Waarneming (via ogen)

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Waarneming (via ogen)

Bericht door oktagon » 18 jan 2017, 00:44

Door een eigen waarneming via mijn ogen ( dus mooi gezegd: visuele..) verricht,constateerde ik dat na een groot aantal bladen met genealogische informatie (oa.namenopslag) te hebben gelezen er het volgende "eigenaardigs" aan de hand was.

Enkele minuten na de waarneming stopte ik met lezen en ging gebukt zitten en sloot mijn ogen en tot mijn grote verbazing zag ik dus met gesloten ogen een wazig beeld verschijnen van de door mij bekeken bladen met tekst-leek door elkaar-maar herkenbaar als hetgeen ik had bekeken,maar door de waas niet kon lezen.

Ik vraag me af in welk stadium van de waarneming via het netvlies (en blinde vlek met neuronen (zenuwuiteinden?) die zowel staafvormig zijn en meestal ook een deel ronde koppen (padestoelvormig?),
de mogelijke tijdelijk opslag van beelden plaats vindt.

Is dit al in de hersenen,dan wel aan het uiteinde van een desbetreffende zenuw en gaat vervolgens het systeem herinnering een rol spelen en dat je het kunstje met dichte ogen niet meer kunt herhalen en alleen het een andere denksysteem (taalherinnering incl.visueel herinneren) gaat functionneren.

Een mens heeft in de hersenen een opslag van auditive,visuele,sensitieve en mogelijke nog meer vormen van waargenomen signalen die via zenuwbanen naar hun opslagcentrum worden gebracht na door diverse zeven te zijn gefilterd (waarschijnlijk).

Wie herkent deze hersen-acties (intussen werd ik begeleid door Mr.Tinnitus,die de hersenactiviteiten ,die dit opslaan van de topic met een fijne golvende frequentie en geluidsterkte en dus hoorbaar voor mij,begeleidde) ?

Ik accepteer dit waarnemen van hersenactiviteit,behoort nmm.(!) bij optredende wrijvingen van hersen-en circulatie-mechanismen (door vloeistoffentransport) binnen je lichaam! :hands:

nb.Taigatu's verslag ga ik nog lezen,is heel uitvoerig, maar ik betwijfel of mijn topic daar een antwoord krijgt! Tammy's verslag over Synesthesie zou een verband kunnen zijn (ook nog lezen : https://nl.wikipedia.org/wiki/Synesthesie_(zintuig) )!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarneming (via ogen)

Bericht door Vitharr » 18 jan 2017, 05:56

Dat komt door de lichtreceptoren oktagon. In je ogen zitten staafjes en kegeltjes die het ontvangen licht omzetten in een impuls voor de zenuwen die het beeld doorgeven aan de hersenen.

Wat je normaal 'ziet' is maar deels echte waarneming. De rest wordt door de hersenen ingevuld. Als je een pagina leest kijk je lang naar een stilstaand beeld. Hierdoor zie je meer 'echt' en vullen de hersenen minder in. Omdat het tijd kost voor de staafjes en kegeltjes om zich aan te passen blijft het beeld deels 'op je netvlies' hangen en je hersenen vullen de rest weer in met de ontbrekende informatie.

Zelf heb ik er het meeste last van met gekleurde oppervlakken. Thuis heb ik een klok met blauw licht. Als ik daar op heb gekeken zie ik daarna een tijdje een geelbruine vlek in mijn blikveld. Als ik over een 100km weg heb gereden, met zo'n groene strook in het midden, dan zie ik aan het einde van die strook een hinderlijke rode band in mijn zicht.

http://www.10voorbiologie.nl/index.php? ... 6&sub=1264
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Waarneming (via ogen)

Bericht door Tardis » 18 jan 2017, 12:37

Nog een leuke aanvulling op wat Vitharr al schrijft is de website waar ik naar link. De zwart/wit foto (van een kasteel) die door onze hersenen wordt ingekleurd met het nabeeld vind ik spectaculair. Vooral het effect dat we die foto weer als zwart/wit foto waarnemen zodra we onze ogen over de foto bewegen vind ik opmerkelijk.

http://www.psyblog.nl/2012/06/27/kleurp ... nabeelden/
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Waarneming (via ogen)

Bericht door oktagon » 19 jan 2017, 13:46

Vanmorgen (in bed) lag ik op mijn rug met gesloten ogen en kreeg ineens een beeld van een volledig oog (in het rechteroog!),dat gezien afwijkingen aan de leden ,niet van mij was.

Ik had dus niet naar een echte afbeelding gekeken,dus kan ik dit niet plaatsen onder complementaire kleuren (gerangschikt volgens regenboogkleuren?) en ook niet volgens de lichtreceptie (reactie vitarr)

Mogelijk biedt de reactie van Tammy een paranormale richting aan ?

Zie deel "synesthesie uit wikipedia:

Synesthesie en beelddenken
Een beelddenker kan gebruikmaken van een combinatie van gehoor en zicht om naar waarnemingen te speuren, om bepaalde denkbeelden te bevestigen. Mensen met deze 'hyper-sensorische ingesteldheid' nemen vaak meer waar dan mensen zonder deze 'afwijking'. De wisselwerking van het duidelijke waarnemen en de efficiënte verwerking ervan, is veelal de basis voor beelddenkers. Deze manier van waarnemen staat echter compleet los van synesthesie. Het grote verschil is dat in synesthesie per definitie een stimulus in één modaliteit, een onwillekeurige respons geeft in een andere modaliteit. Dit is bij beelddenken niet het geval.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie