MACHT ,matrix van alle materie

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door oktagon » 04 dec 2016, 16:44

Weer uit YouTube een onderwerp,waarbij hetgeen in de menselijke hersenen onbewust aanwezig is,ook eruit te halen is en men haalt aan Einstein en tijdgenoten MaxPlanck, en als laatste Eusinck (overl.2007 ca.)

Veel uitwijdingen over eigen bio-energie,opgewekt door iemands hart - via electromagn.golven-en stressbeinvloeding op lichaamsdelen.

Engelstalige oorspr.opnamen met duitse vertaling.

Lectuur voor oa.gestresste geinteresseerden ea.:

https://www.youtube.com/watch?v=WzILdIswWWs :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door oktagon » 06 dec 2016, 19:03

Nog wat aanvulling na het bekijken van de film!

Het verslag behelst onderzoeken die werden en nog worden gedaan om parapsychologische waarnemingen bij de mensen te kunnen ontwikkelen , zowel bij de USA-overheid dan wel bij die van de SU in het begin van de 70-tiger jaren van de vorige eeuw.

De testen van de Cern-installatie ,nabij ZW.Zwitserland en ook aanwezig in de USA en Rusland en mogelijk andere regios spelen hierin een belangrijke rol.

Onderzoekers als de nog niet eerder door mij genoemde Bohr en Eisenstein-te zien op de beginfoto-waren reeds eerder bezig.Men onderzocht oa. de mogelijkheid van communicatie via de bij de mensen aanwezige aura.

Het bovenstaande versterkt mij in het idee (een jaar of vijf gelden op een forum te berde gebracht bij een Universiteit en niet afgewezen),dat er alleen contact met aliens mogelijk is met een in de toekomst te ontwikkelen menselijk parapsychologisch vermogen en huidige ruimtereizen tot antiquiteiten zullen vervallen;kosten
veel energie om veel massa in de ruimte te brengen en gaan veel te traag.

Paranormale verbindingen zullen met lichtsnelheid gebeuren en mogelijk op basis van Einsteins formule E=Mc^2 ,dus met het kwadraat van de lichtsnelheid door het gebruiken van te ontwikkelen menselijke communicatie-elementen binnen of direct verbonden aan het lichaam of mogelijk in een groeps-sessie. :aliensmile:

De "ouwe hap" op de getoonde foto uit de jaren '30 van de vorige eeuw liep jaren op de wereldse ontwikkelingen vooruit. :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door MetalPig » 07 dec 2016, 08:34

oktagon schreef: Paranormale verbindingen zullen met lichtsnelheid gebeuren en mogelijk op basis van Einsteins formule E=Mc^2 ,dus met het kwadraat van de lichtsnelheid door het gebruiken van te ontwikkelen menselijke communicatie-elementen binnen of direct verbonden aan het lichaam of mogelijk in een groeps-sessie.
Ik weet niet of dat uit het filmpje komt of ontspruit aan jouw eigen onbegrip, maar grappig is het wel. :mrgreen:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door oktagon » 07 dec 2016, 14:05

Het is geen onbegrip,ik leid dit af door de formule van Einstein,waarin een kwadraat van de lichtsnelheid wordt weergegeven en nmm.ook ergens van toepassing zou kunnen zijn op de menselijke denksnelheid/fantasiegedachte,etc. [think]

Nb. Wat begrijp ik niet,Metalpig ?
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door MetalPig » 07 dec 2016, 14:13

oktagon schreef:Het is geen onbegrip,ik leid dit af door de formule van Einstein,waarin een kwadraat van de lichtsnelheid wordt weergegeven en nmm.ook ergens van toepassing zou kunnen zijn op de menselijke denksnelheid/fantasiegedachte,etc. [think]

Nb. Wat begrijp ik niet,Metalpig ?
Dat de formule van Einstein niet van toepassing kan zijn op de menselijke denksnelheid/fantasiegedachte, etc.
Juist dank zij Einstein weten we dat informatieoverdracht niet sneller kan dan de lichtsnelheid

Plus dat het kwadraat van de lichtsnelheid geen snelheid is.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door oktagon » 08 dec 2016, 17:29

Na zoekwerk op Google ontdek ik -als leek in deze materie-,dat er een inwendige en een uitwendige energie van deeltjes bij elkaar worden gevoegd via een botsing van twee deeltjes die op lichtsnelheid met elkaar in botsing komen.
De samenkomende snelheid is dan volgens mij nul en treedt dan de transformatie om in totale energie volgens de formule van Einstein en komt het kwadraat van de lichtsnelheid om de hoek kijken.

Waarom dat geen optelsom van die twee snelheden oplevert is mij echter niet duidelijk,in zoverre,dat wanneer je de optelsom van beide massa's alleen bij elkaar telt en de tegengestelde lichtsnelheden elkaar neutraliseren de Einstein formule lijkt te kloppen;de kwadratering zit me echter blijvend dwars.

Als je zou filosoferen,dat de c^2 een constante versnelling van de lichtsnelheid oplevert-wat echter onmogelijk is daar de lichtsnelheid als oneindige snelheid wordt beschouwd,moet de kwadratering van de lichtsnelheid gebruikt worden
als een vermenigvuldigingsgetal voor de inwendige(potentiele)energie van de beide deeltjes in rust.

In de cyclotron van Cern-als ik te namen goed gebruik-,worden er basisdeeltjes op lichtsnelheid gebracht en mogelijk onder een niet parallelle tegenbeweging gepoogd een deeltje te raken,wat volgens mij,dan een gedeelte van de formule van Einstein zou opleveren!?

nb.In het bovenstaande huist mogelijk mijn onbegrip van de formule van Einstein. :geleerde:

Via YouTube een opponent,die Lorenz meer gelooft,zie https://www.youtube.com/watch?v=msVuCEs8Ydo
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door MetalPig » 09 dec 2016, 12:19

oktagon schreef:Waarom dat geen optelsom van die twee snelheden oplevert is mij echter niet duidelijk
De snelheid van de deeltjes is niet de c in de vergelijking van Einstein.
oktagon schreef: Als je zou filosoferen,dat de c^2 een constante versnelling van de lichtsnelheid oplevert
Nee, versnelling is niet het kwadraat van snelheid.

Snelheid: meter per seconde
Snelheid in het kwadraat: meter kwadraat per seconde kwadraat
Versnelling: meter per seconde kwadraat
oktagon schreef:-wat echter onmogelijk is daar de lichtsnelheid als oneindige snelheid wordt beschouwd,
Nee, de lichtsnelheid is eindig: 299 792 458 m/s
Best snel, maar zeker niet oneindig.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door oktagon » 10 dec 2016, 18:42

Enkele vragen mbt E=M x c^2 Einstein's formule)

E wordt uitgedrukt in energie-eenheden ,bijv.Kw of Kw/uur?

M wordt uitgedrukt in gewichts-eenheden ,bijv.Kilogrammen
M is dan geen optredende kracht,want dan komen de Newtons met snelheid per sec om de hoek kijken!

Indien c^2 volgens Metalpig alleen als een getal wordt weergegeven en niet als snelheid of versnelling,
zal het resultaat dan zijn:

Kg x Kw/(uur) x getalseenheid en resulteert dit dan in bovenvermelde E ( getal x kg x kw/(uur? ).

Metalpig,graag toelichting op mijn bovenvermelde vragen. [doh] [think]

PS.Ik vraag me overigens wel af of bij moderne uitleg van de formule van Einstein (E=Mc^2),waarbij gesproken wordt over een potentiele energie van een atoom (als massa) en bestaande uit een om de kern heendraaiende electron of meerdere met dus een cirkelvormende beweging opgeteld kan worden bij een rechtlijnig bewegende atoom met een lichtsnelheid.Het zijn twee totaal verschillende richtingen van de electron(en) en de atoom op zichzelf.

De lichtsnelheid is die van fotonen ,die massaloos zouden moeten zijn,dus rijst de vraag of een massa in verband kan worden gebracht met lichtsnelheid (tegenwoordig ook wel met kosmische snelheid aangeduid).

Een bom,gebaseerd op uranium (235?) zou m.i.alleen berekend kunnen worden op de aanwezige massa met aanwezige electronen en na zijn val van enkele km ofwel tegenwoordig mogelijk gemonteerd ter plekke kan nmm.
dus niet met die massa-eenheid op lichtsnelheid aangevuld worden,hooguit met eindsnelheid van een val van een paar km hoogte,dan wel met nul op een gemonteerde plaats en alleen opgestart met een initiator als bijv.polonium.
(https://www.youtube.com/watch?v=zx_l3c0048E)
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door MetalPig » 12 dec 2016, 16:01

oktagon schreef:E wordt uitgedrukt in energie-eenheden ,bijv.Kw of Kw/uur?
Ja, met de opmerking dat kW en kW/uur geen energie-eenheden zijn.
kWh is een energie-eenheid (kilowatt-uur).

De SI-eenheid is de Joule, en 1 Joule is 1 kg*m2/s2 waarbij de 2tjes het kwadraat aangeven.
oktagon schreef:M wordt uitgedrukt in gewichts-eenheden ,bijv.Kilogrammen
M is dan geen optredende kracht,want dan komen de Newtons met snelheid per sec om de hoek kijken!
Inderdaad; massa is geen kracht en wordt uitgedrukt in kg.
oktagon schreef:Indien c^2 volgens Metalpig alleen als een getal wordt weergegeven en niet als snelheid of versnelling,
Hoho, dat zegt MetalPig helemaal niet. MetalPig zei:
Snelheid in het kwadraat: meter kwadraat per seconde kwadraat,
m2/s2 dus (wederom met 2tjes als kwadraat).
oktagon schreef:zal het resultaat dan zijn:
Kg x Kw/(uur) x getalseenheid en resulteert dit dan in bovenvermelde E ( getal x kg x kw/(uur? ).
Het resultaat is:
E in kg*m2/s2
mc2 in kg*m2/s2

Gelukkig, het klopt.
oktagon schreef:PS.Ik vraag me overigens wel af of bij moderne uitleg van de formule van Einstein (E=Mc^2),waarbij gesproken wordt over een potentiele energie van een atoom (als massa) en bestaande uit een om de kern heendraaiende electron of meerdere met dus een cirkelvormende beweging opgeteld kan worden bij een rechtlijnig bewegende atoom met een lichtsnelheid.Het zijn twee totaal verschillende richtingen van de electron(en) en de atoom op zichzelf.
E=mc2 gaat niet over beweging.

E=mc2 vertelt ons hoeveel energie E er ontstaat wanneer massa m wordt omgezet in energie.

De valsnelheid van een atoombom heeft er dus niets mee te maken.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door Tardis » 12 dec 2016, 16:36

MetalPig schreef:Juist dank zij Einstein weten we dat informatieoverdracht niet sneller kan dan de lichtsnelheid.
Nee. Einstein had er geen verstand van, maar dank zij de kwantummechanica weten we dat informatie m.b.v. kwantumverstrengeling instantaan, d.w.z. zonder verloop van tijd, ongeacht de afstand die moet worden afgelegd, kan worden overgebracht.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door MetalPig » 12 dec 2016, 16:44

Tardis schreef: dank zij de kwantummechanica weten we dat informatie m.b.v. kwantumverstrengeling instantaan, d.w.z. zonder verloop van tijd, ongeacht de afstand die moet worden afgelegd, kan worden overgebracht.
Nee, die experimenten brengen geen informatie over, als ik het toen goed begreep.
"Spooky action at a distance" is bevestigd, maar datgene wat er instantaan gebeurt draagt geen informatie (en kan ook niet op die manier gebruikt worden, wederom met het voorbehoud: als ik het goed begrijp).

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door Vitharr » 12 dec 2016, 18:44

MetalPig schreef:
Tardis schreef: dank zij de kwantummechanica weten we dat informatie m.b.v. kwantumverstrengeling instantaan, d.w.z. zonder verloop van tijd, ongeacht de afstand die moet worden afgelegd, kan worden overgebracht.
Nee, die experimenten brengen geen informatie over, als ik het toen goed begreep.
"Spooky action at a distance" is bevestigd, maar datgene wat er instantaan gebeurt draagt geen informatie (en kan ook niet op die manier gebruikt worden, wederom met het voorbehoud: als ik het goed begrijp).
Een dubbel voorbehoud. Wat drijft je er dan toe om je eerste zin met 'Nee' te beginnen? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door Tardis » 12 dec 2016, 19:59

MetalPig schreef:Nee, die experimenten brengen geen informatie over, als ik het toen goed begreep.
Voor een goed begrip: informatie ligt ten grondslag aan alles, inclusief dat wat wij 'sub-atomaire deeltjes' noemen. Om die reden spreken theoretische fysici tegenwoordig zo vaak over 'informatie'. Als het ene tweelingdeeltje een impuls krijgt ontvangt het andere tweelingdeeltje de informatie over die impuls instantaan en gedraagt zich conform die impuls. Geen twijfel over mogelijk dat de overdracht van informatie dwars door het universum niet beperkt wordt door de lichtsnelheid.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door MetalPig » 13 dec 2016, 08:12

2,5 jaar geleden hebben we het hier ook over gehad en schreef ik dit:
Maar geen nood; verder lezen leert dat er bits en qubits bestaan. Om van de gegevens die de qubits instantaan versturen informatie te maken heb je nog altijd bits nodig, en die zijn nog altijd gebonden aan de lichtsnelheid.
Sneller dan licht informatie versturen blijft vooralsnog dus onmogelijk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_teleportation
Volgens mij klopt dat nog steeds.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door MetalPig » 13 dec 2016, 08:13

Vitharr schreef:Een dubbel voorbehoud. Wat drijft je er dan toe om je eerste zin met 'Nee' te beginnen? :mrgreen:
Ja, ik begon een heel stellig bericht te typen en toen ging ik twijfelen :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door Tardis » 13 dec 2016, 15:25

MetalPig schreef:2,5 jaar geleden hebben we het hier ook over gehad en schreef ik dit:
Maar geen nood; verder lezen leert dat er bits en qubits bestaan. Om van de gegevens die de qubits instantaan versturen informatie te maken heb je nog altijd bits nodig, en die zijn nog altijd gebonden aan de lichtsnelheid.
Sneller dan licht informatie versturen blijft vooralsnog dus onmogelijk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Quantum_teleportation
Volgens mij klopt dat nog steeds.
Jij bedoelt met informatie niet hetzelfde als ik. Mij gaat het niet om een boodschap die verstuurd wordt, maar om de informatie die ten grondslag ligt aan de kenmerken van een deeltje. Uit de hoek van de snaartheorie komt het inzicht dat onder sub-atomaire deeltjes (als die bestaan, want dat is volgens de snaartheorie niet het geval) een diepere laag van informatie ligt. Het is als het ware een oceaan van potentiële mogelijkheden die pas concrete informatie geeft over een deeltje zodra een meetinstrument wordt ingeschakeld en de informatie bekend is. Zonder die informatie bestaat het deeltje niet.

Dat informatie de basis vormt van de natuur zoals we die waarnemen is de verklaring voor de uitkomsten van het beruchte twee spleten experiment. Een heel ander experiment komt tot dezelfde resultaten en ik zag dit een paar maanden geleden voor het eerst. Tom Campbell legt het uit, maar hij gebruikt veel te veel woorden, hij heeft 20 minuten nodig voor iets wat ook in 2 minuten is uit te leggen en te begrijpen.

Om tijd te besparen leg ik het in het kort uit: Het schema dat Tom Cambell laat zien is eenvoudig. Links boven schiet een kanon 'deeltjes'. Een half doorschijnende spiegel weerkaatst 50% van de 'deeltjes' en laat de andere helft door. 50% volgt het blauwe pad en de andere 50% volgt het rode pad. Twee meetinstrumenten meten de invallende 'deeltjes' waardoor bekend is welke route de 'deeltjes' gevolgd hebben. Plaats je voor deze twee meetinstrumenten nog eens een half doorschijnende spiegel dan is niet meer bekend welke route het 'deeltje' gevolgd heeft en meet het instrument (wegens afwezigheid van specifieke informatie) een interferentiepatroon. Aanvankelijk was het een gedachten experiment, uit recent empirisch onderzoek in Australië blijkt dat het inderdaad zo is.
Aanwezigheid of afwezigheid van informatie bepaalt dus of er sprake is van materie of niet.

Ook iedereen die de theorie van het holografisch principe van ons universum omarmt heeft het voortdurend over informatie. B.t.w. Gerard 't Hooft was de eerste die het universum vergeleek met een hologram. Leonard Susskind viel hem bij. Ook Erik Verlinde, de man die nu furore maakt met een nieuwe theorie over de aard van zwaartekracht en het niet bestaan van donkere materie baseert zijn berekeningen op de informatie die als een diepere laag voorafgaat aan supersnaren, of sub-atomaire deeltjes.

Vandaar mijn reactie dat informatie niet gebonden is aan de lichtsnelheid en dat wordt bewezen met de 'spooky action at a distance' die, anders dan Einstein voor mogelijk hield, werkelijk bestaat.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door Gast1 » 13 dec 2016, 17:34

Tardis schreef:Dat informatie de basis vormt van de natuur zoals we die waarnemen is de verklaring voor de uitkomsten van het beruchte twee spleten experiment.
Dat blijft boeien Tardis ;P!

gouwepeer

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door gouwepeer » 13 dec 2016, 20:19

oktagon schreef: E wordt uitgedrukt in energie-eenheden ,bijv.Kw of Kw/uur?
E word uitgedrukt in joule
oktagon schreef: M wordt uitgedrukt in gewichts-eenheden ,bijv.Kilogrammen
m word uitgedrukt in gram.
En, om het compleet te maken, c word uitgedrukt in meter per seconden. (c = 299 792 458 m/s)
Het mooie van lichtsnelheid is dat deze snelheid voor iedereen gelijk is, ongeacht van jouw eigen snelheid ten opzichte van de lichtbron. Dit hebben we te danken aan het fenomeen "tijddilatatie".
oktagon schreef:twee deeltjes die op lichtsnelheid
Zodra iets massa heeft kan het nooit de lichtsnelheid halen. Het banaderen van lichsnelheid gaat wel, met enorm veel energie.
Het grappige van tijddilatatie is dat voor een reiziger en een waarnemer verschil in tijdsverloop zit.
Gedachte experiment:
Persoon 1 vertrekt in een raket met een snelheid van 99% lichtsnelheid, persoon2 blijft achter. Persoon 2 stuurt daarna een lichtsignaal.

Resultaat:
Persoon 2 (waarnemer) ziet het lichtsignaal met een snelheidsverschil van 1% lichtsnelheid de raket inhalen.
Persoon 1 (reiziger) ziet het lichtsignaal met 100% lichtsnelheid voorbij komen.
Bovenstaande komt doordat de tijdsverloop van persoon 1 is vertraagt ten opzichte van persoon 2.
Theoretisch gezien staat de tijd voor het licht zelfs stil. Aangezien het afleggen van een afstand tijd kost, kan licht eigenlijk geen afstand afleggen, want tijd =0.

Dankzij lengtecontractie legt het licht in die 0 seconden ook een afstand van 0 af.
Een stukje van wikipedia:
Wanneer twee objecten ten opzichte van elkaar in beweging zijn, nemen ze elkaar qua lengte korter waar dan ze bij stilstand zouden doen. Dit fenomeen is waarneembaar bij zeer hoge snelheden, die de lichtsnelheid benaderen.
Zodra de lichtsnelheid bereikt wordt, word de afstand ook 0 (ten opzichte van de "reiziger", die geen massa kan hebben).
Voor het licht is er dus zowel geen tijd als ook geen afstand. Het heelal is voor het licht eigenlijk een singulariteit.

gusteman

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door gusteman » 14 dec 2016, 08:52

Tardis schreef:Dat informatie de basis vormt van de natuur zoals we die waarnemen is de verklaring voor de uitkomsten van het beruchte twee spleten experiment.
Ik ben geen fysicus, heb zelfs nooit fysica op school gehad (toen ik nog school liep moesten we het stellen met "natuurkunde").

Ook heb ik tot nog toe nooit een volledige uitleg gevonden over dit twee spleten experiment; ik moet het doen met voorstellingen (zogeheten populair-wetenschappelijk) zoals in de video welke Gast1 heeft geplaatst.

Ik kan het dus volledig fout hebben maar telkens ik die "uitleg" hoor of lees struikel ik over dezelfde stelling:

deeltjes bewegen zich anders wanneer ze worden waargenomen, wanneer ze worden geobserveerd.

Die stelling op zich verbaast me niet, echter wel het standpunt dat dit gedrag van die deeltjes "verbazend" zou zijn.

Wat is daar dan zo bijzonder aan?

Indien onderweg niet geobserveerd passeren die deeltjes door de twee spleten om dan terecht te komen op een oppervlak waar ze worden geobserveerd.

Dat observeren kan niet gebeuren door de zintuigen (oog, oor, tastzin) maar wordt uitgevoerd door sensoren.

Die sensoren creëren, hoe gering ook, onvermijdelijk een elektromagnetisch veld.

In feite worden de deeltjes dus afgevuurd op een elektromagnetisch veld.

En dat elektromagnetisch veld zal het gedrag van die deeltjes, hoe gering ook, beïnvloeden.

Wanneer we nu "onderweg" gaan waarnemen moeten die deeltjes onderweg doorheen een elektromagnetisch veld wat er voorheen niet was.

Het lijkt me vrij logisch dat hun baan dan zal beïnvloed worden.

De conclusie van dit experiment zou dus eigenlijk moeten zijn: deeltjes gedragen zich anders naargelang ze al dan niet doorheen een elektromagnetisch veld gaan.

Klinkt al heel wat minder verbluffend, niet?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: MACHT ,matrix van alle materie

Bericht door Tardis » 14 dec 2016, 09:37

gusteman schreef:Die stelling op zich verbaast me niet, echter wel het standpunt dat dit gedrag van die deeltjes "verbazend" zou zijn.

Wat is daar dan zo bijzonder aan?
Vind je het niet vreemd om een enkel foton een vorm van bewustzijn en intelligentie toe te kennen en serieus in overweging te nemen of het deeltje van te voren weet of het geobserveerd zal worden of niet, waarna het beslist of het wel of geen vorm aanneemt? Ik vind dat wel vreemd, krankzinnig zelfs.

In antwoord op je laatste vraag,
Metingen leveren dezelfde resultaten op wanneer de meetapparatuur wel aanstaat, maar de gegevens niet in het geheugen van de computer worden opgeslagen of worden gewist voordat iemand meetresultaten heeft kunnen aflezen. In het geval niets bekend is over de afgevuurde fotonen levert het beeld steeds weer een interferentiepatroon op en als er wel meetgegevens zijn dan levert het steevast geen interferentiepatroon op. Een eventueel optredend magnetisch veld van meetapparatuur dat op spanning staat is dus gegarandeerd niet de oorzaak van het verschijnsel.

Veel mensen zullen moeten wennen aan het idee dat we niet in een objectieve werkelijkheid leven. Een eeuw lang hebben wetenschappers getracht om de uitkomsten van het dubbele spleet experiment vanuit een materialistische wereld te verklaren en dat is niet gelukt. Ik ben met Erik Verlinde eens dat we aan de vooravond van een nieuwe wetenschappelijke revolutie staan, intuïtief voel ik dat precies zo.
Laatst gewijzigd door Tardis op 14 dec 2016, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Plaats reactie