jaar.

Denk eens in wat dit inhoudt, niet lineair, maar exponentieel. Over een aantal jaar zullen we een verdubbeling zien in slechts weken, enkele dagen, wellicht uren.

Dat ga ik deze week opzoeken van Fuller.
Die ken ik niet.
Dank je voor de info. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie