Zeespiegelstijging niet door zeeijs Noordpool !

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Zeespiegelstijging niet door zeeijs Noordpool !

Bericht door oktagon » 15 dec 2016, 18:55

De PZC,mijn dagelijkse informatie naast de TV,geeft een verslag van Gerben van 't Hof waarmee ik het deel dat het ijs op de wateren van de Noordpool betreft, onjuist vind.

Hij verhaalt oa. dat er dit jaar 4 miljoen km2 ijs-oppervlak werd gemeten deze zomer op de Noordpool,waarbij hij het ijs aldaar allemaal beschouwd als bevroren zee.
De krimpende ijsmassa van de Noordpool zou leiden tot nogal problemenen wel stijging van de zeespiegel (zeeoppervlak-nivo).

Voor zover ik wel eens drijvende ijsklontjes op water zag en dat ijsbergen ca. 90% onder water drijven en voor 10% erboven,begreep ik de dreiging van zeeniveau-stijging niet; het massagewicht (SG) van ijs is nmm. 0,9 en gaat drijven op zeewater;bij smelten wordt het ijsvolume omgezet in minder volume water en blijft het zeenivo gelijk.

Landijs,dat smelt en vn.op de Zuidpool en in mindere mate op Groenland aanwezig is,zal de echte stijging van de zeespiegel stimuleren.
Landijs ontstaat nmm. uit regenwater,dat grotendeels als verdampt zeewater op het land valt en door de koude bevriest tot landijs (gletschers) en zal door opwarming het oorspronkelijk daardoor ontstane lagere zeenivo weer naar het normale nivo terug brengen.

Ik vraag me af of dit onkunde is van de vermelde journalist en van derden,dan wel politieke indoctrinatie door foute info van klimatologen en zodoende veel onrust verwekken.

Veiligheidshalve plukte ik wat uit WIKI en las het volgende:

De ontwikkeling van het landijs is van groot belang voor de verwachte zeespiegelstijging ten gevolge van het versterkte broeikaseffect. Het water, dat vrijkomt doordat de hoeveelheid permanent landijs afneemt, zal een bijdrage leveren aan de stijging van de zeespiegel. Het zee-ijs, dat op het water drijft, zoals het ijs rond de Noordpool, speelt hierin geen rol vanwege de wet van Archimedes. Smeltend landijs van bijvoorbeeld Groenland en Antarctica daarentegen heeft wel gevolgen voor de zeespiegel.

De gemiddelde zeespiegel is in de 20e eeuw gestegen met 0,1 tot 0,2 meter, voornamelijk vanwege opwarming van het zeewater en smeltend landijs. Wanneer de grote massa landijs op West-Antarctica geheel zou smelten zou de zeespiegel wereldwijd zo'n 6 meter stijgen. Een verandering op deze schaal in de 21e eeuw wordt echter niet waarschijnlijk geacht. De huidige bijdrage van de ijskappen op Groenland en Antarctica is kleiner dan die van kleinere gletsjers. Grote massa's landijs reageren namelijk traag op klimaatsverandering. De reactietijd (of responstijd) van grote ijskappen is namelijk groot: veranderingen in het klimaat werken nog enkele millennia door in het gedrag en omvang van ijskappen.


[think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gouwepeer

Re: Zeespiegelstijging niet door zeeijs Noordpool !

Bericht door gouwepeer » 15 dec 2016, 20:49

Het smelten van zee-ijs veroorzaakt inderdaad geen hogere zeespiegel. Wat wel mee kan spelen is de middelpuntzoekende (niet te verwarren met de middelpuntvliedende) kracht, welke aan de evenaar het grootst is, in combinatie met de aantrekkingskracht van de maan. Hierdoor blijft de hoeveelheid water wel gelijk, maar het zal zicht dan wel verplaatsen. Vloeibaar water zal zich dus vanuit de polen richting evenaar laten trekken, waardoor de waterspiegel dichter bij de evenaar meer stijgt.
Bijkomend nadeel van warmer zeewater is het ontstaan van meer tropische stormen, welke met heel veel regen in korte tijd voor de nodige wateroverlast kan veroorzaken.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zeespiegelstijging niet door zeeijs Noordpool !

Bericht door MetalPig » 16 dec 2016, 08:38

Of misschien wordt het ijs op Groenland meegerekend bij het Noordpool-ijs. [think]

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Zeespiegelstijging niet door zeeijs Noordpool !

Bericht door oktagon » 17 dec 2016, 17:46

Volgens dit verslag wel,Metalpig! [think]
oktagon schreef:De PZC,mijn dagelijkse informatie naast de TV,geeft een verslag van Gerben van 't Hof waarmee ik het deel dat het ijs op de wateren van de Noordpool betreft, onjuist vind.

Hij verhaalt oa. dat er dit jaar 4 miljoen km2 ijs-oppervlak werd gemeten deze zomer op de Noordpool,waarbij hij het ijs aldaar allemaal beschouwd als bevroren zee.
De krimpende ijsmassa van de Noordpool zou leiden tot nogal problemenen wel stijging van de zeespiegel (zeeoppervlak-nivo).
. De huidige bijdrage van de ijskappen op Groenland en Antarctica is kleiner dan die van kleinere gletsjers. Grote massa's landijs reageren namelijk traag op klimaatsverandering. De reactietijd (of responstijd) van grote ijskappen is namelijk groot: veranderingen in het klimaat werken nog enkele millennia door in het gedrag en omvang van ijskappen. [/i]

[think]
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Zeespiegelstijging niet door zeeijs Noordpool !

Bericht door Maxi » 18 dec 2016, 20:12

MetalPig schreef:Of misschien wordt het ijs op Groenland meegerekend bij het Noordpool-ijs. [think]
wel zo heb ik het persoonlijk altijd bekeken. Officieel dus niet...

Plaats reactie