Wat heb je op je lever?

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Wat heb je op je lever?

Bericht door taigitu » 26 dec 2016, 14:51

Wat heb jij op je lever?

Afbeelding
Wanneer was je voor het laatst echt boos? Of heel geïrriteerd? Iedereen, van jong tot oud, kent dit gevoel van boosheid, woede, irritatie of frustratie wel.

Slecht voor je gezondheid
Vaak worden dit soort gevoelens echter helemaal niet of niet voldoende geuit. En dan begint de ellende. Gevoelens die je liever niet wilt hebben en uiten kunnen zich vastzetten in het lichaam.

Deze woede-energie verzamelt zich op korte termijn bijvoorbeeld in je schouder-, nek- en kaakspieren, of in het gebied van midden- en onderrug of in het bekken, om maar wat te noemen.

Langdurig onderdrukken of niet voldoende uiten van je boosheid is echter niet goed voor je gezondheid. Het kan een belasting zijn voor je lichaam/geest/spirit en deze chronische belasting kan na verloop van tijd bijvoorbeeld een hoge bloeddruk veroorzaken, hartklachten, uitputting, spijsverteringsproblemen, slapeloosheid of hoofdpijn. En dan is nog niet eens alles genoemd.

Als je deze lange lijst ziet, kun je je wel voorstellen dat deze manier van omgaan met in dit geval boosheid niet bepaald positief bijdraagt aan je gezondheid en welbevinden. Dat ligt dan niet aan de boosheid, maar wel aan wat we ermee doen en hoe we ermee omgaan.

Kracht en creativiteit

Dat we boosheid, irritatie e.d. niet zo uiten, komt doordat we het zien als negatieve emoties. Eigenlijk is dat jammer, want boosheid is op zich niet slecht. Het kan je ook de kracht geven om op te komen voor jezelf, te staan voor wat je juist vindt of je strijdlust aanwakkeren. Dan kan de energie van je boosheid of verontwaardiging wel blijven stromen en worden er geen blokkades opgeworpen.

Boosheid, irritatie, woede, drift, dit alles hoort volgens de Oosterse filosofie bij het element hout. De lever en de galblaas zijn de organen die hierbij horen. Denk maar aan de uitdrukking “Wat heb je op je lever” of “gal spuwen”.

Het houtelement en deze organen staan aan de andere kant ook voor creativiteit, nieuwe ideeën en groei. Het blokkeren van de energiestroom door het onderdrukken of niet voldoende uiten van boosheid en de varianten daarvan kan dus ook een blokkade in de creativiteit veroorzaken. Wil je dat?

Spanning laten gaan

Tijd dus om de belasting die het niet uiten van boosheid geeft, te laten gaan. Je kunt de energie in je lichaam vrijer laten stromen door diep adem te halen en acupressuurpunten te gebruiken die specifiek met boosheid verband houden. Diepe ademhaling samen met het vasthouden of behandelen van acupressuurpunten zorgt ervoor dat je de spierspanning die is ontstaan door de boosheid kunt loslaten. Je stimuleert ook de circulatie en je verhoogt je energieniveau ermee.

De Chinese geneeskunde heeft allerlei adviezen om je boosheid op een constructieve manier te beheersen, wat iets anders is dan het te onderdrukken. Een ervan is om suikers te vermijden. Daardoor worden je lichaam en je emoties stabieler en heb je minder last van stemmingswisselingen, zoals vaak snel geïrriteerd zijn.

Acupressuur

Er zijn ook speciale acupressuurpunten voor het kanaliseren van boosheid.
Er is een punt dat ik al vaker heb genoemd in het artikel “Nerveus voor de netwerkbijeenkomst” en dat kalmerend werkt. Het bevindt zich op je onderarm, ongeveer 2 duimbreedtes onder je polsplooi (zie foto).
Afbeelding
Dit punt kun je vasthouden als je je boos voelt of boos bent geweest.

Houd het rustig een paar minuten vast aan iedere kant en adem diep in en uit in je onderbuik. Haal de situatie of de persoon voor ogen die je boosheid heeft opgewekt. Probeer je boze gevoelens te laten gaan, zonder dit te forceren natuurlijk. Veroordeel je gevoelens niet, het is gewoon energie. Je gevoelens vertellen je bovendien ook iets over jou.

Een andere manier om tot rust te komen, is om je middelvinger van elk van je handen om de beurt vast te houden, gedurende twee minuten. Eventueel kun je de klank “aaaah” maken, maar als je niet alleen bent kun je deze klank ook weglaten. Adem in plaats daarvan langzaam door je mond uit. Je kunt na een paar minuten echt al een verandering voelen in jezelf, bijvoorbeeld doordat je meer ruimte voelt in de hartstreek of dat je minder gespannen bent. Werkt ontspannend als je in de trein naar huis zit en er is op je werk iets vervelends gebeurd ….

En als het goed bij jou past om lekker te gaan joggen of sporten, dan doe je dat gewoon!

“To control aggression without inflicting injury is the Art of Peace.”
Morihei Ueshiba (the Art of Peace)
Nerveus voor de netwerkbijeenkomst?

Wat is dat toch vervelend als je je druk loopt te maken vanwege een netwerkbijeenkomst of omdat je een presentatie moet houden. Je wilt helemaal niet nerveus zijn, maar toch ben je het.

Op jezelf in praten helpt niet zo. Je blijft dat gevoel maar houden. Droge mond, rode vlekken in je gezicht, gespannen gevoel, je hebt het heel warm of juist koud. Misschien heb je er alweer spijt van dat je je hebt opgegeven of het hebt afgesproken. Maar je wilt of moet doorzetten en je wilt niet dat anderen merken dat je zenuwachtig bent.

Wat helpt je hierbij?

Lees hieronder hoe je je binnen korte tijd beter kunt voelen.

In het Oosten kennen ze die zenuwen ook.
En laten er nu ook acupunctuurpunten zijn die je bij jezelf kunt behandelen.

Als je ergens tegenop ziet en nerveus voor bent, neem dan een paar minuten de tijd om je rust te vinden. Ga ruim op tijd van huis, zodat je niet ook eens extra in de stress raakt door verkeersproblemen of vertraging met de trein.
Eenmaal een plekje in de trein veroverd of aangekomen met de auto ga je rechtop zitten met je voeten plat op de vloer.

Druk met je duim een paar minuten op het acupunctuurpunt op je onderarm.
Het bevindt zich ongeveer twee duimbreedtes onder je pols aan de binnenkant van je arm.
Haal ondertussen rustig en diep adem in je buik.
Doe hetzelfde bij de andere kant.
Dit punt geeft verlichting bij stress en spanning.

Hoe voelt het voor je?

Let sowieso eens op je ademhaling als je gespannen bent. Meestal is deze bij stress en spanning te hoog. Je ademt dan niet in je buik, maar veel hoger. Ach, wat geeft dat, denk je misschien. Daar kom ik in een ander artikel op terug.
Waar het nu om gaat is dat je je rustiger voelt als je ademhaling lager is.

Een ander acupunctuurpunt dat goed helpt bij nervositeit en spanning bevindt zich midden in je handpalm (zie foto).
Afbeelding

Als je naar je handpalm kijkt zoek je precies het midden op.
Druk hier met je duim een paar minuten en haal ondertussen rustig adem.
Doe dit ook weer bij je andere hand.
Het makkelijkst is het als je je hand ergens neerlegt, op een tafel of op je been.

Als je je rustig voelt, kun je gemakkelijker contacten leggen en sta je meer open voor je gesprekspartners.
Zij voelen dit ook (soms onbewust) aan.
Wie weet wat daar weer voor goeds uit voortkomt voor je.
http://flowofenergy.nl/nerveus-voor-de- ... /boosheid/
Ik heb de ervaring dat het punt in mijn handpalm bij mij goed werkt bij spanning.
Ik plaats mijn rechter duim in het midden van mijn handpalm en mijn andere vingers leg ik op de bovenkant van mijn linkerhand. Het aantal minuten kan bij mij variëren van een twee tot zo'n 6-8 minuten.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie