Apothekers weigeren euthanasie

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Apothekers weigeren euthanasie

Bericht door Tammy » 16 apr 2014, 14:26

Apothekers weigeren soms euthanasiemiddelen te leveren aan artsen omdat ze het niet eens zijn met zijn overwegingen.

Dat blijkt uit een onderzoek van het NCRV-televisieprogramma Altijd Wat waaruit blijkt dat sommige apothekers euthanasiemiddelen niet willen meegeven aan de arts, bijvoorbeeld omdat euthanasie niet strookt met hun geloofsovertuiging of omdat ze het niet eens zijn met de beslissing van de arts om euthanasie uit te voeren.

Apothekers mogen volgens apothekersvereniging KNMP zelf een afweging maken, terwijl wettelijk alleen een arts mag beslissen over euthanasie. Van de artsen van de Levenseindekliniek heeft ruim de helft te maken gehad met weigering van de middelen.

'Weigerapothekers'.

„Apothekers mogen niet op de stoel van de dokter gaan zitten”, zegt directeur Petra de Jong van de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) woensdag in een reactie. Volgens De Jong is er in de euthanasiewet geen rol weggelegd voor de apotheker als het gaat om het euthanasieproces, en als het aan haar ligt blijft dat zo.

„Het is niet aan een apotheker om na de uitvoerige voorbereiding van een euthanasie of hulp bij zelfdoding door de arts, in overleg met patiënt en SCEN-arts, te twijfelen aan de zorgvuldigheid van die voorbereiding en te beslissen de gevraagde euthanatica niet te leveren”, aldus De Jong.


Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apothekers weigeren euthanasie

Bericht door Tammy » 16 apr 2014, 14:31

Ik kan er misschien helemaal naast zitten hoor , maar ik heb altijd gedacht dat een apotheek gewoon de medicijnen geeft die op het dokters recept staat.
En wie bedoelen ze precies met de apotheker?
De eigenaar ervan of het personeel ?
Dat is mij nooit duidelijk.

Zoals ook veel receptionistes bij een dokterpost zich gedragen alsof ze zelf de dokter zijn, zo zie ik er ook veel bij de apotheek.
Zwaar irritant soms.

Apothekers kunnen medicijnen niet weigeren omdat ze bijvoorbeeld het niet eens zijn i.v.m met hun eigen visie of religie daarop.
Dan moeten ze maar een ander vak kiezen is mijn mening.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Apothekers weigeren euthanasie

Bericht door Susan » 16 apr 2014, 21:57

Tammy schreef:Ik kan er misschien helemaal naast zitten hoor , maar ik heb altijd gedacht dat een apotheek gewoon de medicijnen geeft die op het dokters recept staat.
En wie bedoelen ze precies met de apotheker?
De eigenaar ervan of het personeel ?
Dat is mij nooit duidelijk.

Zoals ook veel receptionistes bij een dokterpost zich gedragen alsof ze zelf de dokter zijn, zo zie ik er ook veel bij de apotheek.
Zwaar irritant soms.

Apothekers kunnen medicijnen niet weigeren omdat ze bijvoorbeeld het niet eens zijn i.v.m met hun eigen visie of religie daarop.
Dan moeten ze maar een ander vak kiezen is mijn mening.
Tja.... [think]
Zo simpel lijkt het mij toch niet dat ze dan maar een ander vak moeten kiezen hoor.
Blijft moreel zwaar en een heel persoonlijk iets, maar ze kunnen misschien beter met een andere
apotheker afspreken die het wel kan. Probleem is dat die dan wel dubbelop krijgen...
In hoeverre apothekers te veel 'artsje spelen'... weet ik niet, ook niet van assistentes bij doktersposten.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apothekers weigeren euthanasie

Bericht door Tammy » 18 apr 2014, 04:38

Wat ik met ander vak kiezen bedoel Susan is dat als men aan de studie begint, je weet wat je baan gaat worden in dit geval.
Dat is dus recepten meegeven aan mensen op doktersrecept.
Daarnaast dingen zonder recept zoals aspirines, zalfjes , hoestdranken enz.

Een apothekerassisente hoort niet op de stoel te zitten van de dokter.
Dan had je voor dokter moeten studeren.
En dient dus in dit geval de middelen aan de dokter te geven inzake euthanasie.
Het kan geen kwaad als de apotheker voor alle zekerheid even contact op neemt met de dokter.

Maar als het besluit staat moet de apotheker deze middelen geven.
Als je dat niet kan zit je in het verkeerde vak.

In hoeverre apothekers te veel 'artsje spelen'... weet ik niet, ook niet van assistentes bij doktersposten.
Ik dus wel, en het is zeer irritant.
En krijgen ook de wind van voren van mij .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie