Cholesterolgekte grijpt om zich heen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door univers » 12 mar 2014, 05:59

Slik wel mijn pilletjes maar heb mijn twijfels aan de waardens die er voor worden gegeven.
Draag een sodaliet :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 12 mar 2014, 06:00

Aha helpt dat ook Univers ? :mrgreen:
Waar is het precies voor ?
Ook voor suiker enzo ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door univers » 12 mar 2014, 06:10

Elke dag op de nuchtere maag sodalietwater drinken is een succesvol middel tegen diabetes.
Sodaliet draagt bij tot geestelijke evenwicht. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 12 mar 2014, 06:12

Hmm apart.
Geestelijk evenwicht heb ik nooit gehad en zal ik nooit krijgen ook.
Maar dit helpt ook tegen suiker ?
Drink jij dit ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door univers » 12 mar 2014, 06:16

Ik draag het af en toe, als ik er behoefte aan heb.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 12 mar 2014, 06:18

Ok, als ik in de Tuinen ben zal ik ook hier naar kijken, thanks. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door univers » 12 mar 2014, 06:24

Wat is dat de Tuinen ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 12 mar 2014, 09:54

Er is op een gezonde manier wat te doen aan je diabetes II en het cholesterol.
Ik heb hier al eerder over geschreven op het forum. Ook over kurkuma dat beide problemen positief kan beïnvloeden.
Kaneel is heerlijk, licht zoet, en kan over een appel worden gestrooid, als broodbeleg met honing (heerlijk!). Honing en kaneel op brood eet ik vaak 's middags en verhoogd mijn bloedsuikerwaarde niet. Ook doe ik honing en kaneel in yoghurt.
De moeite waard om te proberen en controleerbaar als je zelf je bloedsuikerwaarde kan controleren.
Eén theelepeltje kaneel doe ik elke morgen in mijn havermout die ik kook (ook belangrijk bij diabetes en cholesterol).
Een gezond ontbijt met gezonde bijwerkingen!
Kaneel en diabetes type 2 en Cholesterol

Een recent onderzoek onder zestig mensen met type 2 diabetes heeft aangetoond dat dagelijks gebruik van 1 tot 6 gram over een periode van 40 dagen snelle bloedglucose tussen de 18 en de 29 procent afnam. LDL, dus het slechte cholesterol reduceerde met 7 tot 27 procent en het totale cholesterol tussen de 12 en de 26 procent. De triglycerides namen tussen de 23 en de 30 procent af. Bij de groep die geen kaneel nam waren er geen duidelijke veranderingen waarneembaar. De unieke helende kwaliteiten van kaneel zijn terug te vinden in de essentiële oliën: cinnamaldehyde, cinnamyl acetate en cinnamyl alcohol en in een aantal andere substanties.


Kaneel en diabetes 2 en 'the University of California.'
Een studie over kaneel en diabetes type 2 is gepubliceerd in 'the Journal of Medicinal Food' in September 2011. Het onderzoek werd verricht door 'the University of California-Davis.' Er werden acht klinische studies onderzocht over de impact van hele kaneel en een extract van kaneel bij type 2 diabetes en prediabetes. Bij beide soorten kaneel werd er een significant statistische daling in de snelle bloedsuikers geconstateerd.

Kaneel en diabetes 2 en 'The University of West London.'
Onderzoekers van de Universiteit van West Londen hebben resultaten van hun onderzoe gepubliceerd in de 'issue of Clinical Nutrition' van 12 mei 2012. Men onderzocht de impact van kaneel op bloedsuiker in patiënten met type 2 diabetes. Zij verrichten zes random onderzoeen onder 435 patiënten en concludeerden dat kaneel werkzaam is om de bloedsuikerwaarden onder controle te houden.
Lees meer: http://plazilla.com/page/4295039423/de- ... -en-kaneel

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gez ... erking.htm l
Cholesterol: twee lepels honing en drie theelepels kaneelpoeder in een glas thee water. Bij onderzoek bleek het cholesterol niveau binnen twee uren met 10% te dalen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door entropy » 12 mar 2014, 23:56

univers schreef:Wat is dat de Tuinen ?
http://www.detuinen.nl/ :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door univers » 13 mar 2014, 07:39

Weten we ook weer, bedankt.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 14 mar 2014, 03:42

Ja Entropy, die bedoel ik. :grin:
Heb je weer wat geleerd Univers. :mrgreen:

Taigitu, ik heb geen suikerziekte, maar ik zit er tegen aan.
Runs in the family en ik heb zwangerschapssuiker gehad 26 jaar geleden.
Dan heb je nog meer kans om het te krijgen.

De uitslagen waren redelijk.
Iets verhoogd alles weer, maar heb het laatste jaar ook weinig aan beweging gedaan.
Zit nu bij sportschool, ga volgende week beginnen daarmee.
Kurkuma heb ik een keer gekocht toen jij dat in het verleden schreef.
Maar ik krijg dat niet weg.

Ik probeer het op deze manier, wat meer in beweging komen. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Gast1 » 14 mar 2014, 04:21

Tammy schreef: Zit nu bij sportschool, ga volgende week beginnen daarmee.
Zit jij nu op de sportschool? Op dit tijdstip? :mrgreen:
Geintje van Gast1, heb een beetje 'flauwe zin' ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 14 mar 2014, 04:27

Ja, ik loop nu op de loopband met mobieltje............... :lekkapuh: :rolfl:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door univers » 14 mar 2014, 08:57

Ja, ik loop nu op de loopband met mobieltje.
Ook al verslaafd?

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.


Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 14 mar 2014, 10:43

Tammy schreef: Taigitu, ik heb geen suikerziekte, maar ik zit er tegen aan.
Runs in the family en ik heb zwangerschapssuiker gehad 26 jaar geleden.
Dan heb je nog meer kans om het te krijgen.
Ja, ik heb ook zwangerschapsuiker gehad bij mijn laatste kind
en ben nu ruim 10 jaar diabeet zonder medicijnen.
's Morgens, nuchter, zit ik gemiddeld op 5,4 bloedsuikerwaarde, prima dus.
Tammy schreef: Kurkuma heb ik een keer gekocht toen jij dat in het verleden schreef.
Maar ik krijg dat niet weg.
Ik probeer het op deze manier, wat meer in beweging komen. :wink:
Bewegen is altijd goed, zeker in deze.
Ze hebben capsules kurkuma bij het Kruidvat, maar je kan ook kaneel nemen een
theelepeltje in yoghurt of vla of een glas met honing. Ook zijn er kaneelpillen maar
die zijn duur voor zover ik weet.
Zelf doe ik aan yoga sinds vorig jaar nadat ik de sportschool had geprobeerd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 15 mar 2014, 07:24

Very funny Univers. :mrgreen:

Taigitu, jij dus ook zwangerschapssuiker gehad.
Ik voelde me net een junkie toen met die grote naalden.
Tegenwoordig is dat niet meer zo, maar toen wel.
Maar had er geen moeite mee.

Dank voor je tip dat het ook in tabletvorm is.
Zal eens kijken.
Want ik kreeg Kurkuma in poedervorm echt niet weg, vond het zo vies.

Aan sportscholen vind ik niks aan, maar ik ga het weer doen.
Maar geen gewichten of wat dan ook.
Gewoon lopen op een loopband, kijken hoever ik kom met die slechte rug van me.
Beetje meer bewegen, en ook straks vaker fietsen .

Jouw suikerwaardens zijn netjes Taigitu.
Mooi dat je het zonder ingrepen zo kan oplossen.
Ik heb dus nog geen suiker, maar weet al heel mijn leven dat ik het ooit echt ga krijgen.
Kijken hoelang ik het kan uitstellen. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 20 dec 2017, 09:09

Artsen schrijven dure cholesterolverlagers vaker voor dan toegestaan: kost zorgverzekeraars miljoenen

20 december 2017

Artsen hebben bij het voorschrijven van nieuwe medicijnen om het cholesterol te verlagen mogelijk gezondigd tegen de regels. Dat kan zorgverzekeraars miljoenen hebben gekost.
20 december 2017


Artsen schrijven nieuwe, dure cholesterolverlagers veel vaker voor dan is toegestaan. Daardoor betalen zorgverzekeraars miljoenen euro's voor patiënten die mogelijk geen recht hebben op die nieuwe geneesmiddelen.

Menzis en VGZ (samen ruim 6 miljoen verzekerden) hebben bij controles ontdekt dat een groot aantal vergoedingsaanvragen van artsen niet klopt. Zorgverzekeraar Zilveren Kruis, de grootste van Nederland, zegt dat beeld te herkennen.

De twee nieuwe cholesterolverlagers worden sinds vorig jaar vergoed. De producten kosten enkele duizenden euro's per patiënt per jaar, tegenover een paar tientjes voor de traditionele medicijnen, de statines.

De medicijnen mogen vanwege de hoge prijs slechts aan een beperkte groep patiënten worden voorgeschreven. Nederland telt ruim 2 miljoen patiënten met een te hoog cholesterol, hooguit 1 procent van die groep komt voor de nieuwe cholesterolmedicatie in aanmerking.

Het Zorginstituut heeft, in overleg met de beroepsgroep van cardiologen en internisten, voorwaarden voor de vergoeding opgesteld. Artsen moeten een verklaring meegeven naar de apotheek, waarin ze enkele vragen moeten beantwoorden.

Bloedmonsters voor onderzoek op cholesterol


Belangrijke voorwaarde: patiënten moeten eerder al drie verschillende statines hebben geprobeerd maar daarmee zijn gestopt omdat ze die, vanwege de bijwerkingen, niet verdroegen. Zorgverzekeraar VGZ controleerde 1.600 verklaringen die dit jaar werden ingediend en stelde vast dat 60 procent ervan niet voldeed aan die voorwaarde: in de drie jaar ervoor waren geen declaraties ingediend voor drie verschillende statines.

Nadat VGZ de problematiek had aangekaart bij branche-organisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) besloot ook verzekeraar Menzis tot controle over te gaan. Het concern keek bijna vier jaar terug en ontdekte dat 20 procent van de patiënten niet lijkt te voldoen aan de voorwaarden voor vergoeding. De zorgverzekeraar ontdekte bovendien dat een aantal patiënten in drie tot vier weken tijd drie statines achter elkaar kreeg voorgeschreven, 'net alsof nog even snel aan de voorwaarden moest worden voldaan', zegt farmaceutisch adviseur Henk Eleveld.

'Een niet-pluisgevoel'

Verzekeraar VGZ denkt dat artsen medicijn zien als 'de heilige graal'

Menzis ontdekte nog een omissie: de nieuwe medicatie moet worden vergezeld door een ander medicijn (ezetimib), maar daarmee werd, zo bleek uit de declaratiegegevens, vaak al na één verstrekking gestopt. De artsenverklaringen wijken zo vaak af van de declaraties dat 'een niet-pluisgevoel' is ontstaan, zegt Eleveld.

'Het is niet goed voor de patiënt als te snel en te vaak naar de zwaarste medicijnen wordt gegrepen', aldus een woordvoerder van VGZ. De zorgverzekeraar denkt dat artsen de nieuwe medicijnen zijn gaan zien als 'de heilige graal': de middelen, die per injectie worden toegediend, kunnen het gehalte aan slecht cholesterol in korte tijd fors verlagen.

Mogelijk laat zich daarbij ook de invloed van de farmaceutische industrie gelden, denkt VGZ: relatief veel dure cholesterolverlagers worden voorgeschreven door artsen die worden betaald door de industrie, zo bleek vorig jaar uit onderzoek.

ZN heeft met de medisch adviseurs van alle zorgverzekeraars over de kwestie gesproken en zegt de signalen 'zeer serieus' te nemen. In tijden van oplopende zorgkosten is het een goede zaak dat zorgverzekeraars hier scherp op zijn, aldus een woordvoerder.

Eind vorige maand heeft bij ZN een gesprek plaatsgevonden met de beroepsvereniging van cardiologen (NVVC). NVVC-voorzitter Hans Bosker zegt dat heel goed sprake kan zijn van een administratieve kwestie. De medicatiegeschiedenis die zorgverzekeraars van patiënten kunnen inzien, gaat niet verder dan drie jaar terug. 'Het kan zijn dat patiënten daadwerkelijk al drie statines hebben gebruikt maar langer dan drie jaar geleden. Dat blijft onzichtbaar voor de verzekeraars en kan alleen worden achterhaald vanuit het medisch dossier van de behandelend arts.'

Cardiologen

De NVVC heeft cardiologen maandag in een nieuwsbrief laten weten dat zij zich aan de regels moeten houden. ZN heeft ook contact gezocht met de vereniging van de vasculaire internisten (die aandoeningen van bloedvaten behandelen), die veel cholesterolverlagers voorschrijven. De cardiologenvereniging wil samen met de internisten bekijken of de voorschriften kunnen worden vereenvoudigd of aangepast. Zo zijn sommige patiënten overgevoelig voor het tweede medicijn dat verplicht moet worden bij geslikt. Als cardiologen daar, omwille van de patiënt, mee stoppen, voldoen ze weer niet aan de regels van de verzekeraars, zegt Bosker.

'Ik snap dat al die voorwaarden lastig zijn', meent Eleveld, 'maar ze zijn in overleg met de artsen zelf opgesteld. Dan moet je nu niet zeggen: we voldoen er niet aan.'

Hoewel de nieuwe medicatie volgens de zorgverzekeraars aan een flinke groep patiënten op onterechte gronden wordt verstrekt, blijkt de vooraf afgesproken volumenorm voor de nieuwe cholesterolverlagers niet overschreden. Bosker: 'Dat betekent dat we deze dure middelen voorzichtig voorschrijven.'

Tegenover elke patiënt met een hartaanval of beroerte minder blijkt een andere patiënt te staan die er door het medicijn een ernstige aandoening bij krijgt
Dika Luijendijk, onderzoeker


Nut en noodzaak van cholesterolverlagers is omstreden

Over het nut van de dure cholesterolverlagers is de afgelopen tijd internationaal discussie ontstaan. Patiënten hebben alleen baat bij een lager cholesterol als ze daardoor minder vaak ziek worden of langer leven. De studie die daarover uitsluitsel moest geven, werd een half jaar geleden gepubliceerd in vakblad The New England Journal of Medicine. Voor dat onderzoek werden ruim 27 duizend hartpatiënten ruim twee jaar gevolgd. De helft kreeg Repatha, een van de nieuwe cholesterolverlagers, de andere helft een placebo. In de Repatha-groep vonden niet minder sterfgevallen plaats dan in de placebogroep. Het nieuwe medicijn leidde wel tot een 25 procent lager risico op een hartaanval of een beroerte. Maar tegen een hoge prijs.

Dika Luijendijk, onderzoeker bij de afdeling huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde van het Groningse UMCG rekende de relatieve percentages uit de studie terug naar absolute aantallen. Om één hartaanval te voorkomen, moeten 183 patiënten een jaar lang het nieuwe middel gebruiken, om één beroerte voor te zijn dienen 550 patiënten het medicijn een heel jaar te krijgen. Daarmee zijn miljoenen euro's gemoeid, maar hoeveel precies blijft onduidelijk omdat voormalig minister Schippers van Volksgezondheid bij de fabrikanten van de twee nieuwe medicijnen een geheime korting heeft bedongen. Eleveld van Menzis: 'Hoeveel een hartinfarct of een beroerte ons kost, weten we daardoor helaas niet.'

Luijendijk is niet overtuigd van de gezondheidswinst van het medicijn. Ze zocht in de onderzoeksresultaten naar het percentage gebruikers dat een ernstige ziekte kreeg. Er was geen verschil tussen de medicijngroep en de placebogroep. 'Tegenover elke patiënt met een hartaanval of beroerte minder blijkt een andere patiënt te staan die er door het medicijn een ernstige aandoening bij krijgt', concludeert ze. Niet voor niets, zegt Luijendijk, waren de internationale geneesmiddelenautoriteiten vooraf al beducht voor bijvoorbeeld diabetes en geheugenstoornissen als bijwerking.

Volkskrant
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Fenna » 20 dec 2017, 09:37

Ik kan mij voorstellen dat een arts de duurdere variant voorschrijft als deze bewezen minder bijwerkingen hebben en beter werken.
Maar ook nu word nog steeds getwijfeld aan het nut van cholesterolverlagers.
Over het nut van de dure cholesterolverlagers is de afgelopen tijd internationaal discussie ontstaan. Patiënten hebben alleen baat bij een lager cholesterol als ze daardoor minder vaak ziek worden of langer leven.
Nog nooit is bewezen dat het minder infarcten geeft of dat een patient langer leeft (dit laatste kunnen ze nooit hard maken) als men cholesterolverlagers slikt en om die reden weiger ze pertinent.
De producten kosten enkele duizenden euro's per patiënt per jaar, tegenover een paar tientjes voor de traditionele medicijnen, de statines.
Hieruit blijkt dat de gezondheid van de mens niets mag kosten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door univers » 20 dec 2017, 09:52

Deze wereld, draait enkel maar om geld.
De gezondheid van een mens doet er niet toe.
Wij zijn allemaal proefkonijnen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie