Kunst goed voor dementiepatiënten ?

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80646
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Kunst goed voor dementiepatiënten ?

Bericht door Tammy » 17 sep 2016, 03:00

Afbeelding


Nieuw onderzoek ontrafelt waarom kunst zo goed is voor dementiepatiënten.


Australische onderzoekers zijn erin geslaagd om te achterhalen waarom kunst zo een positief effect heeft op dementiepatiënten. Tot nu toe was niet duidelijk wat het heilzame effect precies veroorzaakte.

Het onderzoek werd gesponsord door de Art Gallery of New South Wales, dat sinds 2010 een speciaal programma heeft voor dementiepatiënten, naar het voorbeeld van het Museum of Modern Art in New York. De patiënten kunnen er de collectie met hun begeleiders bekijken en met elkaar bespreken.

Volgens de studie zou kunst de patiënten een verhoogd gevoel van geluk geven en angstgevoelens afremmen door hen toe te laten in het moment te blijven. Dementie heeft immers een impact op het geheugen, maar niet op emoties. Meteen bespaarde het de patiënten de stress en de frustratie die ze anders ondervinden als ze proberen om zich iets te herinneren.

Plezier.

"Je kan het plezier op de gezichten van de mensen zien als ze met kunst bezig zijn", aldus Margret Meagher van het Australian Centre for Arts and Health. "Het plezier van de interactie, het gevoel van eigenwaarde en de appreciatie. Familie en begeleiders kunnen hen weer zien zoals ze vroeger waren."

Rusthuizen.

Door het succes bekijkt de Art Gallery of New South Wales of ze het programma niet kan uitbreiden naar onder meer rusthuizen in de staat. Ze kan dan kunst naar patiënten brengen die zelf niet meer in het museum geraken.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80646
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kunst goed voor dementiepatiënten ?

Bericht door Tammy » 17 sep 2016, 03:11

Ik heb net een artikel bij Psychologie geplaatst over de vele onderzoekingen in de wetenschapswereld die niet kloppen, maar bij dit artikel ben ik toch wel wat positiever dan een lachstudie met een rietje in de mond die in het andere artikel staat.
Deze topic heb ik hier geplaatst want dementie is meer dan het brein.

Want zou dit echt werken bij dementiepatiënten ?
Ik heb een hele kleine twijfel omdat het door Art Gallery`s gesponsord word dit onderzoek.
Maar misschien hebben zij iets gezien wat echt zou kunnen helpen.
Want eigenlijk is het niet zo`n gek idee, net zoals bijvoorbeeld muziek een goede invloed heeft op mensen in allerlei vormen.

Stel je voor dat dit echt een doorbraak is voor deze mensen.
En dat het helpt hun leven een beetje te verlichten en ook voor hun familieleden.


Wat denken jullie ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie