Kwantummechanica na tachtig jaar opgevolgd door nieuwe theor

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kwantummechanica na tachtig jaar opgevolgd door nieuwe theor

Bericht door Vitharr » 13 nov 2013, 09:53

Oktagon, het korte antwoord is eenvoudigweg 'Ja'. :wink:

In de ruimte vinden we hier een praktijkvoorbeeld bij de neutronenster. Even wat tekst lenen uit de Wikipedia:
In een sterkern vindt door de enorme druk van diens massa kernfusie plaats. Waterstofatomen worden samengeperst en door de fusie van de kernen ontstaat er helium. De daarbij vrijkomende energie geeft een tegendruk tegen de zwaartekracht, waardoor er een stabiel systeem ontstaat.

Wanneer de voorraad waterstof opraakt, lijkt de zwaartekracht te winnen maar door de verhoogde druk smelten nu de heliumkernen samen tot koolstof. Dit proces gaat door totdat de sterkern uit ijzer bestaat. Het ineenpersen van ijzerkernen kost meer energie dan het uit fusie kan genereren, de tegendruk neemt explosief af waardoor de ster nu onder zijn eigen gewicht abrupt ineenstort. Deze implosie, en het wegwerpen van de buitenste lagen, noemt men een supernova. Het is tijdens dit extreme proces waarbij alle andere zwaardere scheikundige elementen die vrij kunnen voorkomen worden gevormd.

De zwaartekracht wint het nu deels van de "ontaardingsdruk" geproduceerd door het Pauliprincipe, die de elektronen op afstand van de atoomkernen houdt. Hierbij worden de elektronen in de atoomkern geperst. De elektronen smelten samen met de protonen in de kern en vormen zo neutronen. De zwaartekracht is echter niet groot genoeg om helemaal van de ontaardingsdruk te winnen waardoor de neutronen stabiel blijven. De neutronenster bestaat nu enkel uit neutronen en de dichtheid is enorm, doordat het vacuüm tussen atoomkern en elektronen is verdwenen. Eén theelepel 'neutronenster' weegt meer dan 1 miljard ton.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Neutronenster
De compositie van een neutronenster is dus vergelijkbaar met die van een atoomkern. Alleen dan op een wat grotere schaal. :grin:

Qua dichtheid wordt ongeveer 8,3 x 10^17 kg/m3 aangegeven. Dus 830000000000000000 kg/m3. (als ik geen 0 teveel aan heb geslagen. :mrgreen: )

Het enige bekende object wat de neutronenster qua dichtheid zou kunnen verslaan is het Zwarte Gat. Maar omdat de kern daarvan voor ons verborgen blijft door de 'event horizon' is het best mogelijk dat achter die mistbank iets heel anders gebeurt dan wij nu denken. Daar doe ik dus geen uitspraken over. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Kwantummechanica na tachtig jaar opgevolgd door nieuwe theor

Bericht door oktagon » 13 nov 2013, 16:28

Ik had mijn antwoord al klaar, Vitharr,maar door mijn verbazing over de grote getallen en narekenen van een aantal atomen en protonen in een menselijk lichaam,update ik dit verhaal niet en moet voor mij in herhaling vervallen.

Ik kwam aan 1.1 x 10^16 protonen of iets wat daar een factor 10 in de buurt ligt.

De ontzagwekkende dichtheid van een atoomkern toont dan ook de atoomleegte aan en zag ik op Wiki dat je vakbroeders -zals ik veronderstel-ook al enkele jaren interesse in die dichtheid krijgen om dat getal te vinden.

Het uitsluitingsprincipe van Pauli is ook een knappe theorie,dat ik oppervlakkig -tijdelijk-kan bevatten,maar niet als zodanig kan "opslaan",gezien mijn bouwkundige achtergrond!

Mijn dank voor je info,het was zeer verduidelijkend. :hands:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Kwantummechanica na tachtig jaar opgevolgd door nieuwe theor

Bericht door Vitharr » 14 nov 2013, 13:24

oktagon schreef:Mijn dank voor je info,het was zeer verduidelijkend. :hands:
;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie