Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Ufo

Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Ufo » 18 mar 2017, 06:56

Boven zeven Europese landen zijn gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten. Wetenschappers weten niet precies waar ze vandaan komen. Sporen van jodium-131 zijn vorige maand gevonden in Noorwegen, Finland, Polen, Tsjechië, Duitsland, Frankrijk en Spanje, maar het publiek werd niet gelijk geïnformeerd. Deze radioactieve deeltjes komen vrij bij de explosie van een atoombom of kernrampen zoals die in Tsjernobyl of Fukushima.

Ze lijken afkomstig te zijn uit Oost-Europa, maar experts hebben de exacte herkomst nog niet achterhaald. Astrid Liland van de Noorse Stralingsautoriteit zei dat het gezondheidsrisico laag was en dat er daarom geen alarm is geslagen. Ze wist echter niet te vertellen waar de deeltjes vandaan kwamen. Mogelijk is er een ongeluk geweest met een kernreactor of in een medische instelling waar kankermedicijnen worden gemaakt.

Ze kunnen ook zijn voortgebracht door kernonderzeeërs. Wetenschappers detecteerden de hoogste aantallen deeltjes in Polen, maar nog steeds niet genoeg om te spreken van een crisissituatie. Jodium-131 komt van nature niet voor op aarde en ontstaat door kernsplijting van zwaardere elementen, zoals thorium en uranium.

Het is onder meer vrijgekomen bij de kernrampen van Fukushima en Tsjernobyl. In 2011 werd er ook al enkele weken lang radioactief jodium-131 gemeten boven verschillende Europese landen. De Amerikaanse luchtmacht heeft een speciaal toestel ingezet om te speuren naar de bron.

http://www.reuters.com/article/us-nucle ... U020111116

https://thebarentsobserver.com/en/ecolo ... d-finnmark

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Tammy » 18 mar 2017, 08:13

Heeft dit misschien te maken met een stankwolk die een tijdje geleden Nederland binnen kwam ?
Daar wisten ze ook niet wät het was.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Determinist » 18 mar 2017, 09:10

Gelukkig is het een uitermate lage dosering.
It said that if a person were to breathe in the levels for a whole year, they would receive an annual radiation dose of less than 0.1 microsieverts. In comparison, average annual background radiation is 2,400 microsieverts a year, it said.

Gebruikersavatar
Maxi
Leraar
Berichten: 2154
Lid geworden op: 24 jun 2006, 20:39

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Maxi » 24 mar 2017, 19:52

Ik denk dat we constant gebombardeerd worden door straling.

In de geschiedenis is er veel nucleair afval en wapens gedumpt in zee en ook onder ijskappen verstopt (die nu smelten). en wat weten we nog allemaal niet!?
Dan zijn er nog kernproeven, en rampen. Ook onze huidige kernreactoren verliezen heel waarschijnlijk minimale waarde.

Neem nu Doel en Tihange In de laatste 5 jaar (of 10 jaar) hoeveel keer zijn ze nu niet gesloten, gesaboteerd, zijn er ontploffingen ontstaan, brandjes ontstaan, lekken ontstaan, en nog eens afgekeurd voor bevoorbeeld scheurtjes. Ook draaien ze al langer dan voorzien maar geen probleem laten bollen die handel...

Na elk voorval word er gezegd de kern reactor werd stil gezet of is automatisch uitgevallen. Maar er is geen reden tot paniek en er is geen risico voor de volksgezondheid.
Waarom geloof ik dat niet?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Vitharr » 25 mar 2017, 19:51

Ik denk door onwetendheid Maxi. :wink:

We worden inderdaad dagelijks gebombardeerd met straling. De natuur zit er vol mee. Het zit in de grond maar het regent ook uit de kosmos. Wat denk je van de zon? 1 grote onafgeschermde fusiereactor. Een andere grote bron van straling zijn onze moderne bouwmaterialen.

Op een Braziliaans strand loop je per uur net zoveel dosis op als in NL in een heel jaar. En er zijn bewoonde regio's in Scandinavië waar de bewoners per jaar 35 keer de dosis op lopen die bij Fukushima als evacuatielimiet is aangehouden.

De kerncentrales hebben maar een heel klein deel waar radioactivteit gebruikt wordt. Daar wordt warmte geproduceerd die via diverse compleet gescheiden systemen tot buiten het radioactieve deel gebracht wordt. Daar staan alle systemen die de warmte omzetten in elektriciteit. En daar vonden de problemen plaats die je noemt. Als een turbine sneuvelt in niet-nucleair gebied dan brengt men de centrale down omdat doordraaien zinloos is. Er is geen nucleair gevaar.

De rampen die plaats hebben gevonden hadden betrekking op het op hol slaan van de reactie. Bij de nieuwe reactoren kan dat niet meer. De bittere ironie is echter dat onze aversie tegen deze energievorm ons ervan weerhoudt om de oude centrales te vervangen voor nieuwe.

Maar naast kerncentrales bestaan er nog andere reactoren. De onderzoeksreactoren bijvoorbeeld. Hier komen veel van onze medische wondermiddelen vandaan. Een CT scan heeft bijvoorbeeld contrastvloeistof nodig. Dit is een snel vervallend radioactief preparaat wat geproduceerd wordt in zo'n onderzoeksreactor.

Het grappige is dat je na zo'n onderzoek geen nucleaire faciliteit kunt bezoeken omdat je ruimschoots harder straalt dan alle toegestane normen binnen zo'n faciliteit. Sterker nog. Ik ben eens opgehouden bij een uittrede detectie omdat ik wat huis-tuin en keuken betonstof in mijn haar had zitten.

Zo strikt zijn de detecties dus. Normaliter verlaat dan ook geen molecuul een nucleaire faciliteit. Dat dat in het voorbeeld van dit topic wel is gebeurd is zorgwekkend. Niet omdat deze wolk zo gevaarlijk is, want dat is hij niet, maar omdat de veroorzaker verzwijgt terwijl hij dit 100% zeker weet. In NL hoef je hier niet bang voor te zijn. Hier kan dat namelijk niet. Maar wederom die ironie. Als wij de reactoren sluiten in streng gereguleerd gebied dan blijft de vraag naar de (voornamelijk medische) producten dus bestaan en halen ze die bij reactoren die blijkbaar geen moeite hebben met stiekem lozen. En zoals we hier zien komt het dan alsnog onze kant op.

Daarom hou ik het persoonlijk allemaal liever hier. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door gusteman » 26 mar 2017, 09:23

Vitharr schreef:Ik denk door onwetendheid Maxi.
In onze huidige samenleving waar informatie razendsnel wordt verspreid werkt onwetendheid als een kanker: door conclusies te trekken op basis van onvolledige kennis ontstaan foute denkbeelden.
Die op hun beurt beïnvloeden het beoordelingsvermogen wat leidt tot onbegrip, angst, stress, wantrouwen, conflicten en zelfs oorlogen.
Onwetendheid, gecombineerd met onbegrip, is één van de meest ernstige ziektes van onze tijd en veroorzaakt meer schade dan om het even wat.
Het verraderlijke van dit fenomeen zit hem in het feit dat onwetendheid er tevens voor zorgt dat de onwetende zich niet echt bewust is van die onwetendheid.
Een voortdurend zoeken naar meer kennis is dan ook een eerste vereiste om onwetendheid te verslaan.
Maar ik vrees dat dit onbegonnen werk is: we zien op wereldvlak dat onwetendheid veeleer aangemoedigd wordt dan dat ze bestreden wordt.
Het vraagt dan ook heel wat meer inspanning om onwetendheid weg te werken dan om ze te bestendigen.

Ufo

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Ufo » 26 mar 2017, 10:09

Begin deze maand zijn opnieuw sporen van radioactief jodium gemeten in de lucht boven Svanhovd in het noorden van Noorwegen. Naast jodium-131 zijn er geen andere radioactieve isotopen gemeten, aldus Astrid Liland van de Noorse autoriteit voor stralingsbescherming NPRA. Het is de tweede keer deze winter dat er radioactief jodium is gemeten boven Svanhovd.

In januari werd op sociale media geclaimd dat de Russen een nucleair wapen hadden getest bij Nova Zembla. Er is echter geen bewijs voor een dergelijke wapentest. Kerngeleerde Nils Bohmer zei dat het erop lijkt alsof ergens onophoudelijk straling lekt. “Jodium-131 heeft een halveringstijd van acht dagen, dus de isotopen die in januari zijn gemeten, zijn al lang verdwenen,” legde hij uit.

Ook uit data die in Finland zijn verzameld kan worden afgeleid dat ergens radioactieve straling lekt. Eind februari detecteerde de Finse stralingsautoriteit jodium-131 in Rovaniemi. In diezelfde periode hebben de Noren geen sporen van het isotoop gemeten. Het is nog altijd niet duidelijk waar het radioactieve jodium-131 precies vandaan komt. Sporen van het isotoop werden in januari voor het eerst gemeten in het noorden van Noorwegen.

Kort daarna werd het isotoop ook gedetecteerd in de lucht boven grote delen van Europa, eerst boven Rovaniemi in Lapland. In weken erna werden kleine hoeveelheden radioactiviteit gemeten in Polen, Tsjechië, Duitsland, Frankrijk en Spanje.

https://thebarentsobserver.com/en/ecolo ... e-svanhovd

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Vitharr » 26 mar 2017, 12:25

gusteman schreef:In onze huidige samenleving waar informatie razendsnel wordt verspreid werkt onwetendheid als een kanker: door conclusies te trekken op basis van onvolledige kennis ontstaan foute denkbeelden.
Die op hun beurt beïnvloeden het beoordelingsvermogen wat leidt tot onbegrip, angst, stress, wantrouwen, conflicten en zelfs oorlogen.
Onwetendheid, gecombineerd met onbegrip, is één van de meest ernstige ziektes van onze tijd en veroorzaakt meer schade dan om het even wat.
Het verraderlijke van dit fenomeen zit hem in het feit dat onwetendheid er tevens voor zorgt dat de onwetende zich niet echt bewust is van die onwetendheid.
Een voortdurend zoeken naar meer kennis is dan ook een eerste vereiste om onwetendheid te verslaan.
Maar ik vrees dat dit onbegonnen werk is: we zien op wereldvlak dat onwetendheid veeleer aangemoedigd wordt dan dat ze bestreden wordt.
Het vraagt dan ook heel wat meer inspanning om onwetendheid weg te werken dan om ze te bestendigen.
Wat ik mis in je post is de rol die angst speelt in dit geheel. Dat zaken uit jouw post leiden tot angst lijkt mij vrij vanzelfsprekend. Maar ik heb steeds meer de indruk dat angst vaak al de aanleiding is om de onwetendheid te versterken. Het lijkt wel of de huidige mens bewust op zoek gaat naar iets wat hij/zij niet begrijpt om daar dan al die angst op te projecteren.

Het bulkt van de sites waar angst verkocht wordt door 'de waarheid' als lokaas te gebruiken. Ik las net een stuk over Nibiru waar in het artikel wel 2 tot 3 keer subtiel een NASA feit ingeschoven zat. NASA stelt terecht dat het niet de vraag is of, maar wanneer er iets uit de ruimte naar beneden valt. In het stuk zit het echter zo verweven dat het lijkt of dit feit gerelateerd is aan het spookbeeld van Nibiru. Ik snap niet goed wat mensen daar aantrekkelijk aan vinden.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Vitharr » 26 mar 2017, 13:18

Ufo schreef:Kerngeleerde Nils Bohmer zei dat het erop lijkt alsof ergens onophoudelijk straling lekt. “Jodium-131 heeft een halveringstijd van acht dagen, dus de isotopen die in januari zijn gemeten, zijn al lang verdwenen,” legde hij uit.
Rare uitspraak van een kerngeleerde. De gemeten waarde nu is 0,35 en eind januari is de hoogste piek gemeten op ongeveer 6. De piek is toen circa 2 weken na de eerste metingen in Scandinavië gemeten. De bron is onbekend.

Aangezien het dosistempo daalt geeft het feit dat de piek pas 2 weken na de eerste meting is gemeten aan dat de wolk toen al minimaal 2 halveringsperioden had ondergaan. De bronwolk had dus een activiteit van minimaal 24.

We kunnen dus niet eens bepalen of die 24 nu werkelijk het maximum was. Maar vertrekkend vanuit de kennis die we wel bezitten zijn er ongeveer 6 halveringsperioden verstreken sinds het meten van de piek. De laatst gemeten waarde betrof 0,35. Dat terugrekenend kom je dan aan:

1 halveringsperiode geleden = 0,7
2 halveringsperioden geleden = 1,4
3 halveringsperioden geleden = 2,8
4 halveringsperioden geleden = 5,6
5 halveringsperioden geleden = 11,2
6 halveringsperioden geleden = 22,4

De bewering dat de deeltjes uit januari al volledig vervallen zijn is dus hoogst ongeloofwaardig. Ik denk dat deze geleerde de fout maakt om 6 halveringstijden toe te passen op de lage concentratie die toen ter plaatse is gemeten. Hij is dan ook kerngeleerde en geen meteoroloog. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door univers » 26 mar 2017, 13:23

Ik snap niet waar men zich eigen druk overmaakt, je wordt 24 uur per dag met straling bestookt van uit de ruimte.
1 hypernova hier om de hoek, en het meeste leven hier op aarde, wordt weggeblazen, weer de ruimte in, waar het oorspronkelijk vandaan komt.
En genoeg straling, ga je vanzelf licht geven, heb je geen zaklamp meer nodig.
Het is gewoon bangmakerij.
Kijk maar hoe het leven weer floreert in Tsjernobyl.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Vitharr » 26 mar 2017, 14:03

univers schreef:Ik snap niet waar men zich eigen druk overmaakt, je wordt 24 uur per dag met straling bestookt van uit de ruimte.
1 hypernova hier om de hoek, en het meeste leven hier op aarde, wordt weggeblazen, weer de ruimte in, waar het oorspronkelijk vandaan komt.
En genoeg straling, ga je vanzelf licht geven, heb je geen zaklamp meer nodig.
Het is gewoon bangmakerij.
Kijk maar hoe het leven weer floreert in Tsjernobyl.
Er zit een verschil in uni. Jodium 131 is een stralingsbron. En dat scheelt behoorlijk. Je lichaam stopt Jodium in je schildklier en als daar nu Jodium 131 gaat zitten in een hoge concentratie dan wordt je schildklier inwendig bestraalt. Daarom hebben ze ook Jodiumpillen in de buurt van kerncentrales. Als je die slikt is je schildklier verzadigt en heb je verder nergens last van als het mis mocht gaan.

In 2011 waren het trouwens de Hongaren. En dat is nu ook best een redelijke kandidaat. Irritant opmerkelijk is weer dat de media eerst een hoop heisa schopte maar nooit heeft verteld hoe het nou af is gelopen. Hier kun je het officiële rapport in PDF vorm bekijken. Best interessant:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... QgiNdueq8g

Waar het op neer komt is dat het bedrijf wist dat het een verhoogde uitstoot had maar niets heeft gemeld omdat de totale uitstoot onder de toegestane jaarlimieten bleef. Hiermee gingen ze voorbij aan de verplichting om pieken van meer dan 30% van die jaaruitstoot te melden. Zogenaamd omdat ze van niets wisten.

In het rapport staan verder nog enkele leuke weetjes zoals hun eigen meetnet bijvoorbeeld. Daaraan kun je duidelijk zien dat het vaststellen van de bron niet zo moeilijk zou zijn als die informatie gedeeld werd zoals bij ons. En dan verwijs ik weer naar de bittere ironie waar ik eerder over schreef. :wink:

Oh, degenen die zich serieus zorgen maken over nucleaire vervuiling moeten eens zoeken op de rekening die we aan de wereld presenteren voor het produceren van de zeldzame materialen die we gebruiken in onze goedkope zonnepanelen en windturbines. Toxic lakes China is een goede zoekterm om te beginnen. We verveelvuldigen de vervuiling om in de illusie te kunnen leven dat we schoon bezig zijn. :roll:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Vitharr » 26 mar 2017, 14:36

Wat ik hierboven als slotnoot schreef is overigens echt een behoorlijk bizar fenomeen aan het worden. Radioactiviteit komt in de natuur vrijwel overal voor. Onze tech fascinatie schept een honger voor zeldzame mineralen. Om daar iets mee te kunnen doen worden die mineralen geconcentreerd in productieprocessen. Tegelijk hiermee concentreert men echter ook de radioactieve elementen. Dit leidt tot radioactieve afvalstromen waar je dat niet zou verwachten.

Gecontroleerd afvoeren zoals in het Westen gebeurt kost veel geld. Daarom hebben producenten een voorkeur voor landen waar afvoeren niet streng gereguleerd is. In Mongolie dumpt men het bijvoorbeeld in een kunstmatig meer.

Maar als je zaken in perspectief plaatst wordt het nog veel gekker. In 2012 is qua tonnage meer radioactief afval ontstaan bij de productie van windmolens die in Amerika geplaatst zijn door het gebruik van die zeldzame mineralen dan dat de hele nucleaire industrie in datzelfde Amerika heeft geproduceerd. Daarbij leverde het totale windmolenbestand, dus inclusief de reeds geproduceerde, slechts 3% van de Amerikaanse energieconsumptie waar de genoemde Nucleaire sector 20% voor zijn rekening nam.

Ik vind dat soort feiten heel bizar. En het blijft niet enkel bij zaken als wind en solar. Heel de tech-wereld gebruikt die zeldzame mineralen. En wij verkwisten vrolijk verder door steeds maar nieuw spul te willen hebben terwijl aan het oude eigenlijk niets mankeert. En vergeet ook de accu's die we willen gaan gebruiken om groen te zijn niet.

Maar wel allemaal gillen dat we iets aan de CO2 uitstoot moeten doen anders gaat de wereld kaput...

Daarom ben ik ook zo allergisch voor de gangbare klimaatheisa denk ik. Als je er serieus iets aan wilt doen en zelf onderzoekt kom je er achter dat de werkelijkheid veel gruwelijker is dan het stukje bedrog wat ze ons voorschotelen.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door univers » 26 mar 2017, 14:54

Kijk vannacht wel dat rapport na.

Van dat Jodium 131 wist ik.
Maar het grootste gevaar komt toch uit de ruimte.
De straling uit de ruimte heeft meer invloed op mijn lichaam, dan wat de mens hier op aarde produceert.
Als er een ramp met een kerncentrale gebeurd, wordt het duidelijk in de media uitgemeten.
Wat van uit de ruimte komt daar hoor je heel weinig over.
Alles draaid om
Wat ik duidelijk probeer te maken, waar zal je je eigen druk om maken, de grootste verontreinigers hebben het toch voor het zeggen, en een leugentje meer of minder, maakt toch niet uit.
Het beste is om het naast je neer te leggen, en lekker van het daagslijk leven om je heen te genieten.
Ondanks alle geweld tegenwoordig en de aanslagen, zijn er ook mooie dingen in het leven.
Geniet daar van.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door univers » 26 mar 2017, 14:57

Moest weer wachten op jou.
Ben het volkomen met je eens de laatste post.
Je wordt belazerd van alle kanten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door Vitharr » 26 mar 2017, 15:17

univers schreef:Moest weer wachten op jou.
Ben het volkomen met je eens de laatste post.
Je wordt belazerd van alle kanten.
En ik ben het natuurlijk volkomen met jou eens. Het wordt wel eentonig zo. :mrgreen:

Om terug te komen op lichtgeven van straling en mooie dingen nog een kleine opmerking. Veel mensen denken bij straling aan dat groene licht. Dat was echter het zogenaamde 'undark'. Het zat vroeger op horloges enzo, tegenwoordig gebruikt alleen het leger het nog. Het spul gaf licht doordat radioactief materiaal interactie had met een ander, niet actief materiaal en dat niet actieve materiaal produceerde dan dat groene licht.

Straling zelf geeft niet echt licht. Maar er is wel een fascinerend fenomeen wat Cherenkov straling heet. Hier te zien bij een opstartende reactor: Schitterend! Het ontstaat doordat de lichtfotonen door het water afgeremd worden en de deeltjes die in de reactor ontstaat daardoor sneller dan die lichtfotonen reizen. Dan ontstaat er een fenomeen wat vergelijkbaar is met wat je bij de geluidsbarriere ook ziet.

Sneller dan het licht? Dat kan toch niet? Echt wel. De uitspraak dat niets sneller dan het licht kan geldt namelijk enkel voor licht in een vacuüm, waar het zich ongehinderd voortplant. Tegenwoordig kan men licht zelfs stilzetten. Fascinerend...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gevaarlijke radioactieve deeltjes gemeten boven Europa

Bericht door univers » 26 mar 2017, 15:26

Sneller dan het licht? Dat kan toch niet? Echt wel.
Zeker weten. :hands:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie