Cholesterolgekte grijpt om zich heen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80578
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 20 dec 2017, 09:59

Ik heb een aantal jaren statines geslikt.
Veel bijwerkingen en toen gestopt, ik was die pillen zat en geloofde er niet echt in.

Maar toen kreeg ik dus die hartaanval verleden jaar.
Zit nu toch weer aan de statines Crestor deze keer.
Chlorestorol heel erg gedaald maar door Prednison sterk weer gestegen.
Maar die ben ik aan het afbouwen nu, over drie weken ben ik er vanaf van Prednison.
Slik nu dus dubbele dosis Crestor.
In April bloed prikken kijken of het is gedaald.

Ik kan ze natuurlijk ook niet slikken maar na hartaanval doe ik het toch.
Of het helpt geen idee, maar heb besloten het toch te doen just in case.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 20 dec 2017, 10:08

Tammy schreef:Maandagochtend bloed geprikt voor de jaarlijkse controle waar het hier over gaat in dit topic.
Vanmiddag naar de dokter voor uitslag.
Ik kijk er anders tegenaan nu al een hele tijd.
Slik wel mijn pilletjes maar heb mijn twijfels aan de waardens die er voor worden gegeven. [think]
Ik heb ook maandag bloed geprikt en moet donderdag op controle.
Maar dat is voor mijn diabetes, de cholesterol laat ik voor mezelf gelijk mee prikken, zodat ik
het wel zelf kan controleren. Ik heb een diabetesverpleegkundige die mij hier de ruimte in geeft.
Zij is een bijzonder mens.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80578
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 20 dec 2017, 10:15

Het bericht van mij over bloed prikken maandag Taigitu is van Wo Maa 12, 2014 5:49 am . :wink:
Maar ik heb paar weken geleden geprikt en helaas is het verhoogd door bijwerkingen van Prednison.
Maar zoals gezegd moet dat straks weer gaan zakken.
Mooi dat jij iemand hebt Taigitu die met je mee denkt.
Dat zie je niet vaak.
Vind ik echt fijn voor je. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 20 dec 2017, 10:47

Tammy schreef:Het bericht van mij over bloed prikken maandag Taigitu is van Wo Maa 12, 2014 5:49 am . :wink:
Maar ik heb paar weken geleden geprikt en helaas is het verhoogd door bijwerkingen van Prednison.
Maar zoals gezegd moet dat straks weer gaan zakken.
Mooi dat jij iemand hebt Taigitu die met je mee denkt.
Dat zie je niet vaak.
Vind ik echt fijn voor je. ;P!
Zo.... loop ik achter...... is de leeftijd, je wordt gewoon langzamer.
Gelukkig dat je aan het afbouwen bent met de Prednison en je cholesterol zakt.
Prednison is inderdaad heftig in de bijwerking en dat kunnen er meerderen zijn.
2018 moet een goed jaar worden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80578
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 20 dec 2017, 10:58

Taigitu , je moest eens weten wat ik allemaal door elkaar haal. :mrgreen:
Mijn geheugen is vaak een zeef zo groot als een oceaan. [joker]
Ja hoop dat mijn cholesterol weer gaat zakken straks.
Prednison is paardenmiddel maar nare bijwerkingen.
Jij ook een goed 2018 . ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Fenna » 20 dec 2017, 11:42

univers schreef:Deze wereld, draait enkel maar om geld.
De gezondheid van een mens doet er niet toe.
Wij zijn allemaal proefkonijnen.
;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 08 okt 2018, 12:53

Depressief door te weinig cholesterol

Cholesterol is al lange tijd een punt van discussie. Te veel lijkt niet goed te zijn, maar er zijn steeds meer aanwijzingen dat
te weinig cholesterol ook ongunstige effecten op de gezondheid kan hebben.

Een te hoge cholesterolwaarde in het bloed wordt al lange tijd in verband gebracht met een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
Er zijn grote voorstanders en tegenstanders van deze theorie. Ondanks de controverse rondom de gezondheidsrisico’s van cholesterol,
is in de loop der jaren de maximale gezonde cholesterolwaarde steeds verder verlaagd.
Langzaamaan ontstaan er echter tekenen dat er ook zoiets bestaat als een te laag cholesterol.
Een tekort aan cholesterol blijkt allerlei gezondheidsklachten te veroorzaken.

Gevolgen van een tekort

Mexicaanse wetenschappers vonden een verband tussen een te laag cholesterolgehalte en het ontstaan van depressie.
Zij onderzochten 467 mensen, waarvan ongeveer de helft een ernstige depressie doormaakte.
Bloedonderzoek toonde aan dat de mensen die depressief waren, beduidend lagere cholesterolwaarden hadden dan de gezonde mensen in de controle groep.
Opvallend was dat het ging om een verlaagd LDL-cholesterol en triglyceriden. Twee stoffen die bestempeld worden als slecht cholesterol.
Het blijkt dat dit ‘slechte’ cholesterol belangrijk is voor de functie van de serotonine-transporter in de hersenen.
Zodra de transporter minder goed functioneert, verhoogt de kans op een depressie.

Er zijn al langere tijd aanwijzingen dat een te laag cholesterol en het gebruik van statines allerlei ongewenste effecten kan hebben op de gezondheid.
Cholesterol is een belangrijke bouwstof voor verschillende hormonen en ook de aanmaak van vitamine D in de huid vindt alleen plaatst als er voldoende
van de bouwstof aanwezig is. Het wordt tijd dat artsen kritischer gaan kijken naar de optimale cholesterolwaarde, want minder is niet altijd beter.

Bron: BMC Psychiatry.
- https://bmcpsychiatry.biomedcentral.com ... 018-1596-z

http://www.medischdossier.org/blog/254/ ... terol.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 18 jan 2020, 11:32

Cholesterol mythe delft onderspit: richtlijn wordt geschrapt

Categories Nieuws

‘Het advies is nog vaak dat we cholesterol verhogende voeding moeten vermijden.
Amerika schrapt dit nu uit de nationale voedingsrichtlijnen, omdat onderzoeken steeds meer uitwijzen dat cholesterol niet slecht voor hart- en bloedvaten is.
Cholesterol is zelfs onmisbaar.


Richtlijn tegen cholesterol delft onderspit
Het advies dat al decennia gegeven wordt (eet geen cholesterol verhogende voeding) zal waarschijnlijk niet meer opgenomen worden in de ‘Dietary Guidelines’
van het land. Elke 5 jaar worden deze richtlijnen aangepast.

Volgens sommige experts werd het hoog tijd dat de richtlijn betreffende cholesterol het onderspit delft tegen nieuw onderzoek.
Dit nieuwe onderzoek ondermijnt de rol die ‘goed’ cholesterol (HDL) speelt. Het committee van de Dietary Guidelines wil niet langer
dat mensen eieren en andere cholesterolrijke voeding vermijden.

“Richtlijn is al decennia lang fout”

Een van Amerika’s top cardiologen, dr. Steven Nissen, zette de eerste stap.

Nissen:
“Het is de juiste beslissing. We zitten fout met de cholesterol-richtlijn. Die is al decennia lang fout.”

Volgens Nissen blijkt uit recent onderzoek dat voeding slechts 20% van het cholesterolgehalte in het bloed bepaalt. De rest wordt bepaald door genen.
Toch wordt er door diëtisten en cardiologen volgehouden dat cholesterolrijke voeding een directe en belangrijke rol spelen bij het cholesterolgehalte.
Zij wensen dat de richtlijnen behouden blijven. Het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad hanteren soortgelijke richtlijnen.

Veel LDL cholesterol (‘slecht’ cholesterol) in het bloed is lang gelinkt aan aderverkalking. De slechte rol van LDL bij het cholesterol in het bloed
is helemaal niet zo duidelijk. Cholesterolinname zou volgens richtlijnen beperkt moeten worden tot 300 mg per dag (dat staat ongeveer gelijk aan 1 ei).

De meeste mensen met ongezonde cholesterolspiegels hebben dit dankzij genen, zeggen experts nu. Bij slechts 1 op de 5 is voeding de oorzaak.

Voedingskundige Connie Diekman (Washington University):
“Ik heb vertel mijn cliënten altijd dat het type vet van grotere invloed is op het cholesterol dan cholesterolrijke voeding. Dit houdt in dat wanneer
mensen meer eieren, garnalen en dergelijke gaan eten onder de nieuwe richtlijnen, dat ze nog steeds voeding dat rijk is aan verzadigde vetten moeten vermijden.
Hieronder vallen ook boter en kaas”


‘Boter en kaas vermijden’

Boter en kaas vermijden? Zo wordt het een opgehelderd (cholesterol) en tegelijkertijd wordt het andere onjuiste advies in stand gehouden.
Boter en kaas horen thuis in een gezond dieet. Er is geen reden om ze te vermijden, wanneer je zorgt dat verzadigd vet niet meer dan 7%
van je totale voedselinname in beslag neemt.

Prof. dr. Hartenbach (van het boek ‘de Cholesterol Leugen’) strijdt al jaren tegen de (verouderde) mening van zijn vakgenoten.
Hij onderzocht tientallen jaren stofwisselingsziekten, hart- en vaatziekten en kanker maar vond geen verband tussen cholesterol
en aderverkalking. Cholesterol zou juist van levensbelang zijn. Volgens hem worden we misleid door media en farmaceutische industrie. (meer hierover)

Cholesterol verkettering
Cholesterol wordt sinds de jaren 50 gedemoniseerd en als gevolg hiervan slikken mensen jaarlijks miljarden aan cholesterol verlagende medicatie.
Ook spenderen consumenten geld aan producten met ‘goed’ cholesterol. Nobelprijs winnaars (1985) Michael Brown en Joseph Goldstein maakten
het er niet makkelijker op, ze riepen zichzelf uit tot oorlogsstrijders tegen cholesterol.

‘De grote cholesterol mythe’
Hun onderzoeken kregen veel aandacht en hun carrières floreerden.
En hoewel ze verklaarden niet te handelen uit belangenverstrengeling, bleek dat hun kruistocht gebaseerd was op een mythe.
(‘The great cholesterol myth; unfortunate consequences of Brown and Goldstein’s mistake’). Brown en Goldstein hadden het effect van
het mechanisme achter aderverkalking verkeerd begrepen en het ten onrechte toegeschreven aan een te hoog cholesterolgehalte in het bloed.

Wat gebeurt er zonder cholesterol?
Chris Masterjohn (voedingswetenschapper, University of Connecticut) heeft e.e.a. geschreven over cholesterol en is ook actief
bij de Weston A. Price Foundation.

Hij zegt over cholesterol:
“Als we kijken naar de reden waarom cholesterol zo een belangrijke molecuul is en eerder onze vriend dan vijand is,
kunnen we beter kijken naar de vraag: wat gebeurt er zonder cholesterol.”


Volgens Masterjohn is cholesterol:
- de precursor van vitale hormonen (zoals sexhormonen) en de precursor van vitamine D
- de precursor van gal dat helpt bij de vertering van voeding

Andere belangrijke functies van cholesterol
- Cholesterol en infectieziekten zijn aan elkaar gekoppeld. Toxinen binden zich aan cholesterol, wat ze inactief maakt.
Van 20 TBC patiënten kregen 10 patiënten 800 mg cholesterol per dag. 80% Van hen waren na 2 weken TBC vrij.
Van de andere groep (10 patiënten) die geen extra cholesterol kreeg, was na 2 weken slechts 9% TBC vrij.
De cholesterol kwam uit lever, ei en boter
- Cholesterol vult celmembranen aan waardoor hormonen, vitamine A en D, efficiënter geproduceerd kunnen worden.

Bronnen/referenties

The U.S. government is poised to withdraw longstanding warnings about cholesterol/Washington Post

Cohort study of serum total cholesterol and in-hospital incidence of infectious diseases. Epidemiol Infect 1998;121:335–47.

Low-density lipoprotein receptor-deficient mice are protected against lethal endotoxemia and severe Gram-negative infections. J Clin Invest 1996;97:1366–72.

A Cholesterol-Rich Diet Accelerates Bacteriologic Sterilization in Pulmonary Tuberculosis. Chest 2005;127(2):643-51

Essential role for cholesterol in entry of mycobacteria into macrophages. Science 2000; 288, 1647-1650

https://goedgezond.info/2015/02/11/chol ... onderspit/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13649
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Fenna » 18 jan 2020, 12:37

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie