Wat is energie?

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Arminius

Wat is energie?

Bericht door Arminius » 21 mei 2018, 13:46

Afbeelding

Afstand, tijd, gewicht - veel natuurkundige begrippen gebruiken we ook in het dagelijks leven. Dat geldt ook voor het begrip 'energie'. Iedereen weet gevoelsmatig wat energie is. Maar kunt u ook precies uitleggen wat u met dat woord bedoelt? Van Dale definieert energie als het 'vermogen om arbeid te verrichten'. Op het eerste gezicht helpt die definitie ons niet veel verder. Arbeid is in de natuurkunde namelijk de energie die nodig is om, door middel van een kracht, een bepaalde verplaatsing te bewerkstelligen. Energie beschrijven als de mogelijkheid om arbeid te verrichten, lijkt dus nogal een cirkelredenering.

Niemand weet echt wat energie is. We weten dat het in diverse vormen bestaat, en we hebben formules waarmee die voorspellen wat energie doet in zijn vele gedaanten. Natuurlijk zal de doorsnee wetenschap u iets anders vertellen. Er zijn talloze wetenschappelijke theorieën en meningen over wat energie werkelijk is, maar de waarheid is dat niemand het echt weet. We weten alleen hoe we de karakteristieke manifestaties wiskundig moeten beschrijven.

We weten hoe we energie moeten winnen, hoe we het moeten concentreren, bundelen en omleiden, hoe we het moeten transformeren of veranderen etc, maar nogmaals niemand weet wat energie werkelijk is. Net als zwaartekracht kunnen we het beschrijven in welke vorm het effect heeft, of kunnen er wiskundige berekeningen op los laten om potentiële effecten te voorspellen, maar zijn compositie en herkomst zijn mysterieus. Alleen goddeloze arrogantie gaat er van uit dat de eigenschap van energie al lang is bepaald.

Het meeste wat we weten over zwaartekracht is is alleen op macro niveau. Sterren, planeten, jij, ik. Op die gebieden zeg je dat zwaartekracht werkelijk waar is. Maar deze kennis gaat niet op op Quantum niveau en heeft een nieuwe verklaring/omschrijving nodig. Energie kan niet worden gemaakt, nog worden vernietigd. Het kan alleen maar worden omgezet van de ene vorm in de andere. Niemand weet wat energie is omdat de aanwezigheid van energie alleen kan worden gemeten als het zich manifesteert in materie. Het kan zich voordoen als hitte, licht, elektrostraling etc. Zijn vele manifestaties zijn uitgebreid bekent en bestudeerd en we kunnen het bewijzen door middel van zijn materiële effecten, maar dat is slechts een klein deel van het geheel.

Daarom nogmaals, niemand weet wat energie op elk fundamenteel niveau echt is. Dit is een absoluut feit. Zijn effecten zijn tot op zekere hoogte bekent, maar dat is het dan ook. Het wordt domweg niet begrepen. Onthoud dit, en laat u door niemand wijsmaken dat het wel zo is.
'Science is the belief in the ignorance of the experts'

“I learned very early the difference between knowing the name of something and knowing something.”

…if you’re doing an experiment, you should report everything that you think might make it invalid—not only what you think is right about it

It is important to realize that in physics today, we have no knowledge of what energy is

― Richard Feynman
Richard Feynman werd zo verbitterd [op de nationale wetenschappelijk academie] dat hij zijn ontslag nam, met de verklaring dat hij het nut niet inzag lid te zijn van een organisatie die zijn meeste tijd spendeerde aan debatteren over wie zij binnen de muren van haar academie zou laten.

De nobelprijswinnaar Richard Feynman schreef er ooit eens een interessant stukje over genaamd 'What is energy?'.


Gast1

Re: Wat is energie?

Bericht door Gast1 » 21 mei 2018, 18:02

Raar is het dat ik me dát nog niet eerder heb afgevraagd.
Zucht ... :shock:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat is energie?

Bericht door taigitu » 21 mei 2018, 21:12

Je zou deze topic eens kunnen lezen?

viewtopic.php?f=39&t=8258
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Arminius

Re: Wat is energie?

Bericht door Arminius » 22 mei 2018, 07:07

taigitu schreef:
21 mei 2018, 21:12
Je zou deze topic eens kunnen lezen?

viewtopic.php?f=39&t=8258
Interessant topic. Mooie aanvulling ;P!

Gast1

Re: Wat is energie?

Bericht door Gast1 » 22 mei 2018, 08:49

Zeker een mooie aanvulling en ik 'wandel' er even chronologisch doorheen en zal het een en ander benoemen, waarbij ik dit ...
Gast1 schreef:
21 mei 2018, 18:02
Raar is het dat ik me dát nog niet eerder heb afgevraagd.
Zucht ... :shock:
... eerder schreef én waarbij ik voor mezelf en voor anderen niet duidelijk ben geweest.
Want hoe energie zich manifesteert is mij zeker wel bekend.
Maar waar komt het vandaan?

Wat kom ik tegen in het eerdere topic?:

Wetenschappers ontdekken dat handen licht uitstralen, soit!
Een bevestiging voor mij en anderen dat wetenschappers dus wetenschappelijk erkennen wat we al wisten.
Het ontkennen van aura's lijkt mij iets van halsstarrigheid of zo.
Energie is trilling of vibratie, meetbaar als golflengte, wat is te vertalen naar een frequentie, zeker.
Qi (ook wel ch'i, chi, ki of gi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat.
Leuk om onze brabbeldas weer tegen te komen en jeetje, op het laatst kom ik me daar zelf ook nog tegen.
Mijn bijdrage aan de discussie kun je -zo zeggen ze dat hier- aan de katten voeren en nu ga ik helemaal met de eerdere opmerking van Witte wel mee.

Maar goed, ik heb het topic doorwandeld en ik lees niet veel nieuws.
Maar waar komt het vandaan? .................... [think]

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wat is energie?

Bericht door taigitu » 22 mei 2018, 09:25

Gast1 schreef:
22 mei 2018, 08:49

Maar waar komt het vandaan? .................... [think]
Zoals ik het zie.....
In het universum is alles in een bepaalde vorm/hoeveelheid aanwezig.
En energie uiteraard ook. Alles is voortdurend in beweging.
Waar ik energie aan verbruik, bijvoorbeeld zwemmen, en ik daarna eet,
vul ik door wat ik eet (ook energie) mijn verbruikte energie weer aan.
Zo gaat het met alles wat in het universum aanwezig. Niets blijft hetzelfde.
Er is een voortdurende uitwisseling van alle vormen van energie/trilling.
En bij ons lichaam gaat dat heel snel. Maar bij onze aarde kan dat over
miljoenen/miljarden jaren gebeuren. Of nog langer.
Het wordt niet minder, maar kan anders worden verdeeld over materie en non-materie.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Arminius

Re: Wat is energie?

Bericht door Arminius » 22 mei 2018, 09:27

De Bijbel moet worden herschreven. In den beginne was er niets, klopt niet. In den beginne was er in iedere geval energie. Energie voor de Big Bang

Stel je voor er is niets, maar je kunt in dat niets iets verschuiven of uit elkaar trekken, iets positiefs en iets negatiefs. Zou je die twee weer bij elkaar brengen is er weer niets, maar uit elkaar getrokken (materie en antimaterie) dan heb je wel iets... Dat wat materie is en dat wat antimaterie is, is energie en dat wat de zaken uit elkaar trekt is ook energie.

Arminius

Re: Wat is energie?

Bericht door Arminius » 22 mei 2018, 09:35

Richard Feynman beschreef de bijzondere eigenschap van energie in zijn beroemde Feynman lectures on physics als volgt:

Imagine a child, perhaps “Dennis the Menace,” who has blocks which are absolutely indestructible, and cannot be divided into pieces. Each is the same as the other. Let us suppose that he has 28 blocks. His mother puts him with his 28 blocks into a room at the beginning of the day. At the end of the day, being curious, she counts the blocks very carefully, and discovers a phenomenal law—no matter what he does with the blocks, there are always 28 remaining! This continues for a number of days, until one day there are only 27 blocks, but a little investigating shows that there is one under the rug—she must look everywhere to be sure that the number of blocks has not changed.

One day, however, the number appears to change—there are only 26 blocks. Careful investigation indicates that the window was open, and upon looking outside, the other two blocks are found. Another day, careful count indicates that there are 30 blocks! This causes considerable consternation, until it is realized that Bruce came to visit, bringing his blocks with him, and he left a few at Dennis’ house.

After she has disposed of the extra blocks, she closes the window, does not let Bruce in, and then everything is going along all right, until one time she counts and finds only 25 blocks. However, there is a box in the room, a toy box, and the mother goes to open the toy box, but the boy says “No, do not open my toy box,” and screams. Mother is not allowed to open the toy box. Being extremely curious, and somewhat ingenious, she invents a scheme! She knows that a block weighs three ounces, so she weighs the box at a time when she sees 28 blocks, and it weighs 16 ounces. The next time she wishes to check, she weighs the box again, subtracts sixteen ounces and divides by three. She discovers the following:

Afbeelding

There then appear to be some new deviations, but careful study indicates that the dirty water in the bathtub is changing its level. The child is throwing blocks into the water, and she cannot see them because it is so dirty, but she can find out how many blocks are in the water by adding another term to her formula. Since the original height of the water was 6 inches and each block raises the water a quarter of an inch, this new formula would be:

Afbeelding

Net als in het voorbeeld van de blokken kan energie dus in zekere zin gedefinieerd worden door er één vorm van te beschrijven, en vervolgens alle andere vormen daaraan te relateren door te eisen dat de totale hoeveelheid energie behouden is. Heel bevredigend is die oplossing misschien niet, en dat komt onder meer doordat een belangrijke vraag er niet mee beantwoord wordt. Waarom is er überhaupt een grootheid zoals energie die in de loop van de tijd nooit toe- of afneemt?

Gast1

Re: Wat is energie?

Bericht door Gast1 » 22 mei 2018, 13:07

taigitu schreef:
22 mei 2018, 09:25
Zoals ik het zie.....
In het universum is alles in een bepaalde vorm/hoeveelheid aanwezig.
En energie uiteraard ook. Alles is voortdurend in beweging.
Waar ik energie aan verbruik, bijvoorbeeld zwemmen, en ik daarna eet,
vul ik door wat ik eet (ook energie) mijn verbruikte energie weer aan.
Zo gaat het met alles wat in het universum aanwezig. Niets blijft hetzelfde.
Er is een voortdurende uitwisseling van alle vormen van energie/trilling.
En bij ons lichaam gaat dat heel snel. Maar bij onze aarde kan dat over
miljoenen/miljarden jaren gebeuren. Of nog langer.
Het wordt niet minder, maar kan anders worden verdeeld over materie en non-materie.
Ik zie dat ook zo, en eerder in het topic "Re: De mens schiep God en niet andersom" schreef ik op 23 april 2017 het volgende:
Gast1 schreef:
23 apr 2017, 12:17
Sterker nog ... er is en bestaat geen 'niets' ...
Een glas is altijd vol, ook als dat niet zichtbaar is.
Evenmin is en bestaat er geen 'einde' van iets.
Mocht er een 'einde' zijn van iets dan is dat tevens het 'begin' van iets.
Er is geen tijd en er is geen niets.
Er zijn zaken die wij mensen weten en (nog) niet weten.
Ik kan het niet aantonen en ik kan het niet bewijzen en nog minder kan ik het onder woorden brengen.
Ik kan het echter wel weten zoals een ander dat ook kan weten.
Er zijn er echter ook die het niet willen weten.

Het zijn mensen die ook niet willen weten dat er een 'Koninkrijk van God' is.
En dat Koninkrijk van de gedoodverfde God is er ook niet.
Het bestaat alleen maar in het establishment en in het algemene kortzichtige paradigma.

Het 'Koninkrijk van God' is evenmin te omschrijven als het niets of iets.
Maar 'Kosmische cognitieve Energie' komt heel aardig in de buurt.
Dat fenomeen kan zich clusteren tot de persoon die dit nu schrijft met mijn naam, 'mijn heelal, mijn eigen Kosmos'.
Dat fenomeen kan zich clusteren tot de persoon die dit nu leest met jouw naam, 'jouw heelal, jouw eigen Kosmos'

Je bent 'nooit' te oud, je wordt enkel rijper zoals wijn dat doet tijdens het verstrijken van tijd.
En tijd is slechts een afstand die in het moment 'nu' niet existeert.
Maar waar komt het -de energie- vandaan?

Eens kijken wat Arminius er van zegt.

Arminius

Re: Wat is energie?

Bericht door Arminius » 22 mei 2018, 13:25

Gast1 schreef:
22 mei 2018, 13:07

Eens kijken wat Arminius er van zegt.
Die vraag is vrij makkelijk te beantwoorden Gast1. We weten het domweg niet. "nee

De hoeveelheid energie in dit universum blijft altijd gelijk. Er gaat niets af en er komt niet bij volgens mij. Het is een constante. Wellicht ooit ontstaan bij de oerknal [think]

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat is energie?

Bericht door Determinist » 22 mei 2018, 13:40

Arminius schreef:
22 mei 2018, 13:25
Die vraag is vrij makkelijk te beantwoorden Gast1. We weten het domweg niet. "nee
Dat is inderdaad intellectueel het meest eerlijke antwoord. Al het andere is fantasie, speculatie of hooguit hypothese.

Gast1

Re: Wat is energie?

Bericht door Gast1 » 22 mei 2018, 13:42

Uit fantasie, speculatie en hypothese zijn al vele mogelijkheden voortgevloeid Determinist.
Arminius schreef:
22 mei 2018, 13:25
De hoeveelheid energie in dit universum blijft altijd gelijk. Er gaat niets af en er komt niet bij volgens mij. Het is een constante.
Volgens mij ook.
Arminius schreef:
22 mei 2018, 13:25
Wellicht ooit ontstaan bij de oerknal [think]
Heeft die dan wel bestaan en is dat dan überhaupt mogelijk als er een constante is?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Wat is energie?

Bericht door Determinist » 22 mei 2018, 13:45

Gast1 schreef:
22 mei 2018, 13:42
Uit fantasie, speculatie en hypothese zijn al vele mogelijkheden voortgevloeid Determinist.
;P!

Plaats reactie